Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Gootsteenontstopper, dat kunnen meerdere dingen zijn. Kan best zijn dat er ook een chloorhoudend produkt als gootsteenontstopper op de markt is. Misschien kun je een foto plaatsen? Overigens is koperoxide erg giftig.

Hmm. even gegoogled, het blijkt dat koperoxide niet groen is, koperoxide is zwart. Kopersulfaat is groen. Welke van de twee is nu giftig? Allebei?

CiteerDoor het koper te verhitten reageert het met de zuurstof uit de lucht onder vorming van Koperoxide (CuO). De kleur van het CuO is zwart, overeenkomend met koolstof.

Reactie: 2Cu + O2 --> 2CuO

c. Aantoningsreactie

In de aanwezigheid van zuur lost het koperoxide op. De koperoxide ionen vormen met de sulfaationen van het zwavelzuur de karakteristieke blauwe kleur van kopersulfaat.

Reactie: CuO + H2SO4 --> Cu2+ +  SO42- + H2O

bron: thuisexperimenteren.nl

MO

Ik gebruik alleen puur natriumhydroxide. Ik zal voortaan korter de boel in de loog laten staan. Bij kort contact zie ik geen verkleuring.

JeroenCV


EBC

Elke keer weer sta ik versteld over het gebruik van gootsteenontstopper.

Het spul is gemaakt voor het riool, niet voor de voedingsindustrie. Hoe zuiver is het? Wat blijft er achter na spoelen?
En dan lees ik hoe 'gevaarlijk' het spul is. Verwerken met 80 ºC, jullie hebben zelfs duikbrillen op!

 :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Is er nu echt geen normaal loog te koop, zoals dat in brouwerijen gebruikt wordt? Kan dat nou echt niet bij gewoon kamertemperatuur?

Ik word niet gehinderd door enige chemische kennis. Maar als ik dit allemaal zo lees...gootsteenontstopper in je bier, lekker smakelijk!

Ik dacht dat dit een verstandig forum was, maar we zitten elkaar hier deze rommel te adviseren. Straks is er één blind...



Caspar

Ik begin ook te twijfelen aan die gootsteenontstopper van Kruidvat, in mijn volgende bestelling bij Brouwland (als de hop weer voorradig is) bestel ik gewoon Chempro Acid (adviseren zij zelf) en Loog van Brouwland... dit is ook wat de brouwerijen gebruiken.

Groet Caspar

Johannes

Citaat van: EBC op 26-11-2007  16:28 uIk dacht dat dit een verstandig forum was, maar we zitten elkaar hier deze rommel te adviseren. Straks is er één blind...

Nou waarschuwingen te over. Beveiliging voor handen en ogen, concentratie, goed naspoelen. Het is allemaal gezegd.

Johannes

Citaat van: Johannes op 26-11-2007  16:04 uGootsteenontstopper, dat kunnen meerdere dingen zijn. Kan best zijn dat er ook een chloorhoudend produkt als gootsteenontstopper op de markt is.

Net nog even gezocht: er is ook gootsteenontstopper op basis van zoutzuur. Zoutzuur is een sterke oxidator en moet je dus absoluut niet in combinatie met koper gebruiken.

MO

Mijn gootsteenontstopper is >99% natronloog. Volgens mij is dit de juiste kwaliteit.

Edgar

Hier in België zijn er ook gootsteenontstoppers waar ze ammonia aan toevoegen. Ook geen goed idee om te gebruiken.

Eduard

Het ligt er maar net aan hoe schoon je het wilt krijgen. In brouwerijen worden ook natriumhydroxideoplossingen en natriumhypochloriet gebruikt, bij verschillende temperaturen. Een deel daarvan kan ook thuis gedaan worden, maar wel met de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen. Met de verhouding natriumhydroxide in water die ik gebruik wordt alles wat organisch is afgebroken tot een vloeibaar prutje. Uitstekend geschikt om koelers mee te reinigen, maar wellicht is dit niet na elke brouwdag zo nodig, of althans in zo'n sterke combinatie. Ook voor StarSans producten moet je uitkijken, want ook een relatief milde loogoplossing kan je behoorlijk aantasten. Het loog doet de cellen op je hoornvlies (en elders) meteen coaguleren. Als je loog op je handen hebt en het voelt glibberig aan, welnu, dat zijn je dode huidcellen die je voelt.

Dit kunnen de gevolgen zijn van dit soort spul in je ogen: http://www.mullerslanefarm.com/corneal_scarr.jpg (niet klikken als je niet tegen al te medische foto's kunt).

Caspar

Welke verhouding gebruik jij, Eduard... ook 2%?

thibolleke

Citaat van: Eduard op 26-11-2007  16:59 uDit kunnen de gevolgen zijn van dit soort spul in je ogen: http://www.mullerslanefarm.com/corneal_scarr.jpg (niet klikken als je niet tegen al te medische foto's kunt).
Hoho, heb ik geluk gehad! Ik ben precies heel blij dat ik met mijn twee ogen nog perfect kan zien.

Eduard

Tussen de 2 en 4 %. Natriumhydroxide krijgen wij aangeleverd in jerrycans van 30 kg, 50/50 opgelost in water. Ik gebruik dan ca 2-3,5 liter oplossing op 50-80 liter water. En indien het voor het schoonmaken van de kookketel is jaag ik de temperatuur op tot boven de 80 °C. Circuleren en daarna grondig naspoelen met water, en de volgende brouwdag voorspoelen met water. Dat houdt het bier ook een beetje drinkbaar ;).

