Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: piele op 21-11-2007  12:57 uFOUT FOUT FOUT!!!!!

Sorry voor mijn foute advies..gecorrigeerd.. :pan: :verbergen:

MO

Korrels inderdaad toevoegen aan heet water en heel erg oppassen voor spetters. Naspoelen tot pH neutraal. Ik controleer dat met mijn vingers (tot het niet meer plakkerig aanvoelt). Dat is niet de juiste manier, een veilige manier is naspoelen tot pH kraanwater, in de meeste gevallen 7.5.

EBC

Volgens mij is het tijd voor een gezamenlijke inkoop van een professioneel en veilig middel zoals PBW in Amerika. Of een petitie bij Brouwland om het te gaan verkopen.

Northern Brewer is het goedkoopst, maar wellicht iets duurder in verzending dan Morebeer...daar zouden jullie een mailtje aanmoeten wagen.

Ik doe niet mee met de actie, ik heb nog genoeg staan.  ;)

Johannes

Citaat van: Edgar op 21-11-2007  12:34 uHet is glibberig, een slang kan zomaar losschieten en dan spuit er een erg agressief goedje in de rondte.

Daarom heb ik het nog niet gebruikt, net even te vaak een slang losgeschoten of ondoordacht losgetrokken. Veelal stond daar dan ook waterdruk op maar toch. Opletten geblazen. 2% dus. Ik had ooit nog zo'n hippe lab-bril met 'zijkantjes' waar dat ding is? Ik koop wel een duikbril  8)

René K

Handschoenen zijn natuurlijk erg belangrijk. Maar vergeet niet dat het gebruik van een veiligheidsbril ook erg belangrijk is.
Je wilt je ogen absoluut niet beschadigen met dit heftige spul!
Zodra ik mijn gooststeenontstopper pak doe ik direct mijn veiligheidsbril op en deze gaat pas weer af als ik klaar ben met het naspoelen met kraanwater.
Veiligheid boven alles!

MH

Dus 10 liter van een 2% NaOH oplossing is voldoende om mee te spoelen?
Ik maak nog wel gebruik van de zwaartekracht dus het gaat niet zo snel   ;)
 :proost2:

Marcel

MO

En een temperatuur van 80 °C.

MH

O ja, was ik even vergeten te vermelden.

Erik Deelissen

Na het brouwen de platenkoeler met heet water uitspoelen en daarna uitstomen voor enkele minuten met zo'n handig stoom apparaat.
Voor het koelen weer door spoelen met heet water en enkele minuten uitstomen.
Zo nu en dan schoon spoelen met chemipro caustic en naspoelen met water en daarna nog even in de schoonmaak azijn.
En dan natuurlijk weer goed uitspoelen.
Groet Erik

korek

Citaat van: MO op 21-11-2007  22:07 uEn een temperatuur van 80 °C.

En na spoelen met koud water om te voorkomen dat je een witte aanslag krijgt.

EBC

Jullie maken toch ook de waterzijde van de koeler schoon he? Die is natuurlijk niet gevaarlijk voor besmetting, maar heeft wel kalkaanslag, die de koelcapaciteit fors doet verminderen. Hoe langer je de kalk laat zitten, hoe moeilijker je hem weg krijgt.

RobinB

En die kant dan weer met een zuur om het kalk op te lossen! :D
kan je ook wel wat van door de wortkant spoelen, neutraliseerd beter/sneller dan water.

Caspar

Met de NaOH oplossing echt 80 oC zijn? Het is makkelijker om met 50 oC te spoelen voor mij...

Ik begin steeds meer de neiging te krijgen gewoon maar met Chempro Caustic door te spoelen net zoals Wesley... wat een gevaarlijk gedoe zeg.

Oscar

Citaat van: Caspar op 22-11-2007  09:00 uwat een gevaarlijk gedoe zeg.

't valt wel mee, als je je maar bewust bent van wat je doet, en waarmee je dat doet.

Caspar

Maar is 80 oC echt noodzakelijk?

Oscar

Ik denk dat 5 0°C ook prima zijn werk doet!

Adrie

Heet kraanwater (in mijn geval 55-60 graden) werkt ook prima.

piele

Citaat van: Caspar op 22-11-2007  09:00 uIk begin steeds meer de neiging te krijgen gewoon maar met Chempro Caustic door te spoelen net zoals Wesley... wat een gevaarlijk gedoe zeg.

Chemipro Caustic is NaOH + actieve chloor (bleek). Het komt ook in korrels, je moet het ook oplossen in water. Chemipro Caustic is niet minder gevaarlijk dan NaOH van de kruitvat. Logisch nadenken, weten waar je mee bezig bent. En gebruik de PBM's (persoonlijke beschermings middelen) :lessmile:

suc6
:degroeten:
Peter

Edgar

Het nadeel van Chemipro Caustic voor de wortzijde van de koeler vind ik dat het niet zo gemakkelijk oplost als NaOH. Er zit chloor in en je wil niet dat er een klein korreltje ergens in een hoekje blijft hangen. Spijkers op laag water misschien, maar dan toch liever loog.

Gerb

Een veiligheidsbril lijkt me ook geen overbodige luxe, al klinkt het wel overdreven natuurlijk. Toevallig ben ik op mijn werk ook vaak bezig met 2% NaOH (80°C) oplossing en een paar druppels op de huid lijkt niet zo erg, maar je huid wordt echt heel droog en ruw. Daar valt niet met een cremetje tegen aan te smeren. Het natuurlijke vetlaagje op de huid verzeept als het ware. Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd als je een druppel in je oog krijgt.

Edgar

Citaat van: Gerb op 22-11-2007  11:19 uIk wil er niet aan denken wat er gebeurd als je een druppel in je oog krijgt.

Dat heb ik een paar keer meegemaakt tijdens het vaten spoelen in 't IJ. Je schrikt je een ongeluk, maar uiteindelijk valt 't erg mee als je onmiddellijk spoelt met veel water. Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen gevaarlijk spul is, want dat is het absoluut wel. Alleen om aan te geven dat je niet in paniek moet slaan als het toch gebeurt, je bent niet gelijk een oog kwijt.

piele

Ondergetekende heeft meegemaakt toen deze een blauwe maandag bij de lokale melkfabriek werkte, dat iemand een stortvat aan het schoonmaken was: koud water, emmertje loog(!) a 33%, en schrobben maar, toen sloeg de pomp aan en spoot er een ± 18% koude loogoplossing in het rond. Kwam uiteindelijk goed af met die jongen, geen schade aan z'n gezichtsveld. Alleen wat vervelende brandwonden in z'n aangezicht.

Toen had ik het wel weer gehad met de melkindustrie :P

:degroeten:
Peter


Edgar

Waarmee duidelijk mag zijn dat die concentratie heel belangrijk is. Afwegen dus!

MO

Het is niet altijd noodzakelijk, en ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de desinfecterende werking bij 80 °C efficiënter.

Caspar

OK, 200 gram voor 10 liter... heb ik dat goed, het lijkt zo veel?

Als je het zo bekijkt is het overigens niet zo voordelig als Chemipro Caustic, hiervan gebruik ik 10 gram op 10 liter :weetniet:.

Ben weer lekker aan het vragen vandaag he ;).

Groet Caspar


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.