Hoe houd jij je vergisting op een zo constant mogelijke temperatuur?

Gestart door Oscar, 29-10-2007 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe houd jij je vergisting (bovengistend & ondergistend) op een zo constant mogelijke temperatuur?

1. Met behulp van de kamerthermostaat (kamertemperatuur)
2. In een waterbad
3. In een vergistingskast
4. In een hooikist
5. Met een elektrische deken
6. In een koelkast met (Conrad) thermostaat
Optie 1 & 6
Optie 2 & 6
Optie 3 & 6
Optie 4 & 6
Optie 5 & 6
Anders... (post a.u.b. je reactie met je methode)

Oscar

Beste forummers,

Het is weer eens tijd voor een pol. Stemmen dus. Ik ben benieuwd hoe iedereen tijdens de vergisting zijn jongbier op de gewenste temperatuur houdt, dit voor zowel ondergisters als bovengisters. Er zijn hiervoor natuurlijk verschillende methoden.

Voor mijn ondergisters gebruik ik natuurlijk een koelkast met de alom bekende en geliefde ( :D) conrad thermostaat. Voor mijn bovengisters gebruik ik een waterbad met een aquarium thermostaat met aquarium pompje om zo beweging in het water te houden om zo een goede temperatuursverdeling te krijgen.

Momenteel heb ik een continue temperatuurscontrole van het water van mijn waterbad, dankzij de paneelmeter van Niels  :duimop: Ik merk nu dat deze methode je bier zeer constant op themperatur kan houden. Mijn bier staat al dagen op ± 23,5°C wat afwijkt van 23,3 - 23,8. Dit vind ik een zeer acceptabele schommeling voor de gisting met deze methode.

Hoe doen jullie dat?

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Helaas heb ik maar ruimte voor 1 koelkast en daarmee worden mijn ondergisters constant gehouden :) 

De bovengisters probeer ik altijd onder de 20 graden te houden zodat ze ook lekker clean vergisten. De lagering van de bovengisters gebeurt altijd in de woonkamer wat betekend dat het hier nog weleens wat warmer kan zijn, maar in de winter zal het niet snel boven de 20 graden komen.

 :degroeten:
Wesley

Jaap

Naast een vergistingskast heb ik nog een kelder waar het constant 15 graden is.

den_organolept

Als het te warm is wikkel ik natte handdoeken om de gistfles, evt. zet ik er een ventilator naast.

Als het te koud is wikkel ik een slaapzak om de gistfles, evt zet ik de fles bij de cv ketel, (maar dan kan het wel heel erg warm worden  :-[ )

Het blijft wel een beetje klooien.



thibolleke

1 en 6.
1 voor bovengisters, 6 voor ondergisters. (Alhoewel ik mijn eerste ondergister pas dit weekend ga brouwen.)


RobinB

Koelkast met thermostaat voor ondergisters, op kamertemperatuur voor bovengisters.
De thermostaat in de kamer staat altijd op 18 ºC, dus ook voor bovengisters wordt het niet snel te warm.
Ik denk er nog aan mijn koelkast in de zomer ook te gebruiken voor bovengisters, maar dat zie ik volgend jaar wel weer! :D

EBC

Anders:
Temperatuurmeting en koeling in het wort zelf, met behulp van de CoolFermenter®. In deze post vind je wel hoe het werkt...
En de giststarter...

Hier overigens nog meer opstellingen.

René K

Bij mij is het ook nog een beetje aanklooien. Hoofdgistingen doe ik op kamertemperatuur.
Dit is meestal rond de 20 graden.
Lageren gebeurt meestal bij ongeveer 17 graden.
2 oude koelkasten wil ik nog voorzien van een thermostaat zodat ik meer gecontroleerd kan gaan vergisten.

bazje

1 en anders.
d.w.z. als de kamerthermostaat niet de beoogde temp. realiseert wikkel ik er een deken omheen. 's nachts en als er niemand thuis is
Of natte handdoeken met een ventilator.

Tevens heb ik geen gistkast maar een "vergistingsveiligheidsemmer" van +/- 40 liter waar het gistvat of de lagerfles inpast en het laminaat gegarandeerd droog blijft !

