Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saison de Maison  (gelezen 8460 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Saison de Maison
« Gepost op: 17-03-2002 18:40 u »
Ha medebrouwers!

Vandaag de laatste sessie van mijn inhaalspurt (drie brouwsels in drie weken). Alles staat nu vol, dus kan ik zelfs niets meer brouwen als ik zou willen. Vandaag was het een saison dat ik al eens eerder had gemaakt. Toen domineerde de koriander (17 g poeder bij het einde van de kook voor 19 l wort) het hele bier, en ik baalde daar behoorlijk van omdat ik dacht dat het verder aardig gelukt was. Nu dus de koriander teruggesnoeid en een wat uitbundiger gist gebruikt:

Voor 22 l, 1.055 begin SG, 18 EBC en 24 IBU:

4.1 kg pilsmout
0.26 kg witte candijsuiker
0.26 kg tarwemout
0.11 kg carared
0.05 kg chocolate mout

46 g Hallertau Hersbrucker   3% (90' koken)
12 g Saaz 3% (10' koken)
5 g gemalen coreander (0' koken)
1 tl iers mos (15' koken)

Ingemaischt op 50C met 3.5 l water per kg mout, 5 minuten gewacht en toen snel verhoogd tot 65C voor 70 minuten, toen nog 5 minuten op 70C. Uitgemaischt en gespoeld beiden op 78C. De dichtheid is 1.057 - op de 1 of ander manier heb ik tegenwoordig een extractie efficientie van 83%  :nut: Ik fermenteer het met Wyeast Ardennes, naar verluidt de Chouffe gist. Misschien dat ik met wat extra isolatie ga proberen om de temperatuur nog wat op de voeren tijdens fermentatie, dat schijnt deze gist lekker te vinden.

De kleur vind ik eigenlijk een beetje te licht voor dit bier, ik denk dat ik de volgende keer een graadje donkerder crystal mout ga gebruiken. Meer chocolade mout durfde ik er niet in te doen i.v.m. ongewenste smaak effecten.

Hmmm..... Wat zal ik de volgende keer eens brouwen? Ik ga in ieder geval die Chouffe gist weer heropkweken - het is duidelijk dat ik daar nog niet klaar mee ben!

JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
Re: Saison de Maison
« Reactie #1 Gepost op: 18-03-2002 13:33 u »
Zonet, 22 uur na toedienen van gist, 1 bubbel per seconde en een flinke schuimkraag! De interne temp is opgelopen tot zo'n 23C, dus dat lijkt me prima voor deze gist. Eens kijken of de primaire vergisting in een paar dagen afgehandeld kan worden. Ik ben overigens van plan om dit bier na de secundaire vergisting nog een weekje op een graadje of 5 in de koelkast te zetten, om het op de laten klaren en de gistsmaak iets af te laten vlakken.

JW.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2002 17:12 u »
Hoi JW,

In plaats van chocolademout zou je ook Carafa spezial zonder de bliesjes/kafjes (husk) kunnen gebruiken. Deze mout, een favorietje van mij, heeft als voordeel dat je wel de kleur maar niet de bittere smaak hebt die je bij chocolademout wel hebt.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2002 18:16 u »
Alweer een prima tip, bedankt! :groots: Eigenlijk vind ik het onzin om bier bij te kleuren, maar met deze saison wilde ik het toch maar eens proberen. Ik had op de site van Weyermann al gezien dat ze carafa ook zonder husks hadden, en vroeg me al af waarom dat was.

JW.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2002 13:03 u »
Hoi JW  :proost:

Ik zat net nog eens je recept door te lezen (wil ook graag eens een saison brouwen). Nu zag ik dat je 5 gram koriander  toevoegd. Doe je dat nu na het koken of toch eerder (bijvoorbeeld. 10 minuten voor het einde)  ???

