Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 02-11-2007  18:32 uConclusie: Erg lekker. Ik heb pas 1 keer een strong scotch op en dat was een Belgische (heel zoet). Deze is veel lekkerder dan die Belgische. De kruiden zijn het enige nadeel, ik proef ze iets teveel in de nasmaak. Verder is dit echt een super lekker bier :lekkerbier:

Bedankt voor het proeven Wesley. Ik ben er zelf ook erg content mee. Welke kruid haal jij er het sterkste uit? Ik het idee dat de kruiden er juist een beetje de warmte er aan geven maar daardoor ook de totale body wat verminderd.

oranjeboombiertje

Ik ken de kruiden allemaal niet van smaak dus dat is erg lastig. Ik proef in ieder geval iets in de nasmaak wat ik zou betitelen als kruiden. Ik proef ook (heel lang nadat ik een slok heb genomen) een klein beetje zoethout, dit is net niet teveel. Maar heel kort na een slok proef ik ook iets. Misschien zijn het de jeneverbessen, maar die heb ik nog nooit op dus ik weet het echt niet.

Over een tijdje ga ik zelf ook nog eens een scotch brouwen, dit is een mooi voorbeeld.

 :degroeten:
Wesley

William

De jeneverbessen haal ik er zelf ook uit (en Caspar ook), dat zou iets minder mogen. Er zat ongeveer 5 gr jevenerbessen op 15 liter in welke zo'n 15 minuten zijn meegekookt

matthias

Vanavond een pils geproefd: 23-pils Bohemian lager gist (volgens mij van wesley)

Een mooi helder bier met een goede schuimkraag. Kleur is ook goed voor de stijl.
Oeps.. ff niet op de botteldatum gelet: 17-10 :pan: Nog te jong. En dat is ook te proeven. De smaak is nogal boterig. Ben benieuwd of dit bij andere proevers met meer geduld nog voldoende afneemt. Deze smaak overvleugelde de moutsmaken. De bitterheid is stevig maar wel erg lekker. Goed in balans met het volle mondgevoel. Wat is de eindvergistingsgraad? In de nasmaak een harde bitterheid.

Groet Matthijs

oranjeboombiertje

Hoi Matthijs,

Leuk dat je geproefd heb alleen jammer dat je hem nog iets te jong hebt gedronken want er zit inderdaad nog veel diacetyl in. Het bier is uitvergist tot een dichtheid van ongeveer 1010 oftewel 2,5 graden plato.

De bitterheid is zo'n 45 IBU en er is ook best wat hoparoma in het bier, maar dat wordt overstemt door de diacetyl smaak.

Het recept is hier te vinden.

 :degroeten:
Wesley

piele

Ik heb zojuist de bok van Hoppie opengemaakt. (van dat bewuste krat wat was blijven staan  :pan:)

Ik moet toegeven dat ik nog niet echt goed ben in het herkennen cq. uitdrukken van smaken, maar ik zal mijn best doen:
Kleur: robijnrood / bruin doorzichtig
Schuimkraag: Weinig schuim en valt vrij snel dood
Geur: Niet duidelijk te omschrijven. Er overheerst een geur die ik niet kan thuisbrengen. Het heeft wel duidelijk iets zurigs
Smaak: Een overheersende zure, ietswat metaalachtige? smaak. Mijn speekselklieren trekken samen. Duidelijk een niet bier-eigen smaak.
Conclusie: Ik kan dit biertje niet lekker vinden. Het heeft er van weg dat een infectie heeft huisgehouden in dit biertje. Helaas.

:degroeten:
Peter

Hopmans

Goed geproefd,

Dit is mijn geinfecteerde bokbiertje.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7122.msg87719.html#msg87719
Ik denk dat het komt door te vaak opnieuw opkweken en/of een kapot beluchtingsfiltertje.
Het is van oorsprong een wilde gist (ook wel linke soep).
Voor mij dus effe geen maand van de experimenten, maar een lekker betrouwbaar korrelgistje.  ;D

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Bier: IPA.
Brouwer: Caspar.
Geur: Zoetig, citrus (Amerikaanse hop), erg fris.
Kleur: Amber/koper, rond de 30 EBC.
Helderheid: Helder.
Schuim: Grof, zakt redelijk snel in.
Smaak: Lekker bittertje in combinatie met een zoetige moutigheid. Ook zit er een sterk Amerikaans hop karakter aan. Het bier smaakt erg fris terwijl ik toch dacht dat het een behoorlijk zwaar bier is. Dat vind ik erg mooi.
Body: Medium.
Nasmaak: Hop/bitter.
Koolzuur: Heel mooi, niet teveel.
Conclusie: Erg lekker! Logisch natuurlijk, het is lekker bitter ;D Ik vind het bier lekker fris en mooi hoppig. Het is geeneens heel bitter, dat zou van mij nog wel hoger mogen. Hij smaakt vergelijkbaar (of misschien nog minder bitter :verbergen:) met mijn pils of bitters, die zijn 45 IBU maar met een lagere eind dichtheid natuurlijk.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Bier: S26
Brouwer: Henielma.
Geur: Zoetig, droppig en een beetje waterig?
Kleur: Donkerbruin, 70-80 EBC.
Helderheid: Helder.
Smaak: Het bier smaakt gebrand en zoetig, het lijkt wel een alt. Het bier heeft een enorm dunne body en komt en beetje waterig over.
Schuim: Niet veel, zakt in tot een dun laagje.
Body: Dun
Nasmaak: Gebrand/moutig.
Koolzuur: Niet veel, maar wel genoeg.
Conclusie: Een vreemd biertje. Het is erg moutig en ik mis de hop dus een beetje (volgens mij is dit bier <20 IBU) De body is wat dun naar mijn smaak. Het bier drinkt wel lekker door maar het is niet echt een biertje om voor te gaan zitten en genieten. Henielma, welk biertje was dit?

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 03-11-2007 &nbsp;17:19 uConclusie: Erg lekker! Logisch natuurlijk, het is lekker bitter ;D Ik vind het bier lekker fris en mooi hoppig. Het is geeneens heel bitter, dat zou van mij nog wel hoger mogen. Hij smaakt vergelijkbaar (of misschien nog minder bitter :verbergen:) met mijn pils of bitters, die zijn 45 IBU maar met een lagere eind dichtheid natuurlijk.

Hoi hoi Wesley, de volgende keer dat ik deze IPA ga brouwen wordt ie ook zeker wat bitterder, ik denk wel 65 tot 70 IBU. Maar ik vind hem nu ook al zeer goed :proost:. Hij is 55 IBU en dat is absoluut te vergelijken met een pils van 45 IBU (kijk naar het BU:GU ratio), misschien komt de pils zelfs wel bitterder over inderdaad :brouwen:.

Ik ga er ook maar weer eentje open trekken ;).

Groet Caspar

Henielma

Citaat van: Oranjeboombiertje op 04-11-2007 &nbsp;20:41 uBier: S26
Brouwer: Henielma.
Henielma, welk biertje was dit?

S26 is een milk stout met wat cacaopoeder. 5,3% Alc. 28 IBU. 4% black debitterd 1200. Vandaar de wat gebrande smaak. Windsor gist. Begin SG 1050 en eind SG 1018

Ik kan me wel vinden in jou proefnotitie. Ik ben er zelf ook niet helemaal weg van. De chocolade kan je eruit halen als je het weet. Ik neem af en toe een flesje om te kijken of er gunstige smaakontwikkeling komt.

oranjeboombiertje

Dit bier vind ik meer op een alt lijken dan een stout. Ik vind die eind dichtheid erg verrassend want hij smaakt meer als 1005 of zoiets. De cacao is er, nu ik het weet, wel uit te halen. Zelf heb ik eens met echte chocolade gebrouwen maar dat was ook niet duidelijk te proeven terwijl er toch de nodige chocolade in het bier is gegaan toen.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Ik heb een beugel voor me staan met een sticker "9" erop en meer weet ik niet...

Dus ook deze brouwer mag zich even melden... :D.

Hij is troebelig (Tweeschijn) en ruikt fris, licht weeig en fris zurig...hmmm het lijkt mij een witbier of een weizen..
Er zit een minimale visuele koolzuur activiteit in het bier. Bij het proeven zit er wel een lichte prikkeling in..net goed genoeg voor dit bier.
De smaak is fris, licht fris zurig, licht bitterig (niet te veel). En de nasmaak is kort met nog een licht bittertje..

Eigenlijk best wel een lekker bier eigenljk !  :lekkerbier:  (Er zijn commerciele bieren die minder lekker zijn)

Van wie is dit bier ?  :weetniet:

matthias

Citaat van: Oscar op 05-11-2007 &nbsp;00:42 uIk heb een beugel voor me staan met een sticker "9" erop en meer weet ik niet...

Dus ook deze brouwer mag zich even melden... :D.


Hoi Oscar,
Het zou misschien mijn bier kunnen zijn. Ik had wel beugels bij me, en nr.9 zou nog van de bierkeuring kunnen zijn. :weetniet: Maar ik had een weizen bij me dus dat klopt met je notities. 't Valt me wel op dat je de kruidnagel en banaan er niet uit haalt, want daar barstte die van. Vind het zelf 1 van mijn beter geslaagde bieren.

Groet Matthijs

Oscar

Citaat van: matthias op 05-11-2007 &nbsp;12:49 u't Valt me wel op dat je de kruidnagel en banaan er niet uit haalt, want daar barstte die van.

't bier was nogal koud , ik denk iets te koud ( Damn de horeca  :verbergen:) om deze geuren goed te detecteren

EtP

Citaat van: Oscar op 05-11-2007 &nbsp;00:42 uIk heb een beugel voor me staan met een sticker "9" erop en meer weet ik niet...