Oscar

Citaat van: bazje op 29-10-2007  19:10 umaar een "vergistingsveiligheidsemmer" van ± 40 liter waar het gistvat of de lagerfles inpast

Daar kun je mooi een waterbad van maken!

bazje

Oscar,

Daar heb ik ook al eens aan gedacht, maar de bieren die ik tot nu toe gebrouwen heb en op deze manier heb laten vergisten heb ik nog niet zo goed gevolgd qua vergistingstemperatuur.
Het waren allemaal bovengisters met een gemiddelde temperatuur van 18 tot 20 graden, gemeten op de temp.strip die op het vat en de fles zit.
De deken voldoet en/of voldeed dus prima!

Aquariumheater staat echter wel op verlanglijstje!

Menno

Tot op heden 'gewoon' in de woonkamer (waar temperatuur 'wat' schommelt). Oscar, wat heeft je waterpartij eigenlijk gekost?  ???

Oscar

Citaat van: Menno op 29-10-2007  19:34 uOscar, wat heeft je waterpartij eigenlijk gekost?  ???

* Cementkuipje ± € 5,-
* Aquarium thermostaat ± € 25,-
* Aquarium pompje ± € 30,-

 :degroeten:

William

In een 80 liter plastic bak met daarin een rondpompthermostaat (Haake). Zo kan ik het nauwkeurig op een temperatuur boven de omgevingstemperatuur houden.

thermostaat voor € 40 op e-bay gekocht

Johannes

He, dat is het betere werk William, wat is de capaciteit van zo'n ding?

William

Citaat van: Johannes op 29-10-2007  20:35 uwat is de capaciteit van zo'n ding?

8 liter/min en 1050 W. Ik zou er eigenlijk nog een koelthermostaat bij willen hebben. Ik blijf rustig e-bay afschuimen  ;D

Edgar

Ik heb een aantal verschillende dingen geprobeerd.

  • koude zolderkamers met open-raam-klimaatbeheersing
  • koelkast met thermostaat
  • natte lappen met ventilator
  • thermostaatgestuurde coolfermenter met watergekoelde peltier elementen
  • koelkast met PID-controller

en natuurlijk ook

  • isolatiematjes rond en onder gistvat
  • thermostaatgestuurde kookplaat van magneetroerder in starter

Ik ben nu bezig met een oude bierkoeler, waarvan het koelwater via koperen buis rond het cylindrokonische gistvat gaat lopen, gestuurd door een PID controller. Dit wordt de vervanger van het Peltier systeem. Dat werkte wel, maar was te omslachtig en trok teveel stroom. Ook de koelkast met losse thermostaat zal in gebruik blijven.


Pieter.

Bovengisters in een cementkuip met aquarium thermostaat, temperatuur is te regelen van ca 20 tot 24 C. Lageren doe ik buiten onder mijn carport ook in een cementkuip waar de temperatuur in de zomer niet hoger oploopt dat ca 15 C. Ik heb geen plek om in de zomer kouder te lageren.

Ondergisters al brouw ik die (te) weinig kan ik op dezelfde manier doen als het lageren van bovengisters, dus in de zomer rond de 15 C in de winter lager afhankelijk van de temperatuur (nog geen ervaring mee)

Giststarters doe ik ook via een waterbad.

 :degroeten:

Hopmans

Tot dusver kamertemp.
Heeft ook wel z'n charmes, zo'n mandfles in de woonkamer.

Ik wil wel een koelkast aan gaan schaffen met een conrad-termostaatje voor pils etc.

 :degroeten:

Caspar

Hoofdbrouwsels in een koelkast met Conrad thermostaat (boven en ondergist) en proefbrouwsels laat ik gewoon op kamertemperatuur vergisten.

Marcel

Bovengistende bieren in een soort hooikist. Ik heb een kist gemaakt van zeer dik isloatiemateriaal. In de kist heb ik een heteluchtkacheltje die je kunt kopen bij een campingzaak. Dit kacheltje kun je instellen bij welke temp hij aan moet springen.

Aangezien de kist zo goed isolerend is slaat hij zelden aan. Nadeel van deze zeer goede isolatie is dat de warmte die de vergisting afgeeft blijft hangen in de kist. Hierdoor kan de temperatuur (vooral in het begin) soms te hoog oplopen.

