Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Ik heb precies een interessante topic gemist! Mooi verslag hoor.

Maar over die hoppigheid, 30 grammetjes aromahop op 40 liter bier. Dat heeft toch geen zin? Of is dit tipisch bokbier?
Ik zal er de biertypengids eens bij nemen  ;D

Wesley, ook die bok ging je me nog geven. Helemaal vergeten. Ik heb enkel je bitter.
Jammer want ik had hem heel graag naast deze bok geproefd.

oranjeboombiertje

Citaat van: thibolleke op 27-10-2007  21:02 uWesley, ook die bok ging je me nog geven. Helemaal vergeten. Ik heb enkel je bitter.
Jammer want ik had hem heel graag naast deze bok geproefd.

Zeker jammer. Volgende keer zal ik zeker een paar lekkere bieren voor je meenemen om het goed te maken ;)

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Je hebt gelijk Thibolleke, wat betreft het aroma. In een bok hoort eigenlijk helemaal geen hop-aroma, maar wij waren gewoon een tikkie eigenwijs ;). 30 gram op 40 liter is echt heel subtiel (bijna niet) te proeven.

William

Ik heb de "bokjes" van Caspar en Wesley net eens naast elkaar geproefd:

 
Caspar (European Ale gist)Wesley (Czech pils gist)
koolzuurmatigmatig tot weinig
kleurrood/donkerbruinrood/donkerbruin
helderheidlichte tweeschijnhelder
schuimveel, stabiel, romigveel, stabiel, polyhedrisch
smaakzoet, licht drop/gebrand, bitterniet zoet, minder droppig, minder bitter
geurgistigneutraal/clean
mondgevoel/bodylicht plakkerig, volminder vol
nasmaakbitter - blijft lang hangenminder bitter
totaalerg lekker, misschien iets te zoeterg lekker, iets doordinkbaarder

Leuk om deze twee naast elkaar te proeven en zo het effect van de gist te zien. Opvallende verschillen zijn de zoetheid, de gistgeur en een ander type schuim.

MO

Polyhedrisch? Het woord staat niet eens in de Van Dale, pestkop.




Verklaar je nader, zo kom ik er niet uit.

MO

Het blauwe bier van Jeroen is echt heel grappig. Schenk er zojuist nog 1 in. Prima witbier, iets aan de saaie kant voor de stijl. Ditmaal komt het bier er zeker niet uitzetten. Hij is eerder wat te laag gecarboneerd, schuim is ook te weinig en niet stabiel, zakt in tot helemaal niets. Met meer suiker voor navergisting had hij meer kans gehad.
Een tamelijk smakelijk witbier met een hele geinige kleur.

William

Citaat van: MO op 27-10-2007  21:51 uPolyhedrisch? Het woord staat niet eens in de Van Dale, pestkop.

Verklaar je nader, zo kom ik er niet uit.

Ha, eindelijk hebben we MO met de mond vol tanden. En om nu direct een plaatje van Tarzan, the girls friend, te plaatsen. Het onderste plaatje lijkt wel een vibrator  :P

Een polyhedrisch schuim kun je zien als een echt pilsschuim. Als je zo'n schuim gaat vormen dan begin je met een verzameling ronde gasbellen die zich op elkaar gaan stapelen. De vloeistof in zo'n bellen verzameling zakt langzaam tussen de lamellen naar beneden (=drainage). De lamellen tussen de bellen worden daardoor veel dunner en zullen af en toe breken. Hierdoor krijg je een wat grover en droog schuim dat zicht kenmerkt door redelijk goede gedefinieerde hoeken tussen de contactpunten van de bellen. Het proces van uitzakken van de vloeistoffen en het breken van de bellen (coalescentie) is heel erg afhankelijk van de aanwezigheid van eiwitten, hopcomponenten, viscositeit (restsuikers) e.d.

Het tegenovergestelde is een echt bellenschuim - de bellen blijven rond doordat er minder vloeistof draineert en de bellen zullen daardoor ook minder knappen / samenvloeien waardoor je een fijner / romiger schuim overhoud. Je zult dit vaker zien in bieren die een hoger sg hebben en meer eiwitten of grotere eiwitten bevatten

Ik zag duidelijk dat het schuim van Czech pils gist veel meer een polyhedrisch schuim gaf dan de European Ale van Caspar.

Ik zal nog een op zoek gaan naar een plaatje....

http://www.esam.northwestern.edu/~sascha/foam.html


Oscar

Ik ga nu een bier proeven welke volgens mij van Wesley is

op het etiket staat :
15 - > 200 IBU
Rochefort gist
9% alc
>200 IBU ?

Gebotteld
14-06-07

* Het bier is donker met een licht rode gloed en is troebelig, tweeschijn. 
* De geur is extreem hoppig, maar toch komt er meteen een scherpe moutgeur van kleurmout tussen door (Special B mout ?).
* De schuim is wel mooi compact en stabiel en is licht glasplakkend.
* Koolzuur is er niet te zien en in de smaak ook bijna niet te proeven.
* In de smaak een grote hopbom, vel hopsmaken met de gebrande mouten komen er toch tussendoor. De bitterheid vind ik eigenlijk nog wel
   meevallen. deze blijft niet eens zo lang anwezig in de nasmaak. In de nasmaak voornamelijk karamel, chocolade en wat mout gebrandigheid.
   Het bier heeft wel een volle body en een branderig mondgevoel.

Wel een lekker bier, maar geen doordrinker.. :proost:



Hopmans


CiteerDe bitterheid vind ik eigenlijk nog wel
   meevallen.

Gij zult niet liegen (staat in de bijbel).

Natuurlijk is 200 EBU niet te zuipen.
Kom op man.  :P

 :weetniet:

Oscar

Citaat van: Sharky op 27-10-2007  23:32 uNatuurlijk is 200 EBU niet te zuipen.
Kom op man.  :P

Er stond een vraagteken acxhter die 200. Hij was zeker bitter, maar echt geen 200 IBU, want dan lag ik nu al te slapen  :slaperig:  :D Wellicht door het hoge alcohol % en de aanwezigheid van gebrande mouten. Deze maskeren natuurlijk deels andere smaken. Ik denk dat ie overkomt als 60 of 70 IBU.

Hopmans

CiteerIk denk dat ie overkomt als 60 of 70 IBU.

Nee, je hebt gewoon 200 EBU op ouwe p*k.
Boven de 40 EBU zijn de verschillen niet meer goed waar te nemen.

 :biersmile:

JeroenCV

Citaat van: MO op 27-10-2007  22:04 uHet blauwe bier van Jeroen is echt heel grappig. Schenk er zojuist nog 1 in. Prima witbier, iets aan de saaie kant voor de stijl. Ditmaal komt het bier er zeker niet uitzetten. Hij is eerder wat te laag gecarboneerd, schuim is ook te weinig en niet stabiel, zakt in tot helemaal niets. Met meer suiker voor navergisting had hij meer kans gehad.
Een tamelijk smakelijk witbier met een hele geinige kleur.

Ik heb inderdaad weining hergistingssuiker gebruikt; ik was bang voor groene knallers.  :pan:

oranjeboombiertje

Die van 200 IBU was inderdaad van mij Oscar. De bitterheid valt inderdaad reuze mee daarom ook het vraagteken bij de 200. Het bier is berekend op 200 IBU maar ik schat dat het misschien rond de 100 is. Het bier staat ook stijf van de hogere alcoholen want de gistingstemperatuur is opgelopen tot boven de 30 graden (schat ik).

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Die hogere alcoholen hadden geen kans tussen die sterke hopgeur  :D

Caspar

Gisteren ook twee ruilbiertjes op, beide erg lekker :duimop:.

Bok Wesley

Kleur: Donker rood / bruin, helder.
Schuim: Mooie fijne schuimkraag, koolzuur weinig tot medium.
Geur: Droppig, licht karamel, chocolade.
Smaak: Droppig, moutig (romige munich smaak), pure chocolade, zacht zoetig, iets bloemigs van de hop.
Mondgevoel: Iets plakkerig.
Nasmaak: Bitterig (achter in de mond), karamel.
Body: Medium tot vol.
Conclusie: Minder fruitige gistsmaken en cleaner dan mijn bovengistende versie van de bok (leuk om die verschillen te proeven ;D). Ik vind het een strakke goede bok, ietsje minder caramout dan is ie helemaal perfect! Ik ben blij dat ik nog twee flesjes heb liggen :biersmile:.

Strong Scotch William

Kleur: Donker bruin, helder? (niet goed te oordelen).
Schuim: Mooi stabiel, koolzuur medium.
Geur: Karamel, zoetig, moutig, later flink kruidig.
Smaak: Vol, veel karamel, zoetig moutig, bitterig en flink wat kruiden (vooral de jeneverbes lijk ik te proeven).
Mondgevoel: Plakkerig.
Nasmaak: Bitterig, kruidig, verwarmend.
Body: Vol.
Conclusie: Mooie volle Scotch, in het begin een bijzonder uitgesproken karamel smaak (leek wel zo'n karamelreep die ik wel eens kreeg als kind zijnde ;D). De kruidigheid is complex (vooral naarmate het bier langer in het glas zit), niet nog harder schudden met de kruidenpot is mijn advies ;). De moutstort is goed in balans met het gistprofiel. Wat was de vergistingstemp?

Binnenkort gaat mijn Scotch ook op de fles, ben benieuwd of die op deze lijkt.

Groet Caspar



William

Citaat van: Caspar op 28-10-2007  11:55 uStrong Scotch William


Smaak: Vol, veel karamel, zoetig moutig, bitterig en flink wat kruiden (vooral de jeneverbes lijk ik te proeven).
Conclusie: Mooie volle Scotch, in het begin een bijzonder uitgesproken karamel smaak (leek wel zo'n karamelreep die ik wel eens kreeg als kind zijnde ;D). De kruidigheid is complex (vooral naarmate het bier langer in het glas zit), niet nog harder schudden met de kruidenpot is mijn advies ;). De moutstort is goed in balans met het gistprofiel. Wat was de vergistingstemp?

Hoi Caspar,

Bedankt voor jouw notities. De kruiden lijken dit bier inderdaad complex te maken en wel iets van de volheid weg te nemen. Bij een keuring werd dit bier niet als een Scotch aangeduid maar zou het meer op een milk stout lijken.
Hij is vergist op zo'n 23º C gedurende 2 dagen en daarna geheveld en gedurende 1 week bij 17º C. Daarna 2 weken bij 8 ºC en daarna gebotteld.

Caspar

Wat zeg je me nou, werd dit bier als een milk stout gekeurd ???? Echt serieus, het lijkt voor geen meter op een milk stout :-\.

William

Citaat van: Caspar op 28-10-2007  13:48 uWat zeg je me nou, werd dit bier als een milk stout gekeurd ???? Echt serieus, het lijkt voor geen meter op een milk stout :-\.

Ja werkelijk "gaat meer richting milk stout". Nu ken ik die stijl niet dus kan ik daar niet over oordelen. Voor een Strong Scotch zou de smaak te gebrand/droppig zijn en zou dit bier te weinig body hebben.
Als tip kreeg om de moutsamenstelling aan te passen en een andere gist te gebruiken. Ik had de Wyeast Scotch Ale gebruikt  :weetniet:

Caspar

Een milk stout is gewoon een stout met melksuiker (lactose) om hem zoeter te maken... jouw bier had helemaal geen uitgesproken gebrande mout smaken vond ik, ook zou de gist niet geschikt zijn voor een stout. Ik heb niet zo veel Scotch Ale's op (Alleen Gordons en Traquair House), maar jouw bier had wel soortgelijke karakteristieken :proost:.

Vreemde keuring (maar dat zeggen we wel vaker he ;D).

MO

Casper, je IPA, of eigenlijk dubbele IPA volgens mij is super! Het 3e bier vanmiddag - ik val zo om - maar wat een plaatje. Kleur misschien iets te donker, body wat aan de volle kant, maar die hop, die hop. Zowel in geur als in smaak prominent aanwezig. Kun je me het recept nog eens linken? Prachtig uiterlijk ook, met die schitterende volle mousse kraag. Meer hop, meer en fijner schuim, mooie regel is dat.