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-03-2002 13:22 u »
Ha die Edwin,

Nee, ik voeg het echt pas toe als ik het vuur uitzet. De vorige keer deed ik dat ook, maar met zo'n 15 g, en dat was echt veel te veel. Nu heb ik het idee dat 5 g iets aan de weinige kant is, volgende keer misschien 8 g proberen.

Het bubbelt geweldig, nu al op 1.026! In dit tempo zit de eerste fermentatie er morgenavond op! Hmmm....

Overigens is het bij Saison al niet anders dan bij andere Belgische bieren - het recept verschilt dramatisch van persoon tot persoon. Marc Sedam, een prima thuisbrouwer die ik van het Amerikaanse forum ken, is erg positief over het volgende recept (sorry voor de Amerikaanse maten):

SAISON (voor 10 gallon, ongeveer 38 l)
10 pounds light German Munich malt
13 pounds German Pilsner malt
Mash at 152 Fahrenheit for 1 hour
35 IBU Czech Saaz hops for bittering
1 oz Saaz for flavor at 20 minutes
1 oz Saaz for aroma at 5 minutes
Spices, added 10 minutes before the end of the boil
1 oz fresh ground coriander
oz fresh ground white peppercorns
oz fresh ground cuaraco orange peel
1 oz fresh ground star anise
begin SG 1.055
Ferment with Wyeast 3944 Belgian witbier yeast

Hij gebruikt dus veel meer coreander dan ik, en bovendien nog eens wat andere specerijen erbij. Verder zal zijn mout heel wat meer body geven dan die van mij, ook al omdat hij er geen suiker bij doet, en dat zal dan misschien wat beter op kunnen tegen die specerijen. Lijkt me ook wel eens leuk om dat te brouwen; peperkorrels heb ik nog nooit gebruikt in bier!

JW.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2002 13:51 u »

Peperkorrels heb ik ook nog nooit gebruikt en dit is voor mij ook het eerste recept waarin ik het tegenkom.
Ik denk dat ik toch eens jouw recept ga proberen met inderdaad iets meer koriander, zeker ook omdat je het niet meekookt.
Waarom kook je het niet mee voor de laatste minuten? Door dit koken draai je eventuele micro-organismen in het poeder toch nog even de nek om voordat je gaat filteren en koelen :brouwen:

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-03-2002 14:00 u »
Ha die Edwin,

Meekoken geeft gewoon weer een andere smaak, zeker niet vies, maar ik vind die 'verse' smaak gewoon wat lekkerder. Ik maak me geen zorgen over verontreinigingen; in tegenstelling tot wat veel mensen hier (blijkbaar) doen, koel ik gewoon in de brouwketel, ook omdat ik hevelen met kokendhete wort niet zie zitten. De coreander zit dus altijd nog wel een tijdje in zeer hete wort, dus volgens mij ontsmet dat wel genoeg. Als je helemaal zeker wilt zijn, zou ik evt. wel een paar minuutjes meekoken.

JW.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 20-03-2002 14:21 u »

Ik wist niet dat je koelt in de ketel. Dan is het probleem van ontsmetten inderdaad wel ondervangen. Ikzelf hevel voordat ik ga koelen, dus wil ik de koriander iets voor het einde toevoegen.
PS hoe koel je? met spiraal?

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-03-2002 14:24 u »
Yep, met een koelspiraal, ik heb het binnen een minuut of 20 afgekoeld tot onder de 20 graden. Ik zou eigenlijk wel willen vragen waarom zo veel mensen eerst hevelen en dan pas koelen, maar dat hoort natuurlijk niet in deze discussie :weetbeter: Ik deed dit zelf trouwens eerst ook, maar toen mijn hevel apparaatje onder de hitte verboog, en ik las over de gevaren van oxidatie van hete wort, ben ik ermee gestopt.

