Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Batavier

MO,

Ik heb nog nooit met soda getest, dit is makkelijkte testen.
Ik weet niet wat de (per) in chempro-oxi meer doet dan soda.
Het bruist wel.

Edgar

Op het net vind ik toch vooral azijnzuur (schoonmaakazijn) en andere zure middelen als aanrader voor koper. Waarom wil je zo graag basisch reinigen?

Menno

Ik snap het ook niet. Brouwland verkoopt uitstekende producten voor het goed reinigen van diverse materialen.  :duimop:

Dit is toch niet voor (misplaatste) zuinigheid? Zo ja, dan kan men net zo goed de goedkopere Brewferm-gist gebruiken...  :pan:

Jacques

Citaat van: Edgar op 26-11-2007  22:46 uOp het net vind ik toch vooral azijnzuur (schoonmaakazijn) en andere zure middelen als aanrader voor koper. Waarom wil je zo graag basisch reinigen?

Omdat je ook de organische verontreiniging (eiwitten) wilt verwijderen. Een zuurreiniger verwijdert oxiden. Heb je Kunze er al op nageslagen om te kijken wat die zegt over het reinigen van koperonderdelen van een brouwinstallatie?

Eduard

Ondanks dat wij natriumhydroxide in redelijk hoge concentraties gebruiken is er wel degelijk schade aan koperen delen. Dit uit zich in lekkages bij de koperen koepel op de kookketel, waar deze in aanraking komt met de loog. Ook messing koppelingen slijten uit door de loog, waardoor deze af en toe vervangen worden. De buizen schijnen er wel een tijdje tegen te kunnen maar waarschijnlijk moeten die ook eens vervangen worden.

Jacques

Citaat van: EBC op 26-11-2007  16:28 uElke keer weer sta ik versteld over het gebruik van gootsteenontstopper.

Het spul is gemaakt voor het riool, niet voor de voedingsindustrie. Hoe zuiver is het? Wat blijft er achter na spoelen?
En dan lees ik hoe 'gevaarlijk' het spul is. Verwerken met 80 ºC, jullie hebben zelfs duikbrillen op!

Ik dacht dat dit een verstandig forum was, maar we zitten elkaar hier deze rommel te adviseren. Straks is er één blind...

Met alle reinigingsmiddelen moet je oppassen! Geen van deze middelen zijn bedoeld om consumeert te worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook van Chemipro Causic.
Goed uitspoelen om residuen kwijt te raken is  altijd noodzakelijk. Voor het reinigen hoef je dus geen stoffen te gebruiken die 100% zuiver zijn. Sterker nog, vaak worden aan reinigende stoffen hulpstoffen toegevoegd om de werking te versterken.

Desincteermiddelen zoals sulfiet en perazijnzuur hoeven niet nagespoeld te worden maar deze middelen werken niet als reinigers. Desinfectie heeft alleen zin als je eerst alle organische verontreinigen verwijderd hebt. Goed schoonmaken is dus een voorwaarde om infecties buiten de deur te houden.

Edgar

Citaat van: Jacques op 26-11-2007  23:22 uHeb je Kunze er al op nageslagen om te kijken wat die zegt over het reinigen van koperonderdelen van een brouwinstallatie?

Eerste ding morgenochtend...

EBC

Citaat van: Jacques op 26-11-2007  23:35 uMet alle reinigingsmiddelen moet je oppassen! Geen van deze middelen zijn bedoeld om consumeert te worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook van Chemipro Causic.
Goed uitspoelen om residuen kwijt te raken is  altijd noodzakelijk. Voor het reinigen hoef je dus geen stoffen te gebruiken die 100% zuiver zijn.

Ja Jacques, maar gootsteenonstopper is niet gemaakt om als als reiniger te dienen.

Citaat van: Jacques op 26-11-2007  23:35 uSterker nog, vaak worden aan reinigende stoffen hulpstoffen toegevoegd om de werking te versterken.

En vooral ook om beter afspoelbaar te zijn. Voor gootsteenontstopper geldt dit wellicht niet.

Jacques

Citaat van: EBC op 27-11-2007  07:53 uJa Jacques, maar gootsteenonstopper is niet gemaakt om als als reiniger te dienen.

