Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koperen ketel schoon maken  (gelezen 6337 keer)

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
Koperen ketel schoon maken
« Gepost op: 19-11-2007 15:52 u »
Dag brouwende broeders en zusters.

Woensdag ga ik de koperen ketels ophalen voor mijn nieuwe installatie. Probleem is. Aan de binnenkant zijn ze zwart. Gepatineerd heet dat geloof ik. Dan zijn ze als het ware gekontroleerd geoxideerd. Maar ik wil die zwarte laag er weer af hebben zodat het koper weer mooi zichtbaar wordt.

Heeft iemand een idee hoe ik dit makkelijk kan doen? Dus niet te veel werk en tijd eisend.

Vriendelijke groet,
Louis
RoodeleeuwVenlo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: koperen ketel schoon maken
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2007 16:15 u »
Ik heb dit probleem ook met mijn koelspiraal. Een azijn-badje schijnt wel te helpen.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
Re: Koperen ketel schoon maken
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2007 16:50 u »
Dank je Caspar,

Maar, schijnt te helpen, of loopt het zwart er dan zo vanaf?

Louis

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2007 17:02 u »
Ik ga het zaterdag zelf proberen, dan weet ik het zeker ;).

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2007 17:54 u »
Als je die zwarte laag verwijdert duurt het waarschijnlijk niet lang eer de oxidatielaag wederkeert. Bovendien beschermt die oxidatielaag het koper. Bedenk dat het wort zurig is en dat koper daar in beperkte mate tegen kan.

Indien je de laag toch wilt verwijderen, probeer het oppervlak met azijn(zuur) te besprayen en wrijf zout in de laag. De combinatie van zout en azijn doen oxidatielagen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik heb deze truuk toegepast op de buitenzijde van de koperen ketel bij de microbrouwerij alhier. Overigens kwam er wel gauw groene koperoxide opzetten bij naden en andere plekken die ik na deze behandeling klaarblijkelijk niet goed heb schoongemaakt.

Offline Moutje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2007 19:34 u »
Ik heb zelf ooit eens een ketel van 80 liter schoongemaakt voor het stoken van alcohol en dat heb ik geweten, wat een werk zeg en heb hierbij allerlei middeltjes geprobeerd ook schuren / poetsen....echt een ramp. Het beste wat hielp was met Hagesan blauw was eigenlijk zo gepiept..Zie hieronder gekopieerd van de HG site.

HG hagesan blauw is een sterk geconcentreerd middel voor het verwijderen van kalkaanslag en kalksteen van: kranen, badkuipen, toiletten en douchewanden en het kalkvrij maken van slecht sproeiende douchekoppen. HG hagesan blauw verwijdert ook roestvlekken, urinesteen en kopergroen.

Te koop bij de Gamma / Formido en andere bouwmarkten.
Werkte als een speer. Goed naspoelen!

En groene koperoxide krijg je als je de ketel nat wegzet, droog je de boel goed af en zet je het in een droge omgeving dan krijg je echt geen problemen meer met koperoxide.

Groeten en succes
Teun

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2007 21:48 u »
Holladiejeejaa, :dansen:

Wat kan zo'n forum toch handig zijn. Dank jullie voor de tips!

Iemand zei me overigens dat het ook gaat met Steradent. Je weet wel, die bruistabletten die men gebruikt om kunstgebitten schoon te maken. ;D

Louis

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2007 13:52 u »
Eej maar moutje,

Mijn ketel heeft geen last van koper groen maar van koper zwart. Zal ook wel werken niet?

Louis

Tags: