Hectoliters in Arnhem

Gestart door Adrie, 21-04-2002 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Beste Brouwers,

Gisteren hebben mijn brouwmakkers en ik ons tweede brouwsel in onze nieuwe installatie gemaakt. Omdat wij een installatie hebben die qua grootte nogal afwijkt van die van de gemiddelde brouwer, lijkt het me leuk om jullie er wat meer over te vertellen.

Onze maisch-kookketel is een dubbelwandige roestvrijstalen ketel van 150 liter. Onderin zit een afvoer met een schroefdraad, waar wij een kraan en een slangkoppeling op hebben gezet. De ketel wordt gestookt met een dubbelgeringde propaanbrander. Dit is oorspronkelijk een
paëllabrander. De ketel verzinkt gedeeltelijk in een houten frame die op twee schragen rust. De buitenwand van de ketel loopt tot ongeveer 25 cm onder de bodem van de kuip door. Hierdoor ligt de brander ook hoger dan de onderkant van de buitenwand.

De filterkuip is van oorsprong een grote RVS container. Deze is in drie stukken gezaagd en de uiteinden zijn weer aan elkaar gelast, zodat het volume ook ongeveer 150 liter is. Onderin zit een afvoer en boven deze afvoer kan een filterplaat geplaatst worden. De gaten in deze plaat zijn wat groot (ongeveer 1 cm in doorsnee), dus daarom leggen we ook een RVS gaas op de plaat. Filteren gaat subliem in deze container. Het gaat vlot en het wort komt er prachtig helder uit.

De installatie voldoet prima, maar er is 1 probleem. De brander kan niet voluit branden, omdat hij dan niet genoeg zuurstof aantrekt en de vlammen doven. Wij hebben dit opgelost door bovenin de ketel in de buitenwand gaten te boren en sleuven te zagen. Hete lucht kan door deze gaten ontsnappen en zuurstof kan van onderaf bij de brander komen. Helaas helpen deze sleuven niet genoeg. Het opwarmen van het wort duurt dan ook veel te lang. Zaterdag zijn we van half elf 's morgens tot elf uur 's avonds bezig geweest met opbouwen, brouwen, schoonmaken en opruimen. Dat is natuurlijk veel te lang.
We hebben geprobeerd het probleem op te lossen door een föhn lucht naar de brander te blazen. Deze luchtstroom was echter veel te hard, zodat de warme lucht aan de buitenkant van de ketel wegstroomde in plaats van langs de binnenkant. De volgende keer gaan we het proberen met een ventilatortje. Wellicht heeft 1 van jullie nog een idee?

Zaterdag hebben we voor het eerst  :-[ ook het wort eens belucht met behulp van een aquariumpomp. Dat hadden we beter niet kunnen doen, want na een uurtje beluchten rolde het schuim over de rand de kamer in. Tsja, tarwebier. We hadden het kunnen weten. Het schuim had de taaiheid en persistentheid van opgeklopt eiwit en je kon er zo sneeuwballen van gooien.

Het was me, kortom het dagje brouwen wel... Volgende keer meer spannende avonturen uit het Arnhemse. (overigens, elders meer over het recept, zie item "Arnhems wit".)

Groeten,

A3.

Bram

Hi Adrie

Over je zuurstof probleem:

Iedereen kan wel aan oude pc's komen. Haal hier de ventilators uit en bouw er zoveel je er nodig hebt op je brouw instalatie. Met een dimmer kun je de snelheid regelen en anders doe je dat door de afstand te variëren.  ;D

suerte,  :degroeten:
Bram

Herman

Hoi A3,

Nav je Driepel verslag had ik je brouwinstallatie even opgezocht. Ik heb hier een aantal vragen over.

Hoe pomp je/pompen jullie het wort+bostel over van de maischketel naar de filterkuip?

Waarin vergisten jullie het bier?

Groeten,
Herman

Johnnys_Bierbrouw

Hoi A3

Mocht je bv maar een oude pc hebben en je wilt 3 van die ventilatortjes, of net iets grotere? Dan raad ik je aan om even op de vrije markt in Cuijk te kijken, is qwa afstand te doen voor je. Daar staat in de witte hal een kraampje met verschillende ventilatortjes, verschilldende grote's en waarschijnlijk ook snelheden evt regelaars??
Ik bedoel hiermee de ventilatortjes uit bv een pc, of voor de koeling van een of ander apparaat.

          Groet John d'n Brouwer

P.S. Ben je de 16 de van de partij bij het Maasland Thuisbrouw Genoodschap???

Adrie

CiteerHoe pomp je/pompen jullie het wort+bostel over van de maischketel naar de filterkuip?

Waarin vergisten jullie het bier?


Ha Herman,

Het wort+bostel loopt onder vrij verval van de maischketel naar de filterkuip. Onder in de maischketel zit een kraan, waarop wij een slang monteren. Via deze constructie loopt de dikke derrie naar de filterkuip.

Van de filterkuip naar de maisch/kookketel terug gaat helaas wat minder gestroomlijnd. Heldere wort uit de filterkuip vangen we op in emmertjes die we leeggieten in de kookketel.

De vergisting gaat in een grote plastic ton van 220 liter. Na een kleine week primaire gisting gaat het jongbier naar twee glazen flessen van 55 liter elk.

John,

Bedankt voor de tip. We gebruiken nu een ventilator en die voldoet prima. En ja, ik ben de 16e van de partij (met bier!!).

Groeten,

A3

Johnnys_Bierbrouw

Hoi

Kei mooi man, hik, ben wel benieuwd hoe je het doet met die 150 liter.
Heb je evt wat foto's met de dig. camera??

         Biergroet John

Adrie

Hoi John,

Geen digitale foto's, maar wel op papier. Die neem ik de 16e wel mee.

Groeten,

A3

Johnnys_Bierbrouw

Hoi A3

Kijk hier kunnen we wat me, jammer dat je geen foto's hebt?
Ik zie het wel!!
Ben een barlywine aan het brouwen nu maar daar hoor je ook meer van, een bescheiden 30 liter.


          Groet John

Adrie

Medebrouwers,

Op veler verzoek, en dankzij de inspanningen van Henk Kuik (waarvoor hartelijk dank  :groots: ), kunnen jullie nu onze brouwinstallatie bekijken en wel op http://home.planet.nl/~kuik0089/systemen.htm. Onderaan de pagina staat een link naar de pagina met de foto's.

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Leuk en interessant! Daar mee vergeleken is mijn brouwen maar een geklieder met potjes, pannetjes en emmertjes  ;D

Herman

Peter_van_den_Hurk

Heer Adrie,
Ik ben niet snel jaloers te maken maar ik moet nu eerlijk bekennen, Dit is een opstelling die mij doet watartanden.
Het ziet er mooi, strak en goed verzorgt uit.
Ik ben benieuwd hoe de bieren smaken.
Groet Peter

Adrie

Ha Peter,

Als jij ook bieren keurt bij de OBP, dan kun je van ons wel het een en ander verwachten. Is trouwens al bekend waar en wanneer dit festijn in 2003 gehouden gaat worden?

Groeten,

A3

Adrie

Tja, hoe mooi die installatie ook is (we zijn er erg blij mee  :hoera: ), uiteraard kleven er nadelen aan.
In de eerste plaats de hoeveelheid: die is nog net te behappen. Het slepen met een gistingsvat met 100 liter bier erin kan nog net met 2 personen. Maar Arbo-verantwoord is anders. En het bottelen, nou ja, daar hoef ik denk ik niets over te zeggen.  :nut:

Daarnaast is het overhevelen van het wort van de maischketel naar de filterkuip nog niet ideaal. De slang die we daarvoor hebben is eigenlijk te kort, waardoor er snel een knik in komt en de stroming stokt. Verkeerde zuinigheid zullen we maar zeggen, want de slang was schreeuwend duur (echte levensmiddelenslang  ::) ).
Het filteren gaat uitstekend, maar het gehannes met plastic bakjes en weer teruggieten in de kookketel is natuurlijk ook niet ideaal. Dit moeten we maar eens oplossen met een pomp. Door de hoeveelheid is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de filterkuip na vullen hoger te plaatsen en de kookketel lager, waarna we de volle kookketel weer verhogen.  :neenee:

En dan het stoken. Nog steeds gaat dat niet optimaal.  :echtboos: De ventilator helpt al een stuk, maar de capaciteit van de brander is eigenlijk te klein voor zo'n hoeveelheid wort.
We hebben kortom nog wel wat te verbeteren.  :brouwen:

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Tja, met een combi maisch-/kookketel heb je inderdaad wel een pomp nodig. Persoonlijk lijkt me dat werken met een aparte filterkuip al te veel gedoe, maar ja wat goed werkt moet je houden.

Herman

PS Ik heb zelf nu 2 dubbelwandige gamellen die ik ook ooit in een installatie wil omtoveren, wellicht in een RIMS (Recirculating Infusion Mash System) of HERMS (Heat Exchange Recirculating Mash System).


Adrie

Beste brouwers,

Zoals jullie hebben kunnen lezen bij het bericht over De Keijzer, hebben we afgelopen zondag weer gebrouwen. Hierbij hebben we weer wat verbeteringen doorgevoerd.
Allereerst hebben we weer een isolatiemantel om de ketel heen gemaakt van glaswol. Daarnaast hebben we de ligging van de ventilator nog wat beter gekregen, waardoor de opwarming een stuk beter ging (nu ongeveer 1 graad per 2 tot 3 minuten, afhankelijk van de temperatuur van het wort). De vlammen brandden nu optimaal (geen gele vlammen en geen dansende vlammen) en er ging geen hitte langs de ketel, maar keurig door de dubbele wand heen. Efficiënter stoken kan haast niet.
Tenslotte hebben we de kookketel wat hoger opgesteld, waardoor het wort met de bostel beter in de filterkuip kon lopen.

Kleine verbeteringen, maar zeer effectief. Het hele brouwproces, vanaf het opbouwen van de installatie tot en met schoonmaken en opruimen duurde nu precies 8 uur. De meeste tijd gaat zitten in het filteren (90 minuten), aan de kook brengen (90 minuten) en koelen (75 minuten). Eens nadenken of we daar nog iets aan kunnen verbeteren.

Groeten,

A3

Peter_van_den_Hurk


CiteerHa Peter,

Als jij ook bieren keurt bij de OBP, dan kun je van ons wel het een en ander verwachten. Is trouwens al bekend waar en wanneer dit festijn in 2003 gehouden gaat worden?

Groeten,

A3

Heer Adrie,
Welk festijn bedoel je?
groet Peter

Adrie

Ha Peter,

Ach, ik bedoel natuurlijk de ONK. Sorry, foutje van mij.  :-[

Ondertussen is er over onze installatie een website: http://www.de4broeders.nl.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.