Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Wesley, je hebt vol-le-dig gelijk wat betreft mijn bock. Westmalle gist, heel veel muncheren mout en misschien te veel hop: het is niet veel dat recept.

Caspar

Citaat van: MO op 28-10-2007  21:59 uMijn Muifel USA heeft ook weer een enorme Cascade koudhopgift. Misschien is dat het enige waar Cascade voor bedoeld is...zo, zo, zo lekker!

Mee eens, een 100% Cascade bier van 50+ IBU is niet lekker volgens mij... te harsig! Je kan beter Target, Perle of Magnum gebruiken als bitterhop :proost:

oranjeboombiertje

Citaat van: MO op 29-10-2007  12:44 uWesley, je hebt vol-le-dig gelijk wat betreft mijn bock. Westmalle gist, heel veel muncheren mout en misschien te veel hop: het is niet veel dat recept.

Staat het recept ook nog ergens Martin? Volgens mij zit het bij dit bier ook niet zo in het recept maar meer in de gisting (temperatuur, hoeveelheid gist of iets dergelijks :weetniet:)

 :degroeten:
Wesley

den_organolept

Hoi Oscar,

Pas ook op voor mijn Doerak APA, zeker twee maanden later liggen.
Anders bijt de hop je kop eraf   :o

matthias

Ben vanavond ook mar eens aan het proeven geslagen:

Boerderijbier van JeroenCV  Sterke Saison :11,4%vol. (En die alcohol is te merken ook! :nut: )

Bij het openen kwam het bier direct uit de fles schuimen, dus voor de volgende proever: wees gewaarschuwd!! (had ik het topic boerderijbier maar gelezen) De geur is zwak, maar dat komt ook door de dikke schuimlaag. Er komt iets door van oplosmiddel.

De smaak is complex, maar echt lekker vind ik 'm niet. Ik proef heel sterk oplosmiddel. Samen met een harde bitterheid overschaduwt dit veel van de andere smaken. Verder heeft het bier wel een aangenaam zuurtje, is lekker droog en licht kruidig.

Groet Matthijs

JeroenCV

Hoi Matthijs,

Tja ik had je nog zo gewaarschuwd voor de spuiter....

Ik vind het zelf erg zonde van die hoge alcoholen, die de smaakafwijking geven. hij had zo lekker kunnen zijn.

Oscar

Zo, net een flesje open getrokken waar alleen maar een sticker op staat met "10". dus geen idee van wie die is.  :weetniet:

Bij het openen komt het bier al uit de fles zetten, gushing dus. De geur is licht zurig, maar ook wat fruitig en citrusachtig. Waarschijnlijk Cascade hop.
De schuimkraag is wel erg mooi en stabiel. Matig grof van structuur. In het glas een mooie parelende koolzuurstroom.

De smaak, gelukkig geen infectie, is moutig een licht iets brood achtig (tarwe gebruikt?). Verder weinig smaken te herkennen. Het schuim zakt in tot
een mooi blijvend laagje. De nasmaak is wat moutig maar zakt vrij snel weg.
Het bier heeft een volle body en een droog mondgevoel.

Eigenlijk een heel lekkere doordrinker! Van wie is deze?

 :degroeten:


Caspar

Citaat van: den organolept op 29-10-2007  18:26 uHoi Oscar,

Pas ook op voor mijn Doerak APA, zeker twee maanden later liggen.
Anders bijt de hop je kop eraf   :o

Hoe oud is ie dan? Het zou zonde zijn als de aroma's verdwenen zijn... over het algemeen zijn we wel wat hop-geweld gewend ;D. Oscar heeft pas nog een bier op van 200 IBU ;).

den_organolept

Nu pas zo'n 2,5 week op fles.

Het is niet alleen behoorlijk bitter, het heeft ook een scherpe harsachtige geur.
De hop moet nog veel meer in harmonie met het bier komen.



Caspar

2,5 week is inderdaad nog veel te vroeg :duimop:.

oranjeboombiertje

Bier: Duifel.
Brouwer: MO.
Geur: hoppig, zoetig, kruidig.
Kleur: Mooi, amber.
Helderheid: Koude waas, er drijven wat stukjes in het bier (dryhop?).
Schuim: Grof, er blijft een dun laagje achter.
Smaak: zoetig/moutig, wat bitterig.
Body: vol, zoet.
Nasmaak: moutig, bittertje.
Koolzuur: Mooi, niet teveel.
Conclusie: Ik vind hem lekkerder dan verwacht want ik houd niet zo van zware blonde bieren maar deze is toch wel erg lekker.

 :degroeten:
Wesley

MO

Dank. Stukjes koudhop dat kan. Niets lekkerder dan een hap hop toch? Ik zal het recept eens neerzetten, daar vroeg iemand anders ook al naar. Het is overigens Duivelse Muifel.

oranjeboombiertje

Ok, ik ben ook erg nieuwsgierig naar het recept. Op het etiketje had je Duifel gezet dus vandaar. Zelf filter ik mijn dryhop bieren altijd zodat het bier mooi helder wordt :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Na het bottelen gaat er altijd wel een bierke in ;D:

Duivelse Muifel MO

Kleur: Amber, gistvlokken.
Schuim: Fijn schuim, stabiel, tamelijk veel koolzuur.
Geur: Hoppig bij het openen van de fles, iets fruitig, wat gistachtig, zoetig, iets fenoligs.
Smaak: Iets fruitig, tamelijk bitter (rond de 50 IBU), zoetig maar wel een droge indruk, ik proef Westmalle (lekker :proost:).
Mondgevoel: Iets plakkerig, ietsje koolzuur.
Nasmaak: Bitterig, veeeel alcohol.
Body: Medium tot vol.
Conclusie: Wow, dit is alsof ik een gepimpte Westmalle Tripel zit te drinken... ik heb de Wyeast Trappist vaak gebruikt, maar zo'n sterke Westmalle smaak heb ik nooit zo verkregen :duimop:. Geen typische Barley Wine, maar meer een Double Tripel (kan je hem volgen :nut:). Een heftige lekkere jongen, goed bier MO ;D!

Potver... weet je waar dit bier me aan doet denken, de alcohol stijgt naar mijn kop, is dit wel Westmalle gist??: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1675.msg18526.html#msg18526

MO

Een dubbele tripel, en dan ook nog eens rood van kleur. Mooi bier he? Hebben we weer een nieuw biertype uitgevonden? Haalde je de Amerikaanse hoppen er niet uit (link)?

Caspar

Wow, 11,9% geen wonder dat ie zo hard erin knalde ;). Ik vond het bier niet uitgesproken citrus-achtig en had er geen Cascade uitgehaald. Bij het openen van het flesje kwam er wel een hele houtige / hoppige walm uit het flesje zetten maar het aroma vervloog vrijwel direct. Ook had het bier weinig hop smaken.

Dit was qua karakteristieken echt een tripel, maar dan super sterk en bitter: Droog, veel alcohol, goed doordrinkbaar... geen Barley Wine.

Ik denk dat ik zoiets ook maar eens ga brouwen :proost:.

oranjeboombiertje

Tijdens het drinken vermoedde ik wel wat Amerikaanse (dry)hopjes. Ik vond het bier ook verrassend fris voor 12% alc.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Ja, hij was inderdaad erg verfrissend... maar hij had wel flink wat hogere alcoholen.

oranjeboombiertje

Die hogere alcoholen vond ik ook wel meevallen eigenlijk :weetniet:

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Grappig he, dat iedereen verschillend proeft en anders gevoelig is voor verschillende smaken? Moet je nagaan hoe die keurmeesters onderling zitten te discussiƫren tijdens het ONK ;).

oranjeboombiertje

Wat zullen zij het zwaar hebben zeg samenvol :D

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Ik vond de hogere alcoholen ook heel goe meevallen voor zo'n zwaar bier.
Ze waren er zeker, maar relatief weinig voor het alcohol percentage.

halikidee

Hier mijn proefervaringen van 2 ruilbiertjes.

Green Fantasy van JeroenCV
Kleur: Groen
Schuim: snel wegtrekkend en verdwijnt zelfs
Geur: zoetig
smaak: licht bitter en een lichtte banaansmaak
mondgevoel: prikkelend
nasmaak: licht chemisch (misschien van de kleurstof)

nr 110 Bokbier van MO
Kleur: rood/donkerbruin
Geur:moutig en fruitig
smaak|: fruitig bitter
nasmaak: bitter
mondgevoel: verwarmend

Nog te proeven:
- nr 109 Pater Stef van MO
- Boederij bier van JeroenCV

oranjeboombiertje

Net heb ik het boerderij bier van Jeroen op. Helaas vind ik deze niet erg lekker Jeroen. Hij kwam bij mij ook een beetje uit de fles zetten, niet heel veel. Het bier is erg troebel (er drijven vlokken in). Het schuim is erg grof en snel weg. In de geur en smaak zit overduidelijk (hogere) alcohol. Het bier is ook een beetje zurig (hoort bij de stijl dacht ik?). Het is geen biertje voor mij. Wat vind je er zelf van Jeroen?

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Bier: Strong scotch ale.
Brouwer: William.
Geur: Zoetig, moutig, caramel, erg lekker.
Kleur: Mooi, donker. Rond de 60 EBC.
Helderheid: Koude waas.
Schuim: Erg mooi en blijft goed staan.
Smaak: Mooi vol, zoetig, lekkere karamellig, een beetje gebrand en ook iets kruidig.
Body: vol, zoet.
Nasmaak: moutig, bittertje, kruidig, alcohol verwarmend.
Koolzuur: Mooi, niet teveel.
Conclusie: Erg lekker. Ik heb pas 1 keer een strong scotch op en dat was een Belgische (heel zoet). Deze is veel lekkerder dan die Belgische. De kruiden zijn het enige nadeel, ik proef ze iets teveel in de nasmaak. Verder is dit echt een super lekker bier :lekkerbier:

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.