Ruilbier Hobbybrouwendag: gevalletje gushing

Gestart door Oscar, 29-10-2007 18:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

 :rundum: :rundum: :rundum: :rundum: :rundum:
Voor degene die mijn bokbier gekregen hebben en deze willen gaan proeven. Ik heb nu 2 flesjes gehad met gushing  :echtboos: :echtboos:
Geen infectie, maar ik vermoed dat de gist nu nog wat restsuikers gaat snoepen die deze bij de lagering links heeft laten liggen  :weetniet:.
Blijft lastig die ondergisters. Dus proevers: flesje openen bij de gootsteen en glas erbij houden  :police: Ge zijt gewaarschuwd.  :police:
 :rundum: :rundum: :rundum: :rundum: :rundum:

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 29-10-2007  18:24 u:rundum: :rundum: :rundum: :rundum: :rundum:
Voor degene die mijn bokbier gekregen hebben en deze willen gaan proeven. Ik heb nu 2 flesjes gehad met gushing  :echtboos: :echtboos:
Geen infectie, maar ik vermoed dat de gist nu nog wat restsuikers gaat snoepen die deze bij de lagering links heeft laten liggen  :weetniet:.
Blijft lastig die ondergisters. Dus proevers : Flesje openen bij de gootsteen en glas erbij houden  :police: Ge zijt gewaarschuwd.  :police:
 :rundum: :rundum: :rundum: :rundum: :rundum:

Hoe heb je vergist en gelagerd Oscar? Zelf heb ik namelijk één keer last gehad van een ondergister die tekeer ging bij het openen maar ondertussen heb ik het aardig onder de knie.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Koelkast bij 8-9°C  met een diacetylrust bij 15°C

oranjeboombiertje

Hoe lang heb je de diacetylrust aangehouden? Als je dat ook een weekje doet zou hij toch wel flink uitvergist moeten zijn. Hoe snel heb je gekoeld na de diacetylrust?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Tussen hoofdvergisting en lagering/navergisting zat maar 1 SG puntje van 1023 naar 1022. En bij het bottelen zat er vrijwel geen koolzuur in het jongbier. Dus gewoon met 7 g/l suiker.

oranjeboombiertje

7 g/l is echt te veel. Misschien komt het gushen dan gewoon door de bottelsuiker.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Nee, lijkt mij niet, met bovengisters gaat dit ook altijd goed, dus waarom dan bij een ondergister gushing?

oranjeboombiertje

Omdat je veel minder bottelsuiker moet gebruiken. Zelf heb ik voor mijn pils altijd tussen de 3 en 4 g/l bottelsuiker.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Dat heeft met het koolzuurgehalte te maken en deels met de reeds opgeloste koolzuur in het bier. Maar dit lijkt mij niets met mijn gushing te maken te hebben.

Henielma

Vooral bij ondergisters die wat koeler lageren moet je compenseren voor de reeds opgeloste koolzuur. Dus minder bottelsuiker toevoegen. Dan kan je toch mooi uitrekenen met BrouwVisie? En anders met BrouwHulp.  :) Kies ongeveer 2,2 Vol% CO2.

Ik denk dat dit zeker met je gushing te maken zal hebben. Ook bij mijn ondergisters voeg ik maar zo'n 3 .. 4 gram suiker toe.

Oscar

Klop, maar bij bottelen zat er niks, nada geen koolzuur in mijn jongbier...

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 29-10-2007  21:32 uKlop, maar bij bottelen zat er niks, nada geen koolzuur in mijn jongbier...

Dat lijkt zo maar er zit dan echt genoeg koolzuur in. Heb je het bier voor het bottelen ook geproefd? Zelf proef ik de koolzuur namelijk wel maar je ziet het niet.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 30-10-2007  11:24 uHeb je het bier voor het bottelen ook geproefd?

Uiteraard! plat!  >:(

oranjeboombiertje

Je proefde totaal geen koolzuur dus? Hoe snel ben je eigenlijk gaan koelen na de diacetylrust? Zelf doe ik er een aantal dagen over om van 17 graden naar de 2 te komen. Ik maak er (zeker in het begin) kleine stappen van. Dat lijkt me beter voor de gistjes.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 30-10-2007  11:34 uJHoe snel ben je eigenlijk gaan koelen na de diacetylrust?

Niet, hierna gebotteld

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 29-10-2007  20:14 uOmdat je veel minder bottelsuiker moet gebruiken. Zelf heb ik voor mijn pils altijd tussen de 3 en 4 g/l bottelsuiker.
Citaat van: Henielma op 29-10-2007  21:30 uVooral bij ondergisters die wat koeler lageren moet je compenseren voor de reeds opgeloste koolzuur. Dus minder bottelsuiker toevoegen. Dan kan je toch mooi uitrekenen met BrouwVisie? En anders met BrouwHulp.  :) Kies ongeveer 2,2 Vol% CO2.

Ik denk dat dit zeker met je gushing te maken zal hebben. Ook bij mijn ondergisters voeg ik maar zo'n 3 .. 4 gram suiker toe.


