Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edgar

Citaat van: MO op 31-12-2007  00:03 uAlle genoemde platenkoelers zijn fatsoenlijk RVS, toch? Ik was het nog niet vaak tegen gekomen, maar koper en loog is volstrekt verboden. Ik heb me daar een jaartje in verslikt. Geldt dus ook voor chemipro caustic en koper: niet doen.

Yep die gangbare ebaydingen zijn RVS. Enkel kopersoldeer voor de bevestiging, geen idee hoeveel daarvan aan de binnenzijde zit.

Ik dacht toch dat als je snel werkt, en met lage concentraties, en zuur naspoelt, dat het wel meeviel, nee? Niet dus?

Oscar

Citaat van: Hopmans op 31-12-2007  00:05 uWe hebben op exact hetzelfde moment zitten typen Martin.

Dat moet toch een band scheppen... :proost2:

oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 30-12-2007  18:35 uVolgens mij is een snufje citroenzuur niet zo heel erg bacteriedodend?
Loog in een effectieve concentratie wel, zuur natuurlijk ook, maar dan wel echt zuur (pH 1). Melkzuurbacterien overleven je maag en daar kan de pH ook dalen tot ca. 2...

Als ik goed heb opgelet bij microbio zou dat ook kloppen. Een sterk zuur is niet bacterie dodend omdat het ineens splitst in een waterige omgeving en een m.o.(micro-organisme) zal nooit een H3O+ opnemen. Als het een zwak zuur is (en niet gesplitst in water voorkomt) zal het m.o. wel het zwakke zuur in zijn geheel opnemen waardoor het binnenin het m.o. alsnog zal splitsen en daar de omgeving te zuur maakt en hij zal dood gaan. Daarom zou citroenzuur in veel lagere concentratie nodig zijn om bacteriën te doden dan zoutzuur.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Dit lijkt echt een eeuwige discussie te worden ;D. Mijn ervaring:

2% loog: groene koppelingen.
Chemipro Caustic: niets aan het handje.

Daarnaast is Chemipro veel goedkoper omdat je er veel minder van nodig hebt...

Ik heb alle msds'en van Chemipro op mijn bureaublad staan, maar ze zijn te groot om te kunnen uploaden :-\.

Moderaters ;D?

Johannes

Citaat van: MO op 31-12-2007  00:03 uNog een anecdote: weet je hoe je koperen brouwketels schoonmaakt? Boenen met gist. Schijnt precies de gewenste pH te zijn.

Gemengd met zand inderdaad.

Johannes

Citaat van: Caspar op 31-12-2007  09:29 uIk heb alle msds'en van Chemipro op mijn bureaublad staan, maar ze zijn te groot om te kunnen uploaden :-\.

Moderaters ;D?

Ik weet zo niet of en hoe ik daar iets aan zou kunnen doen, maareh, had jij niet een eigen website  ::)   ;)

Hopmans

Maar als chloor schadelijk is voor RVS, en loog voor koper, wat gebruikt een profesionele brouwer dan?
Zijn die grote emmers die ik wel eens op foto's zie van excursies niet voor de particulier te koop?
Wat is dat voor spul?

 :weetniet:

Jacques

Citaat van: Caspar op 31-12-2007  09:29 uIk heb alle msds'en van Chemipro op mijn bureaublad staan, maar ze zijn te groot om te kunnen uploaden :-\.

Moderaters ;D?

Kun je het niet zippen?

Caspar


Caspar

Volgens mij gebruiken brouwers gewoon loog en nemen ze de oxidatie voor lief ;).

Glorfindel

Citaat van: Caspar op 31-12-2007  09:29 uChemipro Caustic: niets aan het handje.
Maar hier zit weer chloor in en mag niet op koper gebruikt worden. Op roestvrij staal slechts kortstondig.

Citaat van: Caspar op 31-12-2007  09:29 uDit lijkt echt een eeuwige discussie te worden ;D. Mijn ervaring:

Zucht, ja. Ik zie door de bomen het bos niet meer.  ??? Ik houd het op;
- na gebruik spoelen met koud water.
- daarna spoelen met warm water.
- daarna in een badje met Chemipro Oxi en uitspoelen. Dat is niet schadelijk en maakt de koeler zo schoon mogelijk.
- Voor gebruik uitkoken om eventueel overgebleven bacteriën onschadelijk te maken.

 :degroeten:

    Pieter

Hopmans

Het is voor ons al een stuk makkelijker als voor de HERMS-gebruiker Pieter.
Wij zetten een emmertje en een pannetje droog weg.
De HERMS-gebruiker heeft te maken met complexe leiding en kleppenstelsels.