Voor het CIP-pen (Clean In Place, ofwel circuleren op de plaats) van gistingstanks warm ik de boel niet op, maar ik gebruik een vergelijkbare mixverhouding. De grote afwijking is omdat het een beetje natte-vinger-werk is. Het criterium: een uiteindelijk vlekkeloos resultaat.

En kijk, een beetje azijnzuur in je oog, dat prikkelt alleen maar een beetje, maar dit spul is andere koek. Ik heb het wel eens op mijn huid gekregen en als je dat niet meteen afspoelt gaat het etsen en krijg je verkleurde jeukende plekken, die je dan alsnog goed moet spoelen. Soms wordt de huid daarnaa een beetje geïrriteerd en rood, maar erger heb ik niet meegemaakt gelukkig.

EBC

Volgens mij moet je vet smeren op de huid waar het loog op is gekomen...toch chemici? Dan gaat het lekker schuimen.

BuBS

Een goede vriend van mij werk bij Ecolab en ik hem wel eens gevraagd wat hij vind van het gebruik van gootsteen ontstopper bij het schoonmaken van een koeler ( met koper )
Hij raad dit af, er zitten allelei toevoegen in. Wat weet ik niet meer, maar dat ga ik hem zeker nog eens vragen.


Gr Kees

thibolleke

Dat hangt natuurlijk af van welke gootsteenontstopper.
Zoals al gezegd zijn er ontstoppers van 50% of zelfs minder natriumhydroxide.
Ik heb er eens zo eentje gekocht. Er zaten zo van die ijzere bolletjes mee in en zo. Dat moet je natuurlijk niet gebruiken.

EBC

Jongens, laten we dit gedoe nu eens beeindigen.

Gebruik geen gootsteenontstopper. Het is niet gemaakt voor de voedselindustrie, de samenstelling is onbekend en het is een gevaarlijk goedje.

Loog is ok in een gesloten systeem, niet om mee te spetteren in een emmertje. En al helemaal niet op 80 ºC.

Gootsteenontstopper doet je koeler meer kwaad dan goed.

Eduard

Ik weet niet wat winkels (supermarkten, doe-het-zelvers) in NL tegenwoordig verkopen, maar bij mij in de supermarkt kan ik Natriumhydroxide los kopen. Zonder toevoegsels. Althans, de versie met toevoegsels bestaat ook, maar dát is dan weer gootsteenontstopper. Dus, mocht je de zuivere versie vinden, gebruik die dan. Hoe zit het trouwens met sodacrystallen, of is dat Natriumbicarbonaat?

MO

Soda is natrium carbonaat (Na2CO3). Natrium bicarbonaat (NaHCO3) is bakpoeder.

Mijn vraag blijft open: is natriumhydroxide oftewel natronloog geschikt voor het reinigen van koper?

BuBS

Mo,

Als ik kijk in de productomschrijving van P3-mip CIP van Ecolab (natriumhydroxide)
Dan mag je dit goedje niet gebruikt worden samen met koper.
Voor brouwerijen die wel koper in hun systeem hebben, wordt er extra middel toegevoegd (P3-reen konz)

Gr Kees

piele

Brouwland verkoopt ook bijtende soda, dat is zuivere natriumhydroxide. Dus voor degenen die met loog willen werken en het niet aandurven de >99% van de kruidvat te gebruiken, is dit een alternatief.

:degroeten:

Edgar

Belgische bouwmarkten verkopen ook oplossingen van 29% natronloog. Een liter maakt (dus) 15 liter 2% oplossing.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 26-11-2007  21:16 uMijn vraag blijft open: is natriumhydroxide oftewel natronloog geschikt voor het reinigen van koper?

Is er op het bedrijf geen corrosiedeskundige?

Hopbier

Batavier

Citaat van: MO op 26-11-2007  21:16 uMijn vraag blijft open: is natriumhydroxide oftewel natronloog geschikt voor het reinigen van koper?

Ik heb ooit een test gedaan met diverse materialen.

Stukje koperen pijp in een beker met:

perazijnzuur , binnen 30 minuten helemaal zwart, de vloeistof helemaal groen
sulfiet, na 8 uur lichte aantasting
Natronloog, binnen 1 uur duidelijke aantasting, water licht groen.
chempro-oxi, na 8 uur geen zichtbare aantasting

Na het brouwen spoel ik het systeem: pomp, warmtewissellaar en leidingen, door met schoon water.
Daarna pomp ik heet water ca. 15 min rond door het systeem, het lijkt dan schoon.
Daarna 15 min. rond pompen met  schoon warmwater met chempro oxi, er komt opnieuw vuil uit het systeem.
Ik tap het systeem af en zet het weg.
Voor een nieuwe brouwsessie spoel ik het even door met warm water.

Ik heb nog nooit een infectie gehad.



MO

Batavier, uit jouw testrun concludeer ik dat je beter je koperwerk grondig kunt reinigen met soda. Chemipro oxi is namelijk natriumpercarbonaat.
Heb je ook wel eens een test gedaan met koper en soda (natriumcarbonaat)? Mmh, zou ik best zelf kunnen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.