Je kunt zeker niet als regel stellen dat je minder suiker moet toevoegen bij het bottelen van een ondergister. Zoals Oscar terecht aangeeft, is het koolzuurgehalte van het bottelbier dat je proeft het enige criterium voor de hoeveelheid bottelsuiker en niet, zoals bijvoorbeeld Promash doet, enkel de lagertemperatuur. Het is wel vaak, maar niet altijd zo dat een koud gelagerd bier meer koolzuur bevat. De tabellen zijn eigenlijk alleen van nut om het maximum aan opgelost koolzuur te weten. Of dat maximum gehaald is, kan je eigenlijk alleen maar proeven (of meten).

Eén voorwaarde: de vergisting moet afgelopen zijn bij het bottelen. Dat was dus waarschijnlijk niet zo in dit geval...

Je zou een nieuw topic kunnen starten naar aanleiding van dit onderwerp: de fijne lijn tussen diacetylrust en lagering. Als je iets te enthousiast bent tijdens de diacetylrust (die niet bij elke ondergister nodig is!), kan je de vergisting helemaal doen aflopen en heb je niet meer de activiteit tijdens de lagering die het koolzuurgehalte opkrikt en nog een verdere smaakontwikkeling geeft.

Citaat van: Oscar op 30-10-2007  12:07 uNiet, hierna gebotteld

Ik zou toch zeker wel even lageren, maar ieder voor zich natuurlijk. Dat verbetert de klaring (helpt ook tegen gushing!) en de smaak naar mijn idee. En daarbij had je dan vermoedelijk gezien dat de gisting nog op gang kwam, zodat het gushen voorkomen zou zijn.

Caspar

Aangezien ik ook aan de ondergisters ga, ben ik nu ook nieuwsgierig geworden.

Blijft het koolzuur dat opgeloste koolzuurgas in het bier als je het lagervat 2 dagen op kamertemp wegzet of bubbelt dit langzaam weg uit het waterslot?

Groet Caspar

Edgar

Als je het verwarmt, neemt het koolzuurgehalte af. Warmere vloeistoffen kunnen nu eenmaal minder gas vasthouden dan koudere. Dat is dat 'probleem' van die diacetylrust, als op dat moment de vergisting al helemaal is afgelopen, krijg je er met geen stok meer koolzuur in. De kunst is dus (ken uw gist) om na de diacetylrust nog iets van knabbelsuikertjes over te hebben. Of een gist te gebruiken die geen diacetylrust vereist :)

MO

Ik denk dat het zelfs in 24 uur al weggebubbeld is. Is dus ook een goede truc.

Wat ik me dan weer afvraag: dat diacetyl breekt toch ook wel af in de fles, dus na koele navergisting en later bij het bewaren van het bier? Is een diacetyl rust alleen nodig in geval van geen navergisting?

Edgar

Ik meen me te herinneren dat gist inderdaad zijn zelfgeproduceerde diacetyl in de fles weer kan afbreken, maar in beperkte mate. Kennelijk maakt de gist tijdens de hergisting niet veel diacetyl aan (alcohol? groei? suikers?), en kan het die gemakkelijk weer opeten. Als daar nog diacetyl uit de hoofdvergisting bijkomt, zou dat teveel zijn. Meen ik me te herinneren...

Edgar

OVERIGENS:

Die gushing kan nog wel eens wegtrekken als het bier verder klaart en het gistoppervlak tot rust komt. Dan hebben we veel gezeverd om niks :) Zat er na het gushen nog altijd veel koolzuur in het bier Oscar?

oranjeboombiertje

Ik doe bij elke ondergister een diacetylrust aanhouden. Dit is voor mij niet alleen om de diacetyl af te breken maar ook om volledig uit te vergisten en om een koolzuur deken op te bouwen in het lagervat (waar het dan dus al in zit). Na de diacetylrust ga ik langzaam naar lagertemperatuur koelen en lager lekker lang (week of 6 tot 8) zodat het bier volledig uitvergist is en veel koolzuur bevat.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Edgar op 30-10-2007  13:12 uDie gushing kan nog wel eens wegtrekken als het bier verder klaart en het gistoppervlak tot rust komt.

Hmmm, als dat zou zou zijn, moet ik er maar even een paar weekjes afblijven. Moeilijk :proost:. Maar na de gushing zat er nog wel koolzuur in het bier. Maar
niet overdreven veel. Eigenlijk net genoeg.

Edgar

Citaat van: Oscar op 29-10-2007  18:24 uBlijft lastig die ondergisters.

Citaat van: Oscar op 30-10-2007  12:07 uNiet, hierna gebotteld

Toch nog even dit aanstippen: Het zou jammer zijn dat die eerste opmerking blijft hangen, terwijl de reden eigenlijk is (of kán zijn), dat je een beetje een hoekje hebt afgesneden. Ondergisters moet je nu eenmaal meer tijd geven dan bovengisters. Ik blijf erbij dat een (liefst vrij lange) lagering absoluut nodig is om een echt lekkere ondergister te krijgen.

Oscar

Mijn volgende ondergister wordt een pils, die zal ik zeker meer rust geven.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.