Dat dacht ik toch wel. De bedoeling van gootsteenontstopper is dat het vuil dat de afvoer verstopt verwijderd wordt. Dat is precies het doel waarvoor je het gebruikt bij het schoonmaken van flessen, leidingen en platenkoelers: het verwijderen van (organisch) vuil.

Citaat van: EBC op 27-11-2007  07:53 uEn vooral ook om beter afspoelbaar te zijn. Voor gootsteenontstopper geldt dit wellicht niet.

Ik heb altijd begrepen dat de toevoegingen gedaan worden om de werking te versterken. Zo worden er stoffentoegevoegd om de oppervlaktespanning te verminderen. Het reinigingsmiddel kan zo dieper in krassen en minder glad oppervlakte binnendringen waardoor een effectievere reiniging kan plaatsvinden.
Maar een goede uitspoelbaarheid is inderdaad ook een vereiste voor een goed reinigingsmiddel.

MO

En Edgar, heb je de Kunze er al op nageslagen.

Eduard: jouw professionele brouwinstallatie bevat dus koperen onderdelen die met loog in aanraking komen? Dan begin ik me al minder zorgen te maken.

Ronnie

Uit alles wat ik hierboven lees besluit ik: eerst warm schoonmaken met alkalisch (DM-CID, Calgonite DA, Chemipro caustic...) dan (koud) spoelen en dan even kort zuurreiniger (Pho-CID) of Chemipro acid of Perazijnzuur, lauw tot koud en dan spoelen met koud water.

Beroepshalve herinner ik me van vroeger dat veel schoonmaakoplossingen, ontvetters en etsmiddelen BETER en EFFICIËNTER werken verdund dan meer geconcentreerd. Dit komt omdat op het metaaloppervlak dikwijls uiterst kleine gasbelletjes blijven hangen die dat oppervlak afisoleren van verder contact met het ets/schoonmaak middel, de gasbelletjes ontsnappen beter in dunner medium.

Eduard

MO: ja, dat is zeker het geval, maar zoals gezegd, de installatie lijdt daaronder op de zwakke plekken (lees: daar waar het koper al dun is). De koeler is trouwens van RVS.

Edgar

Citaat van: MO op 27-11-2007  09:01 uEn Edgar, heb je de Kunze er al op nageslagen.

Jaja, en dat is een aardig hoofdstukje. Heel veel over schoonmaken, niets over het schoonmaken van koper.

Wel interessant: Als temperatuur voor NaOH reiniging noemt Kunze 70°, niet 80°, concentratie 1 tot 2%. Verder vertelt 'ie dat basische reinigingsmiddelen vaak voor 60 tot 80% uit NaOH bestaan, met toevoegingen van:

Natriumcarbonaat
Metasilicaat
Polyfosfaten
Trinatriumfosfaat
Wetting Agents ('vloeimiddelen'? in ieder geval oppervlaktespanningverlagers) (tensiden)
Inhibitors

Biersteen verwijder je het best met verdund saltpeterzuur.

Perazijnzuur te gebruiken in 0,01 tot 0,1% oplossing en hoeft dan niet nagespoeld te worden.

Hij vertelt nog veel meer, maar da's teveel om op te noemen.

Eduard

Inderdaad, salpeterzuur maakt kortemetten met biersteen. Al moet ik zeggen dat ik biersteen alleen maar in de serveringstanks (dus de tanks waarin het bier het langst staat en waaruit getapt wordt) ben tegengekomen. Even doorspoelen met een salpeterzuuroplossing en de biersteen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Overigens verdwijnt ook voegcement tussen tegels als sneeuw voor de zon met dat spul in de buurt, dus pas op!

Caspar

Vandaag heb ik een IPA'tje gebrouwen en ik heb een tweede poging ondernomen om mijn platenkoeler te gebruiken ;D. Dit keer ging het een stuk beter (met klemmetjes ;) )!

Ik vind het wel belangrijk om te melden dat de reinigingsmethode die ik nu heb gebruikt veel beter is dan de 2% loog (NaOH) reiniging!

Ik heb voor het koelen gespoeld met Chempro Acid en naderhand met Chempro Caustic, echt jongens... geen vleugje koper-oxidatie te bekennen.

