Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ruilbieren hobbybrouwendag 2007  (gelezen 56354 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Ruilbieren hobbybrouwendag 2007
« Gepost op: 21-10-2007 16:29 u »
Er is natuurlijk weer het nodige afgeruild gisteren en daarom gaan er natuurlijk ook veel proefnotities komen. Zelf heb ik bijna een krat vol met ruilbieren :lekkerbier:

Als eerste heb ik de alt van Edwin geproefd:

Geur: Wat droppig, gebrand en moutig/zoetig.
Kleur: Donker, rond de 40-50 EBC.
Helderheid: Koude waas.
Schuim: Blijft goed staan, mooie fijne belletjes.
Smaak: moutig, gebrand en ietsjes bitter.
Body: Dun.
Nasmaak: Niet veel, een klein beetje bitter.
Koolzuur: Mooi, niet teveel.
Conclusie: Een mooi bier maar het zou, voor mijn smaak, iets minder gebrand en wat bitterder mogen zijn. Ik heb pas 1 "echte" alt op en dat was gisteren dus ik kan niet beoordelen of hij binnen de klasse valt. Technisch zit het bier goed in elkaar.

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Ruilbieren mtg hobbybrouwendag 2007
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2007 18:41 u »
De scotch export ale van William:

Geur: Niet veel geur, een klein beetje zoetig, moutig en wat (hogere) alcohol, kruidig.
Kleur: amber kleurig, hij lijkt mij eerder rond de 20 ebc dan de 28 volgens etiket.
Schuim: Veel en wat grof.
Smaak: Heel apart. Het bier smaak droog en er zit een hele aparte kruidige smaak aan. Ik kan het niet omschrijven want ik heb nog nooit een bier zoals dit geproefd.
Nasmaak: Wat bitterig.
Koolzuur: Heel veel.
Conclusie: Dit is de eerste scotch export ale die ik proef. Ik vind het een heel apart bier maar het is niet echt mijn smaak. Ik vind vooral de vreemde kruidige smaak niet lekker en mis een beetje de (bittere) nasmaak. Omdat ik dus nog nooit eerder zo'n bier op heb weet ik niet of het goed is volgens de klasse. Ook zag ik dat dit het bier is met de gekaramelliseerde wort. Hier proef ik niet veel van, kan dat kloppen?

Wesley

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2007 19:03 u »
Ook zag ik dat dit het bier is met de gekaramelliseerde wort. Hier proef ik niet veel van, kan dat kloppen?

Bedankt voor jouw commentaar op de Scotch export ale.

De extra karamelsmaak door een hoeveelheid wort te karameliseren kwam voor mij ook niet over (ook niet bij mensen van ons MTG clubje). Waarschijnlijk had ik nog verder moeten koken. Ik denk dat het inkoken ook heeft geleid tot een typische geur (een beetje bloemig?) of misschien dat het nog komt door de Scotch Ale gist die licht diacetyl kan geven.

Dat de kleur minder is dan wat op het etiket staat zal waarschijnlijk komen doordat veel van de gekaramelliseerde  wort uiteindelijk is gesedimenteerd tijdens de vergisting.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2007 19:06 u »
De geur is inderdaad een beetje kruidig of bloemig. De geur proef ik ook, dat is geen diacetyl. Het lijkt te smaken als een soort kruid maar ik kan het geen naam geven. Jammer dat het inkoken van die wort anders is uitgepakt dan je gepland had.

Wesley

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 22-10-2007 08:49 u »
Geur: Wat droppig, gebrand en moutig/zoetig.

Ik ben blij dat er voldoende druk op is komen te staan. Ik was wat ongeduldig tijdens de nagisting en naar mijn idee duurde en duurde het maar, voordat de koolzuurdruk voldoende was. Gelukkig toch gekomen. De bitterheid zit volgens de (onnauwkeurige) berekeningen aan de bovenkant van de klassegrenzen van het bier. Mijn doel was om in de buurt te komen van Uerige Alt (das leckere Dröppke) en als ik jouw opmerkingen lees kom ik daar inderdaad aardig bij in de buurt ;D

Bedankt voor het proeven!

Edwin

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 22-10-2007 10:59 u »
Ik heb een aantal bieren gekregen die niet helemaal op dronk waren.