Jan Willem.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2002 10:06 u »
Even een update - de dichtheid was in 4 dagen gezakt naar 1.012, dus heb ik toen naar de secundaire fermentor overgeheveld. Ik heb zelden een gist gezien dat zich zo voorbeeldig gedroeg: enorm veel activiteit totaan 1.012, toen keurig neerslaan. Het smaakt heerlijk, echt een beetje die 'spicy' smaak die je bij Chouffe ook hebt. Zodra ik mijn pils gebotteld heb (nog een weekje) zet ik het een paar dagen op 6C, zodat het nog wat helderder kan worden, en dan bottelen maar.  :elifant:

JW.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2002 09:40 u »
Hmmmm..... was is dit lekker! Is beland op 1.011, dus ga overmorgen bottelen. Dit is echt het meest professioneel smakende bier (in goede zin) dat ik tot nu toe gebrouwen heb! Een goede mout basis, hop aanwezig maar niet te sterk, je proeft iets kruidigs maar niet te veel koriander, en daar bovenop heeft de gist zijn (haar?) stempel gedrukt. Echt heel lekker!

JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2002 15:30 u »
De Chouffe gist is ook een favorietje van mij. Ik zal de Wyeast ook maar eens moeten kopen, opkweken uit een fles is me al in geen tijden meer gelukt  :'(

Een tip mocht je een Chouffe willen brouwen: pas op met komijnzaad of liever nog, laat het helemaal maar weg. Tenzij je van kaas houdt... De oorspronkelijke Chouffe is m.i. wel wat aangepast, tegenwoordig pilsmout + donkere kandijsuiker + koriander. Vroeger werd volgens mij (ook) Ambermout gebruikt.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-04-2002 15:35 u »
Ha die Herman,

Interessant, weet je dat zeker dat er geen komijn meer wordt gebruikt? Ik had zelf inderdaad al gedacht aan alleen pilsmout en donkere kandij, maar dan nog wel met koriander, komijn en karwij, volgens het boek van Wheeler en Protz. Maar als jouw informatie recentelijker is, zou ik de komijn en karwij evt. kunnen laten vallen.

Ik ben overigens wel van plan om de hop smaak en aroma iets meer uit te laten komen dan bij de Chouffe. De bitterheid wil ik met Styrian Goldings doen, dan wat smaak hops met Hallertau en aroma east kent goldings. Alles met mate, overigens. De bitterheid hou ik wel hetzelfde als bij Chouffe.

Er zit trouwens volgens mij een enorm verschil tussen tap chouffe en fles chouffe. Heb je daar nog informatie over misschien?

Alvast bedankt, JW.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #14 Gepost op: 03-04-2002 16:04 u »
Toen ik nog studeerde zat er in het jaar boven me een vriend van me (Marc Andries) die de brouwerij in Achouffe goed kent.  Hij organiseerde ook ieder jaar een Chouffe-avond in Brussel (met chouffe kaboutermutsjes en al). Vermits we beiden ons eindwerk in de brouwerijwereld hebben gemaakt kan hij misschien wel het recept van chouffe gekregen hebben.  Ik heb hem echter al jaren niet gezien, maar moest ik nog eens met hem in contact geraken, dan zal ik het hem eens vragen.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 03-04-2002 16:07 u »
Goed idee! Zoals gezegd ben ik vooral geinteresseerd in de specerijen en de hop.

Jan Willem.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 03-04-2002 16:12 u »
Wat betreft tap vs fles is de oorzaak vermoedelijk : de flessen worden (volgens mij) intussen gepasteuriseerd en de fusten niet. Ik koop al (bijna) geen flessen Chouffe meer omdat ik het niet meer lekker genoeg vindt. Wellicht is in Belgie nog wel de 'oude' Chouffe te verkrijgen. Ter illustratie : Brugse Straffe Hendrik wordt in Belgie ongefilterd en ongepasteuriseerd verkocht, in Nederland is deze gefilterd. Boehoehoe :'(

Ik zal e.e.a. eens in het boek van Pierre Rajotte opzoeken, ik heb zelf nooit komijn gebruikt maar heb de afrader van mede-brouwers vernomen. Zonder Komijn kreeg ik ook de juiste smaak en geur (grotendeels bepaald door de gist).

