Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thibolleke

Ja met carbonzuren right? Ik zal er nog eentje meenemen met forumuitje als je komt, dan kan je die eens analyseren. Lijkt me wel eens leuk.

TVERSCH

Menno,

Het recept is het kloonrecept van BuBs voor een XX Bitter.
Het eind SG bleef steken op 1015, en het leek in de verste verte niet op een XX-bitter.
Omdat de T-58 als Saison gist  wordt aangegeven heb ik wat Cascade drooghop toegevoegd voor de citrussmaak, het sg zakte toen naar 1006, en ik heb het als Saison aan de man gebracht.

Op het Bergsche Bierfestival had ik een Saison gedronken van Dupont, maar dat was gewoon een lekker bitter bier, geen kelder/kurksmaak zoals omschreven in de Bier Typen Gids.

Mo,

De A016 Pale Ale van het Bergs Kampioenschap zegt mij niets, misschien van Geert-Jan gehad?
Hij geeft nog antwoord als het zo is.

Net in het glas: :proost:

Gerb's Scottish Ale

Visueel Rood-bruin/ lichte tweeschijn  (temp ± 8º) - blijft ringetje schuim.

Geur: Kruidig - caramel

Smaak: Fruitig / Moutbitter / kruidig.
           Geeft een volle smaak, maar ik proef niet veel alcohol / Esterig / lekkere gebrande nasmaak.

Ik had bij de naam een iets strakker bier, zonder esterige/fruitige smaak verwacht, maar iki vind het een lekker bier. :duimop:

Hoe hoog is het alc %. Gerb???
Theo :degroeten:


MO

Ah, dat klopt, het bier is van de andere Verschoor! Brouwende broers...

Gerb

Theo, bedankt voor het proeven. Het bier heeft maar 6,5% alcohol en een einddichtheid van 1018, dus de alcohol die er zit wordt gemaskeerd door de body. Ik heb het bier zelf pas een keer gedronken en toen was het bier nog niet op dronk. Het fruitige heb ik wel geproefd, maar vond het niet storend. De vergisting heeft bij kamertemperatuur plaats gevonden met de Irish ale gist die dan wat esters geeft.

TVERSCH

Gerb,

Zo'n hoog eind SG had ik niet verwacht, ik vind bieren met deze einddichtheid over het algemeen veel te zoet, maar dat kon ik van dit bier niet zeggen.

Net het bier van Louis/Hoppie/Sharky op, maar door alle berichten vond ik het best wel meevallen met die zurigheid. De smaak is niet helemaal zuiver, maar ik heb slechtere bieren op van commerciele brouwers.

William

In de rust van Nederland - Luxemburg ( :-\) de IPA van Caspar geproefd:

koolzuur: gemiddeld
kleur: amber - oranje
helderheid: helder maar wel een los gist depot
schuim: rozig/oranje schuim; redelijk stabiel
geur: overweldigend citrus - grapefruit - fruitig, zelfs op koelkasttemperatuur; Cascade ??
smaak: bitter, licht zoet, licht kruidig, licht moutig/bloemig
mondgevoel: droog, samentrekkend
nasmaak: bitter

conclusie: het is alweer een tijdje geleden dat ik een echte IPA heb gehad en van deze krijg ik direct weer zin om er zelf eentje te brouwen. Ik vind de nasmaak van deze IPA voor mezelf iets te bitter maar dit komt misschien omdat dit bier verder behoorlijk clean is. De smaak en geur zijn perfect in balans.  Lekker bier :lekkerbier:

Welk (kleur)mout maakt dit bier zo mooi oranje?

Henielma

Wesley
18 pils met Bavarian Lager
4,5 % alc
45 IBU
Gebotteld 10-07-07

Koolzuur: weinig
Smaak: bitterheid is overheersend. Geen tot heel weinig diacetyel.
Goede pilssmaak alleen naar mijn smaak overheerst de hopbitterheid te veel.

Met deze gist lukt het mij nog niet om geen duidelijke diacetyl smaak te hebben. Jou lukt dat duidelijk wel.


halikidee

Ha die Jeroen,

Hier nog effe mijn reactie op je proefervaringen.

Heftige Kater/Russian Imperial Stout.
1 week voor de hobbybrouwen dag nog een flesje gedronken en deze was nog prima in orde.
Jammer dat je een verkeerd flesje hebt gekregen.
Ik zal er binnenkort nog een proberen.
Had verwacht dat het bier langer goed zou blijven, dit ivm het alc% (±12%)


Sundbier
Ben zelf ook verrast over het resultaat van dit bier.
Dit bier zal waarschijnlijk jaarlijks herhaald worden, alleen dan wel met andere mouten (afhankelijk van hoeveel ik over heb)

IK had ipv het alc% het start SG  genoteerd.

