Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jock

Hoe kan ik het beste een platenkoeler reinigen? Ik neem aan dat de deel waar het wort doorheen stroomt, 100% rein moet zijn. Kan ik het hele ding in kokend water dompelen of zo?

Gr,
Jock

Johannes

Dat kan inderdaad, ik spoel het ding altijd direct door met eerst koud, en daarna warm water. Voor het brouwen spoel ik het ding door met chempro oxi. Dit doe ik met een rondpomp systeem, de koeler ligt in een emmer, water wordt uit de emmer gepompt en gaat vervolgens door de koeler heen weer de emmer in. Kan dus rustig een half uurtje pompen zonder veel water te verbruiken.

Oscar

Wat ik bij mijn koelertje heb is dat ik na het spoelen en schonmaken, en geprobeerd om al het water er uit te halen nog  het gevoel heb of er nog water (wort?) in zit. Als ik er mee schud hoor ik nog wat klotsen.  is dat normaal ?

Herman

Eens in de zoveel tijd eens met warme loog spoelen kan ook geen kwaad, het Kruidvat verkoopt goed spul hiervoor. Zie hier.

Herman

Citaat van: Oscar op 26-10-2007  21:50 uAls ik er mee schud hoor ik nog wat klotsen.  is dat normaal ?
Die ervaring heb ik ook, volgens mij zitten er gewoon wat bochten en vernauwingen in die water tegenhouden. Kan geen kwaad op zich, als je net voor gebruik ook maar goed doorspoelt/reinigt/desinfecteert.

EBC

Ja dat is heel normaal, je krijgt een platenkoeler nooit helemaal leeg.

Na gebruik direct doorspoelen met warm water en reinigen met een geschikt reinigingsmiddel. Dan desinfecteren (indien het reinigingsmiddel dit al niet heeft gedaan) en wegzetten. Voor gebruik nog eens desinfecteren en klaar.

René K

Tijdens het brouwen desinfecteer ik de platenkoeler met loog. Een pompje in een bak water met loog en dan rustig doorpompen. Daarna goed naspoelen met koud water en klaar is het!

MO

2% NaOH (loog=gootsteenontstopper van Kruidvat) bij 80 grC spoelen maakt zowel schoon als desinfecteert. Mooi spul man. Bij Brouwland niet heel duur, bij het kruidvat E1,50 per 500 g. Vandaag nog drie flessen gekocht. Brouwen is bijzaak. Schoonmaken moeten we.

Amberbock

Citaat van: MO op 27-10-2007  19:28 uBrouwen is bijzaak. Schoonmaken moeten we.

Dit is zoooo waar, sinds ik brouw is mijn garage properder dan de keuken...

Caspar

Is Chempro Caustic ook bruikbaar om de koeler mee door te spoelen?

oranjeboombiertje

Ik gebruik na het brouwen chemipro caustic voor het reinigen voor brouwen gebruik ik chemipro acid. Na beide keren spoel ik goed na.

 :degroeten:
Wesley

Jock

Ik heb alles goed gelezen. Ik heb geen pomp. Dus alles moet met de hand en met gootsteenonstopper van Kruidvat moet het wel lukken. Als ik het goed begrijp, als je geen pomp hebt, gewoon erin gieten, een tijdje wachten en daarna uitspoelen?

Jock

Johannes

Dan zou ik hevelen, alleen dan wel eerst aanzuigen zonder loog natuurlijk, door laten lopen. En net voodat 'ie lucht aanzuigt weer teruggieten naar het vat waar je uithevelt. Overigens zou ik altijd eerst goed reinigen alvorens met heet water aan de slag te gaan. Dit i.v.m. eventueel aankoeken van resten of eiwitten die onder invloed van de temperatuur uitvlokken.

piele

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden:
Pas wel op met die gootsteenontstopper, zelfs in lage concentratie (2%) is het al behoorlijk bijtend, en dat wordt nog eens versterkt als je het goedje opwarmt. Draag goede chemisch bestendige handschoenen (ca 5 euro bij de praxis) en vooral oogbescherming (liefst gelaatsbescherming)!

:degroeten:
Peter

korek

Jock, reinigen van je platenkoeler moet je altijd tegen de stroomrichting in doen en het best met hete natronloog en na spoelen met koud water. Geen andere reinigingsmiddelen gebruiken, want die tasten het koper van het binnenwerk van je platenkoeler aan. Natronloog of gootsteenontstopper (natriumhydroxide). Werkt prima en desinfecteert ook nog.