 :degroeten:

EBC

Pas op met weken in Chemipro Oxi...het middel produceert zuurstof, al na korte tijd ontstaat een flinke bel. Het materiaal aldaar heeft dan geen contact meer met het middel.

Regelmatig schudden is vereist!

MH

Ik volg deze thread ook met interesse omdat ik ook een platenkoeler heb. Ook ik zie door de bomen het bos niet meer.
Waar ik naast de hygiene een beetje huiverig voor ben is dat er eventueel schadelijke stoffen worden gevormd zoals koperoxide als je spoelt met bepaalde reinigings middelen.
Wat ik denk ik ga doen is de koeler voor gebruik eerst spoelen met een verdunde azijnzuur oplossing (om eventueel koperoxide te verwijderen), daarna met een warme 1% NaOH oplossing (om te ontsmetten) en vervolgens spoelen met heet kraanwater tot de oorspronkelijke pH waarde van het kraanwater (rond de pH 8 ).
Ik heb ook Chemipro oxi in huis maar had begrepen dat dit koper aantast?

 :proost2:

Marcel
 

Glorfindel

Citaat van: MH op 31-12-2007  12:18 uIk heb ook Chemipro oxi in huis maar had begrepen dat dit koper aantast? 
De oxi is niet schadelijk voor de platenkoeler. De caustic wel, dat tast koper aan.

Citaat van: EBC op 31-12-2007  11:27 uPas op met weken in Chemipro Oxi...het middel produceert zuurstof, al na korte tijd ontstaat een flinke bel. Het materiaal aldaar heeft dan geen contact meer met het middel.

Regelmatig schudden is vereist!
En in zo'n bel kunnen bacteriën overleven. Af en toe draaien dus.
Goede tip!  :duimop:

Citaat van: Hopmans op 31-12-2007  11:24 uHet is voor ons al een stuk makkelijker als voor de HERMS-gebruiker Pieter.
De HERMS-gebruiker heeft te maken met complexe leiding en kleppenstelsels.
Bij hen is heb reinigingsverhaal inderdaad nóg complexer. Uitkoken kun je dan wel vergeten. Nog een rede om uit te zoeken wat goed reinigt, desinfecteert en niet schadelijk is. Ik denk dat er in deze draad inmiddels genoeg mogelijkheden staan. Ik weet nu in ieder geval wat ik ga doen met mijn koeler.

 :degroeten:

Pieter

MH

Citaat van: Glorfindel op 31-12-2007  14:24 uDe oxi is niet schadelijk voor de platenkoeler. De caustic wel, dat tast koper aan.

Dus je zou ook eerst kunnen spoelen met azijnzuur en daarna met chemipro oxi?

Glorfindel

CiteerDus je zou ook eerst kunnen spoelen met azijnzuur en daarna met chemipro oxi?
Ik weet niet wat azijnzuur doet met je koeler. Wellicht staat het ergens in deze draad.
Ik weet wel dat Oxi niet schadelijk is. Dus dat gebruik ik.

 :degroeten:

    Pieter

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 31-12-2007  08:48 uAls ik goed heb opgelet bij microbio zou dat ook kloppen. Een sterk zuur is niet bacterie dodend omdat het ineens splitst in een waterige omgeving en een m.o.(micro-organisme) zal nooit een H3O+ opnemen. Als het een zwak zuur is (en niet gesplitst in water voorkomt) zal het m.o. wel het zwakke zuur in zijn geheel opnemen waardoor het binnenin het m.o. alsnog zal splitsen en daar de omgeving te zuur maakt en hij zal dood gaan. Daarom zou citroenzuur in veel lagere concentratie nodig zijn om bacteriën te doden dan zoutzuur.

 :degroeten:
Wesley
Heb je hier een referentie van?
"een m.o.(micro-organisme) zal nooit een H3O+ opnemen" Ik denk niet echt dat ze een keuze hebben als ze in een oplossing met pH <1 gedompeld worden?

Hopmans

CiteerIk weet wel dat Oxi niet schadelijk is. Dus dat gebruik ik.
Alleen is oxi weer niet zo sterk.
Volgens mij reinigt het niet eens zo goed.
Het blijft een beetje compromissen maken met de reinigings middelen.

Ik denk dat een stappenplan het beste is.

Bijvoorbeeld (Even vetgedrukt zodat de zeikerds niet gaan zeiken).
Reinigen met soda.
Daarna Chloor.
Vervolgens weer soda.
En dan de restgeuren met sulfiet verwijderen.