Groetjes

Caspar

Ha William, bedankt voor het proeven :proost2:. Ik heb inderdaad gedry-hopt met Cascade, de hop is overweldigend aanwezig ;). De enige speciaalmout die ik gebruikt heb in dit recept is CaraAmber 60 EBC van Weyermann, deze vind ik heerlijk in IPA's vanwege de iets zoetige / moutige smaak. Het is een "Double of Imperial IPA", omdat er wat meer alcohol in zit dan gebruikelijk.

-----

Caspar's Imperial IPA

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         7.49
Anticipated OG:          1.079    Plato:             19.17
Anticipated EBC:          32.0
Anticipated IBU:          56.5
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  1.3     0.10 kg.  Light Dry Malt Extract                       1.046     17
  4.7     0.35 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0
  4.7     0.35 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 79.9     5.98 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  9.4     0.70 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.037    106

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 17.59 g.     Wye Target                        Whole   13.60  19.0  First WH
 21.11 g.     Wye Target                        Whole   13.00  22.9  60 min.
 24.63 g.     Cascade                           Whole    7.00   8.7  20 min.
  7.04 g.     Wye Target                        Whole   13.60   2.9  10 min.
 14.07 g.     Cascade                           Whole    7.00   3.0  10 min.
 30.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  Dry Hop


Yeast
-----

Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico


Mash Schedule
-------------

                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     65      65   Infuse    69       28.08   3.99
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.99

-----

Hey verrek, ik zie nu pas weer dat ik Munichmout 15 EBC heb gebruikt in dit recept, Gerb in ik hadden hier nog een discussie over een paar posts terug ;D.

Groet Caspar

oranjeboombiertje

Citaat van: Henielma op 17-11-2007  22:16 uKoolzuur: weinig
Smaak: bitterheid is overheersend. Geen tot heel weinig diacetyl.
Goede pilssmaak alleen naar mijn smaak overheerst de hopbitterheid te veel.

Met deze gist lukt het mij nog niet om geen duidelijke diacetyl smaak te hebben. Jou lukt dat duidelijk wel.

Hoi Henielma,

Leuk dat je dit bier geproefd hebt. Hij is inderdaad wat bitter maar ik vind het prefect in dit bier passen, maar ja mijn smaakpapillen zijn weggebombardeerd door hop :nut: De diacetyl is voor mij eigenlijk nooit een probleem want ik doe een diacetylrust tijdens de gisting/lagering. Maar over de voor's en tegen's daarvan is hier het een en ander te lezen.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

CiteerHey verrek, ik zie nu pas weer dat ik Munichmout 15 EBC heb gebruikt in dit recept, Gerb in ik hadden hier nog een discussie over een paar posts terug .
Ja mooi, het is maar 5% hè, maar ik zie dat percentage in heel veel Amerikaanse recepten ook terug, dus het zal vast wel iets doen voor de smaak/moutigheid.

MO

Hoppenbier van Wesley (nr 24)

Uiterlijk: mooi lichtrood, heel mooi helder. Te dunne schuimkraag, te weinig koolzuur.
Geur: fruitig, moutig, wat oplosmiddel
Smaak: zoetig, engels fruitig, engels hoppig. Volgend etiket een ondergist bij hogere temperatuur (bohemian lager), hij smaakt in mijn beleving echter als een uitstekende Engelse ale. Geen bitter maar een mild dan. Ook de lage concentratie koolzuur en het weinige schuim doet erg engels aan. Zelf houd ik van wat meer gas, en eigenlijk ook wat meer hop. Technisch dus een prima bier, maar wel met een bovengist beleving.

MO

Bitter, wesley nr 25

Super geur, wat een hop! Met welke hop heb je gekoudhopt? Enorm lekker.

Ook nu is het uiterlijk echt Engels (op de helderheid na): koperblond, weinig koolzuur en maar een dun laagje schuim. Wel redelijk troebel.

Pats: de hop spat eruit. Misschien wel voor de stijl wat te veel van het goede. Heerlijk fris en fruitig, flinke bitterheid in basissmaak, tevens stevig nabitterend. 

Heerlijk bier, leve de hop. Mooie fruitige en frisse gist ook, die London ESB.