MO

Zo, voordat ik pannekoeken ga bakken, eerst een biertje van Halikidee. Er staat alleen 1072 en brouwdatum 28-06-07 op. Ik lees sundbier, wat zou dat nou weer betekenen? Spannend.

uiterlijk: donkerrood, iets troebel. Hele mooie fijnbellige schuimkraag
geur: fruitig, wat zepig-hoppig (niet storend), iets moutig
smaak: overdadige caramoutsmaak (lekker, ik houd van speciaalmouten), stevige nabitter, wat aan de zoete kant, gist lijkt wat op de Cooper's gist maar dan mooi uitgegist.

Lekker vol bier, veel smaak. Niet in te delen in types volgens mij, of wel, Halikidee?

Caspar

MO, bij deze het recept... de draad is wat rommelig geworden:

Caspar's Imperial IPA

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         7.49
Anticipated OG:          1.079    Plato:             19.17
Anticipated EBC:          32.0
Anticipated IBU:          56.5
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  1.3     0.10 kg.  Light Dry Malt Extract                       1.046     17
  4.7     0.35 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0
  4.7     0.35 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 79.9     5.98 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  9.4     0.70 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.037    106

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 17.59 g.     Wye Target                        Whole   13.60  19.0  First WH
 21.11 g.     Wye Target                        Whole   13.00  22.9  60 min.
 24.63 g.     Cascade                           Whole    7.00   8.7  20 min.
  7.04 g.     Wye Target                        Whole   13.60   2.9  10 min.
 14.07 g.     Cascade                           Whole    7.00   3.0  10 min.
 30.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  Dry Hop


Yeast
-----

Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico


Mash Schedule
-------------

                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     65      65   Infuse    69       28.08   3.99
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.99

-----

De hop is hoofdzakelijk Cascade en een vleugje Target (maar de punch is Cascade ;D), dit bier is inderdaad mijn interpretatie van een dubbele IPA :lekkerbier:... Deze gaat zeker opnieuw gebrouwen worden volgend jaar ;D!

Hoeveel IBU heeft dit bier denk jij? Ik geef hem 56 IBU... maar misschien zijn mijn smaakpappillen totaal geruïneerd na al die hopmonsters >:D.

Groet Caspar

MO

Neuh, bij 1079 smaakte hij ook wel als rond de 50. Maar die aroma's zo heerlijk! Mijn Muifel USA heeft ook weer een enorme Cascade koudhopgift. Misschien is dat het enige waar Cascade voor bedoeld is...zo, zo, zo lekker!

oranjeboombiertje

Dan zal ik nog maar iets on-topics posten :D

Vandaag het groene biertje van Jeroen gedronken. Het is heel bijzonder maar ik vond hem niet echt lekker. Het biertje had een vreemde zwavelige geur en in de smaak zat ook iets vreemds. Misschien komt dit uit de gist maar het is mij niet echt duidelijk wat het precies is.

Nu zit ik aan de bok van MO:
Hij ruikt ook niet erg lekker, misschien wat warm vergist? De smaak is ook niet erg lekker(voor een bok) hij is heel fruitig en ik proef geloof ik ook wat kruidigs? Hij geeft ook een beetje een alcoholverwarmend mondgevoel wat hem ook wat minder fris maakt.
Helaas niet zo'n mooie bok dus. Ik ben erg nieuwsgierig naar de andere bieren want die zullen ongetwijfeld beter zijn.

 :degroeten:
Wesley

halikidee

Ha die MO,

Bedankt voor de recentie.
Ik had na een jaartje brouwen een aantal restantjes mout over.
Volgens oud Brabants gebruik is het Sund om zoiets weg te gooien.
Dus daar heb ik maar een biertje van gebrouwen.
De meest logische naam vond ik dan ook Sundbier.
Er zit o.a. in:
Pilsmout
Caramout 120
Caramout 50
Munichmout
Tarwemout
Honing
Koriander
En de gist is Windsor gist.

Type omschrijving is voor mij ook moeilijk geweest.
Maar vind het zelf ook wel een prima gelukt biertje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.