Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe houd jij je vergisting (bovengistend & ondergistend) op een zo constant mogelijke temperatuur?

1. Met behulp van de kamerthermostaat (kamertemperatuur)
2. In een waterbad
3. In een vergistingskast
4. In een hooikist
5. Met een elektrische deken
6. In een koelkast met (Conrad) thermostaat
Optie 1 & 6
Optie 2 & 6
Optie 3 & 6
Optie 4 & 6
Optie 5 & 6
Anders... (post a.u.b. je reactie met je methode)

Auteur Topic: Hoe houd jij je vergisting op een zo constant mogelijke temperatuur?  (gelezen 49729 keer)

Offline MM

• Super lid
  • Land: nl
  • The ale is dear
Re: Hoe houd jij je vergisting op een zo constant mogelijke temperatuur?
« Reactie #50 Gepost op: 16-01-2010 21:08 u »
Ik ben een wat? Een warme vergistingsprofeet. Vet!

Ik doe nauwelijks iets aan gecontroleerd vergisten. Ik zet af een toe een gistvat op een warmere of koudere plek of ik pak eens een vat in. Laatst voor het eerst een vat in een warmwaterbad met thermostaat gezet. Maar dat was - zoals een warme vergistingsprofeet betaamt - om een hogere temperatuur te bereiken, niet een lagere.

Mag ik vragen wat de temperaturen zijn waarop jij je bier vergist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 16-01-2010 23:49 u »
Ik ben een wat? Een warme vergistingsprofeet. Vet!

Ik doe nauwelijks iets aan gecontroleerd vergisten. Ik zet af een toe een gistvat op een warmere of koudere plek of ik pak eens een vat in. Laatst voor het eerst een vat in een warmwaterbad met thermostaat gezet. Maar dat was - zoals een warme vergistingsprofeet betaamt - om een hogere temperatuur te bereiken, niet een lagere.
Hey, een soulmate......
Hogere alcoholen en esters willen we proeven.
 :)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 17-01-2010 21:13 u »
Och, het valt allemaal wel mee hoor. Mijn bieren vergisten allemaal rond de 20 C. 's Zomers warmer, maar ook dan kan ik nog wel ergens een koele plek vinden. En soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #53 Gepost op: 17-01-2010 22:01 u »
Och, het valt allemaal wel mee hoor. Mijn bieren vergisten allemaal rond de 20 C. 's Zomers warmer, maar ook dan kan ik nog wel ergens een koele plek vinden. En soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).

20 C is niet zo warm vind ik. Mijn bieren vergisten meestal nog een paar graden boven de 20.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #54 Gepost op: 17-01-2010 22:10 u »
En soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).

Bij grote brouwsels heb je volledige temperatuurcontrole over je vergisting toch? Neem ik aan... :)

Offline JOT

• Bergsche Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Cruysbrueder:Kloosterbier uit Sint Annaland
« Reactie #55 Gepost op: 11-04-2010 12:31 u »
Ik heb mijn gistingsvaten (30 ltr kunststof (Brouwland) in een speciekuip staan.
Hierin een aquarium-verwarmingselement.
Houdt het prima op temperatuur.

Sommige bieren zou ik niet bij te hoge temperaturen vergisten.
mijn laatste Hefe Weizen bij 17 oC vergist en dat geeft een veel beter resultaat als bij 20 oC.

M.vr.gr.,

Johan.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #56 Gepost op: 05-06-2010 19:14 u »
hoi,

Om mijn kunststof CCT heb ik een verwarmingsmat (Conrad) aangesloten op een thermostaat (Conrad).
Daaromheen een oude selfinflating matras als isolator.
Het geheel omsloten met elastische spanners.
Werkt uitstekend, nu met deze warmte loopt de temp niet op en in de winter blijft de temp ook goed, terwijl de hele handel in mijn niet geisoleerde schuurtje staat.

broeder Willem

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #57 Gepost op: 09-10-2010 23:19 u »
Om mijn kunststof CCT heb ik een verwarmingsmat (Conrad) aangesloten op een thermostaat (Conrad).
Welk type CCT heb jij? Geimporteerd of van die NL leverancier?

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 09-10-2010 23:37 u »
Ik heb mijn gistingsvaten (30 ltr kunststof (Brouwland) in een speciekuip staan.
Hierin een aquarium-verwarmingselement.
Houdt het prima op temperatuur.

