Temperatuur hlt

Gestart door nomino, 27-10-2007 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nomino

Bij het tetsten van mijn brouwinstallatie kan ik de temperatuur in de maischketel 1° verhogen op 4 min, wat me wat lang lijkt te duren. Kan ik de temperatuur in de hlt verhogen (nu is het 3 a 4 graden warmer dan gewenste temperatuur in maischvat) of zou de pomp die ik gebruik te weinig vermogen hebben ongeveer 4,5 l per minuut.

Dank bij voorbaat.

piele

Ik denk dat je ook naar andere factoren moet kijken. Wat is bijvoorbeeld de lengte van je warmtewisselaar in je HLT? hoe korter die is, hoe minder warmte je wort kan opnemen. Kan het warme water bij het gehele oppervlak van je warmtewisselaar komen? En de temperatuur van je HLT, hoeveel graden per minuut kan je die verhogen? Als dat ook maximaal ook 1 graad per 4 minuten is, moet je aan een zwaardere brander gaan denken.

Wat betreft die 4.5 liter p/min, denk ik dat dat wel ok is? (correct me if i'm wrong) Voor zover ik werkende installaties heb gezien, constateerde ik dat het wort heel rustig werd rondgepompt. Veelal werd er met een kogelkraan het volume geknepen.

Dit is wat ik me kan bedenken.

:degroeten:
Peter

Tsjerk

4,5 liter per minuut is veel te weinig mijn installatie pomp 12 liter per minuut en dat heb ik wel nodig om ca. 1 graad per 1,5 minuut te halen.

korek

Klopt, 4.5 l/m is erg weinig. Bij mijn hermsje is het 11l/m en kan ik per min. 1 ºC verwarmen (ongeveer). Maar ik heb door hetzelfde verwarmingsprobleem mijn warmtewisselaar verlengd van 10 m naar 15 m.

Jacques

hlt? Wat bedoel je met deze afkorting? Het heeft de voorkeur geen minder gebruikelijke afkortingen te gebruiken in verband met de leesbaarheid van het forum.

Oscar

Citaat van: Jacques op 27-10-2007  23:23 uhlt?

volgens google :
* human language technologies
* hughes lighting technologies
* Howick Little Theatre
* Hoge Lage Torenloop
* High-Level Trigger
* http://en.wikipedia.org/wiki/HLT

nomino

Het zal waarschijnlijk aan de capaciteit van mijn pompje liggen, de lengte van warmte wisselaar is 12 m, de temperatuur van het water dat uit de wisselaar komt is gelijk aan de temperatuur van het warm water vat. Bij het opwarmen van het warm water vat kan ik gaan tot 2° a 3° per minuut dus dit is niet de oorzaak, gewoon even op zoek gaan naar andere krachtigere pomp.Bedankt voor de reactie's en mijn excuses voor de afkorting htl (hot liquid tun).

Amberbock

Welke pomp gebruik je nu?
Ik heb gemerkt dat als er een hoeveelheid gasbellen in het pomphuis gevangen zitten dat de capaciteit zeer ver achteruitgaat. Nu en dan stoppen en de gasbellen laten ontsnappen helpt ook in het terug verhogen van de capaciteit.
Groeten,
Amberbock.

PS : De afkorting HLT wordt continu gebruikt op Engelstalige bier brouw sites en wordt daar voor hot liquor tank gebruikt.

Jacques

Citaat van: Amberbock op 28-10-2007  07:37 uPS : De afkorting HLT wordt continu gebruikt op Engelstalige bier brouw sites en wordt daar voor hot liquor tank gebruikt.

Fijn om te weten, maar dit is een Nederlandstalig forum waar we ook graag Nederlandse termen gebruiken. Daarnaast zijn afkortingen vaak verwarrend omdat ze, net zoals Oscar al aangaf, meerdere betekenissen kunnen hebben.

Amberbock

Citaat van: Jacques op 28-10-2007  10:50 uFijn om te weten

En dat was ook de enige reden waarom ik het hier vermeld heb, als een weetje. Ik weet namelijk hoe gevoelig je daaraan bent en het Nederlands hoog in het vaandel houdt, wat ik zelf ook apprecieer.

Pjot

CiteerJacques op 27-10-2007 om 23:23: Het heeft de voorkeur geen minder gebruikelijke afkortingen te gebruiken in verband met de leesbaarheid van het forum.
;D
Dat heeft ook mijn voorkeur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.