Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistige plaatjes  (gelezen 2234 keer)

Offline Niels

• Vol lid
  • Land: nl
  • Voorzo, nazo en zozo
Gistige plaatjes
« Gepost op: 28-10-2007 11:20 u »
Een paar weken geleden een gist cursus gedaan in Hoofddorp bij het t' wort wat.
Dit was een leuke informatieve dag waarbij we lekker hebben kunnen spelen in de praktijk.
De ochtend was een groot gedeelte theorie, en in de middag mijn eerste agar plaatjes gegoten en schuinebuizen gemaakt.
Het was prettig om met wat goede hulp de juiste manier van werken met gist te leren.
Ik heb nu wel vertrouwen dat ik op een juiste manier infectievrij een reinstrijk kan maken en deze in een schuine buis een hafjaartje kan bewaren.
Inmiddels heb ik twee keer vanaf schuinebuis een gistje opgekweekt en een prima starter gemaakt.
Tot voor kort gebruikte ik voor vloeibare gisten uitsluitend Wyeast verpakkingen, maar nu heb ik dus keuze uit eigen gistbank.

Op mijn werk had ik een paar weken geleden een klusje bij mijn collega's van microscopie en heb daar geholpen een nieuw instrument te installeren.
Dit is een μplu en dit is een microscoop die verschillende opnamen over elkaar kan leggen en deze combineerd in een plaatje.
Het is niet mijn vakgebied, dus kan niet heel veel vertellen over dit instrument maar heb wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar plaatjes te schieten van mijn bevolkte petrie schalen.

Dit is een plaatje van een losliggend gisteiland op de petrieschaal, lijkt wel wat op de vorm van een vulkaan.

Op deze plaat hetzelfde maar met meetgegevens

Dit is een plaatje gemaakt met een normale microscoop, (single focus)

:degroeten:

Tags: