Recepten > Discussie over recepten

Rauchbier

(1/3) > >>

JvH:
Hallo brouwers en andere lezers,

Vandaag heb ik samen met mijn brouwmaat Rauchbier gebrouwen. Helaas is daar weinig over bekend bij ons en hebben we het volgende recept gemaakt wat volgens Strangebrew in ieder geval binnen de stijl past wat alcohol, kleur en bitterheid betreft. Of de smaak dat ook is moeten we nog afwachten.

Recept voor 70 ltr:
7 kg pilsmout (3 EBC)
5 kg Bamberg rookmout (20 EBC)
750 gr Carapils (20 EBC)
2 kg CaraVienna (40 EBC)
500 gr Rijstvlokken
500 gr suiker

Maischschema :
(inmaischen met 53 ltr van 55C => 50C)
50C 10 min
63C 45 min
73C 30 min
Mashout op 78C.

Gespoeld met 40 ltr water.

90 min koken, na 30 minuten 80 gr Challenger (7% AA) toegevoegd en 10 minuten voor het einde nog 70 gr Saaz.

De begin SG was 1,058  :-*, terwijl 1,056 gepland was, dus voegen we de suiker niet meer toe.

De starter met Wyeast 2565 toegevoegd bij 20C en 10 minuten belucht. Nu maar wachten tot de gisting voorbij is.

Verdere updates volgen wel, groeten Hans  :degroeten:

Edwin:
Ha Hans  :proost:

Ben heel benieuwd naar je avonturen met dit bier. Ik heb laatst rookmout gekocht om eens mee te experimenteren. Als ik dan een mooi receptje heb, wil ik met turfgerookte mout uit een whisky-stokerij brouwen. Weet je al iets meer?

Edwin

JvH:
Hoi Edwin,

Ik weet nog niet zoveel meer dan zaterdag. Het bier staat vrolijk te gisten bij een graad of 13. De rooksmaak was goed te proeven als je de mout zo in je mond deed, maar tijdens het brouwen was er weinig van te merken.

Meer volgt nog wel, groeten Hans  :degroeten:

Herman:
Hoi Hans,

Gezien de hoeveelheid rookmout zal het inderdaad wel een rauchbier worden, niet dat ik er ervaring mee heb overigens. Wel heel interessant, houd ons op de hoogte!

Heb je met experimenten overigens niet de behoeft om het eerst op kleine schaal te proberen? Direct 70l vind ik nogal wat!

Herman

JvH:
Hoi Herman,

Een beetje had ik die behoefte wel, maar ons systeem (we brouwen met z'n tween) is nu eenmaal voor batches tussen de 50 en 70 ltr geschikt.
Als het niets wordt kunnen we altijd de alcohol er nog uit filteren  :nut:

Groeten Hans  :degroeten:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie