Rampen Rogge

Gestart door Herman, 26-07-2002 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi allen,

Omdat ik toch aan het brouwen was (Doenkelwijtzen), heb ik nog een bier gebrouwen.

De naam verraad al dat e.e.a. niet zo soepel verliep.

Het recept voor 10 liter:

Pilsmout              1000 gram
Roggemout          1000 gram
Caramunich 150     400 gram
First Wort Hop         10 gram Saaz 3%
Bitterhop                 15 gram Saaz 3%
Aromahop (10 min)    16 gram Hallertau Perle 9% (ff opmaken)
Wyeast 3068

Maischschema:
Inmaischen met 7 liter water zdd temperatuur 53C bedraagt. Rust 10 minuten, verwarm naar 60C. Rust 15 minuten.
Neem deelmaisch (ca 3 L) en breng deze op 70C, rust 15 minuten.
Kook deelmaisch 10 minuten.
Voeg deelmaisch aan maisch toe, rust 30 minuten.
Verwarm naar 75C, rust 5 min.
Spoelen met 7 liter.
90 minuten koken

Nu het rampgedeelte: door toepassing van 40% roggemout is het wort gigantisch viscoos. Het voelt dik aan, het druipt i.p.v. stroomt, het is net dikke olie.

Spoelen met mijn hevelpijp gaat niet, er komt niets door.
Ik heb mijn emmerzeef maar weer opgezocht en heb alles overgeheveld en ben hier mee gaan spoelen.
De heldere vloeistof die bovenop ontstond heb ik apart door kaasdoek gefilterd, de rest enorm moeizaam door de emmerzeef.
Het filtreren duurde zo'n 4 uur (!)

Na het koelen heb ik de fles flink geschud en de gist toegevoegd. Hm vreemd, fles voelt wat warm aan. Effe checken met de thermometer.... 62C!!!! Nee kan niet...thermometer is kapot...  :echtboos:
Geen idee hoe warm het was. Een SG monster aan het einde leverde in elk geval een mooie waarde op SG 1048 (bij ca 30C), derhalve zo'n 1050.

Nu hopen dat de gist aanslaat, anders doe ik er wat gistende weizen bij.....

NB dan heb ik het nog niet eens over een zoekgeraakte klem en hevelslang gehad....

:degroeten:
Herman

Adrie

Arme Herman...
Maar is bijna 50% rogge ook niet wat teveel van het goede?!?
Trouwens, merkwaardige keuze voor bitterhop en aromahop: je gebruikt de hop met de meeste alfazuren voor aromahop en die met de minste alfazuren voor de bittering. Hoe kom je daar zo bij?

Groeten,

A3

P.S. wat betreft het hoofdstukje rampen: zo heb ik eens 6 uur over de filtering gedaan omdat ik te fijn had geschroot. Het was op eerste kerstdag, zodat het kerstdiner aan mijn neus voorbij is gegaan. Het is wel een fantastisch bier geworden, uiteindelijk.

Herman

Hoi A3,

De hop laat zich verklaren door het ad-hokkerige van het brouwsel. Ik dacht voldoende Saaz te hebben, niet dus. Vandaar dat ik een restje van de Perle heb gebruikt. Moet kunnen dacht ik zo  ;D

Overigens, een echte rogge heeft soms nog wel meer rogge. Ik las laatst van een Amerikaan die een 100% roggebier heeft gebrouwen. De horrorstory die hierbij hoort heeft mij doen besluiten onder de 50% te blijven, ik wou eerst 50-60% gebruiken nav een roggebierrecept. Blij toe dat ik dat niet heb gedaan.   :groots:

Herman

Herman

O ja, de gist doet keurig zijn werk, het wort was dus voldoende afgekoeld. Vanmorgen om 9u was de gisting al zichtbaar. De gist was om ca 2u vanmorgen toegevoegd....

Herman

JWVG

Toch zijn er ook wel mensen die veel minder dan 50% rogge gebruiken  ;) Die verhalen klinken bekend, zo af en toe duikt er een dergelijk verslag op in de HBD. Je moet er volgens mij wel van houden, zo veel rogge. Ik heb een keer een gerookt roggebier gehad wat ik erg lekker vond, maar daar zat volgens mij maar 10% rogge in. Ben benieuwd hoe het uitpakt!