Ik kan me alleen nog herinneren dat Gerb's bier nog erg jong was en die van Thibolleke ook (citroengras bier). Zijn er nog meer ruilbieren die nog wat tijd nodig hebben :biersmile:?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22-10-2007 11:02 u »
Mijn pils en bitter mogen ook nog wel even rusten. De pils zeker, die moet nog hergisten (schud hem maar een beetje af en toe). De bitter is op druk maar bevat nog erg veel diacetyl en mag dus nog wel een weekje of 2-3 rusten.

Wesley

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 22-10-2007 11:18 u »
Mijn Porter en Stout zijn nog erg jong. De botteldatum heb ik op het etiket geschreven, dus kijk er even naar voordat je het open maakt.

Edwin

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Ruilbieren hobbybrouwendag 2007
« Reactie #8 Gepost op: 23-10-2007 12:00 u »
Heeft iemand nog meer van mijn bok op?
Ik heb per ongeluk  ::) een heel krat laten staan op het terrein.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #9 Gepost op: 23-10-2007 13:43 u »

Ik heb een flesje meegenomen en in de trein opengemaakt. De eerste paar slokken gingen nog wel, maar daarna kwam er een heel apart smaakje om de hoek, beetje vuile vaatdoek, onfris smaakje. Op dat moment was mijn smaakvermogen niet helemaal top meer dus het kan ook aan mij hebben gelegen.

PS: moet dit topic niet eens wat opgezuiverd worden, het moet toch over smaaknotities van ruilbieren gaan?

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #10 Gepost op: 23-10-2007 16:25 u »

Ja ik heb er een mee naar huis. In Oss zelf heb ik ook een slokje gedaan van je bier, zoekend naar wat de infectiesmaak zou kunnen zijn had ik toen een smaak die mogelijk de smaak zou kunnen zijn die jij als infectie bedoeld? Volg je nog?

Nou ik zal hem vanavond nog eens proeven, ik laat je hier nog wel iets weten dan.

Groeten
Thibolleke

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2007 16:51 u »
Hoi Hoi,

Ik heb je bok ook geproefd en wat me opviel is dat het bier geen zoetige indruk gaf, ondanks het hoge eind SG van 1020. De gist vreet volgens mij dextrines op of zo :weetniet:. Het bier was niet vies, maar ook niet echt super lekker. Er zat een wat doffe, droge smaak aan... een klein zuurtje leek het wel.

Groet Caspar

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 23-10-2007 19:01 u »
een klein zuurtje leek het wel.

Heel zacht melkzuur kan ik mij herinneren..bij mij staat ie ook nog.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #13 Gepost op: 23-10-2007 20:28 u »
Ik zit nu voor je aquarium belucht biertje Hoppie.

Dus; ik vind het geen lekker bier, maar ik zou niet durven zeggen dat dit door een infectie komt. Moet een infectie boven een smaakdrempel komen voor het een infectie genoemd kan worden? ::)
Er zit vooral iets raars in de smaak vanachter in de mond tot keel die ik niet kan thuis brengen.

Heb je er niet gewoon zo'n domme Engelse gist tegenaan gesmeten? Dat zal het verklaren! (ik lok geen offtopic onderwerp uit)

Groeten
Thibolleke

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 23-10-2007 21:15 u »
Zonder iemand te willen schofferen, heb ik de hergisting(schudden)/beluchten/olijfolie en andere discussies verwijderd.

Ik heb Hoppies bier vrij vroeg op de zaterdag geproefd. Was inderdaad een infectie volgens mij, ik vind Oscars beschrijving (zacht melkzuur) wel passend bij mijn proefervaring.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 23-10-2007 21:40 u »

Citaat
Er zit vooral iets raars in de smaak vanachter in de mond tot keel die ik niet kan thuis brengen.

Juist, dat heb je goed geproefd.
Het lijkt wel iets metaalachtigs.
Het is in ieder geval niet lekker.  :-\

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2007 19:29 u »
Ik heb voor mij staan; duivelsbier van MO.
Biertje van 12% alc vol

Geur: Stevige frisse hopgeur. Citrus maar dan van een hop die ik nog niet heb gebruikt. Een Amerikaanse of zo.
Kleur: Koper
Helderheid: goed
Koolzuur: redelijk veel, schuim komt sterk opzetten. Kraag stabiel, vol inzakkend tot klein kraagje.
Body: Medium-large, je zou een grotere body verwachten met die 12% alc vol
Smaak: Bitter, moutig, droog, licht zoeitig. Maar volgens mij wel ver uitgegist.
Zoetigheid in harmonie met de bitterheid. <=== Heerlijk!
oja, alcohol verwarmend, wat wil je.
Nasmaak: na bitter op de tong. Zoetige komt even op.

Ik vind de 12% alc vol iets teveel voor een perfecte balans in dit bier. Met 10% alc vol en misschien iets minder suiker had hij wat meer in balans geweest.
Toch is dit een SUPER lekker en goed biertje. Zo kan ik er wel meer op! Dit recept moet ik echt weten. Zowat het beste biertje dat ik heb gedronken de afgelopen maand (na de Westvleteren natuurlijk :denken:)

En MO, hoe oud/ jong is dit biertje?

Groeten en bedankt voor dit heerlijke biertje!

Thibolleke

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 24-10-2007 19:36 u »
Ik zit ook aan een biertje:

24-hoppenbier.
Bohemian lagergist warm vergist.
4,5% alc.
30IBU

Dit is een lekker fris toppertje!
Zonder enige afwijking what so ever!
Goed bier!

Met wie heb ik deze geruild?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #18 Gepost op: 24-10-2007 19:49 u »
De voorbijgegane topics van de afgelopen maanden herinnerend gok ik op Wesley.
Deze is met een ondergist op "normale" bovengist temperaturen vergist (zoals ook steambeer).

Mooi dat de gist geen vervelende bijsmaken geeft!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #19 Gepost op: 24-10-2007 21:36 u »
Theo,

Ik drink nu je saison. Helaas kan de gist mij niet bekoren, ik heb nu verschillende brouwsels gedronken met deze gist en het gaat me wat tegenstaan. Desalniettemin brouwtechnisch een prima bier.

gr. Johannes

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 25-10-2007 00:58 u »
Ik zit ook aan een biertje:

24-hoppenbier.
Bohemian lagergist warm vergist.
4,5% alc.
30IBU

Dit is een lekker fris toppertje!
Zonder enige afwijking what so ever!
Goed bier!

Met wie heb ik deze geruild?

Die is inderdaad van mij. Zelf vind ik hem net niet bitter genoeg. Met zo'n 35 tot 40 IBU zou dit pas echt een top bier zijn. Dankzij de ondergist is het wel een lekkere doordrinker. Binnenkort heb ik weer een mooie gistslurrie tot mijn beschikking van een pils dus dan ga ik weer lekker veel van dit spul maken.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 27-10-2007 19:40 u »
Helaas hop, jouw bok kan ik niet lekker vinden. Er lijkt een vreemde infectie in te zitten, niet echt zuur maar niet lekker. Ik kan de geur niet goed omschrijven maar het is wel een vreemd soort infectie.

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #22 Gepost op: 27-10-2007 20:34 u »
Ik drink nu, de bok van Capsar.

De looks: heel goede kraag die snel opkomt en langzaam zangt tot een klein laagje. Glasplakkend.
             Het bier is goed helder, donker met een donker rode schijn.
Geur: uim weinig hop eigenlijk, het ruikt naar bier of zo. Het heeft iets moutig dat gevormd is door de gist. Ik ruik ook een klein beetje de alcohol.
Smaak: In België is bok niet echt zo bekkend. Dit is nog niet mijn 10e bok ooit.
           Wat mij altijd opvalt bij de bokken die ik gedronken heb is de munich mout. Die zit hier ook in he?
           Smaak is complex moutig en helemaal in balans. Ook de ruime hoeveelheid koolzuur vind ik zeer goed passen in het plaatje.
           Bitterheid is subtiel met een IBU in de 30? (staat het recept hier ergens gepost?)
           Medium body zorgt mede voor een perfect doordrinkbaar bier.

Ach het is al weer op..... :(
Proficiat met dit lekker biertje Caspar.

Groeten
Thibolleke

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 27-10-2007 20:42 u »
Mijn naam is dan wel geen Caspar maar ik weet ook wel wat van dit biertje :D

Het recept staat hier.

De basismout is inderdaad munchener. De bitterheid zit op 30 IBU. Caspar kan je meer vertellen over de vergisting. Volgens mij heb je ook een bok van mij maar die is met ondergist vergist, ook erg lekker.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #24 Gepost op: 27-10-2007 20:53 u »
Mooi dat je het lekker vond :biersmile:! Gelukkig ruikt het bier... naar bier... hahaha ;D.

Mijn bok is vergist met de Wyeast European Ale en dit is gecontroleerd gebeurd op een graadje of 17 a 18 (in een koelkast met dezelfde Conrad thermostaat die jij ook heb :duimop:).

Groet Caspar

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #25 Gepost op: 27-10-2007 21:02 u »
Ik heb precies een interessante topic gemist! Mooi verslag hoor.

Maar over die hoppigheid, 30 grammetjes aromahop op 40 liter bier. Dat heeft toch geen zin? Of is dit tipisch bokbier?
Ik zal er de biertypengids eens bij nemen  ;D

Wesley, ook die bok ging je me nog geven. Helemaal vergeten. Ik heb enkel je bitter.
Jammer want ik had hem heel graag naast deze bok geproefd.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 27-10-2007 21:06 u »
Wesley, ook die bok ging je me nog geven. Helemaal vergeten. Ik heb enkel je bitter.
Jammer want ik had hem heel graag naast deze bok geproefd.

Zeker jammer. Volgende keer zal ik zeker een paar lekkere bieren voor je meenemen om het goed te maken ;)

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #27 Gepost op: 27-10-2007 21:09 u »
Je hebt gelijk Thibolleke, wat betreft het aroma. In een bok hoort eigenlijk helemaal geen hop-aroma, maar wij waren gewoon een tikkie eigenwijs ;). 30 gram op 40 liter is echt heel subtiel (bijna niet) te proeven.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #28 Gepost op: 27-10-2007 21:28 u »
Ik heb de "bokjes" van Caspar en Wesley net eens naast elkaar geproefd:

Caspar (European Ale gist)Wesley (Czech pils gist)
koolzuurmatigmatig tot weinig
kleurrood/donkerbruinrood/donkerbruin
helderheidlichte tweeschijnhelder
schuimveel, stabiel, romigveel, stabiel, polyhedrisch
smaakzoet, licht drop/gebrand, bitterniet zoet, minder droppig, minder bitter
geurgistigneutraal/clean
mondgevoel/bodylicht plakkerig, volminder vol
nasmaakbitter - blijft lang hangenminder bitter
totaalerg lekker, misschien iets te zoeterg lekker, iets doordinkbaarder

Leuk om deze twee naast elkaar te proeven en zo het effect van de gist te zien. Opvallende verschillen zijn de zoetheid, de gistgeur en een ander type schuim.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 27-10-2007 21:51 u »
Polyhedrisch? Het woord staat niet eens in de Van Dale, pestkop.

Verklaar je nader, zo kom ik er niet uit.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 27-10-2007 22:04 u »
Het blauwe bier van Jeroen is echt heel grappig. Schenk er zojuist nog 1 in. Prima witbier, iets aan de saaie kant voor de stijl. Ditmaal komt het bier er zeker niet uitzetten. Hij is eerder wat te laag gecarboneerd, schuim is ook te weinig en niet stabiel, zakt in tot helemaal niets. Met meer suiker voor navergisting had hij meer kans gehad.
Een tamelijk smakelijk witbier met een hele geinige kleur.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #31 Gepost op: 27-10-2007 22:09 u »
Polyhedrisch? Het woord staat niet eens in de Van Dale, pestkop.

Verklaar je nader, zo kom ik er niet uit.

Ha, eindelijk hebben we MO met de mond vol tanden. En om nu direct een plaatje van Tarzan, the girls friend, te plaatsen. Het onderste plaatje lijkt wel een vibrator  :P

Een polyhedrisch schuim kun je zien als een echt pilsschuim. Als je zo'n schuim gaat vormen dan begin je met een verzameling ronde gasbellen die zich op elkaar gaan stapelen. De vloeistof in zo'n bellen verzameling zakt langzaam tussen de lamellen naar beneden (=drainage). De lamellen tussen de bellen worden daardoor veel dunner en zullen af en toe breken. Hierdoor krijg je een wat grover en droog schuim dat zicht kenmerkt door redelijk goede gedefinieerde hoeken tussen de contactpunten van de bellen. Het proces van uitzakken van de vloeistoffen en het breken van de bellen (coalescentie) is heel erg afhankelijk van de aanwezigheid van eiwitten, hopcomponenten, viscositeit (restsuikers) e.d.

