Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Nee, wel gewoon Amerikaanse hoppen, maar ik heb gelezen dat de combinatie van US hoppen en deze gisten goed werkt. Er zijn prijzen mee gewonnen en zo.

Caspar

Mooi ruilbiertje voor het ONK lijkt me :proost: :biersmile:.

Menno

Ik zit nu aan een saison. Dop zegt 188, sticker op de fles Saison / Theo Verschoor, Begin SG 1060, eind SG 1006, gist Safbrew T-58.

Saison zegt mij niet zoveel, het is volgens mij nog niet eerder op mijn (bier)pad naar voren gekomen. Tóch proberen...  :biersmile:

De geur is veelbelovend, schuimkraag zakt langzaam weg tot dunne blijvende laag. Héél erg mooi helder en regelmatige koolzuurstroom. De smaak is lichtbitter, ook in de nasmaak, maar ook lekker fris. Licht kruidig/hoppig (?). De body is medium/vol.

Saison zegt mij dus niet zoveel, maar Theo: je hebt écht een héérlijk bier gemaakt! Jammer dat ik maar één fles heb!  :duimop:

Heb je het recept op het forum staan?

Caspar

Gisteren heb ik weer het genoegen gehad om twee ruilbiertjes te drinken:

Weizen van Matthijs

Schuim: Stabiele royale schuimkraag, koolzuur OK.
Kleur: Licht, troebel (ik heb het hele depot meegeschonken)
Geur: Kruidnagel, iets zurigs, tarwe, kruidig.
Smaak: Zacht, wat droog / iets wrang, typische weizen smaken van de gist (netjes), licht fruitig (iets banaan).
Body: Dun.
Mondgevoel: Iets wrang.
Nasmaak: Weinig, wat romig.
Conclusie:

Ik vind het een goede Weizen, hij lijkt erg veel op de Weizen die ik laatst heb gemaakt, alleen is deze iets zachter en romiger (aangenamer om te drinken dus). Welke gist is dit, Weihenstephaner? Het depot is meegeschonken en dit draagt positief bij aan de typische Weizen smaak, lekker bier :duimop:!

Jeroens Boerderijbier

Schuim: Grof Schuim, gushing bij het openen (maar dat wist ik, dus ik heb bijna niets verloren in de gootsteen ;D).
Kleur: Koper, gistvlokken (door de gushing).
Geur: Complexe fruitgeuren (peer, pruimen, krenten), brandewijn achtig van de alcohol, wortachtig, muffig, oplosmiddel.
Smaak: Zoetig, marsepein (klinkt gek), overrijp fruit (een pruim die van de boom is gevallen), gekookte groente (DMS).
Body: Medium.
Mondgevoel: Koolzuur, plakkerig.
Nasmaak: Alcohol (veel hogere alcoholen), suikerwater / wort.
Conclusie:

Ik denk dat de gist erg gestrest is geraakt tijdens het vergisten, alle smaken van een Saison zijn aanwezig... maar dan veel heftiger en zwaarder. Er zit ook een vreemd DMS achtig smaakje aan. Ik vond dit bier te heftig met iets te veel ongewenste bijsmaken, volgende keer beter ;).

Groet Caspar


JeroenCV

Dank je voor het proeven Caspar, inderdaad heeft die gist het zeer zwaar gehad; het was iets te warm.

Gerb

Scotch Ale van William

uiterlijk: zwart, ondoorzichtig, romige dunne schuimkraag.
geur: gebrand, duidelijk chocolade en koffie aanwezig. Mooie Engelse hoppigheid, Goldings? Een lichte alcoholgeur.
smaak: gebrande mout, weer de chocolade en koffie. Een mooie moutigheid en diepe smaak. Zoetig. De gist past echt heel goed bij dit bier en is kruidig. Verder proef ik volgens mij de jeneverbessen en andere kruiden, die vind ik niet helemaal op zijn plek en geven het bier een lichte 'potpouri' smaak, anders kan ik het niet omschrijven. De smaak is maar heel licht aanwezig en het is niet vies.
Oordeel: Ik heb nog niet veel Scotch ales op, maar ik denk dat dit een hele goede is. Hij smaakte mij prima.

William

Citaat van: Gerb op 11-11-2007  17:39 uScotch Ale van William
Mooie Engelse hoppigheid, Goldings?