Volgens mij zijn de meningen over Perle als aroma hop ook wel verdeeld. Het 'klassieke' verhaal is dat het een wat 'ruwer' aroma heeft dan de nobele hops, en dat het dus wat minder geschikt is. Er zijn echter ook wel mensen die het kruidige, wat citrusachtige, aroma, juist heel lekker vinden.

Als mijn vrouw en kind een keer een dagje weg zijn ga ik misschien ook eens twee biertjes brouwen. Ik denk dan echter wel aan 1 storting, en verschillende gisten/hops/suikers, om het wat makkelijker te maken.

Succes, JW.

Herman

Yep, dat zijn de leukere proefjes. Kun je echt eens kijken welk verschil een variatie in bijv hop uitmaakt.

Overigens voor mijn Rogge had ik Schierlinger Rogge als voorbeeld in gedachten. Schierlinger gebruikt naar verluidt maar liefst 60% Rogge in hun bier!

Herman

JvH

Hoi Herman,

Nog even naar aanleiding v/d Rogge Ramp. Jan van Schaik heeft in zijn boekje ook een recept van Roggebier. Hij gebruikt 1500 gr pils en 500 gr rogge op 10 ltr. Het roggemeel wordt in 6 ltr water onder voortdurend roeren gekookt, zodat er een soort stijfsel ontstaat. Afkoelen tot 65°C en de geschrote pilsmout erbij en normaal maischen. Misschien voorkomt dit de problemen die jij ondervond. Ik hoop dat het toch een lekker biertje wordt.

Suc6 Hans   :degroeten:

Herman

Hoi Hans,

Ik hoop het ook. Meestal geven dit soort biertjes achteraf toch veel voldoening.

Overigens las ik nog even dat verhaal over Schierlinger na. Blijkt dat zij een heel ondiep filterbed hebben, waarbij ze bovendien continu met messen doorheenploegen...... Ook hier zijn dus wel degelijk andere filterpraktijken gebruikt.

Groet,
Herman

Herman

Zo de Roggengeest zit in de fles. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. De viscositeit is vrij hoog, maar het bier is zo te proeven niet te zoet. Wel een lekker biertje, misschien iets te hoppig voor de stijl.

Het eind-SG bedraagt 1016. Eergisteren heb ik nog 20cl wort (SPeise van de Doenkelwijtzen) toegevoegd om de gist weer aan de praat te krijgen (ik had geen bottelgist voorradig).

Ik heb uiteindelijk 26 pijpjes af kunnen vullen. Ik hoop dat het lekkere flesjes worden!!

Herman

Herman

Het bier is klaar  :dansen:
Na het openen van een flesje volgde een mooie sis. Het bier is nog wel erg troebel en ruikt wat gistig-hoppig.

Dan het glas erbij. Ik weet niet wat ik zie bij het inschenken! Het lijkt wel (verdunde) olijfolie met schuim. Mmh, ziet er daardoor niet erg appetijtelijk uit.

De smaak dan? Het bier voelt ook apart in de mond, wat viscoos inderdaad. Wel voldoende koolzuurprikkeling. Smaak ook wel goed, zal bij een volgende proef nog even nader omschrijven (ik was er bij aan het eten, geen echt goede proefomstandigheden dus). De bitterheid vond ik wel wat scherp, hopelijk zakt dat nog wat af. Het bier is overigens best goed te drinken, ondanks de wat aparte eigenschappen.

Al met al wel een leuke geslaagde proef. De volgende keer zal ik het percentage rogge echter wel drastisch terugbrengen. Ik heb geen zin in hernieuwde spoelproblemen.

Herman

Jacques

Vorig weekend was ik met het Bierkeurmeestersgilde (BKG) op stap. Op zaterdagochtend kregen we 11 proefbrouwsels te proeven van brouwerij Lindeboom uit Neer. Deze brouwerij heeft drie nieuwe bieren ontwikkeld onder de naam Gouverneur. Al deze bieren zijn gebrouwen met rogge. Zie http://www2.gouverneur.nl

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.