Het tegenovergestelde is een echt bellenschuim - de bellen blijven rond doordat er minder vloeistof draineert en de bellen zullen daardoor ook minder knappen / samenvloeien waardoor je een fijner / romiger schuim overhoud. Je zult dit vaker zien in bieren die een hoger sg hebben en meer eiwitten of grotere eiwitten bevatten

Ik zag duidelijk dat het schuim van Czech pils gist veel meer een polyhedrisch schuim gaf dan de European Ale van Caspar.

Ik zal nog een op zoek gaan naar een plaatje....

http://www.esam.northwestern.edu/~sascha/foam.html

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 27-10-2007 23:13 u »
Ik ga nu een bier proeven welke volgens mij van Wesley is

op het etiket staat :
15 - > 200 IBU
Rochefort gist
9% alc
>200 IBU ?

Gebotteld
14-06-07

* Het bier is donker met een licht rode gloed en is troebelig, tweeschijn. 
* De geur is extreem hoppig, maar toch komt er meteen een scherpe moutgeur van kleurmout tussen door (Special B mout ?).
* De schuim is wel mooi compact en stabiel en is licht glasplakkend.
* Koolzuur is er niet te zien en in de smaak ook bijna niet te proeven.
* In de smaak een grote hopbom, vel hopsmaken met de gebrande mouten komen er toch tussendoor. De bitterheid vind ik eigenlijk nog wel
   meevallen. deze blijft niet eens zo lang anwezig in de nasmaak. In de nasmaak voornamelijk karamel, chocolade en wat mout gebrandigheid.
   Het bier heeft wel een volle body en een branderig mondgevoel.

Wel een lekker bier, maar geen doordrinker.. :proost:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 27-10-2007 23:32 u »

Citaat
De bitterheid vind ik eigenlijk nog wel
   meevallen.

Gij zult niet liegen (staat in de bijbel).

Natuurlijk is 200 EBU niet te zuipen.
Kom op man.  :P

:weetniet:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 27-10-2007 23:36 u »
Natuurlijk is 200 EBU niet te zuipen.
Kom op man.  :P

Er stond een vraagteken acxhter die 200. Hij was zeker bitter, maar echt geen 200 IBU, want dan lag ik nu al te slapen  :slaperig:  :D Wellicht door het hoge alcohol % en de aanwezigheid van gebrande mouten. Deze maskeren natuurlijk deels andere smaken. Ik denk dat ie overkomt als 60 of 70 IBU.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 27-10-2007 23:41 u »
Citaat
Ik denk dat ie overkomt als 60 of 70 IBU.

Nee, je hebt gewoon 200 EBU op ouwe p*k.
Boven de 40 EBU zijn de verschillen niet meer goed waar te nemen.

:biersmile:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #36 Gepost op: 28-10-2007 09:37 u »
Het blauwe bier van Jeroen is echt heel grappig. Schenk er zojuist nog 1 in. Prima witbier, iets aan de saaie kant voor de stijl. Ditmaal komt het bier er zeker niet uitzetten. Hij is eerder wat te laag gecarboneerd, schuim is ook te weinig en niet stabiel, zakt in tot helemaal niets. Met meer suiker voor navergisting had hij meer kans gehad.
Een tamelijk smakelijk witbier met een hele geinige kleur.

Ik heb inderdaad weining hergistingssuiker gebruikt; ik was bang voor groene knallers.  :pan:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 28-10-2007 11:44 u »
Die van 200 IBU was inderdaad van mij Oscar. De bitterheid valt inderdaad reuze mee daarom ook het vraagteken bij de 200. Het bier is berekend op 200 IBU maar ik schat dat het misschien rond de 100 is. Het bier staat ook stijf van de hogere alcoholen want de gistingstemperatuur is opgelopen tot boven de 30 graden (schat ik).

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 28-10-2007 11:50 u »
Die hogere alcoholen hadden geen kans tussen die sterke hopgeur  :D

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #39 Gepost op: 28-10-2007 11:55 u »
Gisteren ook twee ruilbiertjes op, beide erg lekker :duimop:.