Artur

Ik heb nog een andere manier van het op temperatuur houden: ik houd de vergisting op de juiste temperatuur door een elektrisch element dat door de wand van het gistvat steekt, aan de buitenkant is een thermostaat bevestigd die de temperatuur opneemt van de wand van het gistvat en het zonodig bijstelt. Het geheel is omwikkeld met isolatie. Tegelijkertijd kan ik van buitenaf de temperatuur opmeten met een digitale thermometer.

Artur

Oscar

Dat klinkt wel mooi. Heb je misschien een fotootje van deze opstelling?

thibolleke

Artur,
je zorgt toch ook voor circulatie of beweging van je jongbier?

halikidee

Bij mij staat het bier in het washok waar het een constante temperatuur is.
Misschien een klein temperatuursverschil tussen de zomer en winter, maar dat zal niet meer zijn dan 5°C

Artur

Nee ik pomp niets rond. Ik laat het bier zoveel mogelijk met rust. Mijn ervaring is dat als het bier op de goede temperatuur is, dit in het hele vat zo blijft. Er is niet veel verschil tussen boven en onder in het vat. Het element zit laag in het vat en als het element aanslaat, zal de verwamde wort naar boven stijgen. Het element slaat af als de temparatuur bereikt is. Het element en de thermostaat is afkomstig van een maischketel van Brewheat. Voor maischen is dit niet zo geschikt maar voor het op temperatuur houden is het perfect. Ik zal nog een foto ervan nemen.

artur

Adrie

Ik heb een grote koelkast die ik met behulp van een Conrad thermostaat kan sturen. Mijn gistingsvat past er precies in en ook mij lageringsflessen uiteraard. Ik kan zowel koelen als verwarmen (met een aantal gloeilampen). Daarnaast heb ik onder het aanrecht in de brouwerij een klimaatkast gemaakt waarin ik alleen kan verwarmen. Ook deze wordt gestuurd met een Conrad thermostaat. Deze kan ik gebruiken voor de hoofdvergisting, de nagisting/lagering en de hergisting op fles. Overigens meet ik in beide kasten zoveel mogelijk de temperatuur van het gistende bier (in ieder geval tijdens de warmteproducerende hoofdvergisting) en niet van de lucht in de klimaatkast.

Nu het koud is in de brouwerij (2 tot 5 graden), is verwarmen ook voor ondergisters voldoende. Hoe het in de zomer zal gaan weet ik nog niet, want de brouwerij is pas een maand operationeel.

Anton

In een hooikist (piepschuim) of in de woonkamer.
Met de hooikist is het oppassen dat het niet te warm wordt in het begin. En in de kamer begin ik even op tafelhoogte en daarna op de vloer, al naar gelang de temperatuur welke min of meer vereist is.
Ondergisters maak ik niet en als er een lagere temperatuur gewenst is dan gaat de mandfles naar de kelder, lees naar een uitgegraven kruipruimte met een constante temperatuur van 15 grC.

Albertus

In mijn gistkast past maar één gistvat of drie kratten gebotteld bier.
Wanneer ik brouw is de kast vaak al bezet, dan wijk ik uit naar een kamer waar ik de temperatuur zo constant mogelijk hou.
Voor een koele plek kan ik nu wel in de garage terecht, maar zomers wordt dat wel moeilijk. Alleen de gistkast (kan koelen en verwarmen) is dan geschikt als wat koelere plek. Het brouwen moet dan even wachten. :huilen:

Bert

JWVG

Ik nu dus met een (grote) koelkast, verwarmingsfolie en twee UT-100's. Gloeilampen vind ik eigenlijk ontzettend 2008  ;D. Ze nemen meer ruimte in, worden heter (met meer kans op schroeien), verwarmen minder gelijkmatig en indirect en produceren (jawel!) licht, dat zinloos is en wellicht nog schadelijk voor het bier ook (tenzij je dus weer de lamp gaat afschermen - nog meer gedoe). Je kunt verwarmingsfolie goed gebruiken buiten een koelkast of gistkast als je maar een paar graden ten opzichte van de omgevingstemp hoeft te verwarmen. Ze zijn bovendien ook behoorlijk goedkoop, je kunt volgens mij met minder watts af, en ze gaan veel langer mee dan gloeilampen, dus op de langere termijn voordeliger. Bovendien worden gloeilampen op termijn afgeschaft. Dus: ik zie geen reden meer om nog met gloeilampen aan de slag te gaan.