Inderdaad E.K. Goldings.  :duimop:


Oscar

Saison van Theo Verschoor :

Uiterlijk : Mooi helder bij het inschenken, Goede schuimkraag, beetje grof van structuur. goed glasplakkend. Geen koolzuur in het glas te zien.
Geur : Lekker hoppig, hogere alcoholen, Licht fruitigheid, ietsje citrus en volgens mij ruik ik munt (?).
Koolzuur : Bij het proeven een fijne prikkeling in de mond, voldoende
Smaak : Moutig, zeer hoppig, licht alcohol warmend.
Nasmaak : bitterig, licht wrangig/samentrekkend.

Niet echt een saison, wel qua bitterheid, maar ik mis de fruitigheid in de geur, en helaas te veel hogere alcoholen in de geur (doen ook iets aan oplosmiddelen denken).

Geen toppertje...Sorry...

oranjeboombiertje

Bier: Morval.
Brouwer: MO.
Geur: De duidelijke natte paardedeken, ook ruik ik wat (dry?)hop. De typische Orval geur vind ik wat storend in de geur, het maakt het minder fris.
Kleur: Licht (6/8 EBC).
Helderheid: Kraakhelder.
Schuim: Grof, veel. Zakt niet heel snel in maar geeft wel snel grove bellen.
Smaak: Bittertje, wat dunnig, niet heel fris door de lichte orvallige smaakjes.
Body: Dun.
Nasmaak: Klein bittertje, de typische Orval smaakjes.
Koolzuur: Veel, dat vind ik jammer.
Conclusie: Niet slecht, maar niet mijn bier. Ik vind dat die bretta smaakjes het bier echt afdoen aan smaak. Het geeft een muffige smaak die ik (als ik geen kenner zou zijn) zou omschrijven als bedorven. Toch vind ik die bretta smaak minder dan in de Orval die ik wel eens geproefd heb, dat vind ik knap gedaan Martin.

 :degroeten:
Wesley

MO

Theo Verschoor Pale ale
A016 Bergs kampioenschap 2007

Uiterlijk:
Oranjeblond, zeer helder
Enorme witte mousse kraag, aan de overgecarboneerde kant

Geur: fruitig, heerlijk moutig. Hoppig. Wat te karakateristiek (te lekker) voor de stijl
Smaak: behoorlijk droog. Lekker bittertje. Mist een zoetje voor de stijl. Iets moutig maar weinig karamelsmaak.

Palm? Koninck? Nee.
Lekker bier: ja!

Casper: Brewer's gold bier

Blond, tweeschijn, mooi wit maar wat ongelijkmatig schuim

Geur: schitterende hopgeur. Een hele sinaasappelboom. Mij zul je nooit meer horen zeggen dat dit geen lekkere hop is. Mjammie, wat een geur
Smaak: wat laag aan de koolzuur. De geur belooft een hopbom, de smaak maakt dit niet waar. Een heerlijk hoppig bier, maar niet heel bitter. Volgens het recept meer dan 60 IBU, maar misschien omdat hij iets zoetig iets (plakt aan de lippen) komt dit allemaal niet zo over. Wel een heel lekker bier weer.

Wesley's Mother of all beers
In de geur alleen de zoetige, zeer fruitige Rochefort esters. Waarom geen hop in de geur? Het is verstopt of ik ruik het gewoon niet.
Smaak: ja, heel veel hop, maar 200 IBU? Neu, iets rond de 60 of zo. Wel een hele mooie hopsmaak. Zulke bittere donkere bieren bestaan eigenlijk niet. Dat zou te verwarren kunnen zijn met een imperial stout, maar gelukkig is de bitterheid niet uit de mout (want niet gebrand) maar echt uit de hop.
Schuim is tamelijk beroerd, dat is vreemd, want zwaar gehopte bieren schuimen vaak als een gek.
Toch ben ik verbaasd dat de Rochefort gist (staat op het flesje) zo goed past bij deze hopbom. Ik had stiekem verwacht (toen ik het las) dat Rochefort gist, donkere mout en heel veel hop nooit bij elkaar zouden passen. Wel dus, het is een super lekker bier. Maar ik ben dan ook een hopfreak.

