Gisterenavond heb ik een kookexperiment uitgevoerd. Aanleiding hiervoor was
deze draad.
Doel van het experiment:
Onderzoeken of de mate van vulling van je kookketel van invloed is op de mate van verdamping tijdens het koken.
Materiaal:
- een koperen ketel met een inhoud van 90 liter
- een gasbrander van een voormalige badgeiser (voorzien van een waakvlam)
- water
Wijze van uitvoering:
Ketel met respectievelijk 25,5 liter, 51 liter en 76,5 liter water gevuld.
Bij elke genoemde hoeveelheid is gedurende 10 minuten de temperatuurstijging bijgehouden.
Nadat het water rollend aan de kook was is de tijd vastgesteld met een digitale klok en heb ik een kookwekker op 58 minuten gezet.
Tijdens het koken ben ik niet constant bij de ketel geweest maar heb ik gezellig gekletst en tv gekeken met mijn gezin.
Na het afgaan van het alarm van de kookwekker ben ik naar de ketel gegaan en heb ik nadat de 60 minuten kooktijd was afgelopen de gastoevoer dichtgezet.
Met behulp van een meetlat de mate van vulling van de ketel vastgesteld.
Totale duur van het experiment:
5 uur en 15 minuten
Bevindingen:
|
Begin hoeveelheid | Hoeveelheid na koken | Aantal liters verdampt | Percentage verdampt | [/row]
25,5 | 17,7 | 7,8 | 30,6 % |
51,0 | 43,2 | 7,8 | 15,3 % |
76,5 | 68,7 | 7,8 | 10,2 % |
Opmerkelijk was dat bij de grootste hoeveelheid zo'n 2 liter water verdampt was voordat het kookpunt bereikt was. Deze 2 liter heb ik aangevuld en vervolgens het water weer aan de kook gebracht.
Opwarmtijden:
Anders dan bij de verdamping tijdens het koken waren de verschillen in opwarmtijd zeer groot.
|
Batch | Stijging per minuut | [/row]
Batch 1 25,5 liter | 1,60 |
Batch 2 51 liter | 0,67 |
Batch 3 76,5 liter | 0,43 |
Als je een vrij traditioneel maischschema gebruikt waarbij je van 52 ºC naar 78 ºC stijgt, zijn in mijn installatie de opwarmtijden respectievelijk
16 minuten, 39 minuten en 60 minuten.
Deze tijden komen boven op de rusttijden en maken dat gedurende een veel langere periode de enzymen hun werk kunnen doen.
Dat is dus wel iets om serieus rekening mee te houden.
Conclusies:
Voor de hoeveelheid verdamping tijdens het koken maakt de mate van vulling van je kookketel niets uit.
Heel anders ligt dit voor de opwamtijden. Naar mate de brouwketel meer gevuld is duurt het langer voordat een gewenste temperatuur bereikt wordt. Het een ander maakt dat je bij het hanteren van een maischschema rekening moet houden met de capaciteit van de brander/eclectisch element en de mate van vullen van je brouwketel.
Hier komt het voordeel van de eenmaischtemperatuursmethode om de hoek kijken.