Zo gisteren mijn eerste deel van mijn gistxperiment ingezet.
Doel : Onderzoeken welke propagatie methode het meeste gistmassa per saldo opleverd met als "nieuwtje" De Druppels olie t.o.v. beluchten.
Werkwijze : Voor iedere test neem ik 300 ml wort met een gemeten SG van ± 1035 (100 gram moutpoeder per liter). Deze wort wordt tezamen met
het sediment van een flesje Westmalle in een erlenmeyer gedaan. Bij de eerste serie zal ieder monster continue worden geroerd.
De volgende variabelen zullen dan toegepast worden :
- Alleen continue roeren (laten we deze de blanco noemen in deze serie)
- Continue beluchten
- Enkele druppels olijfolie toevoegen
Hierna wil ik nog een 2e serie gaan doen waar ik de factor continue roeren weglaat. De variabelen blijven dan hetzelfde.
Bepalen van de opbrengst Het bepalen van de opbrengst aan gistmassa is natuurlijk lastig. Hiervoor heb ik het volgende bedacht. Ik laat het vergiste monster in de koelkast
uitzakken in een klein potje, waarna ik de heldere vloeistof zoveel mogelijk afhevel. Daarna probeer ik de gist zoveel mogelijk in een reageerbuis te
krijgen, en ook deze weer laten uitzakken. De hoogte van de gistkolom is dan een maatstaf voor de verkregen hoeveelheid gist.
De test opstelling

Deze foto's zijn genomen ± 17 uur nadat deze was ingezet. De vergisting is net opgang gekomen en het schuim begint zich langzaam te vormen..
Ook erg leuk om dat ff mee te maken.