Wij gebruiken dezelfde methode. Hoeveel watt is jouw element? Wij hebben er een van 25 en een van 100. De laatste is minder nauwkeurig in te stellen maar de ander trekt het soms niet (te weinig vermogen).

Offline beats

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #59 Gepost op: 10-10-2010 10:31 u »
Ik gebruik een oude koelkast, die ik ergens gratis op de kop kon tikken, met daarop een TC-10 thermostaat. Voor de koeling zorgt de ijskastmoter, voor de verwarming staat daar een klein keramisch elementje in met een ventilatortje op om zo de warmte gelijk te verspreiden. Ben er enorm tevreden over, werkt perfect!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 10-10-2010 12:06 u »
Ik gebruik een oude koelkast, die ik ergens gratis op de kop kon tikken, met daarop een TC-10 thermostaat. Voor de koeling zorgt de ijskastmoter, voor de verwarming staat daar een klein keramisch elementje in met een ventilatortje op om zo de warmte gelijk te verspreiden. Ben er enorm tevreden over, werkt perfect!

Gefeliciteerd met je toetreding tot de gecontroleerde vergisters. Je zult zien dat je de kwaliteit van je bier veel beter kunt sturen.
Om anderen over de streep te trekken: hoeveel ben je nu in totaal uitgegeven voor het geheel?
Hoe groot is trouwens de koelkast? En waarom werd hij gratis weggedaan?

Offline beats

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #61 Gepost op: 10-10-2010 12:33 u »
Goh, die koelkast kwam van iemand dat een oude keuken had afgebroken. Was een inbouwmodel en hij kon het niet meer kwijt in de nieuwe. Qua grootte een 300 liter denk ik, er kunnen 2 30 liter vaten boven elkaar in. Ze is 15 jaar oud maar werkt nog perfect, al zal ze wsl wel wat meer verbruiken... De TC-10 kostte me met verzending bij ong. 50 euro (www.forttex.com), het keramische elementje 17 incl. verzending, ventilatortjes 25 euro. Totaal een kleine 100 euro als ik bedrading en klemmetjes etc mee reken. Vorige maand voor het eerst zo gecontroleerd kunnen vergisten en het resultaat is beduidend beter kwa vergistingsgraden. Ook geen geknoei meer met ramen openzetten, dekens aanhalen, ... om het vat maar op temperatuur te houden. Tot hier toe men beste brouwinvestering dus :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 10-10-2010 16:10 u »
Tot hier toe mijn beste brouwinvestering dus :)

Dat geldt denk ik voor elke hobbybrouwer die deze investering gedaan heeft...

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #63 Gepost op: 10-10-2010 19:29 u »
hoi Liemingbrouwer...
Ik gebruik Conrad Bestnr.: 533333 - 89
Nummer fabrikant:
473291
61,99 EUR

Mijn CCT (Hobbyquip) is 60 liter inhoud :stom:

groetjes Willem

hoi Herman...
deze dus.

groet broeder Willem

Offline PrinsReinier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Alt; Weizen, Blond, Barley Wine, Quadrupel
« Reactie #64 Gepost op: 15-12-2010 22:19 u »
Ik heb van isolatiemateriaal (polystyreen of piepschuim) een kist gemaakt. Aan de buitenzijde zit een fohn die door middel van 2 buizen de lucht onttrekt uit de kist en vervolgens weer verwarmd terugblaast. Dit alles wordt geregeld door een regelkastthermostaat die 230 V kan schakelen. Deze thermostaat is geplaatst in de afvoerlucht. Werkt zeer goed. Ook als ik een brood ga bakken, heb ik altijd een zeer goed gerezen deeg.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #65 Gepost op: 15-12-2010 23:14 u »
Ik gebruikte tot vandaag een koelkast in de schuur met daarin een oud waterbedverwarmingelement en 2 UT100's. Echter, de oude koelkast heeft de geest gegeven vandaag na 16 jaar trouwe dienst....we kwamen erachter omdat de temperatuur op 19,4 graden stond terwijl er 18 was ingesteld. Blijkbaar isoleert zo'n koelkast zo goed dat het niet goed afkoelt, zelfs met deze temperaturen!

Denk dat ik maar een nieuw oudje op te kop probeer te tikken.....ben er verknocht aan geraakt op deze manier de temperatuur te sturen.