Kazen laten rijpen in vergistingskast?

Gestart door Edolem, 08-09-2014 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi,

We, in ons klein gezinnetje zijn aan het overwegen om zelf ook kazen te gaan maken. Nu raad je het: we hebben eigenlijk al heel veel: een grote pan, een grote lepel, kaasdoeken en zelfs een rijpingskast.
Wij noemen dat een vergistingskast (oei!) dan wel een koelkast met een STC-1000 erop.
De kazen moeten rijpen rond de 12 graden.
Nu zit er op en rondom de kaas nogal wat schimmel en toestanden. Is het stom om de kazen in de vergistingskast te leggen als er eens even geen ondergister in zit?
Want: de vergistingsvaten zijn natuurlijk luchtdicht van buiten naar binnen, dus gekke stoffen kunnen er niet in!
Wat denken jullie?
Kan wel, of een dikke NO!

William

Ik weet niet in hoeverre de schimmels iets aan kunnen vangen met het wort maar gevoelsmatig zou ik het niet zo snel doen.

Misschien dat het wel kan als je de kast nadien goed schoonmaakt voordat je er een brouwsel in doet. Als de gistkast hout bevat zou ik er zeker niet aan beginnen omdat de schimmel en vocht dat verdampt uit de kaas snel in het hout gaat zitten.

Plastificeer je de kazen wel? In dat spul zit meestal het schimmelwerend middel natamycine

RobinB


segtom

Ik heb er een aparte koelbox voor voorzien uit voorzorg.

Niels B.

Als er geen ondergister in de koelkast zit hoort er een bovengister in!

Het is niet zo'n goed idee om verschillende gisten, schimmels en andere culturen door elkaar in 1 ruimte te gebruiken. Wat voor het ene product perfect is, is voor het andere funest.

Edolem


Jacques

Een aparte koelkast lijkt mij een goed idee. Ik heb wel eens begrepen dat kaasmaken en bierbrouwen niet zo goed samen gaan...

Zooms

Bij kaasmaken heb je niet alleen schimmels, maar vaak ook bacteriƫn (melkzuurbacteriƫn). Deze wil je dus echt niet in de lucht rond je wort en je jongbier hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.