Simpele Hollandse tripel

Gestart door Hoppie, 28-10-2007 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Ik ben nu deze tripel aan het brouwen.
Iedere brouwer zegt op een presentatie "hou het simpel".
Nou, hoe simpel wil je 'm hebben.  ;D

Ik had gisteren een storing in BrouwVisie.
De database moest onderhouden worden (is heel simpel zelf te doen).
Daar kwam ik pas achter nadat ik het al in BrouwHulp had ingevoerd.
Middels BeerXML is het recept weer terug geimporteerd in BrouwVisie.
Dat vond ik wel geinig.


---------------------------------------------------------------------
¦                   BrouwVisie Recept Rapport                        ¦
---------------------------------------------------------------------

Basis----------------------------------------------------------------
Naam recept         : Tripel
Brouwdatum          : 28-10-2007
Biertype            : Tripel
Aantal liters       : 23
Gewenst begin SG    : 1050
Brouwzaal rendement : 83.0%

Moutstort------------------------------------------------------------
Pilsmout 3                   90.0 %         3956 Gram      3 EBC                                                                   
Kristalsuiker                10.0 %         440 Gram       0 EBC                                                                     

Hopstort-------------------------------------------------------------
Fuggles                      5.9 %          40 Gram        90 Min.                                                             
Fuggles                      5.9 %          30 Gram        20 Min.                                                             
Saaz                         3.4 %          25 Gram        5 Min.                                                         

Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort : T-58

Maischschema---------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen maischschema
Stap 1 : 62°C      35 min      3.00 l/kg
Stap 2 : 72°C      25 min      3.00 l/kg
Stap 3 : 78°C      1 min      3.00 l/kg

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater    : 31.62 liter
Maischwater          : 21.00 l
Spoelwater           : 18.00 l
Kooktijd             : 90 minuten
Berekende kleur      : 9 EBC
Berekende Bitterheid : 34 EBU

 :degroeten:

William

Heeft deze tripel niet een beetje een laag begin sg? Het lijkt meer op een Hollandse Pale Ale.
Of is het vanwege het lage sg een Hollandse tripel? ;D

inderdaad lekker simpel.

Gerb

Dat is inderdaad simpel, maar ziet er wel goed uit. Het begin SG is wel een beetje laag voor een tripel vind je niet? En als je dit zo houdt, dan zou ik niet zoveel suiker toevoegen, dan krijg je een te dunne body.

Ik heb gisteren voor het eerst met de T-58 gebrouwen, dit staat nu lekker te borrelen. Volgens mij is het wel een prima gist voor een blond/tripel.

Hopmans

Sorry mannen,

Conversiefoutje.

Het SG is zonder suiker 1067, en met suiker 1080.
Suiker komt er pas in bij einde hoofdgisting.

 :degroeten:

Hopmans

Ik denk trouwens wel dat 10% suiker nodig is met dit SG en de T-58.
Met een korrel krijg je vaak zoete bieren.

Hoeveel SiriS Yeastvit moet er trouwens in met een korrelgist?  :weetniet:

 :degroeten:

klaas

Hoeft niet, in korrelgist zitten alle benodigde voeding.

Henielma

Ik zou 3 tot 5 gram YeastVit toevoegen want tijdens de vergisting wil de gist ook nog vermeerderen. In de toegevoegde suiker zitten verder geen voedingsstoffen voor de gist (op de suiker na natuurlijk).

Lekker eenvoudig recept. Die gist gebruik ik ook bij mijn blonde bier. Smaakt prima.

bazje

Hoppie,

Even een paar simpele vragen :
1. Waarom niet een eenstapsmaish, dat is toch nog simpeler ?
2. Welke effect heeft het suiker toevoegen na de hoofdgisting ?
3. Hoe ga je die toevoegen ? Na het overhevelen naar de lagerfles ?

Het is voor het eerst dat ik het lees (suiker toevoegen na hoofdvergisting) vandaar deze (misschien domme) vraag.
Ik wist niet beter dat je suiker meteen toe moest voegen bij start van het koken en ben op dit forum erachter gekomen dat aan het eind van het koken de suiker toevoegen hetzelfde effect heeft en nu lees ik dit ... ... ...
Het moet niet gekker worden, dadelijk krijg je een lepeltje in je bierglas en een suikerpot op tafel ! :pan:

Hans (Lagos)

Tja een Hollandse tripel, houdt dat in zuinig te zijn met suiker? De Belgen gooien er wel 25% in en die hebben echt geen tripels zonder body, mijn vrijdag gebrouwen tripel naar het recept van Bubs zijn Golden Carolus heeft dus ook die 25% suiker met een eins SG van 1081, het grootste gedeelte vergist met de 3522 Belgian Ardennes en een deel met de Affligem gist.

