Wat nog meer aanschaffen?

Gestart door Blowfishy, 29-10-2007 22:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

En voor 75 eurootjes vul je je verzameling spullen aan met dit : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6058.0.html

Zo,
Nu ben je wel genoeg geholpen lijkt mij en we zijn benieuwd hoe je eerste biertje zal gaan smaken!

Blowfishy

Ok nog mijn laatste vragen:

1. Kan ik de ketels niet gewoon op het gasfornuis zetten?
2. Waarom gaat je spellingsvermogen achteruit als je in aluminium ketels brandt? (en ja ik weet dat het figuurlijk bedoeld is)

Dat waren écht mijn laatste vragen

In ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp,

Stephan

ed

Stephan, ik brouw ook op het gasfornuis. Mijn pan kan door de twee grote branders verhit worden. Het grootste nadeel is, dat je in de keuken bezig ben, en niet iedereen (waaronder mijn vrouw en kinderen, houden van de brouwlucht. Ik brouw dan ook meestal als de vrouw het huis uit is (moet in het weekend werken, dus dat komt goed uit) en als ik klaar ben met brouwen bak ik pannekoeken voor de kids. Hier kan ik ze mee omkopen en de pannenkoekengeur overheerst de brouwlucht.

ed

Blowfishy

Ok bedankt al mijn vragen zijn beantwoord =]

Blowfishy

Verdomme nou is er weer wat aan de hand. In mijn set mis ik namelijk 1 emmer om het bier te lageren -______- ik heb het besteld via internet, is er geen alternatief voor zo'n lager-emmer, kan ik het op een andere manier oplossen? Anders moet ik speciaal voor één emmer op internet gaan bestellen. Dit is dus écht écht mijn laatste vraag.

In ieder geval alvast bedankt,

Stephan

Oscar

Citaat van: Blowfishy op 01-11-2007  23:19 uDit is dus écht écht mijn laatste vraag.

Vragen mag hoor.... ;D

Maar een emmer om te lageren ? Dat kan ook in een bolfles !

Jacques

Citaat van: Blowfishy op 01-11-2007  23:19 uAnders moet ik speciaal voor één emmer op internet gaan bestellen. Dit is dus écht écht mijn laatste vraag.

Is er geen leverancier bij jou in de buurt waar je een glazen fles of een goed sluitende ton (met schroefdraaddeksel en rubber in de rand van de deksel) kunt kopen? Kijk eens op deze pagina.

Blowfishy

Hmm, kan k ook niet eerst alles overhevelen in een grote steriele emmer, dan de brouwemmer weer steriel schoonmaken en gewoon wat in de grote steriele emmer zat teruggooien in de brouwemmer en dat lageren?

Oscar

Dat is minstens 1 keer (eigenlijk 2 keer, maar dat is discutabel) een handeling te veel en dus meer risico op infectie...

Advies: lageren in dezeflde bolfles waarin ook de secundaire vergisting/warme lagering in plaats vindt.


Blowfishy

Op de Brewferm website staat dat je het na 7-10 dagen gisten gelijk kan overhevelen naar flesjes. Is het bier dan minder lekker of moet je echt per se lageren? Bij de 2e keer dat ik ga brouwen kan ik altijd nog een nieuwe emmer kopen..

Oscar

Lageren is niet direct noodzakelijk....dus maak je daar maar geen zorgen over. Als je bier uitvergist is gewoon bottelen. Dat hele lageren verhaal komt later wel.

RobinB

Nee, inderdaad. En tegen die tijd kan je beter een glazen fles kopen, of echt een hele goede emmer (volledig luchtdicht).

Jacques

Citaat van: Blowfishy op 02-11-2007  17:29 uOp de Brewferm website staat dat je het na 7-10 dagen gisten gelijk kan overhevelen naar flesjes. Is het bier dan minder lekker of moet je echt per se lageren? Bij de 2e keer dat ik ga brouwen kan ik altijd nog een nieuwe emmer kopen..

Lageren is toch aan te bevelen. Door het lageren bezinken allerlei zwevende deeltjes in het jongbier (gistcellen en eiwitten) en kan het bier helemaal uitgisten. Door een een te veel aan gistcellen kan het bier minder verfijnt gaan smaken (zwavelachtige smaak - rotte eieren).
Helemaal vervelend wordt het als nog niet alle suikers zijn vergist. Dit komt regelmatig vaker voor dan je misschien denkt. Door het bier te bottelen met wat extra suiker loop je het risico op bierbommen als de eerder niet vergiste suikers alsnog vergist worden.

Maar zoals zo vaak als het gaat om het brouwen van bier hoeft dit doemscenario niet uit te komen. Als je geluk hebt, heb je nergens geen last van. Bij mij gaat veiligheid echter voor alles, vandaar dat ik altijd lager.

Blowfishy

Ok ik heb alles rond 2 uur smiddags gedaan (had het pakket zaterdagmiddag ontvangen). Nu, om 10 voor half 11, gebeurt er nog niks in het waterslot...is dit erg of gaat dit nog goedkomen? Waar het waterslot in de emmer zit ruikt het echter wel naar gist. Heb ik het dan goed gedaan of is 8 uur te lang?>

oranjeboombiertje

Dit kan nog best goedkomen denk ik. Waarschijnlijk heb je nu zo'n Brewferm gistingsemmer(?) Deze staan bekend als slecht afsluitend. Dat betekend dus dat er best a een gisting op gang kan zijn maar dat de lucht ergens anders ontsnapt. Staat er schuim op het wort?