Ik heb gezegd  ;).

 :degroeten: JW.

Jacques

Ook ik kan koelen en verwarmen. Voor dat laatste gebruik ik een gloeilamp van 60 W. Werkt prima. Van lichtinval hoef ik met mijn rvs gistvat geen last. Dankzij de isolatie van mijn koelkast hoeft de lamp maar weinig te branden. Hopelijk duurt dat verbod op gloeilampen (dat er echt aan zit te komen) nog de nodige jaren.

Henielma

Ik heb optie 6 gekozen. Alleen is de thermostaat een zelfgemaakt PC programma. Deze houd de temperatuur niet alleen constant maar kan deze ook over een instelbare tijd langzaam laten op- en aflopen. Dit is bijvoorbeeld handig om na de vergistingspiek de temperatuur langzaam te laten oplopen zodat de gist ook de moeilijkere suikers omzet.

Het ziet er nu als volgt uit:


hansHalberstadt

Ik gebruik 2 zwarte plastic beton emmers die ik met de opening naar elkaar toe afsluitbaar aan elkaar kan koppelen.Daar past precies mijn 60 Liter gistingsvat in.
Bovenin zit een computer ventilator (220V) en 4 gloeilampen in serie (meer warmte en minder licht en langere levensduur) en een vloeistof gevulde thermostaat waarmee ca ca 100Watt geleverd kan worden. Metingen tonen aan dat het verwarmen ca 40 watt kost als ik de boel niet isoleer en 20 watt als ik het isoleer met een deken. (25 grC intern en 15 graden omgevingstemperatuur). Bij 20grC en 15 grC omgevinstemperatuur gebruik je dus erg weinig energie (10-20 watt).
HansH 

ps In Belgie stoken ze toch veel op elektra? In dat geval kun je beter zoveel mogelijk gloeilampen aandoen.

EBC

Terug naar het koelen van bier...

Ik circuleer koud water door een spiraal die in mijn bier hangt.
Mijn waterkoeler staat in dezelfde ruimte als mijn gistingsvat.

Het bier neemt warmte op uit de ruimte. De waterkoeler haalt die warmte uit het bier en blaast ze terug in de ruimte. Dat kost dus niets.

Alleen kost het elektriciteit om de waterkoeler te laten werken. Die energie wordt omgezet in warmte. Die warmte hoeft mijn cv weer niet te leveren, want brouwen doe ik voornamelijk in de winter.

Hetzelfde geldt overigens voor een condensatiewasdroger. Die droger blaast GEEN warme lucht naar buiten, maar juist in de ruimte waar hij staat. Een condensdroger kost dus helemaal niet veel energie. Tenzij je hem gebruikt in de zomer.
De freaks kunnen het condenswater opvangen in een bak en dat water aan de planten voeren.

Warmteleer is een leuk vak!


Edgar

Tot dusverre gebruikte ik een koelkast met een UT-100 om vergistend en lagerend bier te koelen. Nu is het echter zo koud in de brouwerij (2°C) dat er een lavalamp in de koelkast staat. Nog steeds gekoppeld aan de UT-100 natuurlijk. Het ziet er erg spacy uit (fotootje volgt) en het vergistende bokbier is van een totaal stilstaande 3° weer gestegen naar 9,5. Het begint weer langzaam op gang te komen.

Werkt aardig, zo'n lavalamp, want het geeft indirect licht dus weinig zorgen voor lichtsmaak.