Jacques

Citaat van: Oranjeboombiertje op 27-10-2007  20:37 uIk gebruik na het brouwen chemipro caustic voor het reinigen voor brouwen gebruik ik chemipro acid. Na beide keren spoel ik goed na.

Ik heb uit de brouwliteratuur begrepen dat chloorhoudende reinigingsmiddelen koper en rvs kunnen aantasten. Het gebruik van zuurreiniger en natronloog heeft daarom de voorkeur.
Overigens loopt het volgens mij niet zo'n vaart met de aantasting als de concentratie en contacttijd van het chloorhoudende middel beperkt zijn. Als echter de platenkoeler stevig geïnfecteerd is zul je echter wel een hogere concentratie en langer contacttijd moeten hanteren om de infectie voldoende te lijf te kunnen gaan.

piele

Citaat van: Jacques op 27-10-2007  23:31 uIk heb uit de brouwliteratuur begrepen dat chloorhoudende reinigingsmiddelen koper en rvs kunnen aantasten. Het gebruik van zuurreiniger en natronloog heeft daarom de voorkeur.

Zuur en koper is per definitie een slechte combinatie. Koper en alkalische producten verdienen de voorkeur. De platenkoelers die wij hobbybrouwers (over het algemeen) gebruiken zijn gemaakt van rvs dat met koper gesoldeerd is. Chemipro Acid is daarom in mijn opinie een slechte reiniger / desinfectant. Wat betreft het gebruik van chloorhoudende producten ten opzichte van koper en rvs is iets waar ik me nog in moet verdiepen, al heb ik wel begrepen dat in o.a. de zuivelindustrie veel met chloortabletten wordt gewerkt voor het reinigen / desinfecteren van rvs producten en dat vaak gepaard gaat met een vrij lange contacttijd.

:degroeten:
Peter

oranjeboombiertje

Dat gevaar van chloor en zuur zal wel meevallen denk ik. Mijn tegenstroomkoeler heb ik ook altijd gereinigd met chemipro caustic en die is ook nog niet kapot. Tegen zuur moet een koeler zeker kunnen want wort is ook zuur. Daarom reinig ik ook voor gebruik met zuur, alles wat daarmee los komt zou ook los komen met wort.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Ik heb afgelopen weekend ook wat gootsteenontstopper van de Kruidvat gekocht om mijn koelinstallatie te reinigen, wat een agressief spul is dat! mijn handen waren helemaal geirriteerd (vadaar dat ze ook adviseren om handschoenen te dragen ;D).

Hoeveel van dat spul moet ik eigenlijk toevoegen op 10 liter warm water?

Groet Caspar

Edgar

Vind je het raar, dat is (vermoedelijk) natronloog oftewel NaOH oftewel caustic soda! 2%, dus 20 gram op een liter is al heel pittig (piele zegt het hierboven al). Maar als je het heet gebruikt wees dan echt voorzichtig, zeker als je pompt. De hitte versterkt de werking en ook het gevaar. Het is glibberig, een slang kan zomaar losschieten en dan spuit er een erg agressief goedje in de rondte.

MO

2% is volgens mij inderdaad voldoende. Werkt het beste bij 80 °C, maar pas toch op: niet morsen, niet met je handen erin en heel goed naspoelen met heet water.

Oscar

Citaat van: Caspar op 21-11-2007  12:05 uHoeveel van dat spul moet ik eigenlijk toevoegen op 10 liter warm water?

Het is loog, en 4-5% zou voldoende zijn. En je hebt al gemerk dat het gemen spul is. Bij oplossen : Voeg de korrels toe aan het water, niet andersom !!!
Je bent hier wel met chemisch spul bezig !!

Edgar

Met alle respect Oscar: je maakt het er niet duidelijker op voor Caspar. Ik zou me aan het advies van de chemicus houden eerlijk gezegd en niet hoger gaan dan die 2%

Daarbij twijfel ik aan je oplos-advies. Water toegevoegd aan de korrels gaat onmiddellijk heftig koken en (dan heel geconcentreerd!) spetteren. Andersom lijkt mij veiliger, maar ik hoop dat Martin het weet.

piele

Citaat van: Oscar op 21-11-2007  12:45 uVoeg het water toe aan de korrels, niet andersom !!!

FOUT FOUT FOUT!!!!!

Altijd de chemicalien toevoegen aan / oplossen in het water!!!! anders gaat het spetteren en zo.

:degroeten:
Peter


Caspar

OK, duidelijk.

Ik spoel alles wel door in de badkamer, daar kan ik met heet water spoelen uit de douche.

Hoe lang moet ik na-spoelen met schoon water, 10 minuten of zo?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.