Wesley, mag ik nog een link naar het recept?

oranjeboombiertje

Vreemd dat je slecht schuim had Martin. Bij mij schuimt hij vaak wel goed. Er zitten echt bergen hop in dit bier (volgens mij zelfs 3 gram/liter dryhop). Het bier is al wat ouder waardoor de aroma's wat verminderen. Dit bier is ook zeker geen 200 IBU, dat is onmogelijk dus. Ik denk dat het wel wat meer dan 60 IBU is maar het is allemaal erg verstopt achter het gistprofiel en de restsuikers, dat is weer jammer. Als je hem lekker vind heb ik nog wel wat hiervan staan hoor ;D

Recept.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Citaat van: MO op 11-11-2007  22:28 uVolgens het recept meer dan 60 IBU, maar misschien omdat hij iets zoetig iets (plakt aan de lippen) komt dit allemaal niet zo over

Bedankt voor het proeven, het bier is zeker geen 60 IBU maar 40 tot 45 IBU. Weet je nog dat ik zo loop te stoeien met mijn bitterheid ;)?

Ik vind het bier wel een beetje "geparfumeerd" smaken... dit komt uit die T-58 gist volgens mij, maar hij is wat mij betreft ook geslaagd :proost:.

Groet Caspar

JeroenCV

Ik heb een tijdje geleden een proefavondje gehad met bier van verschillende brouwers.
Hier het verslag. Een tip voor iedereen zet op je ruilbier tenminste wie de brouwer is, welk type bier en het alcohol percentage, dat maakt het makkelijker kiezen in welke volgorde je de bieren drinkt.

Bier 1
Algemeen
Naam bier25-Bitter
Proef datum03-11-07
Brouwer??
Biertypebitter
Alcohol %4.9 %

Uitelijk
KleurHelder licht amber
Schuim dun ringetje
geurcitrus achtige hop, Cascade?

Smaak
basissmaak lekkere aroma hop
mondgevoelplakkerig
body tamelijk vol
koolzuur +
nasmaak bitter

Opmerkingen
hop overheerst prima, veel aroma, lekker bittere pale ale. Een prima bier

BIER 2
Algemeen
Naam bier20-bok
Proef datum03-11-07
Brouwer??
Biertypebok
Alcohol %7 %

Uitelijk
Kleurhelder roodbruin donker
Schuim mooie dike laag
geurtja iets bekends maar wat

Smaak
basissmaak karamel zoet
mondgevoel plakkend
body vol
koolzuur medium
nasmaak licht bitter

Opmerkingen
Wel erg zoet, misschien voor een volgende keer minder aanzoeten meer vol mout? Verder een goed bier en je krijgt van mij een pluim, want dit is het tweede bier op de wereld dat mijn vrouw lekker vindt!!!!

BIER 3
Algemeen
Naam bierSund bier
Proef datum3-11-07
BrouwerHalikidee
BiertypeE (restant bier)
Alcohol %? %

Uitelijk
KleurSchitterend donkerrood bruin
Schuim mooie dunne laag
geurvolmoutig

Smaak
basissmaakextreme complex, met een licht zuurtje
mondgevoel droog
body vol
koolzuur medium
nasmaak licht bitter

Opmerkingen
Wel verrassend uitgaande van de mix gebruikte mouten

BIER 4
Algemeen
Naam bierHeftige Kater
Proef datum03-11-07
Brouwer??
BiertypeRussian Emperial Stout
Alcohol % ? %

Uitelijk
Kleur donker zwart
Schuim Cola (zo ziet het er echt uit in het glas)
geur koffie, gebrandt, karamel

Smaak
basissmaak zuur, chocolade, branderig
mondgevoel samentrekkend
body vol
koolzuur geen
nasmaak tja...

Opmerkingen
Sorry ik vind het niet echt lekker, door de zurige smaak, misschien een infectietje? Hoewel ik na het proeven zag dat het bier op 10-11-06 was gebrouwen, misschien komt daar die zurige smaak vandaan?

