Novemberexperiment: de vergisting

Gestart door Oscar, 03-11-2007 17:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo gisteren mijn eerste deel van mijn gistxperiment ingezet.

Doel : Onderzoeken welke propagatie methode het meeste gistmassa per saldo opleverd met als "nieuwtje" De Druppels olie t.o.v. beluchten.

Werkwijze :
Voor iedere test neem ik 300 ml wort met een gemeten SG van ± 1035 (100 gram moutpoeder per liter). Deze wort wordt tezamen met
het sediment van een flesje Westmalle in een erlenmeyer gedaan. Bij de eerste serie zal ieder monster continue worden geroerd.
De volgende variabelen zullen dan toegepast worden :
 
  • Alleen continue roeren (laten we deze de blanco noemen in deze serie)
  • Continue beluchten
  • Enkele druppels olijfolie toevoegen

Hierna wil ik nog een 2e serie gaan doen waar ik de factor continue roeren weglaat. De variabelen blijven dan hetzelfde.

Bepalen van de opbrengst
Het bepalen van de opbrengst aan gistmassa is natuurlijk lastig. Hiervoor heb ik het volgende bedacht. Ik laat het vergiste monster in de koelkast
uitzakken in een klein potje, waarna ik de heldere vloeistof zoveel mogelijk afhevel. Daarna probeer ik de gist zoveel mogelijk in een reageerbuis te
krijgen, en ook deze weer laten uitzakken. De hoogte van de gistkolom is dan een maatstaf voor de verkregen hoeveelheid gist.

De test opstelling





Deze foto's zijn genomen ± 17 uur nadat deze was ingezet. De vergisting is net opgang gekomen en het schuim begint zich langzaam te vormen..
Ook erg leuk om dat ff mee te maken.

 :degroeten:


RobinB

Leuk experiment!
Het enige waar je misschien tegenaan loopt is verschil in hoeveelheid en vitaliteit van de gist in de flesjes Westmalle?

Wat je daarvoor zou kunnen doen is eerst opkweken tot een gewenste groeidichtheid. Dit laten bezinken en de slurry na eerst weer te mengen/homogeniseren zo exact mogelijk gelijk verdelen over 3 potjes. Hieraan glycerine toevoegen en de 3 potjes een week invriezen. Nu kan je voor ieder experiment zo een potje uit de vriezer pakken en mee pitchen.
Er zal wel een verschil zijn in het aantal dagen dat ze in de vriezer hebben gelegen, maar als je je experimenten in 1 á 2 weken afrond, moet dat niks uitmaken denk ik. Op -20 ºC gebeurt er toch niet zoveel, vooral niet in zo'n korte tijd.
 :brouwen:

Oscar

Citaat van: RobinB op 04-11-2007  15:10 umaar als je je experimenten in 1 á 2 weken afrond,

Dat hoop ik, het eerste monster staat al 2 dagen te roeren en schuimt nog als een gek (volume 2x zo groot -> 600 ml)

Oscar

Vanavond het 1e monster over gegoten in een glazen potje en deze in de koelkast gezet.

En daarna het 2e monster ingezet..Bij deze heb ik dus 5 kleine druppeltje Bertollie olijfolie toegevoegd.


Gerb

Denk je dat je met deze meetmethode (reageerbuis) je echt verschillen gaat zien? Je hebt te maken met het inklinken van de slurrie en ik kan me niet voorstellen dat je het echt over (tientallen) mililiters verschil hebt. Hoe hou je eigenlijk de omgevingstemperatuur constant?

Ik ben benieuwd!

Oscar

Citaat van: Gerb op 06-11-2007  08:40 uik kan me niet voorstellen dat je het echt over (tientallen) mililiters verschil hebt.

Nee, dat verwacht ik ook niet, maar een paar milimeter kan al significant zijn met zulke kleine hoeveelheden. Dit wel een methode om de verschillen zo goed mogelijk waar te nemen...

Citaat van: Gerb op 06-11-2007  08:40 uHoe hou je eigenlijk de omgevingstemperatuur constant?

Kamertemperatuur, Westmalle doet daar niet zo moeilijk over... En veel brouwers vergisten op deze manier.

Caspar

Mooi experiment Oscar, ik vind alleen dat je beter 3 zakjes korrelgist had kunnen gebruiken van de zelfde t.h.t. datum. De vitaliteit / hoeveelheid gist per depot kan natuurlijk best wel verschillen (zoals Robin al aangeeft) :weetniet:.

Oscar

De hoeveelheid gist per deport kan verschillen. Echter gaat het om de uiteindelijke hoeveelheid gevormde gist. En dan maken die kleine deport verschillen niet zo veel uit denk ik.... En een zakje korrelgist op 300 ml is echt overdone...

