Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Oscar op 06-04-2009  01:52 uppffffff  wat een werk zeg..huren jullie schoonmaaksters in voor al dat werk ?  ;D  Na gebruik meteen de waterslangen op het wort aansluiting aansluiten en in tegengestelde richting ff flink doorspoelen met warm/lauw water. Laten uitlekken, en opbergen.

Op de dag van brouwen, voor gebruik ff een uurtje in de sulfiet oplossing en er is niets aan de hand, misschien ff doorspoelen met water, maar dat is niet noodzakelijk.

We zullen jou nog wel eens horen piepen als de vellen uit je koeler komen...maar ieder zijn meug  ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-04-2009  01:52 uppffffff  wat een werk zeg... huren jullie schoonmaaksters in voor al dat werk?  ;D  Na gebruik meteen de waterslangen op het wort aansluiting aansluiten en in tegengestelde richting ff flink doorspoelen met warm/lauw water. Laten uitlekken, en opbergen.

Op de dag van brouwen, voor gebruik ff een uurtje in de sulfiet oplossing en er is niets aan de hand, misschien ff doorspoelen met water, maar dat is niet noodzakelijk.

Het uitgebreid reinigen van een platenkoeler hoef je niet elke keer te doen. Alhoewel ik mijn koeler wel iedere keer behandel met een vrij zwakke loogoplossing. Ik doe dat door die loogoplossing rond te pompen door de slangen, kranen en koeler die ik gebruikt heb. Hierdoor worden deze allemaal in één actie schoon. Daarna goed spoelen met water.
Om de zoveel tijd dus ook even koken met azijnzuur. Dat doe ik dan samen met de kranen van mijn CCT. Een beetje efficiënt schoonmaken is wel verstandig.

Enne... sulfiet maakt niet schoon, dat is ook al heel keertjes hier gezegd.

Adrie

Ik spoel de koeler en de pomp na gebruik door met heet water in tegengestelde richting en op de brouwdag pomp ik er een hete oplossing met chemipro oxi doorheen. Een kwartiertje circuleren, naspoelen met heet water en alles is klaar voor gebruik. Eens in de tien, twintig brouwsels pomp ik de boel eens door met loog, maar sinds is consequent met chemipro oxi doorspoel bij elke brouwsessie is dat eigenlijk niet meer nodig. Er komt nooit rotzooi uit.

René K

Bij iedere brouwsessie spoel ik de koeler door met een warme loogoplossing. Even een aquariumpompje op de slang aansluiten en doorpompen maar. Daarna flink doorspoelen met water. Beide richtingen en goed schudden van de koeler. Dit om er zeker van te zijn dat er niks achterblijft.

Direct na het gebruik wordt de koeler weer doorgespoeld met water. Uit laten lekken en op de kop weggezet.

PietO

Mijn hemel, deze draad is reeds erg lang. Zo te zien is een dompelkoeler schoonmaken dus veel eenvoudiger.  :dansen:

Oscar

Citaat van: EBC op 06-04-2009  07:56 uWe zullen jou nog wel eens horen piepen als de vellen uit je koeler komen...

Na het gebruik van ± 2 jaar zonder intensief schoon maken (lees alleen doorspoelen met water) en geen infecties:

Loogoplossing voor het spoelen:



Loogoplossing na het spoelen:



Er blijft dus wel vuil achter... maar om nu elke keer zo grondig te spoelen.... :)

EBC

Mooie demo Oscar  :duimop:

Neem me niet kwalijk! Genoeg rommel blijft dus in jouw koeler achter om een liter of 7 water flink bruin te kleuren! Dat is nogal wat! Daar zal je zelf ook wel van geschrokken zijn.

Tja, dat bruin dat achterblijft mag dan geen infectie veroorzaken, maar fris is toch anders.
En ik beloof je, dat als je nog wat langer had gewacht, dat het als vellen zou loslaten en in je gistvat terechtkomen.

Ik denk zelfs dat het ook nog smaak afgeeft. En dat lijkt me ook niet gewenst.

Wie liever lui is, reinigt maar af en toe. Wie schoon wil werken reinigt de koeler DIRECT na gebruik en ONTSMET voor gebruik.
Spoelen met water maakt je koeler niet schoon.