Bok Wesley

Kleur: Donker rood / bruin, helder.
Schuim: Mooie fijne schuimkraag, koolzuur weinig tot medium.
Geur: Droppig, licht karamel, chocolade.
Smaak: Droppig, moutig (romige munich smaak), pure chocolade, zacht zoetig, iets bloemigs van de hop.
Mondgevoel: Iets plakkerig.
Nasmaak: Bitterig (achter in de mond), karamel.
Body: Medium tot vol.
Conclusie: Minder fruitige gistsmaken en cleaner dan mijn bovengistende versie van de bok (leuk om die verschillen te proeven ;D). Ik vind het een strakke goede bok, ietsje minder caramout dan is ie helemaal perfect! Ik ben blij dat ik nog twee flesjes heb liggen :biersmile:.

Strong Scotch William

Kleur: Donker bruin, helder? (niet goed te oordelen).
Schuim: Mooi stabiel, koolzuur medium.
Geur: Karamel, zoetig, moutig, later flink kruidig.
Smaak: Vol, veel karamel, zoetig moutig, bitterig en flink wat kruiden (vooral de jeneverbes lijk ik te proeven).
Mondgevoel: Plakkerig.
Nasmaak: Bitterig, kruidig, verwarmend.
Body: Vol.
Conclusie: Mooie volle Scotch, in het begin een bijzonder uitgesproken karamel smaak (leek wel zo'n karamelreep die ik wel eens kreeg als kind zijnde ;D). De kruidigheid is complex (vooral naarmate het bier langer in het glas zit), niet nog harder schudden met de kruidenpot is mijn advies ;). De moutstort is goed in balans met het gistprofiel. Wat was de vergistingstemp?

Binnenkort gaat mijn Scotch ook op de fles, ben benieuwd of die op deze lijkt.

Groet Caspar

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #40 Gepost op: 28-10-2007 12:45 u »
Strong Scotch William

Smaak: Vol, veel karamel, zoetig moutig, bitterig en flink wat kruiden (vooral de jeneverbes lijk ik te proeven).
Conclusie: Mooie volle Scotch, in het begin een bijzonder uitgesproken karamel smaak (leek wel zo'n karamelreep die ik wel eens kreeg als kind zijnde ;D). De kruidigheid is complex (vooral naarmate het bier langer in het glas zit), niet nog harder schudden met de kruidenpot is mijn advies ;). De moutstort is goed in balans met het gistprofiel. Wat was de vergistingstemp?

Hoi Caspar,

Bedankt voor jouw notities. De kruiden lijken dit bier inderdaad complex te maken en wel iets van de volheid weg te nemen. Bij een keuring werd dit bier niet als een Scotch aangeduid maar zou het meer op een milk stout lijken.
Hij is vergist op zo'n 23º C gedurende 2 dagen en daarna geheveld en gedurende 1 week bij 17º C. Daarna 2 weken bij 8 ºC en daarna gebotteld.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #41 Gepost op: 28-10-2007 13:48 u »
Wat zeg je me nou, werd dit bier als een milk stout gekeurd ???? Echt serieus, het lijkt voor geen meter op een milk stout :-\.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #42 Gepost op: 28-10-2007 13:52 u »
Wat zeg je me nou, werd dit bier als een milk stout gekeurd ???? Echt serieus, het lijkt voor geen meter op een milk stout :-\.

Ja werkelijk "gaat meer richting milk stout". Nu ken ik die stijl niet dus kan ik daar niet over oordelen. Voor een Strong Scotch zou de smaak te gebrand/droppig zijn en zou dit bier te weinig body hebben.
Als tip kreeg om de moutsamenstelling aan te passen en een andere gist te gebruiken. Ik had de Wyeast Scotch Ale gebruikt  :weetniet:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #43 Gepost op: 28-10-2007 14:03 u »
Een milk stout is gewoon een stout met melksuiker (lactose) om hem zoeter te maken... jouw bier had helemaal geen uitgesproken gebrande mout smaken vond ik, ook zou de gist niet geschikt zijn voor een stout. Ik heb niet zo veel Scotch Ale's op (Alleen Gordons en Traquair House), maar jouw bier had wel soortgelijke karakteristieken :proost:.

Vreemde keuring (maar dat zeggen we wel vaker he ;D).