Over november experimenten gesproken dus.  ;D

Schaepekop

Het toevoegen van suiker aan een wort wordt volgens mij gedaan omdat er minder mout gebruikt moet worden.
Suiker is nu verhoudingsgewijs goedkoper dan mout (vroeger andersom)

Jacques

Citaat van: Gerb op 28-10-2007  09:53 uDat is inderdaad simpel, maar ziet er wel goed uit. Het begin SG is wel een beetje laag voor een tripel vind je niet? En als je dit zo houdt, dan zou ik niet zoveel suiker toevoegen, dan krijg je een te dunne body.

Veel suiker, ik denk het niet. Er is hier op het forum al diverse keren op gewezen dat als je een Belgische tripel wilt brouwen à la Westmalle en alle commerciële klonen daarvan een grote hoeveelheid suiker moet gebruiken tot een maximum van 20 à 25%. Daarnaast hoor je te starten op een temperatuur boven de 60 ºC om te zorgen voor een goede volmondigheid (weinig afbraak eiwitten).

Louis,

Het recept ziet er goed uit. Zelf ben ik nooit zo'n voorstander om een suikergift te doen tijdens de gisting omdat ik te vaak in Belgische brouwerijen gezien heb dat de suiker tijdens het koken van het wort werd toegevoegd. Maar ik weet dat verschillende hobbybrouwers het wel doen en volgens hen gaat dat goed. Heb je dit al eerder gedaan of is dit een experiment voor jou?

Overigens zou ik een kleine hoeveelheid caramout gebruiken voor iets meer kleur en volmondigheid.

Oscar

Citaat van: bazje op 28-10-2007  10:23 u2. Welke effect heeft het suiker toevoegen na de hoofdgisting ?

Bazje, (kristal)suiker is een erg makkelijke prooi voor de gist. Zou je deze aan de hoofdvergisting toevoegen dan loop je het risico dat de gist lui wordt (gist hoeft vrijwel geen moeite te doen voor gewone suiker) met als gevolg kans op een verstokte vergisting.


Caspar

Als je echt 20 tot 25% suiker gebruikt, zou ik wel wat caramout toevoegen... anders wordt het bier te leeg van smaak naar mijn mening. Dit recept wordt wel lekker volgens mij ;).

Gerb

Citaat van: Jacques op 28-10-2007  11:06 uVeel suiker, ik denk het niet. Er is hier op het forum al diverse keren op gewezen dat als je een Belgische tripel wilt brouwen à la Westmalle en alle commerciële klonen daarvan een grote hoeveelheid suiker moet gebruiken tot een maximum van 20 à 25%. Daarnaast hoor je te starten op een temperatuur boven de 60 ºC om te zorgen voor een goede volmondigheid (weinig afbraak eiwitten).

Jacques, ik bedoeld eigenlijk dat als je aan een bier met begin SG 1050 10% suiker toevoegt, je te weinig body overhoudt. Er staat immers te weinig mout tegenover.

Jacques

Dat valt wel mee is mijn ervaring. Het gaat om een percentage en niet om absolute waarden. Tijdens mijn bezoekjes aan Engelse brouwerijen is mij ook opgevallen dat ze daar bij bieren met een lage begin SG toch nog een behoorlijke hoeveelheid suiker toevoegen. Ook daar worden veel niet-volmout bieren gebrouwen.

Overigens wil Louis op 1080 uitkomen. 1067 zonder suikertoevoeging en 1080 met.

Edgar

Wordt volgens mij een prima tripel, ook met maar 10% suiker. Wel vrij zwaar naar mijn smaak met 1080, maar ieder z'n meug. Ook zonder caramout zal het wel lukken, een bleke tripel ziet er ook mooi uit.

Wat betreft de suiker voor of na, had ik alleen een overtuigend verhaal gelezen over gist die 'lui' wordt bij toevoeging van glucose. Bij kristalsuiker zal het gezien de praktijken in Belgische tripelbrouwerijen wel meevallen. Maar kwaad kan het niet, dus geen probleem.