 
BIER5
Algemeen
Naam bierMOrval
Proef datum03-11-07
BrouwerMO
Biertypeik den keen Orval achtig iets (door de naam)
Alcohol % 6.5 %

Uitelijk
KleurHelder, pilskleur geel
Schuim dikke blijvende laag
geur hoppig, heel hoppig, licht zwavelig

Smaak
basissmaak citrus achtige hop, met een fris fruitje
mondgevoel plakkend
body tamelijk vol
koolzuur +
nasmaak lekker fris

Opmerkingen
Wat een lekker biertje. Heb je dryhopping gebruikt, toen ik de tweede keer het proefglas vol schonk had ik een hopblaadje in mijn bier drijven


oranjeboombiertje

Hey Jeroen,

De bitter en bok zijn van mij. De bok is 100% volmout en ondergistend, samen met Caspar gebrouwen. De bitter is super ver uitgegist (1006) en gebrouwen met Wyeast London ESB, erg lekker maar nog een beetje aan de jonge kant vind ik. Er zit in die bitter absoluut geen Cascade, je proeft de fuggles denk ik. Leuk dat de bieren je goed smaakten.

Citaat van: JeroenCV op 12-11-2007  17:17 uje krijgt van mij een pluim, want dit is het tweede bier op de wereld dat mijn vrouw lekker vindt!!!!
Dat is mooi. Toch heb ik al meer vrouwen gevonden die mijn bieren lekker vinden. Laatst liet een vriend van mij zijn moeder een pils van mij proeven en ze was er helemaal weg van, terwijl ze zegt geen bier te lusten. De pils is toch 45 IBU ;D

 :degroeten:
Wesley

JeroenCV

Waren dat Fuggles? Ok, weer iets geleerd.

JeroenCV

Ik heb er nog wat geprobeerd.

bier 1
Algemeen
Naam bierKloek Morelleke FruitAle
Proef datum03-11-07
BrouwerWilliam Kloek
BiertypeFruitale
Alcohol %5.8 %

Uitelijk
Kleurroze tweeschijn
Schuim zakt snel in
geurlicht zuur van fruit en beetje moutig

Smaak
basissmaak zuur, fruitig, fris
mondgevoel samentrekkend
body licht
koolzuur ++
nasmaak zurig

Opmerkingen
goed fruitbier, niet helemaal mijn ding, maar goed gebrouwen

bier 2
Algemeen
Naam bier?
Proef datum03-11-07
Brouwer Thibolleke
Biertype?
Alcohol %9 %

Uitelijk
Kleurdonker amber roodbruin
Schuim geen
geurHogere alcoholen, beetje lijmachtig (velpon)

Smaak
basissmaak zoet
mondgevoel plakkend
body vol
koolzuur licht
nasmaak geen

Opmerkingen
Het ontbreekt aan hopbitter en aroma. Je hebt veel hogere alcoholen, dat maakt het bier onaangenaam.


MO

Ik schenk zojuist een bier van William in. Nr 14. Ondanks dat ik de afkorting WK volgens mij zelf heb bedacht, weet ik niet meer wat het betekent.  Het is een prachtig donker rood/bruin bier met een schitterende mousse schuimkraag. De neus is zowel hoppig, behoorlijk rozijnig als Rochefort gist achtig. Heel fris ook. Het water loopt me in de mond. De smaak is super lekker: hele mooie complexe mouten, ik vermoed behoorlijk wat special B. Iets zoetig, licht bitter, een uitstekende balans. Dit is toch niet je Chimay kloon? Die was ook wel super lekker van moutsmaken.

William

Citaat van: MO op 13-11-2007  21:51 uDit is toch niet je Chimay kloon? Die was ook wel super lekker van moutsmaken.

Yep, dat was de Chimay kloon die we dus moeten gaan downgraden naar een "echte" Chimay. Waar zijn we mee bezig  :D

MO

Tsjonge, ik heb hem nu bijna op maar wat een super super lekker bier is dit. Echt, weg met die Chimay, met zijn allen aan dit bier. Misschien nog even het recept posten. Komt overigens ook een heel eind in de buurt van de zuster agatha, dat dan weer wel. Misschien is deze nog wel wat lekkerder...(wat zeg ik nou).

William

Ik proef nu de Petit Cru van Bazje:

koolzuur: veel
kleur: koper
helderheid: zeer helder
schuim: mooi schuim, langzaam inzakkend tot laagje
smaak: kruidig, koriander, moutigheid ontbreekt, prettig bitter
geur: kruidig, koriander, kruidnagel??
mondgevoel: droog
nasmaak: bitter en kruidig.

Conclusie: ik vind dit een erg lekker bier. Het heeft iets weg van de Chouffe maar dan iets minder verwarmend maar wel prettig kruidig zonder dominant te zijn.. Ik lees op het etiket dat dit een moutextractbier is (licht en tarwemoutextract)Daarnaast Hallertau en saazpellets als hop en als gist de Wyeast 3944 (Belgian White). De kruiderij bestaat uit gedroogde sinaasappelschil en koriander. Je mist misschien een beetje de moutigheid van een full-grain bier maar ik wist niet dat je met extract ook zo'n lekker bier kan maken.

[edit] op de fles staat een begin sg van 1050 en een eind sg van 1004. Klopt dit begin sg? Het voelt veel sterker.

William

Citaat van: MO op 13-11-2007  22:00 uTsjonge, ik heb hem nu bijna op maar wat een super super lekker bier is dit. Echt, weg met die Chimay, met zijn allen aan dit bier. Misschien nog even het recept posten.

Dit is een bewezen bier: 87 punten in Bergen op Zoom - goed voor een 4e plek. linkje

bazje

Citaat van: William op 13-11-2007  22:07 uIk proef nu de Petit Cru van Bazje:

smaak: kruidig, koriander, moutigheid ontbreekt, prettig bitter
geur: kruidig, koriander, kruidnagel??

Conclusie: ik vind dit een erg lekker bier.

[edit] op de fles staat een begin sg van 1050 en een eind sg van 1004. Klopt dit begin sg? Het voelt veel sterker.


William, bedankt voor het proeven en het posten van het resultaat.
Dit is echter buiten mijn verwachting  :weetniet:
Ik heb het afgelopen zondag ook nog eens geproefd en vond er nog steeds een "botersmaakje" aan zitten.

Er zit geen kruidnagel in, wel koriander. Ik denk dat de kruidigheid uit de gist en de hop komt.

Het begin SG klopt echt, alleen is de vergisting heel langzaam verlopen met mijn eerste (?!) giststarter.
Link : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7021.0/all.html

Fijn dat je het een lekker bier vond. Ik durfde het niet in te zenden in Oss, maar nu ik dit lees is dat toch weer jammer. ;D

Met moutextract zijn zeker lekkere bieren te brouwen. Ik heb zelf heeeel veel geleerd van extract brouwen en dat heeft mij geholpen om het allemaal overzichtelijk te houden toen ik "all-grain" ging brouwen. Het koken, hoppen, bottelen, etc. heb je dan al onder de knie !!
Smakelijk, maar ook makkelijk, zeker als je ook nog korrelgist en hoppellets gebruikt   :pan:

bazje

Citaat van: MO op 13-11-2007  21:51 uOndanks dat ik de afkorting WK volgens mij zelf heb bedacht, weet ik niet meer wat het betekent. 

William Kloek ?

thibolleke

Jeroen, je vond mijn biertje dus niet zo goed he. :-\
Ik vind hem wel best te drinken, ik zit er nu voor. Hij heeft volgens mij ook wel een heel hoge vergistingstemperatuur gekend. En daar zijn vooral heel veel esters bij gekomen.
Van hogere alcoholen merk ik maar weinig.
Het bier heeft weinig koolzuur, maar daar mee rekening houdend houd ik altijd een kraagje over dat zakt tot een ringetje. Jij had geen kraag? Dat is raar.

Wat jij overigens met velpon associeert is denk ik het citroengras, hetgeen in de nasmaak verder loopt. Dus wel sprake van nasmaak.
Onze proefnotities verschillen toch wel heel hard moet ik zeggen.
(ik drink hem overigens wel koud uit de koelkast)

Ik ben nu toch benieuwd naar de andere hun proefnotities. Wie mijn bier dus heeft; proeven maar, ik denk dat hij ongeveer rijp genoeg is.

Hmmm hij stijgt wel snel naar het hoofd, dat zullen dan toch de hogere alcoholen zijn?

Groeten
Thibolleke

JeroenCV

Veel hogere alcoholen vormen verschillende esters. Maar misschien ben ik gewoon gevoelig voor die hogere alcoholen. Als je nog meer hebt, wil ik het best wel eens analysteren op het lab.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.