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #44 Gepost op: 28-10-2007 14:53 u »
Casper, je IPA, of eigenlijk dubbele IPA volgens mij is super! Het 3e bier vanmiddag - ik val zo om - maar wat een plaatje. Kleur misschien iets te donker, body wat aan de volle kant, maar die hop, die hop. Zowel in geur als in smaak prominent aanwezig. Kun je me het recept nog eens linken? Prachtig uiterlijk ook, met die schitterende volle mousse kraag. Meer hop, meer en fijner schuim, mooie regel is dat.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 28-10-2007 16:39 u »
Zo, voordat ik pannekoeken ga bakken, eerst een biertje van Halikidee. Er staat alleen 1072 en brouwdatum 28-06-07 op. Ik lees sundbier, wat zou dat nou weer betekenen? Spannend.

uiterlijk: donkerrood, iets troebel. Hele mooie fijnbellige schuimkraag
geur: fruitig, wat zepig-hoppig (niet storend), iets moutig
smaak: overdadige caramoutsmaak (lekker, ik houd van speciaalmouten), stevige nabitter, wat aan de zoete kant, gist lijkt wat op de Cooper's gist maar dan mooi uitgegist.

Lekker vol bier, veel smaak. Niet in te delen in types volgens mij, of wel, Halikidee?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #46 Gepost op: 28-10-2007 20:39 u »
MO, bij deze het recept... de draad is wat rommelig geworden:

Caspar's Imperial IPA

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         7.49
Anticipated OG:          1.079    Plato:             19.17
Anticipated EBC:          32.0
Anticipated IBU:          56.5
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  1.3     0.10 kg.  Light Dry Malt Extract                       1.046     17
  4.7     0.35 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0
  4.7     0.35 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 79.9     5.98 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  9.4     0.70 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.037    106

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 17.59 g.     Wye Target                        Whole   13.60  19.0  First WH
 21.11 g.     Wye Target                        Whole   13.00  22.9  60 min.
 24.63 g.     Cascade                           Whole    7.00   8.7  20 min.
  7.04 g.     Wye Target                        Whole   13.60   2.9  10 min.
 14.07 g.     Cascade                           Whole    7.00   3.0  10 min.
 30.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico

Mash Schedule
-------------

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     65      65   Infuse    69       28.08   3.99
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.99

-----

De hop is hoofdzakelijk Cascade en een vleugje Target (maar de punch is Cascade ;D), dit bier is inderdaad mijn interpretatie van een dubbele IPA :lekkerbier:... Deze gaat zeker opnieuw gebrouwen worden volgend jaar ;D!

Hoeveel IBU heeft dit bier denk jij? Ik geef hem 56 IBU... maar misschien zijn mijn smaakpappillen totaal geruïneerd na al die hopmonsters >:D.

Groet Caspar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #47 Gepost op: 28-10-2007 21:59 u »
Neuh, bij 1079 smaakte hij ook wel als rond de 50. Maar die aroma's zo heerlijk! Mijn Muifel USA heeft ook weer een enorme Cascade koudhopgift. Misschien is dat het enige waar Cascade voor bedoeld is...zo, zo, zo lekker!

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 28-10-2007 22:45 u »
Dan zal ik nog maar iets on-topics posten :D

Vandaag het groene biertje van Jeroen gedronken. Het is heel bijzonder maar ik vond hem niet echt lekker. Het biertje had een vreemde zwavelige geur en in de smaak zat ook iets vreemds. Misschien komt dit uit de gist maar het is mij niet echt duidelijk wat het precies is.

Nu zit ik aan de bok van MO:
Hij ruikt ook niet erg lekker, misschien wat warm vergist? De smaak is ook niet erg lekker(voor een bok) hij is heel fruitig en ik proef geloof ik ook wat kruidigs? Hij geeft ook een beetje een alcoholverwarmend mondgevoel wat hem ook wat minder fris maakt.
Helaas niet zo'n mooie bok dus. Ik ben erg nieuwsgierig naar de andere bieren want die zullen ongetwijfeld beter zijn.

Wesley

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 29-10-2007 08:06 u »
Ha die MO,

Bedankt voor de recentie.
Ik had na een jaartje brouwen een aantal restantjes mout over.
Volgens oud Brabants gebruik is het Sund om zoiets weg te gooien.
Dus daar heb ik maar een biertje van gebrouwen.
De meest logische naam vond ik dan ook Sundbier.
Er zit o.a. in:
Pilsmout
Caramout 120
Caramout 50
Munichmout
Tarwemout
Honing
Koriander
En de gist is Windsor gist.

