Omdat je veel minder bottelsuiker moet gebruiken. Zelf heb ik voor mijn pils altijd tussen de 3 en 4 g/l bottelsuiker.
Vooral bij ondergisters die wat koeler lageren moet je compenseren voor de reeds opgeloste koolzuur. Dus minder bottelsuiker toevoegen. Dan kan je toch mooi uitrekenen met BrouwVisie? En anders met BrouwHulp.
Kies ongeveer 2,2 Vol% CO2.
Ik denk dat dit zeker met je gushing te maken zal hebben. Ook bij mijn ondergisters voeg ik maar zo'n 3 .. 4 gram suiker toe.
Je kunt zeker niet
als regel stellen dat je minder suiker moet toevoegen bij het bottelen van een ondergister. Zoals Oscar terecht aangeeft, is het koolzuurgehalte van het bottelbier
dat je proeft het enige criterium voor de hoeveelheid bottelsuiker en niet, zoals bijvoorbeeld Promash doet, enkel de lagertemperatuur. Het is wel vaak, maar
niet altijd zo dat een koud gelagerd bier meer koolzuur bevat. De tabellen zijn eigenlijk alleen van nut om het maximum aan opgelost koolzuur te weten. Of dat maximum gehaald is, kan je eigenlijk alleen maar proeven (of meten).
Eén voorwaarde: de vergisting moet afgelopen zijn bij het bottelen. Dat was dus waarschijnlijk niet zo in dit geval...
Je zou een nieuw topic kunnen starten naar aanleiding van dit onderwerp: de fijne lijn tussen diacetylrust en lagering. Als je iets te enthousiast bent tijdens de diacetylrust (die niet bij elke ondergister nodig is!), kan je de vergisting helemaal doen aflopen en heb je niet meer de activiteit tijdens de lagering die het koolzuurgehalte opkrikt en nog een verdere smaakontwikkeling geeft.
Niet, hierna gebotteld
Ik zou toch zeker wel even lageren, maar ieder voor zich natuurlijk. Dat verbetert de klaring (helpt ook tegen gushing!) en de smaak naar mijn idee. En daarbij had je dan vermoedelijk gezien dat de gisting nog op gang kwam, zodat het gushen voorkomen zou zijn.