Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wilko

Citaat van: RobinB op 14-09-2009  18:07 uchemipro caustic is toch ook op loog (en chloor) gebaseerd?

Caustic duidt nadrukkelijk op een basisch goedje.

Laten we nu gewoon wel wezen: al het spul wat lekker goed schoonmaakt cq desinfecteert is tot op zekere hoogte rotzooi.  Als het dat niet was werkte het niet goed.

Gewoon het gezond verstand gebruiken en er verstandig mee omgaan.

Wilko

Jacques

Citaat van: Broeder Tuk op 14-09-2009  11:26 uNee het is geen hitte damp, zodra ik het goedje met water heb vermengd kan ik niet meer in de keuken zijn. Ik moet steeds mijn adem inhouden en dan de handelingen verrichten, en dan zo snel mogelijk weer weg.

Ik gebruik deze vorm van natriumhydroxide ook. Ik heb daarmee geen problemen aan mijn luchtwegen. Maar ik gebruik een vrij lage concentratie (1 tot 2%). Verder gebruik ik het in combinatie met een klein scheutje afwasmiddel. Deze hulpstof voeg ik toe om de oppervlaktespanning te verminderen. Hierdoor wordt de werking van het loog versterkt. Het loog kan dan namelijk beter indringen in kleine scheurtjes en andere spleetjes in de koeler en slangen.

Wel heb ik gemerkt dat je niet je hand in het loog moet stoppen, zeker niet als je een heel klein wondje hebt. Het spul heet niet voor niets bijtende soda! Verder worden je handen zo glad dat je bijna alles uit je handen laat vallen. Dat is bij het brouwen ook niet echt handig. Handschoenen zijn dus echt nodig.

Bolletjes of andere metaaldeeltjes heb ik nooit ontdekt bij dit spul.

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-09-2009  20:19 uBolletjes of andere metaaldeeltjes heb ik nooit ontdekt bij dit spul.

Moet je de crofty uit de supermakt eens kopen.. :duimonder:

Eduard

Jacques heeft waarschijnlijk de zuivere versie van dit spul te pakken, en dat is ook het beste. Dat je handen glad worden valt te wijten aan het feit dat de eiwitten van je huid coaguleren. Dus als je het op je huid krijgt: gauw grondig afspoelen. Mijn ervaring is dat als je dat regelmatig en goed doet, dat je niet voor elk wissewasje je handschoenen moet aandoen. Maar als je wat langer in contact komt med loog dan is dat wel aan te raden.

Verstandig overigens van het afwasmiddel. Waarschijnlijk is een druppeltje hiervan al genoeg.

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-09-2009  20:19 uVerder worden je handen zo glad dat je bijna alles uit je handen laat vallen. Dat is bij het brouwen ook niet echt handig. Handschoenen zijn dus echt nodig.

Dat komt omdat je huid dan aan het verzepen is! Klinkt lekker he? :)

Citaat van: wilko op 14-09-2009  19:35 uLaten we nu gewoon wel wezen: al het spul wat lekker goed schoonmaakt cq desinfecteert is tot op zekere hoogte rotzooi.  Als het dat niet was werkte het niet goed.
Gewoon het gezond verstand gebruiken en er verstandig mee omgaan.

Inderdaad!

Frenky

Citaat van: Caspar op 31-12-2007  11:05 uZippen heeft niet veel zin bij PDF's vrees ik... Johannes, briljant idee :idea:.

ACID

http://www.dehoutenschuur.nl/Chemipro/msds%20chemipro%20ACID%20NL.pdf

CAUSTIC

http://www.dehoutenschuur.nl/Chemipro/msds%20chemipro%20CAUSTIC%20NL.pdf

OXI

http://www.dehoutenschuur.nl/Chemipro/msds%20chemipro%20OXI%20NL.pdf



Caspar heb je hier de pdf's nog van? delinks zijn dood nl.
groet frenky

pieter v

Volgens mij kun je reinigen met soda. Soda tast koper en rvs niet aan. Ik kan me herinneren als er iets was aangebrand , dan werd er soda in de pan gedaan en dit bracht men aan de kook en liet dit een half uurtje staan en het was schoon. Of een andere optie is een vaatwastablet oplossen in warmwater en dit rondpompen.  Om daarna te desinfecteren had ik gedacht aan bio ethanol, ik weet alleen niet of dit hier mee kan, omdat het misschien een soort alcohol is die giftig is. Misschien kan iemand me hier meer over vertellen.

dennisbier

Dan spoel je toch na met kraanwater.
Dat infecteerd niks. Eerste klas kwaliteit.

pieter v

Desinfecteert soda dan? En zo ja hoe lang moet je dan spoelen.

