Recepten > Discussie over recepten

Arnhems wit / een weizen recept

(1/5) > >>

Adrie:
En dan hier het recept uit het Arnhemse... (in vervolg op item "Hectoliters in Arnhem")

Deze keer wilden we een Weizenbier brouwen. De ingrediŽnten (voor 120 liter):

9 kg pilsmout (6 EBC)
13 kg tarwemout
1,25 kg Caramout (120 EBC)
200 g Styrian hoppellets (140 g 90 minuten gekookt, de rest 20 minuten)
Wyeast Weihenstephan Weizen gist.

Maischschema:
Temp:      52      60      70      75
Tijd:      15      60      30      5

Kooktijd: 90 minuten

Gemeten begindichtheid: 1053.

Volgens de berekeningen in Promash zou de kleur nu 12,9 EBC moeten zijn, volgens de definities nog een licht witbier. Maar volgens mij is de kleur veel donkerder... Heeft een van jullie deze ervaring met Promash ook?

De gemeten begindichtheid komt prima overeen met de geplande begindichtheid van 1050.

Nu maar wachten...

Groeten,

A3

fritz:
Hoi Adrie,

Als ik het zo snel bereken heb je vrij dun beslagen: 5 l/kg.  Dat kan verklaren waarom promash voor jou een lichte kleur Weizen uitkomt.
Voor het witbier dat ik binnenkort plan te brouwen ga ik uit van 4 l/kg (60% pils 3EBC en 40% tarwe 3 EBC).

Ben benieuwd naar het vervolg!

Fritz

Adrie:
Hoi Fritz,

120 liter is 120 liter, toch? Wat heeft de dikte van het beslag er dan mee te maken? Het uiteindelijke volume van het bier na koken en koeling was 119 liter. In de berekening met Promash ben ik uitgegaan van 120 liter wort. Die 1 liter kan het verschil niet uitmaken.

Groeten,

A3.

fritz:
Wel A3, als je verhouding lager zou zijn (1/4 in plaats van 1/5), dan is de EBC waarde ook iets hoger (de hoeveelheid "kleurstof" is per volume hoger, dus is het donkerder), reken maar eens na in Promash: als je 93 l zou hebben (wat in jouw geval 1/4 zou zijn) zou de kleur 15.5 - 15.6 EBC zijn ...
Klopt dit niet?

Groeten,
 :proost2:
fritz

Adrie:
Jawel, Fritz, dat klopt wel, maar in de berekening met Promash ben ik uitgegaan van 120 liter wort na koken en dit hebben we ook bereikt! Het bier is echter veel donkerder geworden dan ik had verwacht.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie