Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Henielma

Wel een Weizen kruidnagelsmaak. Vanille kan ik er wel iets uithalen, banaan niet. Ik ben wel pas verkouden geweest dus dat helpt niet mee.

bazje

koolzuur: naar mijn mening perfect, zeker niet teveel.
schuim: romig, stabiel, mooi compact, zakt niet weg tot een ringetje, maar blijft (wel dun) aanwezig.
kleur: zwart / Heel donkerbruin
geur: chocolade, koffie
smaak: zoet, gematigd moutig gecombineerd met lekker gebrand (pure chocolade).
body: Een mooie balans tussen volle smaak en een beetje kruidig.
nasmaak: gebrand, bitter.

De eerste indruk is zoet en de nasmaak bitter. Mijn partner vroeg of ik er nog eentje had.
Voor wie mijn partner niet kent : Dit is echt een compliment !

Ikzelf kwalificeer het ook als een topbiertje !



Oscar


bazje

Zo lekker dat ik meer of meer gedwongen ben hem ook na te brouwen.

Gerb

Jongens, bedankt voor de complimenten. Ik was er ook zeer tevreden over. Deze gaat nog een keer op herhaling.

Oscar

Nou, dan hier echt de allerlaatste :

Het vreemde "zuur" dubbel van Hoppie :

Het is een raar bier.  Maar echt zuur is ie nu niet meer (Geen bretje). Het is wel een leeg bier, weinig body en doet in eerste instantie wat waterig aan. Later in de smaak (nasmaak) proef ik iets dat ik lichtjes kan associëren met salmiak (zwart-wit). De hoofdsmaak is niet echt spannend. Eigenlijk is dit gewoon een
donker slobberbier  :D  Als je het snel drinkt proef je de "fouten" niet en word je nog bezopen ook  ;D :nut:

 :degroeten:

Henielma

Brouwer MO
Kersenbier 5%
Kleur mooie rode kleur, helder.
Geur: azijn
smaak: Te zuur voor mijn smaak. Dat er kersen inzitten is goed aan de kleur te zien. In de smaak herken ik ze niet zo goed. Te veel azijn gebruikt?

MO

Kom ik weer met mijn nummer vraag. Dit is toch de 79? Daar is inderdaad te veel azijn gebruikt. De 111 is veel lekkerder, al zeg ik het zelf.

Edgar

MO's Zware Zuster

Geur: oplosmiddel. 'Autoverf!' riep Brouwerinneke. Niet te doen, ondrinkbaar voor onze gevoelige paletten. Ik dacht dat het de Rochefortgist op 35° was geweest, maar MO zei me net dat het de Chimay was. Ik houd niet van hogere alcoholen, en voor mij was dit een vrij extreem voorbeeld.

Zag er verder mooi uit, en nog mooi schuim ook, terwijl dat eigenlijk niet samen zou gaan. De bitterheid vond ik wat hard aanwezig, maar zoals gezegd heb ik er geen studie van gemaakt.

MO

Rochefort voor de hoofdgist, overtollig wort van een commerciele zuster batch, een kwak suiker er extra bij om tot de 11,5% te komen en een Chimay gistkoek om een en ander mooi uit te vergisten. Ook nog eens champagne gist voor de carbonatie. Belachelijk bier eigenlijk. Overigens vind ik hem zelf wel lekker. Meer meningen gevraagd (batch 106).

Henielma


bazje

Jeroens Boerderijbier

Schuim: Grof Schuim, donkerwit, blijft wel mooi staan.
Kleur: Koper, en ik ontdekte allerlei vlokjes in de fles. (gist?)
Geur: Wijnachtig, alcohol.
Smaak : Volgens mij is het DMS (gekookte groente) dat ik proef. Het is ook redelijk fruitig.
Body: redelijk vol, maar mag van mij wat meer.
Mondgevoel: Het koolzuur prikkelt lekker. Rest kan ik niet zo goed omschrijven.
Nasmaak: moutig, alcohol.
Conclusie: Niet mijn type dat Saison gebeuren. Toch denk ik ondanks dat ik geen ervaren proever ben, er iets teveel bijsmaken aan zitten.


bazje

Blonde Tinus van de Onrooise brouwerij.

Kleur : goudgeel goed gelukt
helderheid : Mede de oorzaak van goed gelukt is de mooie helderheid
Schuim : Grof maar wel stabiel
Geur : voor een meibock mis ik toch een beetje de fruitige en enigzins kruidige smaak.
Smaak : Lekker  ;D is misschien oppervlakkig maar ik meen het wel. Is een fris bier met goede balans in koolzuur, mout en hopsmaken.
Mondgevoel : Na de eerste prikkeling van het koolzuur, volmondig.  Wel bitterheid van de hop maar geen aroma. (leeftijd?)
Nasmaak : droog en bitterheid.
Conclusie : Fris bier dat in het voorjaar past. Vooral de kleur stond mij erg aan.
Is gebrouwen ter ere van de geboorte van Jens en daar mag hij toch een beetje trots op zijn !

bazje

Saison van Theo Verschuur

Dit is de derde Saison in mijn leven.
De eerste was in Amersfoort tijdens een toevallige ontmoeting met wat forummers in Januari en vond ik zuur.
De Tweede heb ik hiervoor gepost.
Dit is dus de derde en de eerste die ik wel lekker vind.
Komt misschien door de korrelgist  ;D dat is voor mij een bekende smaak.

kleur : Gebroken goudgelig.
Helderheid : Nee, maar stoort mij niet.
Schuim : Valt ietsjes tegen. Bij inschenken even opletten om schuim te krijgen i.p.v. een hobbybrouwsel waarmee je voorzichtig moet zijn omdat het anders teveel schuimt.
Geur : Is hier tarwemout in verwerkt ? De moutige geur komt sterk naar boven.
Smaak : Beantwoord aan de geur. Ook de hop komt goed tot zijn recht. Ondanks de hoge vergistingsgraad 1060-1006 geen alcohol die sterk de overhand heeft.
Mondgevoel : volmondig, liever gezegd volmoutig. Koolzuurprikkeling is prettig
Nasmaak : wederom die mout in combinatie met de hop.
Conclusie : Nog steeds blijk ik geen korrelgist smaken te kunnen herkennen.......
Zoals gezegd de eerst Saison die lekker is voor mijn smaak. Een goed blond bier dat een smaak heeft die ik mijn gasten wel voor zou durven zetten. Schuim zou iets beter/meer mogen

Oscar

Citaat van: bazje op 16-02-2008  23:43 uDit is de derde Saison in mijn leven.

Zorg dat nummer 4 de Saison dupont wordt!  :biersmile:

Citaat van: bazje op 16-02-2008  23:43 uGeur : Is hier tarwemout in verwerkt ?

Wat rook je waardoor je dit denk? Omschrijf die geur eens.

bazje

Citaat van: Oscar op 17-02-2008  00:43 uZorg dat nummer 4 de Saison dupont wordt !  :biersmile:


Volgens mij was nr. 1 die dupont die ik o.a. met jou in Amersfoort in dat ene cafeetje heb geproefd.
Zurig vond ik hem toen.

Citaat van: Oscar op 17-02-2008  00:43 uWat rook je waardoor je dit denk ? omschrijf die geur eens

Ik rook een geurtje die je tijdens het maischen ook ruikt en dan speciaal als je tarwemout gebruikt.
Dit viel mij vandaag al op en nu ik deze saison dronk wederom en legde zodoende het verband.
Het is een beetje te omschrijven als droog, landelijk (?) en heel moeilijk te omschrijven.
Het is een luchtje dat mij voor mijn bierbrouw carrière onbekend was.
Herkenbaar dus en zeker aangenaam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.