RobinB

Bio-ethanol is ook gedenatureerd. :)

Jacques

Citaat van: pieter v op 06-09-2014  15:24 uDesinfecteert soda dan? En zo ja hoe lang moet je dan spoelen.

Soda heeft beperkte desinfecterende werking.

Het is al vaker geschreven maar er zijn specifieke schoonmaak en desinfecteermiddelen voor de hobbybrouwwereld. Ik bedoel dan bijvoorbeeld PBW, Star San, Chemipro Caustic en Chemipro Oxi. Deze middelen hebben bewezen zeer effectief te zijn. Deze middelen hebben daarom ook de voorkeur.

rajd

Ik gebruik sinds ong. een half jaar een platenkoeler. De invoer voor het wort is voorzien van een filter (vuilvanger in een y-splitter), grove verontreiniging zou zodoende niet echt voor mogen komen. Telkens na het gebruik spoel ik (vrijwel direct) het wortkanaal met kraanwater na en laat ik de koeler uitlekken. Voor het gebruik leg ik de koeler gedurende een uur in de oxi; daarna spoel ik 'm nog eens door met kraanwater. Dat lijkt vooralsnog te volstaan. Uiteraard maak ik voor en na elk gebruik ook het filter van de vuilvanger schoon.

RobinB

Zit er veel in die vuilvanger?

rajd

Citaat van: RobinB op 08-09-2014  18:44 uZit er veel in die vuilvanger?

Valt mee; op een 10 liter een vingerhoed aan troep. Dat komt dan gelukkig niet in je koeler terecht, dus dat maakt gemakkelijker schoon. Koekt in ieder geval niet aan :-)

sven

Kan ik de platenkoeler ook gewoon in de snelkookpan steken?

Thamerdal

Citaat van: rajd op 07-09-2014  22:29 uDe invoer voor het wort is voorzien van een filter (vuilvanger in een y-splitter), grove verontreiniging zou zodoende niet echt voor mogen komen.

Hoe ziet zo'n ding eruit rajd? Heb je misschien een linkje waar die dingen te koop zijn?

RobinB

Citaat van: sven op 09-09-2014  17:33 uKan ik de platenkoeler ook gewoon in de snelkookpan steken?
Voor sterilisatie kan dat en is het ook vrij effectief, mits voldoende lang.
Echter niet doen voordat je de koeler gereinigd hebt, anders koeken evt eiwitten vast in de koeler.

sven

Volstaat gewoon goed doorspoelen (20 liter) om te reinigen?

Jacques

Citaat van: sven op 09-09-2014  21:33 uVolstaat gewoon goed doorspoelen (20 liter) om te reinigen?

Nee, want ook dan verwijder je niet de eiwitten die aan de platen vastkoeken.

rajd

Citaat van: Thamerdal op 09-09-2014  19:11 uHoe ziet zo'n ding eruit rajd? Heb je misschien een linkje waar die dingen te koop zijn?

Zeker, kijk bijv. eens hier: http://www.wildkamp.nl/Rvs-Y-vuilvanger-type-V605-2x-binnendraad-PN-40-volle-doorlaat-_pr_11001165_cat_2010465 en hier: http://www.bafa.nl/productencatalogus/or/y-filters-vuilvangers-vuilfilters/220/. Google eens op "vuilvanger rvs". Er zijn overigens ook messing versies van te koop.

Het is (vast) geen totaaloplossing, het draagt echter wel op een gunstige manier bij. Na het filteren heb ik er telkens een zooitje korrels (uit de hop) en wat ander grut (bijv. Iers mos) in zitten. Daarbij moet je bedenken dat de input van mijn platenkoeler reeds gefilterd is (m.b.v. een zeef).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.