Erick

Ik heb een heel klein trapgatkastje geisoleerd met verwarmingsfolie, daarin staat een klein elektrisch kacheltje met thermostaat en mijn gistvat (past net). De themostaat staat op zo'n 22 a 23 graden. werkt goed.  :duimop:

Henielma

Tegenwoordig met een koelkast met een lamp en het programma Tcontrol, zie mijn onderschrift.

broeder

Hoi...
Mijn methode is als volgt:
Om mijn kunststof CCT zit een verwarmingsmat (conrad), welke wordt aangestuurd door een UT100 (conrad)(ben geen aandeelhouder).
Om dit geheel heb ik een oud campingmatrasje als isolatie deken, vastgetrokken met snelbinderelastiek.
Zelfs nu in de vrieskou (ook in mijn schuurtje vriest het) blijft de temperatuur prima op 21 graden C (Rochefort 10).
Werkt allemaal prima :gistsmile:
Broeder Willem :degroeten:

Joran

Wij gebruiken sinds het vorige brouwsel de speciekuip met aquarium thermostaat en pomp. Werkt best goed voor bovengisters. We hebben de temperatuur op 20 graden gehouden. Wat is volgens jullie de ideale temperatuur? Ik weet ook dat er mensen zijn die met een koude start beginnen, maar dat is lastig met deze opstelling.

Adrie

De ideale temperatuur hangt af van de gist. Je zult er wat mee moeten experimenteren om te kijken wat jou het best bevalt. Mij bevalt over het algemeen een wat koelere temperatuur (18-20), maar er zijn warme vergistingsprofeten, zoals MO, die vinden dat 22 graden of hoger beter zijn. Mijn vuistregel: Engelse gisten 18 tot 20 graden, Belgische gisten 20 tot 22 graden.

Joran

Thanks, misschien dat we bij het volgende brouwsel op 21 of 22 graden ga vergisten. Als mijn compagnon het ermee eens is :)

Liefst zou ik ook een koelkast met thermostaat hebben, maar waar ik woon (appartement in de binnenstad) is dat echt niet te doen.

RobinB

Citaat van: broeder op 10-01-2010  15:37 uOm mijn kunststof CCT

Hey Willem,
Wat voor CCT is dat?

Ook eentje die besproken is in dit (vrij lange) topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9138.0.html
?

Liemingbrouwer

Citaat van: broeder op 10-01-2010  15:37 uOm mijn kunststof CCT zit een verwarmingsmat

Over hoeveel liter (vergistend bier) en over hoeveel watt verwarming spreken we hier? ???

broeder

Hoi RobinB...
Ik heb zo'n CCT van Hobbyquip.
Ik zal mijn bevindingen op "betaalbare conische gisttank" zetten.
Willem

broeder

hoi Liemingbrouwer...
Citaat van: Liemingbrouwer op 11-01-2010  19:21 uOver hoeveel liter(vergistend bier) en over hoeveel watt verwarming spreken we hier???

Ik gebruik Conrad Bestnr.: 533333 - 89
Nummer fabrikant:
473291
61,99 EUR

Mijn CCT (Hobbyquip) is 60 liter inhoud

groetjes Willem

wimb

Hallo,

Ik zal ook nog even vertellen hoe mijn vergisting in zijn werk gaat.
Ik heb een hoge koelkast waar een 60 ltr. vergistingsvat in past.
Hierop staan 2 thermostaten een voor koelkast en een voor warmtemat 30 Watt.
Dit zodat ik zomers en 's winters een constante temperatuur kan bewaken.
Het enige is dat de sensors in de ruimte hangen en niet in de vloeistof.

Dus het is voor verbetering vatbaar.

Wim

Batavier

Ik vergist in een gamel met daarop aangesloten een thermostaatbad.
De temperatuur is op 0,2 °C te regelen.



http://img190.imageshack.us/img190/2055/vergisten1.jpg

http://img51.imageshack.us/img51/2567/schemab.jpg

Zie voor een uitvoerige beschrijving in het oktober/november nummer van Triple_w
http://www.triple-w.org/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=26&Itemid=88

MO

Ik ben een wat? Een warme vergistingsprofeet. Vet!

Ik doe nauwelijks iets aan gecontroleerd vergisten. Ik zet af een toe een gistvat op een warmere of koudere plek of ik pak eens een vat in. Laatst voor het eerst een vat in een warmwaterbad met thermostaat gezet. Maar dat was - zoals een warme vergistingsprofeet betaamt - om een hogere temperatuur te bereiken, niet een lagere.

