Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Bij Oranjeboom hebben ze weleens gehad dat de loog geïnfecteerd was, niet erg desinfecteert dus lijkt mij. Zwakke zuren (zoals phosforzuur) zijn daarintegen wel desinfecterend. Bij een enorm hoge pH zullen m.o.'s wel dood gaan maar dat geldt ook voor een enorm lage pH. Het is gebruikelijk om te reinigen met hete loog omdat dit vetten en eiwitten oplost en daarna met een zwak zuur (pH <3,5) te desinfecteren.

Die loog op je handen is een verzeping, het lost niet de eiwitten op maar de vetten en zet deze om in glycerol en vetzuren (een soort zeep) waardoor het zo glad wordt.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Het probleem van alle reinigings- en desinfecteermiddelen is dat hun werking minder wordt naarmate de concentratie lager is en de mate van contact met organische stoffen. Eerst goed reinigen en dan desinfecteren is dan ook het devies.

Fosforzuur is trouwens geen zwak maar juist een sterk zuur.

MH

Maar als je de koeler uiteindelijk nagespoeld hebt met water blijft er altijd wat water achter. Hierdoor kan het koper gaan oxideren en krijg je het giftige koperoxide. Als je de koeler vaak gebruikt zal dit niet zo snel gebeuren maar als je de koeler wat langer niet gebruikt is de kans op oxidatie wel groter. En voor die oxidatie ben ik een beetje huiverig. Daarom denk ik dat als je voor gebruik eerst spoelt met een zuur je dan het giftige koperoxide kwijtraakt. Of maak ik nu een denkfout?

 :proost2:

Glorfindel

Citaat van: MH op 01-01-2008 &nbsp;22:01 uMaar als je de koeler uiteindelijk nagespoeld hebt met water blijft er altijd wat water achter. Hierdoor kan het koper gaan oxideren en krijg je het giftige koperoxide.

Water alleen geeft geen oxidatie. Denk maar de waterleiding thuis. Ook daar staat water in.
Eventueel andere stoffen in de koeler zouden problemen kunnen geven. Bovendien is de koeler van roest vrij staal en is het aandeel koper gering. Ik denk daarom dat water alleen geen probleem oplevert.

 :degroeten:

    Pieter

oranjeboombiertje

Maar in de koeler (waar ook lucht is) geeft water wel oxidatie lijkt mij. Ook vind ik reinigen met zuur verstandig omdat dit betekend dat alles wat oplost in zuur meegaat voordat je (zuur) wort erdoor stuurt.

 :degroeten:
Wesley

Glorfindel

Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Als je niet giftige middelen gebruikt en hem voor gebruik goed spoelt, denk ik dat je goed bezig bent. Zeker omdat de koeler voor het grootste deel van rvs is en slechts voor een klein deel koper.

 :degroeten:

    Pieter

oranjeboombiertje

Citaat van: Jacques op 01-01-2008 &nbsp;21:58 uFosforzuur is trouwens geen zwak maar juist een sterk zuur.

link 1
link 2

Is er misschien ook iemand die een binas bij de hand heeft, daarin is het te vinden in tabel 49(?).

 :degroeten:
Wesley

Drents Hopbier

Citaat van: Oranjeboombiertje op 02-01-2008 &nbsp;11:13 ulink 1
link 2

Is er misschien ook iemand die een binas bij de hand heeft, daarin is het te vinden in tabel 49(?).


Fosforzuur is sterker dan zwak zuur en zwakker dan sterk zuur. Zie http://scifun.chem.wisc.edu/chemweek/H3PO4/H3PO4.html

Hopbier

JeroenCV

Het is inderdaad een redelijk sterk zwak zuur (constante van 1.6x10-2)

Caspar

Een redelijk sterk zwak zuur... ik begin de weg kwijt te raken jongens? Mijn Binas heb ik al 10 jaar niet meer in de buurt gelukkig :clownsmile:.

MO

Oei, ik dacht ook dat het anders was. BINAS geeft alleen deze zuren als sterke zuren. Fosforzuur dus niet. Ach, echt belangrijk is het niet, kwestie van nomenclatuur.

HClO4
HI
HBr
HCl
H2SO4
HNO3
HClO3

De BINAS geeft overigens een zuurconstante van 7.4 x 10-3

jelle

Misschien dat dit ook nog bijdraagt.


 
Een zwak zuur is een zuur dat in water niet volledig ioniseert, het ion blijft in evenwicht met het zuur:

HA(aq)  --->  H+(aq) + A-(aq)
De meeste zuren zijn zwakke zuren, slechts enkele zijn sterk. Alle organische zuren zijn per definitie zwak.