Oscar

Citaat van: EBC op 06-04-2009  17:18 uMooie demo Oscar  :duimop:

Een foto zegt meer dan 10.000 posts... ;D ;D

Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 06-04-2009  17:18 uNeem me niet kwalijk! Genoeg rommel blijft dus in jouw koeler achter om een liter of 7 water flink bruin te kleuren! Dat is nogal wat!

Kleur zegt niets. Er zijn kleurstoffen waarvan maar een mespuntje nodig is om honderden liters te kleuren.

Hopbier

oranjeboombiertje

In dit geval is er alleen geen kleurstof toegevoegd maar wortresten.

@ EBC:

Helemaal eens! Zo hoort het na gebruik reinigen, voor gebruik desinfecteren :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

wilko

Citaat van: Drents Hopbier op 06-04-2009  17:47 uKleur zegt niets. Er zijn kleurstoffen waarvan maar een mespuntje nodig is om honderden liters te kleuren.

Hopbier

Rhodamine-B ?  :idea:

Wilko

Broeder Tuk

Is het normaal dat je niet fatsoenlijk kunt ademen als je natronloog gebruikt? Want ik voel dat toch zeer zeker in mijn longen.

Oscar

Nee dat is niet normaal...maar je moet het spul ook niet drinken... :pan:  Natronloog geeft geen verstikkende dampen bij mij weten (als cara patient zou ik dat zeker merken als dat zo zou zijn), Sulfiet met citroenzuur wel. Welke concentratie heb je gebruikt ?

Broeder Tuk


Oscar

Dat is vrij normale concentratie... zou niet op de luchtwegen moeten werken, maar als jij last hebt van de dampen.... moet je er extra voorzichtig mee zijn, 't is bepaald geen lekker goedje...

Broeder Tuk

Het slaat duidelijk op de longen. En het is gewoon dat spul van het kruidvat.

Oscar

Ja daar zitten toch ook van dit zilver-achtige bolletjes in..? Wat dat spul is weet ik niet precies...maar dat zou de oorzaak kunnen zijn..

Eduard

Loog geeft volgens mij van zichzelf geen dampen af, maar zodra het gaat reageren met wat vuil kunnen er wel wat dampen vanaf komen. Bij dingen die al op het oog schoon zijn merk je over het algemeen dus amper iets.

Als je er zilverachtige bolletjes in hebt zitten (ik denk haast aluminium) dan heb je gootsteenontstopper te pakken. Dit is loog met enkele toevoegingen. Deze bolletjes kunnen wel kleine krasjes in je slangen en andre plastic delen maken, waardoor eigenlijk de kans op contaminering toeneemt. Loog komt namelijk niet per definitie in alle microscopische krasjes. Kijk eens of je gewone loog kunt vinden, of anders sodakristallen. Dat is wat minder sterk maar maakt ook korte metten met organische stoffen. In Noorwegen overigens zijn zowel loog, kristalsoda en gootsteenontstopper vrij te koop in de supermarkt.

Muldermans

Zijn die bolletjes geen stukjes natrium? Niet echt frisse damp om in te ademen

Bas G

In een waterige oplossing zullen geen bolletjes natrium zitten, Muldermans. Natrium reageert zeer heftig met water, waarbij loog gevormd wordt en al het vaste natrium verdwijnt.

Muldermans

Volgens mij heb ik nu laten zien, dat mijn scheikundige kennis niet van een al te hoog niveau is ;D

Bas G

Mij moet je dan ook geen molen laten bestieren.  ;D

Broeder Tuk

Dit gebruik ik.


En dr zitten geen zilveren balletjes in.

De damp komt ook direct al als het in contact komt met water.

Broeder Tuk

Dit is toch de goeie of niet?

dennis

Citaat van: Broeder Tuk op 14-09-2009 &nbsp;09:45 u<snip>
En dr zitten geen balletjes in.

De damp komt ook direct al als het in contact komt met water.

Is het een vloeistof?  Dan zou het opgeloste natronloog kunnen zijn en dat is in de fles vaak van een zeer hoge concentratie.  Ik kan me een damp voorstellen.
De veiligheidskaart van natronloog laat zien dat je inderdaad moet oppassen:
CiteerBij inademing: Bijtend. Brandend gevoel. Keelpijn. Hoesten. Moeizame ademhaling. Kortademigheid. Symptomen kunnen met vertraging tot uiting komen (zie Nota's).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.