Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Henielma

Ik heb een keer met 2% natronloog van 80 ºC gewerkt maar dat vond ik geen pretje. Te heet voor mijn handen. Ik heb het toen af laten koelen tot 60 ºC en ik zal een volgende keer weer met 60 ºC ontsmetten. Ondanks dat dit minder goed zal werken. Mijn lijf wil ook wat.  ;)

René K

Als je goede beschermhandschoenen draagt verneem je niet dat het mengsel zo warm is.
Ik werk wel met een oplossing van ongeveer 80 ºC maar verneem hier niks van aan mijn handen.

BuBS

Zou de 80 °C grens niet te maken hebben met het stollen van evt eiwitten, of zo iets.
Maar het is ook een reinigingsmiddel en geen desinfectiemiddel. Dus moet je later nog een desinfectie stap doen.

Gr BuBs

Jacques

Als de contacttijd voldoende lang is bij 80 ºC dan lijk mij dat je niet meer hoeft te desinfecteren. De temperatuur in combinatie met het loog maakt dat de micro-organismen het loodje leggen. Wel is het zaak om goed na te spoelen.

Het is misschien een idee om de platenkoeler daarna droog te blazen met een föhn (trechter op de opening).

Edgar

Volgens mij is dat juist Jacques, ook in de industrie wordt 80° loog als afdoende desinfecterend gezien. Er is niets dat dat overleeft.

BuBS

Toch word ik op mijn werk geadviseerd na het reinigen met NaOH, om te desinfecteren met Oxonia.


Gr Kees

Jacques

Het voordeel van Oxonia is dat het loog neutraliseerd en niet nagespoeld hoeft te worden. Voor de desinfectie is het volgens mij nergens voor nodig.

MO

Nee, nee, ook in de Maasland brouwerij wordt er voor de zekerheid nog perazijn gebruikt na de hete loog behandeling. Niet voor neutralisatie, daar zou wel heel veel azijn (zwak zuur) voor nodig zijn (loog is sterke base).

Caspar

Ondanks dat het afgeraden wordt, ga ik zondag geen gootsteen ontstopper gebruiken maar Chempro Caustic denk ik... Gister heb ik een koperen buis 20 minuten in een Chempro oplossing van 10 gram per 10 liter gelegd en er ontstonden geen vreemde reacties of geuren. Mocht er corrosie ontstaan, dan spoel ik de installatie wel door met (azijn)zuur. Wesley heeft dit al vele brouwsels gedaan, zonder problemen.

De gootsteenontstopper is mij gewoon te bijtend en chemisch om te gebruiken voordat ik ga koelen. Ik gebruik al jaren Chempro Caustic en heb nog nooit zulke ruwe handen gehad als van de loog (ja, er zit loog in Chempro Caustic, maar wel een factor 20 minder!).

Ik spoel de installatie na het koelen wel even door met een loog-oplossing om hem te reinigen, alleen zal de concentratie veel lager zijn dan 2%, eerder 0,2% of zo.

Wel bedankt voor de adviezen!

Groet Caspar

Johannes

Citaat van: Caspar op 23-11-2007  10:34 uDe gootsteenontstopper is mij gewoon te bijtend en chemisch om te gebruiken voordat ik ga koelen. Ik gebruik al jaren Chempro Caustic en heb nog nooit zulke ruwe handen gehad als van de loog

Chemisch, wat is chemisch? Je moet natuurlijk nooit met blote handen in contact komen met dat spul. Beide goedjes moet je naspoelen. Realiseer je wel als je een leiding aan de binnenkant corrodeert, je meteen sterk giftig (Chemisch?) koperoxide in je bier introduceert. Ik heb gisteren een hip veiligheidsbrilletje gekocht, en ga vandaag of morgen al mijn leidingen even doorspoelen met NaOH oplossing.

Caspar

Mijn plan voor de toekomst was eigenlijk om de koeler te spoelen met Chempro Oxi en Acid (om eventuele kalk-aanslag te verwijderen).

Eens in de 2 of 3 brouwbeurten ga ik dan een intensieve reiniging met NaOH doen, inclusief brilletje en handschoenen ;D. Probleem is dat ik nu geen tijd meer heb om inkopen te doen.

Een keertje spoelen met Chempro Caustic kan echt geen kwaad, ik zie het gewoon niet zo zitten om op de brouwdag zelf te gaan rommelen met bijtende stoffen (sorry, ben geen chemicus ;)). Alleen het feit dat ik een nieuw koelsysteem gebruik maakt het al complex genoeg ;).

Groet Caspar

Johannes

Citaat van: Caspar op 23-11-2007  10:53 u(sorry, ben geen chemicus ;)).

Nee, dat zijn veel mensen hier niet en ik al helemaal niet. Daarom is het beter om in Jip en Janneke taal te motiveren waarom en hoe je iets wel of niet moet gebruiken. Het predikaat chemisch schrikt lezers wellicht (ten onrechte) af. NaOH is een goedkope oplossing om de boel eens goed schoon te krijgen. Bovendien is de belasting voor het milieu volgens mij minder dan bij chloorhoudende produkten.

Edgar

Citaat van: Caspar op 23-11-2007  10:34 uIk gebruik al jaren Chempro Caustic en heb nog nooit zulke ruwe handen gehad als van de loog (ja, er zit loog in Chempro Caustic, maar wel een factor 20 minder!).

Zit er maar 5% NaOH in Chemipro Caustic? Ah dat staat op de verpakking zeker of ken je de samenstelling?

RobinB

Citaat van: Caspar op 23-11-2007  10:34 uja, er zit loog in Chempro Caustic, maar wel een factor 20 minder!
Ligt dat niet meer aan jouw dosering?
Als je 10gr/l NaOH gebruikt heb je ook een factor 20 minder! :D

Caspar

Juist, dat ligt aan de dosering (advies van Brouwland is 10 gram op 10 liter). waarschijnlijk zit er dus nog minder loog in de oplossing (sorry) dan een factor 20.

Edgar


Caspar

Ik heb ook de onderstaande mail even naar Brouwland gestuurd:

Goedemorgen,
 
Zijn de onderstaande schoonmaakmiddelen geschikt voor het desinfecteren van koper?
 
Chemipro Oxi
Chemipro Acid
 
Chemipro Oxi zou een witte kalk-aanslag achterlaten die weer te verwijderen is met een zuur. In de beschrijving van Chemipro Acid staat echter dat het schadelijk kan zijn voor koper. Ik twijfel ook een beetje over de desinfecterende werking van beide producten, is dit terecht?
 
Verder kan ik nergens gedetailleerde product-info terug vinden over de Chemipro reeks, hebben jullie een link naar de homepage van de producent?
 
Met vriendelijke groet,
 
 
Caspar

Edgar

Ik dacht dat wettelijk gezien een MSDS fiche opvraagbaar dient te zijn bij de leverancier.

Caspar

Ik kan echt niets terugvinden over Chemipro :weetniet:, ik wacht op de reactie.

Harold

Brouwland levert desgevraagd gegevens over beide reinigingsmiddelen; hebben ze voor mij ook al gedaan. Zit nu op mijn werk; kij vanavond of ik de gegevens nog kan terugvinden (vast wel).

Harold

Caspar

Na het aanschaffen van een veiligheidsbril en handschoenen, heb ik het toch maar gewaagd om met hete 2% loog te spoelen (200 gram op 10 liter). Tot mijn verbazing, waren alle koppelingen na 20 minuten spoelen compleet geoxideerd en zat er een groene laag op.

Ik ga al mijn koperwerk maar reinigen met azijn om de laag te verwijderen :weetniet:.

Ik heb even gemaild met Brouwland en zij adviseren Chempro Acid als meest geschikte reiniger voor koper (mits goed verdund), maar eigenlijk is dit ook al iets schadelijk. Voor de geïnteresseerden heb ik ook de msds van de Chempro reeks, deze heb ik gekregen van Brouwland (maar zijn te groot om te uploaden).

Groet Caspar

PS Ik weet bijna 100% zeker dat er geen loog in het wort terecht is gekomen omdat ik de installatie heb nagespoeld met water een paar minuten... maar is er een mogelijkheid om dit te checken (smaak-afwijking), je weet maar nooit wat er in een hoekje of gaatje blijft steken? Of zou de gist het loodje leggen als er loog in het bier terecht is gekomen? Na de helse Brouwdag ben ik een beetje paranoïde geworden ;).

Johannes

Ik heb net dit weekend ook mijn filter doorgespoeld met loog, en deze is niet groen uitgeslagen. Ik vraag me sterk af of jij wel loog hebt gebruikt.

Caspar

Ik heb gootsteenontstopper van de Kruidvat gebruikt. Het zijn ook vooral de koppelingen die verkleurd zijn, misschien is het geen koper, maar een ander metaal :weetniet:. maar toen ik een rood-koperen buis in de Kruidvat oplossing legde, was een deel zelfs zwart uitgeslagen.

Welk merk gebruik jij?

MO

Als ik mijn koperen spullen te lang in de loog laat staan (langer dan ca 12 uur), dan slaat het zwart uit. Is dat erg? Na brouwen komt het er weer koperkleurig uit....

Caspar

Maar dat betekent dus wel dat de koperoxide in je bier zit... kijk, die hoeveelheden zullen in de praktijk niet schadelijk zijn of zo, maar toch :weetniet:?

Jij gebruikt toch ook Kruidvat Gootsteenontstopper MO?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.