 Voorbeelden
fosforzuur, H3PO4
azijnzuur, CH3COOH
waterstoffluoride, HF
methaanzuur (mierenzuur);
propaanzuur (propionzuur);
chloorzuur (hoewel dit een grensgeval is en het soms bij de sterke zuren gerekend wordt);
chlorigzuur;
hypochlorigzuur;
picrinezuur;
blauwzuur;
zwaveligzuur;
salpeterigzuur;
waterstofsulfide;
koolzuur;
etc.
bron wikipedia

groet jelle

Jacques

Ok, het is dus een zwak zuur omdat het niet helemaal splitst in waterstofionen en het fosfaation. Neemt niet weg dat je maar weinig zuur nodig hebt om een stevige pH daling te krijgen. In zoverre is het dus geen zwak zuur vergelijkbaar met melkzuur of citroenzuur. Je moet echt goed oppassen met dit zuur.

jelle

Een collega van mij is bij werkzaamheden in een fosforzuurtank H3PO4 50% in het pompputje gevallen.
Heb ik hem onder even de douche gezet uit laten kleden goed spoelen niks aan de hand.
Bij een sterk zuur zoals zwavelzuur had hij op z`n minst in beverwijk beland.

Maar wees altijd voorzichtig met alle bezigheden met chemicaliën en ook heet water is erg gevaarlijk.
groet jelle

JeroenCV

Citaat van: Jacques op 02-01-2008 &nbsp;12:20 uNeemt niet weg dat je maar weinig zuur nodig hebt om een stevige pH daling te krijgen.

Dat hangt van de bufferende werking van je oplossing af.

Maar inderdaad met alle zuren altijd oppassen; dan ben je veilig.

oranjeboombiertje

Maar fosforzuur heeft dus, omdat het niet heel sterk is, een goede desinfecterende werking. Zoutzuur of zwavelzuur zullen dit niet hebben. Het komt er dan dus op neer dat van een sterk zuur meer nodig is om een bacterie te doden dan van een zwak zuur, omdat de pH niet zo heel laag hoeft te zijn. Dit betekent ook dat het een stuk veiliger is om mee te werken, en dat restanten ook lang niet zo schadelijk zijn voor het menselijk lichaam.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: JeroenCV op 02-01-2008 &nbsp;12:40 uDat hangt van de bufferende werking van je oplossing af.

Klopt, maar als je melkzuur gebruikt zul heel wat meer moeten toevoegen dan wanneer je fosforzuur gebruikt.

Glorfindel

Omdat ik nog steeds geen goed gevoel heb bij het gebruik van mogelijk giftige stoffen, heb ik vandaag het volgende gedaan om de koeler te reinigen en steriel te krijgen.

Stap 1:
tijdens het hopkoken de koeler in een pannetje water, ruim 30 minuten laten koken.

Stap 2:
Na het koelen de koeler met koud water in twee richtingen doorgespoeld.

Stap 3:
Met warm water in twee richten uitspoelen.

Stap 4:
Zoveel mogelijk water uit de koeler geschud.

Stap 5:
De oven voorverwarmd op de laagste stand, in mijn geval 100ºC. Daar de koeler ingezet. Door regelmatig te schudden komt het vocht uit de hoekjes en kiertjes en verdampt direct. Nu is de koeler compleet droog.
Eventueel achtergebleven voedingstoffen vormen door het gebrek aan water geen gevaar.



Ik zal de koeler van tijd tot tijd wel met iets als azijn moeten behandelen om kalkaanslag te voorkomen. Maar omdat azijn niet giftig is, durf ik dat wel aan.

 :degroeten:

RobinB

Bij droge verhitting moet je ver boven de 100 ºC gaan, om te desinfecteren, maar waarschijnlijk wil je gewoon drogen :)

Glorfindel

Citaat van: RobinB op 06-01-2008 &nbsp;21:35 uBij droge verhitting moet je ver boven de 100 ºC gaan, om te desinfecteren, maar waarschijnlijk wil je gewoon drogen :)

Inderdaad, alleen drogen. Desinfecteren doe ik door hem vlak voor gebruik uit te koken.

 :degroeten:

jelle

Citaat van: Glorfindel op 06-01-2008 &nbsp;21:15 uStap 5:
De oven voorverwarmd op de laagste stand, in mijn geval 100ºC. Daar de koeler ingezet. Door regelmatig te schudden komt het vocht uit de hoekjes en kiertjes en verdampt direct. Nu is de koeler compleet droog.
Eventueel achtergebleven voedingstoffen vormen door het gebrek aan water geen gevaar.

 :degroeten:
Dit kun je misschien ook wel doen met een föhn.

groet jelle

Glorfindel

Dan ben je wel even bezig. Ik heb de koeler na de "watertests" die er mee gedaan had, twee weken op de verwarming laten staan en toen was hij nog niet droog. Pas na twee uur in de oven klotste hij niet meer. Je zou de föhn natuurlijk kunnen proberen. Misschien als je in de gaten blaast dat het goed werkt?

 :degroeten:

jelle

Er word dan wel veel hete en vooral droge lucht in de platenkoeler geblazen.
Blaas maar eens met en föhn op een natte plek.

groet jelle


MH

Ik heb het ook eens geprobeerd met een föhn...
Niet echt een succes...de föhn was bijna overleden  ;)

Edgar

Dat droogbakken van die koelers lijkt me nu niet zo'n schitterend idee, tenzij de laatste spoeling in het wortgedeelte met gedestilleerd water is geweest. Anders krijg je onvermijdelijk aangekoekt kalk en dat lijk me toch beter te mijden.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.