De keuze van de middelen hangt dan van de installatie en de gebruiker af,
maar wel iets van een stappenplan.

 ;)

Menno

Hopmans, je reinigt dus in vier etappes? Ik doe dit dus maar in één stap (weken en spoelen).

Kostenbesparend werken kan erg wenselijk zijn, maar als ik véél langer bezig ben én meerdere reinigingsproducten gebruik, dan ben ik lang bezig met schoonmaken en:
a. dit vind ik niet leuk
b. mijn vrouw nog minder ivm rammelende flessen tot diep in de nacht
en c. ik er niet meer van overtuigd ben dat vier reinigingsstappen voordeliger zijn dan één

Even er van uitgaande dat je bericht je werkwijze is en na elke stap gespoeld wordt...  ;)

Hopmans

CiteerHopmans, je reinigt dus in vier etappes?
Ligt eraan wat er gereinigd moet worden.

Ik zie dat jij niet mechanisch reinigt.
Met weken alleen red je het niet altijd.
Maar ook dat is weer afhankelijk van hetgeen wat schoon moet.

 :degroeten:

jelle

Wanneer je het over school hebt.

Daar moest ik leren schoonmaken met loog met chloor en naspoelen met warm water.
En een keer in de week ontsmetten met citroenzuur.
Dit omdat de loog en zeker de chloor zich bindt met het vuil en daardoor niet meer ontsmet.

groet jelle

Jacques

Hmm, chloor reinigt toch wel echt. Het haalt vuil weg. Probeer het maar eens met een glazen vaas waar een week lang bloemen in hebben gestaan.

En het desinfecteert ook prima. Maar het klopt wel dat de werking van chloor, en ook loog, minder wordt als er veel organisch materiaal aanwezig is. Het chloor wordt dan bij wijze van spreken opgebruikt en de desinfecterende werking zwakt dan af.

oranjeboombiertje

Mensen, let even op: LOOG/CAUSTIC SODA/CROFTY/NaOH/ETC  DESINFECTEERD NIET, HET REINIGD!!!
Chloor, zuur, chemipro oxi desinfecteren dus wel.

Uit ervaring (bij de Pelgrim) weet is wat voor schoonmaakmiddelen gebruikt worden in commerciële brouwerijen. Daar wordt gereinigd met loog (NaOH opl) en dan nagespoeld met water, om daarna te desinfecteren met phosforzuur. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van loog/chloor (chemipro caustic) maar dit wordt niet warm gebruikt omdat de chloor dan te reactief wordt voor het rvs.

Citaat van: RobinB op 31-12-2007 &nbsp;17:15 uHeb je hier een referentie van?
"een m.o.(micro-organisme) zal nooit een H3O+ opnemen" Ik denk niet echt dat ze een keuze hebben als ze in een oplossing met pH <1 gedompeld worden?

Bij zo'n lage pH heeft het m.o. inderdaad geen keuze. Maar bij een pH van 1 groeit er ook geen enkel m.o. meer ;)

Voor het desinfecteren is er van een zwak zuur gewoon minder nodig dan van een sterk zuur omdat de pH niet enorm laag hoeft te zijn om schadelijke effecten op het m.o. te hebben.

Waar ik dit allemaal vandaan heb: les op school. Het zal waarschijnlijk ook wel ergens in mijn boek(en) staan maar ik heb het nu even te druk met school om dat op te zoeken, over een paar weken kan ik daar wel op terug komen.

 :degroeten:
Wesley

Drents Hopbier

Citaat van: Oranjeboombiertje op 01-01-2008 &nbsp;21:04 uMensen, let even op: LOOG/CAUSTIC SODA/CROFTY/NaOH/ETC  DESINFECTEERD NIET, HET REINIGD!!!
Chloor, zuur, chemipro oxi desinfecteren dus wel.


Waar ik dit allemaal vandaan heb: Les op school. Het zal waarschijnlijk ook wel ergens in mijn boek(en) staan maar ik heb het nu even te druk met school om dat op te zoeken, over een paar weken kan ik daar wel op terug komen.


Zoek het nog maar eens na. Volgens mij desinfecteerd natronloog wel (in niet te lage concentraties). Zuur desinfecteerd niet. De desinfecterende werking van natronloog zit in het kunnen oplossen van eiwitten. Neem maar eens een druppeltje tussen duim en wijsvinger. Dat wordt glad, doodat de huid (eiwit) oplost. Zuur zal in een commerciële brouwerij gebruikt worden om de loog te neutraliseren.

Hopbier


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.