Beste Bier Ter Wereld 2007/Hobbybrouwen dag in Oss

Gestart door MO, 23-10-2007 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Johan/Gio,
post hier je recept zou ik zo zeggen.

oranjeboombiertje

Een mooi recept Johan. Dit bier had ik ook graag geproefd want het moet wel erg lekker zijn als het het beste bier te wereld is ;)

 :degroeten:
Wesley

Amberbock

Gefeliciteerd met deze prestigieuze prijs. Ziet er een heel leuk recept uit. Ga ik eens proberen.
Groeten
Amberbock.

Hopmans

Gefeliciteerd Johan.

Ik heb wel de eer gehad om het bier te proeven, en het was een lekker fris doordrinkbaar bier
zonder brouwfoutjes.
Recept-technisch is het bier ook goed, en geur en smaak waren helemaal in balans.

5 man namen een slokje, en de reactie was bij iedereen hetzelfde;  :biersmile: Lekker fris bier.

 :degroeten:

Caspar


Gerb

Ziet er goed uit. Was dit niet toevallig een Chimay wit/premiere kloon? Met de grote hoeveelheid tarwebloem en Chimay gist zou het een eind die kant op moeten gaan. Zelfs de hoppen kloppen aardig geloof ik.

Gio

Goed gezien Gerb, aanvankelijk lag het in de bedoeling een Chimay-wit achtig bier te creeeren.
Toch is het geen Chimay wit kloon geworden, gezien het simpele feit dat er m.i. geen goed kloonrecept bestaat en ik het relatief eenvoudige recept m.n. gebruikte om mijn nieuwe installatie te testen. Temperaturen, tijden en hoeveelheden zijn dan ook wat anders uitgepakt dan beoogd in het recept. In het bier duidelijk de Chimaygist te herkennen, de bittere sinassappel geeft de wat frissere smaak en de tarwebloem vult body aan na een lange Beta-amylase.

nikkel0007

Ik zou vandaag dit recept proberen, Vraag me af wanneer en ik best de tarwebloem toevoeg?
Waarom niet onmiddellijk bij de start van het maischen.
als Gio het toevoegde op 70°C had hij bollen. inderdaad dan zat de tarwebloem maar 16 min in het wort, zou langer nadelig zijn?

groetjes

Martijn0172

Ik ben sowieso een beetje benieuwd naar het "nut" van tarwebloem in bier

Koen S

Citaat van: Martijn0172 op 06-06-2018  18:21 uIk ben sowieso een beetje benieuwd naar het "nut" van tarwebloem in bier
Tarwebloem kan je als goedkoop vervangmiddel gebruiken voor tarwevlokken, alleen geeft het redelijk wat problemen met klontering tijdens het maischen en filteren als je er te veel van gebruikt. 12% is wel erg veel!

nikkel0007

Het maischen is vlot verlopen, het filteren ook.
De klontervorming viel eigenlijk zeer goed mee.
Ik moet zeggen dat ik de tarwebloem toegevoegd heb samen met de mout, suiker en cara-munich


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.