Toen ik 2% loog gebruikte waren al mijn koppelingen helemaal groen tot bijna zwart uitgeslagen, mijn ervaring met loog is dat het veel meer schade aanbrengt dan de Chempro producten, dan maar een paar euro meer lappen!

Groet Caspar

Hopmans

Zijn er geen demontabele platenkoelers?
Het is toch zeer onhygiënisch als je niet kan zien wat je "schoonmaakt" ?

 :weetniet:

Edgar

Citaat van: Hopmans op 30-12-2007  01:45 uZijn er geen demontabele platenkoelers?
Het is toch zeer onhygiënisch als je niet kan zien wat je "schoonmaakt" ?

Ja hoor die zijn er. Ik heb er één liggen, ooit gekregen van forumlid cornel. Professionele platenkoelers in brouwerijen zijn trouwens altijd demontabel. Het is gewoon een stapel plaatjes met een stapel rubbers, gemonteerd langs een paar lange bouten.
De mijne is zo aangeslagen dat ik 'm nooit heb kunnen gebruiken. Ik heb er nog wel eens naar gezocht maar in klein model vind je ze niet veel.

jelle

Citaat van: Hopmans op 30-12-2007  01:45 uZijn er geen demontabele platenkoelers?
Het is toch zeer onhygiënisch als je niet kan zien wat je "schoonmaakt" ?

 :weetniet:
Hallo

Klopt ik heb er ook een die komt van een melkmachine bij een boer vandaan.
Het is mij altijd verteld dat je die dingen niet gemakkelijk weer in elkaar krijgt.
Zelf zal ik er wel me aan de slag moeten want er zitten hopresten in.

groet jelle

Johannes

Van een boer? Hoe groot is je koeler dan? De koelers die ik ken van boerderijen daar kan ik een hele batch bier in kwijt.

jelle

hallo

De platenkoeller heet daar een voorkoeler en is 1 liter.
Voor een foto kun je op maarktplaats kijken, zoek naar voorkoeler.
Deze is wel erg duur ik had hem voor €10.


groet Jelle


Johannes

Ok, nou dat is nog een behoorlijk apparaat. Deze had ik ook in gedachten. Dergelijke apparaten worden zowel in melkveehouderijen gebruikt, maar ook in brouwerijen. Op de beurs Brau hebben we een wortkoeler gezien met stickers 'milk in' en 'milk out'  ;D

William

Citaat van: Johannes op 30-12-2007  11:25 uDergelijke apparaten worden zowel in melkveehouderijen gebruikt, maar ook in brouwerijen.

Deze voorkoelers dienen om melk van de koe (37 ºC) zo snel mogelijk te koelen tot ongeveer 12 ºC waarna het in de melktank (inhoud duizenden liters) verder gekoeld wordt. Het doel is te voorkomen dat gekoelde melk weer wordt opgewarmd en daardoor in kwaliteit achteruit gaat. Binnenkort eens bij mijn broer informeren - hij is boer  :idea:

Edgar

Citaat van: William op 30-12-2007  13:01 uHet doel is te voorkomen dat gekoelde melk weer wordt opgewarmd en daardoor in kwaliteit achteruit gaat.

En om koelkosten te besparen, want leidingwater (grondwater in veel gevallen) is een 'gratis' koelmiddel.

Johannes

Citaat van: William op 30-12-2007  13:01 uDeze voorkoelers dienen om melk van de koe (37 ºC) zo snel mogelijk te koelen tot ongeveer 12 ºC waarna het in de melktank (inhoud duizenden liters) verder gekoeld wordt. Het doel is te voorkomen dat gekoelde melk weer wordt opgewarmd en daardoor in kwaliteit achteruit gaat. Binnenkort eens bij mijn broer informeren - hij is boer  :idea:

Ik weet er alles van. Mijn vader is melkwinningsinspecteur. Ik heb al eens geinformeerd, maar die dingen zijn behoorlijk prijzig, en nogal overkill voor de paar druppels bier van ons. Koop dan een mooie platenkoeler zoals bekend elders op het forum. Voor zo'n 60 euro heb je al een 30 platenkoeler, met 40 platen heb je echt optimale capaciteit, ook voor ondergisters.

Oscar

Citaat van: jelle op 30-12-2007  10:58 uVoor een foto kun je op maarktplaats kijken, zoek naar voorkoeler.

Deze dus :



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.