Dat is het bier dat matthijs en ik samen gebrouwen hebben. De pilsmout die er voor gebruikt is, is zelfgemout. De tarwemout  is wel een commerciele mout.

Mvg Edwin :beersmiley:

TVERSCH

Net heerlijk zitten genieten van Martins Orval  107

Heel licht van kleur met een heel mooi schuim. Doet  visueel aan Duvel denken.
Geur: Bloemen-maar dan niet aan rozen o.i.d. denken, maar meer kruidig met een fris luchtje.
        Op de achtergrond heel lichte 'paardedeken' - beetje oud rubber-achtig.
Smaak: Heerlijke hopsmaak, maar niet overdreven bitter (voor een liefhebber) - blijft niet lang hangen, terwijl
           de Brett. heel zachtjes  tevoorschijn komt. (Of ik drink te snel)
           Weinig body, maar dat heeft Orval helemaal niet -

Prachtig bier Martin. :engel:

 Dat de Brettanomyces niet erg overheerst vind ik juist
prettig, het is wel waarneembaar, maar de heerlijk kruidige hop overheerst.

Theo

MO

Heerlijk bier he? En ook een echte wegdrinker. Inderdaad een verrukkelijke balans. Op 22 liter (na koken) zit 90 g Spalt Select uit eigen tuin inclusief 20 g koudhop. Basis hop is chinook (37 IBU). Het bier is best bitter hoor, maar wat dat betreft komen jouw en mijn smaak behoorlijk overeen.

Met dank aan Adrie en de andere broeders voor de gist, die is namelijk opgekweekt uit een Salmo Gold (en die kwam weer uit een Orval). Gelukkig geen infecties gehad na dit bier, en toch alweer 9 keer gebrouwen erna. Botteldatum was 18 juni.

Gerb

Ik zit nu aan de IPA van Caspar
Geur: citrus, typisch Amerikaanse hoppen, harsig, iets grassig, rauw hoppig, best aggressief hop profiel. De moutigheid is aanwezig, maar de hops beheersen dit bier.
Smaak: Typisch Amerikaans, iets scherp bitter, citrus, grassig, lijkt anders dan Cascade, Chinook? Ik proef ook nog wel iets terug van de gist, die typische US-05 smaak, een beetje een deeg-achtige smaak.
Body: Medium.
Nasmaak: lang naslepend bitter en flink speekselopwekkend.
Conclusie: Goed bier, drink echt lekker weg. Maar als ik dan een beetje kritisch mag zijn, het mag iets meer moutigheid hebben, maar dat is persoonlijk. De meeste IPA's die ik gedronken heb hadden over het algemeen een wat zoetere biscuit/dextrine moutbasis.

Oscar

Citaat van: Gerb op 07-11-2007 &nbsp;18:29 uen flink speekselopwekkend.

hmm...Een kwijlfactor ?  :D :D :D

Caspar

Bedankt voor het commentaar Gerb. Het is wel Cascade, maar ik heb ook een beetje Target als aroma gebruikt... misschien wekt dit de verwarring. Ik vind het gistprofiel ook (een beetje te) goed waarneembaar in dit bier, volgende keer ga ik deze IPA gecontroleerd vergisten op een graadje of 20 ;D.

Wat voor mout zou je extra toevoegen, als je een persoonlijk advies mocht geven?

Gerb

Ik ben eerlijk gezegd ook geen expert op het gebied van IPA's, maar wat ik de volgende keer wil proberen is om een flinke hoeveelheid carahell of munich te gebruiken, iets van 10%. Verder natuurlijk palemout en nog een paar procent donkere caramout. En ik wil ook eens de London Ale of Scottish ale gist voor een IPA gebruiken. Die schijnen ook erg goed in een IPA te smaken. Ik ben de US-05 smaak wel een klein beetje zat eigenlijk.

Gerb

Citaat van: Oscar op 07-11-2007 &nbsp;18:42 uhmm...Een kwijlfactor ?  :D :D :D

Heb jij dat nooit bij een zeer bitter bier, dat je heel veel slijm ervan krijgt?

Oscar

Nee, nog nooit op die manier ervaren. Maar een leuke term. Ik ga er eens op letten.   ;)

Caspar

Citaat van: Gerb op 07-11-2007 &nbsp;20:34 uIk ben eerlijk gezegd ook geen expert op het gebied van IPA's, maar wat ik de volgende keer wil proberen is om een flinke hoeveelheid carahell of munich te gebruiken, iets van 10%.

Ik zat zelf ook aan Munich 15 EBC te denken, dit zie je veel in Amerikaanse recepten terug komen. Ik gebruik CaraAmber van Weyermann als caramout en dit bevalt me eigenlijk wel in een IPA :proost:, meer karamel vind ik niet gepast in een American IPA.

Wil je dan ook Engelse hop gebruiken? Het is wel leuk om eens te combineren natuurlijk (Engelse gist en Amerikaanse hop).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.