Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broeder Tuk

Nee geen vloeistof, gewoon allemaal piepkleine balletjes.

Oscar

Citaat van: dennis op 14-09-2009  10:44 uIk kan me een damp voorstellen.

Ik ook wel, ofwel bij zeer hoge concentratie (is hier denk ik geen sprake van) ofwel bij het gebruik van zeer heet water... dan ff oppassen met de damp die daarvanaf komt... dat zal dan ook loog in oplossing zijn.

Broeder Tuk

Het was de eerste keer dat ik hem ging spoelen met loog dus ben ik maar begonnen met heet kraanwater. Dat is nooit veel warmer geweest als 60 graden.

Zodra ik de loog er bij gooi komt vrijwel meteen de damp omhoog.

Ik zal er straks even een foto van maken als dat lukt.

YOz

Gootsteen ontstopper is toch gewoon NaOH?
In dat geval kan het niet gewoon waterdamp wat er ontstaat? Omdat het oplossen van dit goedje warmte oplevert (exotherme reactie). In het lab maakten we  dit ook in een flink hogere concentratie voor ontsmetting (in de richting van paar honderd gram per liter uit mijn hoofd) en dit werd zo warm dat je het niet meer met de hand beet kon houden.

Als je met je neus boven de waterkoker gaat hangen voelt dat ook niet helemaal fijn...

Broeder Tuk

Nee het is geen hitte damp, zodra ik het goedje met water heb vermengd kan ik niet meer in de keuken zijn. Ik moet steeds mijn adem inhouden en dan de handelingen verrichten, en dan zo snel mogelijk weer weg.

Oscar

Of je bent zelf heel gevoelig.... of je hebt stiekem een ander gevaarlijk product te pakken. Natronloog geef niet zulke dampwolken af...

Broeder Tuk

Bevat: natriumhydroxide staat er.

YOz

Ik denk dat het meer de vraag is of naast natrium hydroxide nog iets anders bevat wat het zou kunnen veroorzaken.

Heb alleen de laatste tabbladen van deze ondertussen lange thread gelezen weet niet of het herhaling is maar om verwarring te voorkomen: NaOH = natriumhydroxide en opgelost heet dit goedje dan natronloog.

Adrie

Dit klinkt inderdaad niet als natronloog. Ik gebruik het regelmatig en afgezien van wat waterdamp heb ik nooit enige gasvorming gemerkt. Als het goed is staat er op het etiket wat voor werkzame stoffen er allemaal in zitten. Wat staat er behalve natronloog nog meer op het etiket?

Sjakie

Ik gebruik dit goedje altijd in een grote emmer onder de afzuigkap. Dan heb je daar minder last van.
Behalve bij het erin gooien. Dan hoor je het inderdaad bruisen. Maar ik heb er nog nooit een "wolk"  vanaf zien komen.

Broeder Tuk

Het bevat ca 100% natriumhydroxide.

Ik wou het de volgende keer ook onder de afzuigkap zetten.

Broeder Tuk

Kan het komen doordat ik het in een aluminium pan gooi? Bedenk ik me net, want het tast wel zeker het aluminium aan.

Broeder Tuk

Het ligt inderdaad aan de aluminium pan. Ik had er niet bij stil gestaan dat dat zon reactie kon veroorzaken  :verbergen:

Heb het nu in een emmer gedaan en er is niks aan de hand.

Muldermans

Nou aldoende leert men :)

dennis

Merkwaardig.  De wikipedia pagina van aluminium laat weten dat natronloog wordt gebruikt bij de winning van aluminium uit bauxiet (=aluminium oxide).  Ik had niet verwacht dat natronloog met aluminiumoxide zou reageren, ik had eerder verwacht dat een zuur daar iets mee zou gaan doen.

Leermomentje: geen natronloog in een aluminium pan, waarvoor dank.

Eduard

Zorg er ook voor dat je niet eerst de NaOH in de pan doet en dan pas het water erbij, dan wordt de boel gloeiend heet en kan het misgaan (glas knapt, plastic smelt). Dus eerst een beetje water, dan de NaOH, dan meer water erbij, dan gaat het goed. En GOED OPPASSEN VOOR DE OGEN, want als je dit spul erin krijgt en niet meteen goed behandeld kun je behoorlijk blind worden! (mompelt iets over veiligheidsbril...)

weed

Citaat van: Broeder Tuk op 14-09-2009  12:24 uHet ligt inderdaad aan de aluminium pan. Ik had er niet bij stil gestaan dat dat zon reactie kon veroorzaken  :verbergen:

Super Crofty bom  :shelp:


Dit is gootsteen ontstopper van het kruidvat

Eduard

Au! Dat had ik dus nooit gedaan! Voor je't weet haal je je slagaders open door scherpe stukken rondvliegend plastic... Het doet me des te meer vermoeden dat die metalen korreltjes in de gootsteenontstopper dus ook van aluminium zijn. Zorg ervoor om de 100% NaOH-versie te pakken te krijgen!

Adrie

Citaat van: Eduard op 14-09-2009  15:47 uAu! Dat had ik dus nooit gedaan! Voor je't weet haal je je slagaders open door scherpe stukken rondvliegend plastic... Het doet me des te meer vermoeden dat die metalen korreltjes in de gootsteenontstopper dus ook van aluminium zijn. Zorg ervoor om de 100% NaOH-versie te pakken te krijgen!

Aluminium geeft samen met natronloog een reactie waarbij waterstofgas vrijkomt. In een NaOH oplossing kan dus nooit aluminium als metaal zitten. Het is dus levensgevaarlijk om natronloog in een aluminiumpan te doen. Waterstofgas is immers een zeer explosief gas. Wie herinnert zich niet de ontploffing van de Hindenburg.


Broeder Tuk

Ik heb die pan zelfs nog op het vuur gehad. Ik dacht......we moeten natuurlijk wel de juiste temperatuur behouden :pan:

Eduard

De NaOH waar ik het over heb, de gootsteenontstopper, is verpakt in droge korrelvorm. Ik neem aan dat het in droge conditie niet tot het vormen van waterstof komt.

Ik heb het datablad van de Noorse gootsteenontstopper eens bekeken, daar ik deze wel eens heb moeten gebruiken bij gebrek aan de normale NaOH, hierin zag ik ook metaaldeeltjes. Volgens het datablad is dit daadwerkelijk 'ongestabiliseerde aluminium': http://www.plumbo.no/pdf/datablad_plumbo_pulver.pdf

EBC

Elke keer als het weer over loog gaat, komen dit soort enge verhalen opzetten.

En nog steeds blijven we het gebruiken.

Ik ben benieuwd wanneer de eerste hobbybrouwer niet meer op het forum kan posten omdat hij zijn ogen verloren heeft...

Stop toch met die gevaarlijke rommel!

Gewoon chemipro, of andere minder gevaarlijke spullen.

Albertus


In "Brew Your Own" van oktober een uitvoerig artikel over schoonmaken en ontsmetten waarin een hele reeks middelen de revue passeert.

Bert

Oscar

Citaat van: EBC op 14-09-2009  17:07 uStop toch met die gevaarlijke rommel!

Het is alleen gevaarlijk in de handen van mensen die de gevaren niet kennen. Als je weet waar je mee bezig bent en zorgvuldig handeld is er vrij weinig aan de hand.

Het spul reinigd gewoon erg goed...

RobinB

Citaat van: EBC op 14-09-2009  17:07 uGewoon chemipro, of andere minder gevaarlijke spullen.

chemipro caustic is toch ook op loog (en chloor) gebaseerd?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.