Derob

Ik vergist op kamertemperatuur, die helaas overdag ingesteld is op 15 ° om verwarmingskosten wat te drukken. De temperatuur zal dus wel wat variëren doorheen de dag...
Ik overweeg dit probleem volgende keer wat te verminderen door het vat bij te isoleren via hooikist, slaapzak of iets dergelijks.

McFred

Ik heb nu eindelijk mijn kelder klaar dus nu kan ik het klimaat / de temperatuur veel beter regelen :biersmile:
De temperatuur is daar beneden nu 10 graden, en mijn eerste pils staat daar nu sinds vandaag. :groots:
Na de hooftvergisting gaat het de koelkast in bij een graad of 5.
Voor mijn bovengisters wil ik een klimaatkast maken met thermopane ruiten
en en deur van een winkeldiepvrieskast, met daaronder  thermostaat geregelde warmtebron.

freddy

MM

Citaat van: MO op 15-01-2010  16:51 uIk ben een wat? Een warme vergistingsprofeet. Vet!

Ik doe nauwelijks iets aan gecontroleerd vergisten. Ik zet af een toe een gistvat op een warmere of koudere plek of ik pak eens een vat in. Laatst voor het eerst een vat in een warmwaterbad met thermostaat gezet. Maar dat was - zoals een warme vergistingsprofeet betaamt - om een hogere temperatuur te bereiken, niet een lagere.

Mag ik vragen wat de temperaturen zijn waarop jij je bier vergist?

Hopmans

Citaat van: MO op 15-01-2010  16:51 uIk ben een wat? Een warme vergistingsprofeet. Vet!

Ik doe nauwelijks iets aan gecontroleerd vergisten. Ik zet af een toe een gistvat op een warmere of koudere plek of ik pak eens een vat in. Laatst voor het eerst een vat in een warmwaterbad met thermostaat gezet. Maar dat was - zoals een warme vergistingsprofeet betaamt - om een hogere temperatuur te bereiken, niet een lagere.
Hey, een soulmate......
Hogere alcoholen en esters willen we proeven.
 :)

MO

Och, het valt allemaal wel mee hoor. Mijn bieren vergisten allemaal rond de 20 °C. 's Zomers warmer, maar ook dan kan ik nog wel ergens een koele plek vinden. En soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).

MM

Citaat van: MO op 17-01-2010  21:13 uOch, het valt allemaal wel mee hoor. Mijn bieren vergisten allemaal rond de 20 °C. 's Zomers warmer, maar ook dan kan ik nog wel ergens een koele plek vinden. En soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).

20 °C is niet zo warm vind ik. Mijn bieren vergisten meestal nog een paar graden boven de 20.

Oscar

Citaat van: MO op 17-01-2010  21:13 uEn soms vergist ik bewust bij hogere temperatuur omdat de temperatuur tijdens grote brouwsels nog wel eens op wil lopen (en ik graag van te voren in wil schatten of het bier dan erg slecht wordt).

Bij grote brouwsels heb je volledige temperatuurcontrole over je vergisting toch? Neem ik aan... :)

JOT

Ik heb mijn gistingsvaten (30 ltr kunststof (Brouwland) in een speciekuip staan.
Hierin een aquarium-verwarmingselement.
Houdt het prima op temperatuur.

Sommige bieren zou ik niet bij te hoge temperaturen vergisten.
mijn laatste Hefe Weizen bij 17 oC vergist en dat geeft een veel beter resultaat als bij 20 oC.

M.vr.gr.,

Johan.

broeder

hoi,

Om mijn kunststof CCT heb ik een verwarmingsmat (Conrad) aangesloten op een thermostaat (Conrad).
Daaromheen een oude selfinflating matras als isolator.
Het geheel omsloten met elastische spanners.
Werkt uitstekend, nu met deze warmte loopt de temp niet op en in de winter blijft de temp ook goed, terwijl de hele handel in mijn niet geisoleerde schuurtje staat.

broeder Willem

Herman

Citaat van: broeder op 05-06-2010  19:14 uOm mijn kunststof CCT heb ik een verwarmingsmat (Conrad) aangesloten op een thermostaat (Conrad).
Welk type CCT heb jij? Geimporteerd of van die NL leverancier?