Qua vitaliteit blijft het een gok natuurlijk....

Caspar

Input -> output... misschien heeft deze factor wel de grootste invloed en dan is je experiment helemaal niet representatief. Je kan ook een zakje in drieën verdelen?

Ik vind het link hoor :weetniet:.

Oscar

Citaat van: Caspar op 06-11-2007  11:23 uJe kan ook een zakje in drieën verdelen?

Kan. Enig idee hoe groot de verschillen dan zullen zijn ? Dan moet je dus ± 10 gram gaan verdelen in 3 x 3,3 gram. Met welke afwijking ? Mijn bovenweger is niet op 0,1 gram nauwkeurig. Is die afwijking kleiner of groter dan een gist depot uit een flesjes  :weetniet: Of moet je dan de hoeveelheden op het oog gaan schatten? Is dat nauwkeurig?

Ik schat dat het niet veel uitmaakt.

Oscar

Citaat van: Caspar op 06-11-2007  11:23 uIk vind het link hoor :weetniet:.

Ik durf wel risico's te nemen... ;)

Caspar

Tsja, hadden we maar een laboratorium thuis he ;). Je kan altijd korreltjes gaan tellen ;D.

Oscar

Citaat van: Caspar op 06-11-2007  11:45 uJe kan altijd korreltjes gaan tellen ;D.

Tsjonge, dat ik daar niet aan gedacht heb  :stom: Ga ik meteen doen... :D :D :D :clownsmile:

Gerb

Sorry Oscar, maar je hebt nu wel erg veel parameters niet onder controle. De opkweekmethode moet nu wel een heel erg groot effect hebben als je alle variatie van hoeveelheid startgist, opkweektemperatuur en meetmethode bij elkaar optelt. Heb je geen goede balans op werk?

Caspar

Trouwens, als je maar 300 ml wort gebruikt, kan je eigenlijk best wel wat korreltjes tellen toch?

Oscar

Citaat van: Gerb op 06-11-2007  11:58 uSorry Oscar, maar je hebt nu wel erg veel parameters niet onder controle.

Klopt, maar veel beter dan dit kan niet. Ik kan de magneetroerder niet in een waterbad plaatsen, maar bij mij thuis is de temperatuur vrijwel constant, dat wijkt niet zoveel af. De hoeveelheid starters gist variabele is toch vrij klein lijkt mij. De lotnummers van de flesjes liggen verdacht dicht bij elkaar, dus dat zou wel eens de zelfde afvuldag/druktank gewest kunnen zijn (Tht datum = gelijk).

En ik kan niet beschikken ver een nauwkeurige balans (0,1 g nauwkeurig).

Dus veel beter dan dit lukt mij op dit moment niet.

Het blijft natuurlijk een huis-tuin-keuken experiment.

RobinB

Citaat van: Oscar op 06-11-2007  12:29 uKlopt, maar veel beter dan dit kan niet. Ik kan de magneetroerder niet in een waterbad plaatsen, maar bij mij thuis is de temperatuur vrijwel constant, dat wijkt niet zoveel af. De hoeveelheid starters gist variabele is toch vrij klein lijkt mij. De lotnummers van de flesjes liggen verdacht dicht bij elkaar, dus dat zou wel eens de zelfde afvuldag/druktank gewest kunnen zijn (Tht datum = gelijk).

En ik kan niet beschikken ver een nauwkeurige balans (0,1 g nauwkeurig).

Dus veel beter dan dit lukt mij op dit moment niet.

Het blijft natuurlijk een huis-tuin-keuken experiment.


Ik denk dat als je een "opkweekbrouwsel" had gemaakt zoals ik heb omschreven de toegevoegde gist wel een stuk nauwkeuriger had gekund (helemaal wanneer afgewogen op een 0,1g nauwkeurige balans). ;D

William

In ieder geval hulde dat je de uitdaging oppakt en een experiment doet  :duimop:. Met huis, tuin en keukemiddelen zal het natuurlijk altijd een beetje behelpen blijven omdat je niet alles in de hand hebt.

Om toch een beetje een indicatie van de nauwkeurigheid van de getallen (met name de hoeveelheid sediment) te krijgen zou je kunnen overwegen om 1 experiment tweemaal of driemaal uit te voeren. Je ziet dan wat de variatie is als gevolg van omstandigheden waarvan jij verondersteld dat ze verwaarloosbaar zijn. Als de spreiding in jouw duplo/triplo groter is dan het verschil tussen de verschillende behandelingen dan is er geen significant effect van de behandelingen. Dat wil dan nog niet zeggen dat er geen effect is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.