William

Ik proef nu de Saison (nr.188) van Theo Verschoor:

koolzuur: medium, prettig prikkelend in de mond
kleur: geel / oranje
helderheid: helder
schuim: weinig, grof en zakt snel in
geur: fruitig (citrus)
smaak: bitter, zoet ondanks laag eind SG van 1006; mooi bitter/zoet balans; kruidig (peperig) van de T-58 gist
mongevoel: licht plakkend
nasmaak: bitter zoet

Ik vind deze Saison een prettige fruitige geur hebben (Cascadehop ?) maar mis de specifieke Saisongeur. Daar zul je waarschijnlijk de Saisongist voor nodig hebben. Jammer dat het schuim snel weg is waardoor het net iets minder presenteert. De smaak van dit bier vind ik erg goed (mooie bitter/zoet balans). Voor een Saison had de smaak denk ik iets droger mogen zijn maar het smaakt er niet minder om. Heel lekker bier!

oranjeboombiertje

Fijn dat de bieren je gesmaakt hebben Martin.

De bitter (nr 25) vind ik zelf teveel koolzuur hebben. De smaak vind ik mooi Engels en goed bitter, een beetje richting de Saint-Peter's organic best bitter. De aromahoppen (dryhop) zijn voornamelijk fuggles en east kent goldings. De fuggles geven het voornaamste aroma aan het bier.

De 24 vind ik een perfecte hoeveelheid koolzuur hebben maar ik drink mijn bier nooit echt koud, dat scheelt een hoop. Het hoppenbier is gebrouwen met 100% tuinhop (Magnum). Zelf mis ik een beetje de bitterheid en vind ik hem (behalve de bitterheid) richting een Duits bier gaan, een beetje bock achtig. Binnenkort ga ik weer zoiets brouwen maar dan met zo'n 35 IBU en veel aromahop.

 :degroeten:
Wesley

MO

Maar heb jij een hekel aan Duvel, Westmalle tripel en dat soort sterk gecarboneerde bieren? De twee bieren die ik vandaag van je proefde hadden rond de 60% van een "normale" carbonatie. En echt netjes geproefd zoals het hoort hoor, rond de 10 °C. Het is super koud bij mij achter in de brouwerij (rond de 4 °C), ik moet eeuwen wachten voordat het bier op temperatuur is.

oranjeboombiertje

Westmalle tripel en Duvel hebben voor mijn smaak teveel koolzuur. Ik wil de koolzuur wel voelen in mijn mond maar niet proeven, als je begrijpt wat ik bedoel. Toch ben ik tegenwoordig al wat meer koolzuur in mijn bieren gaan doen maar met 6-6,5 gram suiker/liter heb ik het toch wel gehad. Het moet een frisse prikkeling geven, zoals bij veel tapbieren het geval is.

 :degroeten:
Wesley

MO

Maar een mooie volle schuimkraag, doet je dat niks? Dat lukt mij nooit, met zo weinig bottelsuiker.

oranjeboombiertje

Dat is inderdaad erg jammer, daarom ben ik al meer bottelsuiker gaan gebruiken (was altijd 5g/l). Mijn bieren schenk ik dus altijd nogal wat wild in en dat levert altijd een prima schuimkraag op.

 :degroeten:
Wesley

MO

Heb je daar een filmpje van?

oranjeboombiertje

Je maakt het wel moeilijk vanavond hè. Na even zoeken heb ik nog een half gevuld flesje kunnen vinden met dit bier. Dit stond warm en was dus half vol, niet echt ideaal voor een goede carbonisatie. Toch heb ik er maar even een filmpje van gemaakt. Op de achtergrond hoor je nog mooi southpark ;D



Dit bier had dus niet echt een ideale carbonisatie en daarom dus niet een heel grote schuimkraag, maar nog wel aardig.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Nog maar een biertje dan, de pils:


Het inschenken, erg veel schuim.


Na enige minuten van inzakken en bijschenken is dit het resultaat.

Dit bier kwam uit de koelkast (± 15 graden nu) en heeft ongeveer 4 gram/liter bottelsuiker gehad bij een lage lageringstemperatuur. Dat zou overeen moeten komen met ongeveer 6-6,5 gram/liter bij een warme lagering.

 :degroeten:
Wesley

MO


oranjeboombiertje

LOL, Nu heb je toch een filmpje dus ;D

 :degroeten:
Wesley

MO

Bruiloftblond van Edgar

Geur: sterke koriander geur, fris, droog
Schuim: mooie wollige stabiele kraag
Kleur: lichtblond. Veel kleine lichte vlokjes
Smaak: wat aan de scherpe kant van de koriander, behoorlijk fruitig (gist), mooi droog, mist bitterheid in de afdronk. Had iets meer gecarboneerd mogen zijn

Lekker fris blond bier, voor mijn persoonlijk smaak te kruidig. De vlokjes zijn klein maar tonen niet zo mooi.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.