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 03-04-2002 16:14 u »
Wat was jouw recept dan?

Dat van dat pasteuriseren van flessen klinkt heel aannemelijk - van het fust smaakt het in ieder geval heel wat frisser.

JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 03-04-2002 16:28 u »
Oorspronkelijk was mijn recept zoals op mijn website stond : http://www.geocities.com/iluvhops/

In latere versies heb ik o.a. de ambermout vervangen door donkere kandij en ook door crystalmout. Honing is een persoonlijke touch.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 03-04-2002 16:31 u »
Oh, ben jij DIE Herman. Ik had jouw site en de website al eens eerder gezien.

JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 03-04-2002 16:36 u »
Tsja, datbennikdus  ;D

Ik was onlangs bezig met een update, ik geef wel een seintje als ie klaar is, e.e.a. is toch al wel errug oud  :neenee:

Herman

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 03-04-2002 22:28 u »
Citaat
Toen ik nog studeerde zat er in het jaar boven me een vriend van me (Marc Andries) die de brouwerij in Achouffe goed kent.  Hij organiseerde ook ieder jaar een Chouffe-avond in Brussel (met chouffe kaboutermutsjes en al). Vermits we beiden ons eindwerk in de brouwerijwereld hebben gemaakt kan hij misschien wel het recept van chouffe gekregen hebben.  Ik heb hem echter al jaren niet gezien, maar moest ik nog eens met hem in contact geraken, dan zal ik het hem eens vragen.

Zou ik zeker doen want Marc Andries is een paar jaar geleden in dienst van brouwerij Archouffe getreden! Ik weet niet of hij daar nog werkt. Een week of twee geleden heb ik Christiaan Bauweraerts nog even gesproken tijdens de jaarlijkse feestavond van De Roerstok. Christiaan is de medeoprichter van de brouwerij en verzorgt de PR. Over Marc hebben we het niet gehad.
Overigens is Christiaan in al die jaren dat ik hem ken nooit erg mededeelzaam geweest als het aankomt op de recepten. Wel heb ik van hem begrepen dat de recepten heel eenvoudig zijn (beperkt aantal grondstoffen) en dat ze voor de donkere bieren karamelkleurstof gebruiken.

:degroeten: Jacques

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 25-04-2002 16:24 u »
Goed, het eindoordeel over dit bier, want ik heb het nu hergegist op fles: echt een succes, hop is nog goed te proeven, maar de kruidige smaak (koreander en de gist) overheerst. Verder een aangename, niet te zware body, smaakt lekker fris. Als ik er iets aan zou willen veranderen, dan zou ik 50% meer koreander nemen, en de crystal mout vervangen door iets meer caramunich, dat wat donkerder is en iets meer smaak zal geven. De hop en de rest van de mout verhouding is volgens mij uitstekend. Prima bier!

JW.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #23 Gepost op: 26-08-2002 16:10 u »
Ook van dit bier heb ik twee exemplaren van Jan Willem gekregen en geproefd (tenminste, als het deze versie van de Chouffe-kloon was). Mijn oordeel: lekker frisse tripel, maar ik vond hem niet op Chouffe lijken. Naar mijn idee zat er ook teveel koriander in (maar ik houd ook niet zo van koriander in bier).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 26-08-2002 16:13 u »
Ha die A3,

Nee dat was niet deze. Het recept van die Chouffe kloon heb ik hier niet gepost, ook omdat ik er niet zo tevreden over was. Het was ook veel sterker dan deze maison, zo'n 1.082 als ik me niet vergis. Zelf was ik niet zo te spreken over dat bier. Iets te veel koriander, maar ook veel restsuikers. Ik had een wat ongewoon maischschema gebruikt, en dat was volgens mij de boosdoener.

Groetjes, JW.

Tags: saison