Volgens de berekeningen in Promash zou de kleur nu 12,9 EBC moeten zijn, volgens de definities nog een licht witbier. Maar volgens mij is de kleur veel donkerder... Heeft een van jullie deze ervaring met Promash ook?
Dat de kleur anders uitkomt dan dat deze volgens de berekeningen zou moeten zijn verbaast mij niet. De kleur van een bier is van zoveel factoren afhankelijk die steeds anders kunnen zijn dat deze nooit in een betrouwbare formule gestopt kunnen worden. Ik denk dat ik daarom nooit echt geloofd heb in progamma's als ProMash hoe handig ze ook kunnen zijn voor een indicatie.

De kleur van een bier wordt uiteraard voor het grootste gedeelte bepaald door de mout. Andere factoren die een rol spelen zijn:
- duur maischtijd (langer maischen = meer uitloging kleurstoffen);
- wijze verwarming maischketel (karamelisatie = meer kleur);
- oxidatie tijdens het maischen (intensief roeren = meer kleur);
- intensiteit spoelen en temperatuur spoelwater (meer spoelen en hogere temperatuur = meer uitloging = meer kleur);
- wijze opvang van het wort (meer oxidatie = meer kleur);
- duur en intensiteit koken van het wort (langer en intensiever = meer kleur);
- snelheid waarmee het wort afgekoeld wordt (langzaam = meer kleur).
Bij al deze factoren geldt dat je naast meer kleur ook andere ongewenste stofjes in je wort krijgt waardoor het bier uiteindelijk minder fris smaakt.
De kleur van bier is zelfs afhankelijk van de gebruikte gist. Er zijn gistrassen die veel kleurstoffen absorberen.
Naast de hierboven genoemde factoren kun je ook een kleurafwijking krijgen doordat de mout in werkelijkheid een donkere kleur heeft dan de leverancier (lees mouterij) opgeeft. Zeker bij donker gekleurde mouten komt dat nogal eens voor zo heb ik in het verleden bij herhaling gemerkt.

Het daarom soms wat verstandiger, als je een wat lichtergekleurd bier wilt brouwen, iets meer van minder donkere mout te gebruiken in plaats van een beetje echt donkere mout.

Jacques