Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Ik ben een wat? Een warme vergistingsprofeet. Vet!Ik doe nauwelijks iets aan gecontroleerd vergisten. Ik zet af een toe een gistvat op een warmere of koudere plek of ik pak eens een vat in. Laatst voor het eerst een vat in een warmwaterbad met thermostaat gezet. Maar dat was - zoals een warme vergistingsprofeet betaamt - om een hogere temperatuur te bereiken, niet een lagere.
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Och, het valt allemaal wel mee hoor. Mijn bieren vergisten allemaal rond de 20 °C. 's Zomers warmer, maar ook dan kan ik nog wel ergens een koele plek vinden. En soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).
En soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).
Om mijn kunststof CCT heb ik een verwarmingsmat (Conrad) aangesloten op een thermostaat (Conrad).
Ik heb mijn gistingsvaten (30 ltr kunststof (Brouwland) in een speciekuip staan.Hierin een aquarium-verwarmingselement.Houdt het prima op temperatuur.
Ik gebruik een oude koelkast, die ik ergens gratis op de kop kon tikken, met daarop een TC-10 thermostaat. Voor de koeling zorgt de ijskastmoter, voor de verwarming staat daar een klein keramisch elementje in met een ventilatortje op om zo de warmte gelijk te verspreiden. Ben er enorm tevreden over, werkt perfect!
Tot hier toe mijn beste brouwinvestering dus
hoi Liemingbrouwer...Ik gebruik Conrad Bestnr.: 533333 - 89 Nummer fabrikant:473291 61,99 EURMijn CCT (Hobbyquip) is 60 liter inhoud groetjes Willem