Joran

Citaat van: JOT op 11-04-2010  12:31 uIk heb mijn gistingsvaten (30 ltr kunststof (Brouwland) in een speciekuip staan.
Hierin een aquarium-verwarmingselement.
Houdt het prima op temperatuur.

Wij gebruiken dezelfde methode. Hoeveel watt is jouw element? Wij hebben er een van 25 en een van 100. De laatste is minder nauwkeurig in te stellen maar de ander trekt het soms niet (te weinig vermogen).

beats

Ik gebruik een oude koelkast, die ik ergens gratis op de kop kon tikken, met daarop een TC-10 thermostaat. Voor de koeling zorgt de ijskastmoter, voor de verwarming staat daar een klein keramisch elementje in met een ventilatortje op om zo de warmte gelijk te verspreiden. Ben er enorm tevreden over, werkt perfect!

Jacques

Citaat van: beats op 10-10-2010  10:31 uIk gebruik een oude koelkast, die ik ergens gratis op de kop kon tikken, met daarop een TC-10 thermostaat. Voor de koeling zorgt de ijskastmoter, voor de verwarming staat daar een klein keramisch elementje in met een ventilatortje op om zo de warmte gelijk te verspreiden. Ben er enorm tevreden over, werkt perfect!

Gefeliciteerd met je toetreding tot de gecontroleerde vergisters. Je zult zien dat je de kwaliteit van je bier veel beter kunt sturen.
Om anderen over de streep te trekken: hoeveel ben je nu in totaal uitgegeven voor het geheel?
Hoe groot is trouwens de koelkast? En waarom werd hij gratis weggedaan?

beats

Goh, die koelkast kwam van iemand dat een oude keuken had afgebroken. Was een inbouwmodel en hij kon het niet meer kwijt in de nieuwe. Qua grootte een 300 liter denk ik, er kunnen 2 30 liter vaten boven elkaar in. Ze is 15 jaar oud maar werkt nog perfect, al zal ze wsl wel wat meer verbruiken... De TC-10 kostte me met verzending bij ong. 50 euro (www.forttex.com), het keramische elementje € 17 incl. verzending, ventilatortjes 25 euro. Totaal een kleine 100 euro als ik bedrading en klemmetjes etc mee reken. Vorige maand voor het eerst zo gecontroleerd kunnen vergisten en het resultaat is beduidend beter kwa vergistingsgraden. Ook geen geknoei meer met ramen openzetten, dekens aanhalen, ... om het vat maar op temperatuur te houden. Tot hier toe men beste brouwinvestering dus :)

Jacques

Citaat van: beats op 10-10-2010  12:33 uTot hier toe mijn beste brouwinvestering dus :)

Dat geldt denk ik voor elke hobbybrouwer die deze investering gedaan heeft...

broeder

Citaat van: broeder op 11-01-2010  19:40 uhoi Liemingbrouwer...
Ik gebruik Conrad Bestnr.: 533333 - 89
Nummer fabrikant:
473291
61,99 EUR

Mijn CCT (Hobbyquip) is 60 liter inhoud :stom:

groetjes Willem

hoi Herman...
deze dus.

groet broeder Willem

PrinsReinier

Ik heb van isolatiemateriaal (polystyreen of piepschuim) een kist gemaakt. Aan de buitenzijde zit een fohn die door middel van 2 buizen de lucht onttrekt uit de kist en vervolgens weer verwarmd terugblaast. Dit alles wordt geregeld door een regelkastthermostaat die 230 V kan schakelen. Deze thermostaat is geplaatst in de afvoerlucht. Werkt zeer goed. Ook als ik een brood ga bakken, heb ik altijd een zeer goed gerezen deeg.

Kleine_Schriek

Ik gebruikte tot vandaag een koelkast in de schuur met daarin een oud waterbedverwarmingelement en 2 UT100's. Echter, de oude koelkast heeft de geest gegeven vandaag na 16 jaar trouwe dienst....we kwamen erachter omdat de temperatuur op 19,4 graden stond terwijl er 18 was ingesteld. Blijkbaar isoleert zo'n koelkast zo goed dat het niet goed afkoelt, zelfs met deze temperaturen!

Denk dat ik maar een nieuw oudje op te kop probeer te tikken.....ben er verknocht aan geraakt op deze manier de temperatuur te sturen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.