 :degroeten:
Wesley

Blowfishy

Ehmm kan ik het gewoon openmaken? Is dat geen probleem? Dan kijk k wel effe

Blowfishy

ja het schuimt in ieder geval als een gek :p alleen ik hoor geen geplop in mijn waterslot. Hij sluit dus niet goed af. wat kan ik nu doen? Is het erg?

oranjeboombiertje

Je kan er nu niet veel meer aan doen dat het niet afsluit. Het staat in ieder geval wel te gisten dus dat is goed. Voor de volgende keer zou ik een echt gistingsvat aanschaffen.

 :degroeten:
Wesley

Blowfishy

ok is goed ;) maar het vormt dus geen probleem dat ik het waterslot niet hoor pruttelen? kan ik ook niet wat secondelijm druppelen bij het waterslot op de rubberstop (daar zit namelijk het "lek"). Hoe kan ik dan weten dat het uitgegist is? M.b.v. een hydrometer?

oranjeboombiertje

Wanneer het schuim weg is en de dichtheid laag genoeg is het bier uitgegist. Om het bier helemaal uit te laten gisten zou je eigenlijk ook nog 2 weken moeten lageren maar als je dat niet doet moet de hoofdgisting toch wel binnen een week aardig klaar zijn.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

En na die week nog 2 weken wachten (in de gistingsemmer laten staan of overhevelen) zodat het jongbier goed uitgegist is voordat je gaat bottelen.

Ben-X-11

Hoi Stephan, Ik lees op de site dat je bent begonnen met het blikbrouwen. Het toeval wil dat ik ook zojuist ben begonnen ermee, althans vandaag maandag 5 november ben ik echt gestart. Als ik deze dag begin dan komen de rest van de handelingen voor mij ook goed uit. Na een "de Luxe brouwset" van Brewferm aangeschaft te hebben, heb ik al meteen één van de emmers vervangen door een mandfles. Dit soort informatie had ik al op deze site gelezen en nog veel meer tips. Voordat ik tot aanschaf overging heb ik ruim 6 uur op deze site doorgebracht en alle voor- en nadelen alsmede ook de verbeteringen op een rijtje gezet ik heb zelfs de gebruiksaanwijzing van Brewferm aangepast met alle verbeteringen van deze site (zoals o.a. toch lageren) Ik probeer zo een zo goed mogelijke start te maken. Zelf ben ik nogal een knutselaar dus zal ik zeker mijn beginners installatie verbeteren met handigheidjes. Zelf ga ik beginnen met een Tripel (met vervangend gist) ik ben benieuwd. Ook ik zou het simpel proberen te houden en heb eigenlijk besloten om bij deze manier van brouwen te blijven. (of niet?) Hiermee stel ik de vraag aan dit forum: zijn er mensen die ook blijven bij deze manier van brouwen. Ik lees vaak dat men al snel overstapt op het "echte" brouwen en ik lees tot op heden niet dat er bijvoorbeeld mensen zijn die al talloze blikken hebben gebrouwen.

de groetjes van: Henk uit Oosterhout NB   :proost2:

Walter

Hey Henk,

Vanwege een ex-blikbrouwer even het volgende: na een tijd (bij mij al na het eerste brouwsel) wil je toch eens zelf je recept maken. En dan kan je twee kanten uit: met moutextracten- en poeders OF je gaat voor het echte werk met granen.

Ikzelf koos voor het tweede en heb daar tot vandaag nog geen spijt van gehad.

Dat brouwen met granen is trouwens niet moeilijker dan brouwen vanaf een blik hoor. Je moet gewoon een goede thermometer hebben en een maischpan. Bij mij is dit een koelbox met ingebouwde filter waar ik vooral eenstaps mee brouw, maar ook meerstaps aankan met decoctie- of infusiemethoden. Ik ga vanavond hier op het forum nog een reportage posten van mijn laatste brouwsel en dan zie je wel hoe de steel aan de vork zit.

 :degroeten:

Walter

Blowfishy

Hallo,

Ik wil een ketel kopen. Nou had ik een bod uitgebracht op een weckketel van marktplaats, maar de man stuurde in een email terug dat hij niet geschikt was om bier in te brouwen omdat de ketel van binnen niet helemaal meer gaaf was. Waarom is hij dan niet meer geschikt? Hoe weet ik nou zeker dat een ketel gaaf van binnen is als ik hem van marktplaats koop? Kan ik niet beter die inmaakketel emaille van rond de 50 euro (http://www.vanderkooyjubbega.nl/images/prod717.jpg) , dan weet ik in ieder geval zeker dat hij goed is. Zo'n weck ketel lijkt me ook wel goed, is goedkoper, maarja ik wil niet het risico lopen dat ik straks een verlepte ketel heb die niet goed is.

En oja, ik heb de emmer even goed aangedrukt (ook al zat hij gewoon goed dicht) en nu borrelt hij al zo'n 2 dagen lekker door ;p maar ik koop dan wel een nieuw gistingsvat die wel luchtdicht is.

Groetjes,

Stephan

RobinB

Citaat van: Blowfishy op 06-11-2007  18:40 uHallo,

Kan ik niet beter die inmaakketel emaille van rond de 50 euro (http://www.vanderkooyjubbega.nl/images/prod717.jpg) , dan weet ik in ieder geval zeker dat hij goed is.

Die ketel van je plaatje is overigens maar €33,-... :)
Is best een aardige pan, maar je moet een beetje oppassen dat het niet aanbrandt, of een vlamverdeler gebruiken :D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.