Wat nog meer aanschaffen?

Gestart door Blowfishy, 29-10-2007 22:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blowfishy

Hallo,

Ik heb vandaag deze startset besteld: http://www.wijnmaken.nl/catalog/startset-biermaken-luxe-incl-liter-emmer-p-888.html
Ook heb ik er een bierkit van Brewferm voor pils bij besteld. Ik ga dus binnenkort kijken of ik het echt leuk vind en of het een beetje wil lukken. Stel ik vind het leuk, wat zou ik dan nog moeten kopen om écht te gaan brouwen? Ik weet dat ik in ieder geval een brouwketel en een schrootmolen nodig heb. Wat moet ik dan nog kopen en wat is de prijsindicatie? Ik heb dan namelijk al wat spullen uit die bierset.

Met vriendelijke groet,

Stephan Rijsdijk

Oscar

Stephan,

Als het je lukt om een bier te brouwen heb je feitelijk niets meer nodig. Het is alleen de vraag wil je daarna je bier verbeteren? En zou ja, wat wil je daar aan uitgeven. We kunnen hier wel een lijst gaan opstellen. Maar het geld wat je er aan wilt besteden is hier de bottelneck.

Zorg in ieder geval dat je een filter en koeler, een pan en een gistfles hebt. Een schrootmolen is ook erg handig.

Blowfishy

Ok is goed, ik kijk eerst wel of mijn eerste bier gaat lukken ;) dan kijk ik wel verder op het forum. in ieder geval bedankt!

ed

Hey Stephan,

Als ik het bierstartpakket bekijk, dan ben je al een eind op weg om een biertje te gaan brouwen zonder blikpakket.
Ik ben zelf ongeveer een jaar bezig en heb al verschillende blikken bier gebruikt. Ook een keer een bokbiertje gemaakt met mout etc. Als je het leuk vindt om te brouwen dan ga je vanzelf steeds weer iets bij kopen of knutselen. Je kunt het dus zo gek maken als je zelf wil. Ik ben begonnen met twee emmers en een horgaas om een filter te maken. Vorige week was ik op de brouwdag bij brouwerij het Maasland en zag daar iemand die gewoon twee grote emmers had. In een emmer had die gaatjes geboord en die weer in een andere emmer gezet met een slangetje eraan. Zag er steviger uit dan mijn horgaas. Dus ik ga nu naar een "echte bakker" en probeer daar een paar grote emmers(vaten) van 15 of 20 liter te regelen. Wat gaatjes boren en een slangetje en je hebt een filter. Zo zie je maar, dat het allemaal niet veel hoeft te kosten en je probeerd het brouwen toch steeds beter te maken.
Nog een voorbeeld: je kunt een densitometer voor een 50 tot 200 euro kopen of voor een paar euro pH strookjes. Zijn niet zo nauwkeurig, maar werkt ook.
Kortom, je kunt een dure installatiekopen (voor 1400 euro koop je een alles in één installatie) of je knutselt zelf het een en ander. Kijk vooral op de forum, want daar kun je veel van leren. Ook hoe je dingen kunt maken. Kijk eens bij www.Brouwland.com en vraag daar een gratis catalogus aan. Kun je een beetje zien wat er allemaal te koop is.

Wat ook een goed idee is om eens in de buurt te kijken of er een clubje zit wat ook cursusje geeft.

Hopelijk heb je iets aan de informatie en ik wens je veel plezier met brouwen.

Ed

Menno

Citaat van: ed op 29-10-2007  23:29 uVorige week was ik op de brouwdag bij brouwerij het Maasland en zag daar iemand die gewoon twee grote emmers had. In één emmer had die gaatjes geboord en die weer in een andere emmer gezet met een slangetje eraan.

Louis, je wordt beroemd!  ;D


Stephan, welkom! Leuk dat je interesse geboren is. Niets mis mee om op die manier te proberen. Dure investeringen zijn erg zuur als het je niet bevalt. Ik raad je aan het forum eens goed door te neuzen en voorts proberen via (bijv.) Marktplaats de nodige spullen te vergaren. Succes!  :duimop:

Edgar

Citaat van: ed op 29-10-2007  23:29 uNog een voorbeeld: je kunt een densitometer voor een 50 tot 200 euro kopen of voor een paar euro pH strookjes.

Ik denk dat je hier pH-meter bedoelt? Mocht je trouwens toch ooit besluiten een pH meter aan te schaffen, dan is art nr 121629 - 8A van Conrad een goede keuze. Niet te duur, tamelijk robuust en gemakkelijk in gebruik.

Een schrootmolen is handig, maar ook dat is een aanschaf die je kunt uitstellen. Brouwwinkels willen op verzoek ook wel geschrote mout leveren, of anders willen collega-brouwers daar wel bijspringen. Voor één brouwsel is dat prima, want het is gemakkelijk een week houdbaar. Dat bespaart je in het begin ófwel een dure walsenmolen, ófwel het compromis van een schijvenmolen die je later misschien weer zou willen vervangen. Jacques zal dan straks misschien vertellen dat hij jaaaaren met een schijvenmolen heeft geschroot dus zo zie je dat dat ook maar betrekkelijk is.