Die hoppen gaan denk ik ook prima samen. Ik zou misschien Saaz ook bij 20 min mee laten doen, maar wat maakt het uit.

MO

Inderdaad een prachtig simpel recept. Ik schrik een beetje van je bitterheid van 35. Niet dat ik het zelf niet zou doen, maar ons Hop, met zo'n bitterheid, goed man!

Mijn tip: als je genoeg gist hebt, kun je 1 g gist/L wort gebruiken en hoef je niet te beluchten, geen gistvoeding toe te voegen en niet je suiker pas na de hoofdvergisting erbij te knallen. Dat zijn allemaal trucs om moeilijke vloeibare gisten zoals de Duvel of de Westmalle aan de praat te houden.

Hopmans

Effe snel updatje....

Heb teveel water over (langzaam gespoeld, dus minder water in kaf), dus dat maakt het lastig om de 20
minuten te bepalen voor tweede hopstort.
Bier kan nog wel eens bitterder uitpakken.
Mmm, lekker toch?

 :degroeten:

Hopmans

Oh ja,

Suiker zit er ook al in ivm reactie Jacques een paar reacties terug.

 :degroeten:

Hopmans

Hollands?

Ja, ivm korrelgist en kruiden(hebben Hollanders handje vol van met tripels).

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Sharky op 28-10-2007  09:30 uTotaal brouwwater    : 31.62 liter
Maischwater          : 21.00 l
Spoelwater           : 18.00 l

Hoe zit dat bovenstaand?

Hopbier

Hopmans

Mmm, Conversiefoutjes all over the place.

21+18=39 ltr.  <----- Dit zijn de echte cijfers.

 :degroeten:

Hopmans

Hulde aan Sirius,

Eén schepje SiriS Yeast Vit gebruikt, en het gist weer als een raket.
Normaal heb ik met een korrelgist een laagje schuim van 2-3 cm.
Dit is echt een dikke laag van bijna 10cm.
Dat spul werkt echt.

CiteerOverigens zou ik een kleine hoeveelheid caramout gebruiken voor iets meer kleur en volmondigheid.

Ik wilde dit keer een bleke tripel.
Gezien de ervaringen met de Chouffe is het naar mijn inziens niet noodzakelijk om een cara-mout te gebruiken.
Alhoewel ik normaal gesproken voorstander ben van 5% cara-pils.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Sharky op 29-10-2007 &nbsp;07:15 uEén schepje SiriS Yeast Vit gebruikt, en het gist weer als een raket.

Dit heb je toegevoegd bij een bijna verstokte vergisting? Dus na je hoofdvergisting?

Hopmans

Nee, ik heb het gebruikt 10 minuten voor einde koken.
Bij een giststarter gebruik je 5 gram per liter.
Maar ik heb in dit bier korelgist gebruikt.
Dan ga je direct de korrel in het wort strooien, dus gebruik je geen 5gr x 23ltr = 115 gram.
ook omdat er al wat voeding door de korrelgist zit, en omdat je genoeg gistcellen hebt.
Maar toch heb ik op aanraden van Henielma 3-5 gram (totaal) toegevoegd.
Een aanrader moet ik zeggen.

 :degroeten:



RobinB

Het lijkt me niet de bedoeling dat je aan je wort 5 g/l Yeastvit toevoegd!
Er staat op de verpakking 5 g/l starter.
Als dit dan zorgt voor voldoende gist in je starter, is het (denk ik) niet nodig om nog aan je wort toe te voegen?

Tenzij je een starter van 23l wil maken, maar dat doet alleen wesley ;) ;D

oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 31-10-2007 &nbsp;17:22 uTenzij je een starter van 23l wil maken, maar dat doet alleen Wesley ;) ;D

Nee joh, ik houdt het netjes bij 10 liter :engel: ;D

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Tja, de opzet is gelukt.
Het is een echte bittere Holandse tripel met een korrelgist a la Texel.
Een lekkere bek met body, hop en sinaasappelschil, maar toch weer dat korrelmuurtje
die de weg naar de diepgang belemmert.

 :)


TVERSCH

Goede uitleg van korrelgist Louis :duimop:

 :degroeten:

Caspar

Tsja,

Ik heb nu twee tripels in de hergisting op fles staan. Eentje met T58 en eentje met versche opgekweekte Westmalle gist... inderdaad die T58 versie heeft net weer een vleugje eigenzinnige muffigheid uit de korrelgist die ik minder kan waarderen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.