Brouwketels kan je goedkoop op Marktplaats vinden zoals hier al aangegeven, maar nieuw ook niet te duur bij 't Amerikaantje in Belsele. Je kunt ook rustig aluminium ketels overwegen om (flink) kosten te besparen.

Eén van de belangrijkste zaken om op te letten is de soort gist die je kiest. Voor een paar euro kan je kiezen uit een reeks prachtige verse Wyeast gisten. Bij een licht brouwsel van een liter of 20 hoef je die vaak niet eens op te starten, maar kan je ze zó in het wort gooien. Ook in korrelgisten is een grote keuze en zijn er goede merken (afweging: korrels zijn makkelijker, verse is lekkerder).
Je zegt dat je een pils-set hebt gekocht bij Brouwland, en gelukkig is het winter. Let er op dat de gist een echte pils-gist is, en zorg dan voor lage temperaturen, liefst rond de 10° en liefst min of meer stabiel, voor je vergisting. Ook dat is een factor die je bier enorm kan verbeteren.

Laat je vooral niet intimideren door 'malloten' ;) hier op het forum die het allemaal heel ingewikkeld maken. Met simpele middelen kan je fantastisch bier brouwen.

Hopmans


CiteerLouis, je wordt beroemd!
;D

Ik heb ook wel positieve reacties gehad van; Hey, zo simpel en goedkoop kan het ook.

Vandaag net toevallig het blokkerfoldertje gelezen.
De Curverboxen zijn er al vanaf 3,85 Euro.

 :degroeten:

Blowfishy

I heb helaas nu al besteld dus ik kan die Wyeast gist er niet meer bij doen. Ik zal het dus moeten doen met de standaard gist de eerste keer. Ik hoop dat het pakket binnenkort aankomt. Hebben jullie een foto of iets dergelijks van hoe je precies zo'n filter kan maken met 2 emmers en een slang?

Groetjes,

Stephan

Menno

Edgar, ik ben het in zijn geheel wel met je eens, behalve :echtboos: met:

Citaat van: Edgar op 30-10-2007  07:25 uJe kunt ook rustig aluminium ketels overwegen om (flink) kosten te besparen.

Foei!  :neenee:

 :degroeten:

MO

Menno, de consensus is dat brouwen in aluminium pannen geen problemen oplevert. Niet voor het brouwen en niet voor de gezondheid van de nuttiger.

Edgar

Noch voor de smaak, kennelijk. Enkel niet te enthousiast schoonmaken, zowel mechanische als chemische reiniging met milde middelen (water + borstel +zeepsop).

Voordelen zijn legio: Veel lichter, veel betere warmtegeleiding en veel goedkoper.



Een tijd geleden hebben Amerikaanse fora veel aandacht besteed aan het onderzoeken van de kwestie. Tot dan toe was ik ook een fervent tegenstander van aluminium pannen maar ik ben gezwicht voor argumenten en onderzoeksresultaten. Met tegenzin, moet ik toegeven :) In ieder geval is de vroeger veelgehoorde link tussen Alzheimer en aluminium ruimschoots ontkracht.

Nog een toegave: ik gebruik geen aluminium pannen.

Blowfishy

Is dit geen goede brouwketel om mee te beginnen dan: http://www.wijnmaken.nl/catalog/inmaakketel-voor-elektra-inhoud-liter-p-793.html

Een brouwketel is toch gewoon een pan met grote inhoud, of ben ik nou gek. Ik snap niet waarom brouwketels dan soms rond de 500 euro zijn? Ik wil toch maar voor mezelf brouwen, dus niet in zeer grote hoeveelheden. Een 30 liter brouwketel is echt genoeg voor mij..

Menno

Martin & Edgar,

Er zijn zóveel discussies geweest op dit forum omdat aluminium niet geschikt zou zijn. Hierdoor heb ik een beetje een aversie door gekregen, heb hele leuke aanbiedingen in het verleden afgeslagen. En nu kan het wél weer? Ik ben de draad volledig kwijt!  ???

Menno

MO

Top of the bill is een RVS pan met robuuste kraan. Materiaal, kraan en arbeidsloon maken dit soort pannen heel duur. Een weckpan is ook een zeer goede oplossing.

Edgar

Emaille pannen zoals die zijn prima en worden dan ook veel gebruikt. Het nadeel is de iets mindere warmteverdeling (eerder aanbranden, vooral bij maischen en koken op sterke branders) en de kwetsbaarheid. Als er aan de binnenkant een stuk af is, is 'ie minder geschikt om mee te brouwen.

€ 500 is wel heel veel voor een brouwketel. Let wel dat je in een 30 liter pan maximaal 25 liter bier kan koken, maar beter 20-22. Je hebt bij de link die ik eerder gaf (zie veldkeuken een onverwoestbare aluminium pan van 40 liter voor € 45.

Blowfishy

En waar kan ik zo'n aluminium ketel kopen? Ik wil het echt niet super professioneel aanpakken of zo ik wil gewoon een lekker biertje maken ;p

Edgar

Citaat van: Menno op 30-10-2007  13:16 uMartin & Edgar,

Er zijn zóveel discussies geweest op dit forum omdat aluminium niet geschikt zou zijn. Hierdoor heb ik een beetje een aversie door gekregen, heb hele leuke aanbiedingen in het verleden afgeslagen. En nu kan het wél weer? Ik ben de draad volledig kwijt!  ???

Er zijn meerdere discussies geweest inderdaad. Om de consensus te weten, zou je ze allemaal in chronologische volgorde moeten lezen :) Toch is de draad zo ongeveer die Martin aangaf. Ook op Amerikaanse fora zal je dat nu als ruim meerderheidsstandpunt tegenkomen.

(zoekt ondertussen naar eerdere discussies...)

link 1
link 2
link 3

Edgar

Citaat van: Blowfishy op 30-10-2007  13:19 uen waar kan ik zo'n aluminium ketel kopen? Ik wil het echt niet super professioneel aanpakken of zo ik wil gewoon een lekker biertje maken ;p

Hoeveel links moet ik geven Blowfishy  :-* Je hebt er al twee! 't Amerikaantje in Belsele zoals gezegd, en ook op Marktplaats worden ze vaak aangeboden. Hier heb je er al één! Niet zo'n hele mooie maar zoekt en vindt :)

Hier nog één.

Hopmans

CiteerHebben jullie een foto of iets dergelijks van hoe je precies zo'n filter kan maken met 2 emmers en een slang?
Je bedoeld toch deze?



Ik zal kijken of ik van de week of weekeinde een paar close up's kan maken in daglicht, als men
je dan al geen hevelfilter heeft aangepraat.

 ;)

halikidee

Ha die Blowfishy,

Wanneer je evt in de toekomst nog een moutmolen nodig hebt, dan heb ik er nog eentje liggen.
Deze is voor mij overcompleet geworden na aanschaf van een schrootmolen.

Edgar

Citaat van: halikidee op 30-10-2007  19:22 uWanneer je evt in de toekomst nog een moutmolen nodig hebt, dan heb ik er nog eentje liggen.
Deze is voor mij overcompleet geworden na aanschaf van een schrootmolen.

Dat is natuurlijk al een mooi aanbod.

Terzijde: in het kader van bierbrouwen is een moutmolen een schrootmolen en andersom. Waarschijnlijk bedoel je schijvenmolen/walsenmolen (ook allebei moutmolens en schrootmolens!)?

Blowfishy

Heel erg bedankt voor de reacties :)

Ik ontvang binnenkort mijn startset met blik, dus eerst eens kijken of ik het allemaal wel leuk vind.
Dus ik zou gewoon voor een brouwketel dit kunnen nemen (bijvoorbeeld):

1. pan 1
2. pan 2

Om de hop te filteren kan ik toch gewoon 2 emmerse nemen waarvan er in 1 emmer gaatjes zijn geboord?

MO

Die eerste pan ziet er wel erg beschadigd uit. Daar zou ik niet in brouwen.

Oscar

Citaat van: Blowfishy op 31-10-2007  14:08 uOm de hop te filteren kan ik toch gewoon 2 emmerse nemen waarvan er in 1 emmer gaatjes zijn geboord?

Klopt ! En in de onderste emmer een kraantje monteren. En pan 2 lijkt mij een goede keuze.

1 opmerking : Van bier uit een aluminium pan gaat je spellingsvermogen wel wat achteruit.. :D :D :D Ik spreek uit ervaring... ;D ;D

bazje


Ik zou gaan voor deze link indien elektrisch :
http://huis-inrichting.marktplaats.nl/keuken-keukengerei/124719030-weckketel.html?

of voor deze, waarbij je dan weer een brander en een gasfles voor nodig hebt :
http://huis-inrichting.marktplaats.nl/keuken-keukengerei/125696066-weckpotten-en-weckketel.html?

Wil je het groots aanpakken, probeer dan deze TWEE stuks : (ook brander(s) nodig)
http://huis-inrichting.marktplaats.nl/keuken-keukengerei/124417739-te-koop-twee-rvs-soep-pannen.html?

Ook kun je een inkoopactie starten voor deze fonkelnieuwe (echter maar 20 liter) rvs pannen. Misschien zijn er meer belangstellenden en zijn ze dus goedkoper !
http://huis-inrichting.marktplaats.nl/keuken-keukengerei/106351437-partij-zware-kwaliteit-rvs-20-liter-pannen.html


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.