Type omschrijving is voor mij ook moeilijk geweest.
Maar vind het zelf ook wel een prima gelukt biertje.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #50 Gepost op: 29-10-2007 12:44 u »
Wesley, je hebt vol-le-dig gelijk wat betreft mijn bock. Westmalle gist, heel veel muncheren mout en misschien te veel hop: het is niet veel dat recept.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #51 Gepost op: 29-10-2007 12:54 u »
Mijn Muifel USA heeft ook weer een enorme Cascade koudhopgift. Misschien is dat het enige waar Cascade voor bedoeld is...zo, zo, zo lekker!

Mee eens, een 100% Cascade bier van 50+ IBU is niet lekker volgens mij... te harsig! Je kan beter Target, Perle of Magnum gebruiken als bitterhop :proost:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 29-10-2007 14:37 u »
Wesley, je hebt vol-le-dig gelijk wat betreft mijn bock. Westmalle gist, heel veel muncheren mout en misschien te veel hop: het is niet veel dat recept.

Staat het recept ook nog ergens Martin? Volgens mij zit het bij dit bier ook niet zo in het recept maar meer in de gisting (temperatuur, hoeveelheid gist of iets dergelijks :weetniet:)

Wesley

den_organolept

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 29-10-2007 18:26 u »
Hoi Oscar,

Pas ook op voor mijn Doerak APA, zeker twee maanden later liggen.
Anders bijt de hop je kop eraf   :o

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Brouwen verbroedert
« Reactie #54 Gepost op: 29-10-2007 22:29 u »
Ben vanavond ook mar eens aan het proeven geslagen:

Boerderijbier van JeroenCV  Sterke Saison :11,4%vol. (En die alcohol is te merken ook! :nut: )

Bij het openen kwam het bier direct uit de fles schuimen, dus voor de volgende proever: wees gewaarschuwd!! (had ik het topic boerderijbier maar gelezen) De geur is zwak, maar dat komt ook door de dikke schuimlaag. Er komt iets door van oplosmiddel.

De smaak is complex, maar echt lekker vind ik 'm niet. Ik proef heel sterk oplosmiddel. Samen met een harde bitterheid overschaduwt dit veel van de andere smaken. Verder heeft het bier wel een aangenaam zuurtje, is lekker droog en licht kruidig.

Groet Matthijs

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #55 Gepost op: 30-10-2007 08:53 u »
Hoi Matthijs,

Tja ik had je nog zo gewaarschuwd voor de spuiter....

Ik vind het zelf erg zonde van die hoge alcoholen, die de smaakafwijking geven. hij had zo lekker kunnen zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #56 Gepost op: 30-10-2007 18:31 u »
Zo, net een flesje open getrokken waar alleen maar een sticker op staat met "10". dus geen idee van wie die is.  :weetniet:

Bij het openen komt het bier al uit de fles zetten, gushing dus. De geur is licht zurig, maar ook wat fruitig en citrusachtig. Waarschijnlijk Cascade hop.
De schuimkraag is wel erg mooi en stabiel. Matig grof van structuur. In het glas een mooie parelende koolzuurstroom.

De smaak, gelukkig geen infectie, is moutig een licht iets brood achtig (tarwe gebruikt?). Verder weinig smaken te herkennen. Het schuim zakt in tot
een mooi blijvend laagje. De nasmaak is wat moutig maar zakt vrij snel weg.
Het bier heeft een volle body en een droog mondgevoel.

Eigenlijk een heel lekkere doordrinker! Van wie is deze?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #57 Gepost op: 30-10-2007 19:41 u »
Hoi Oscar,

Pas ook op voor mijn Doerak APA, zeker twee maanden later liggen.
Anders bijt de hop je kop eraf   :o

Hoe oud is ie dan? Het zou zonde zijn als de aroma's verdwenen zijn... over het algemeen zijn we wel wat hop-geweld gewend ;D. Oscar heeft pas nog een bier op van 200 IBU ;).

den_organolept

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 30-10-2007 20:30 u »
Nu pas zo'n 2,5 week op fles.

Het is niet alleen behoorlijk bitter, het heeft ook een scherpe harsachtige geur.
De hop moet nog veel meer in harmonie met het bier komen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #59 Gepost op: 30-10-2007 20:36 u »
2,5 week is inderdaad nog veel te vroeg :duimop:.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 31-10-2007 20:29 u »
Bier: Duifel.
Brouwer: MO.
Geur: hoppig, zoetig, kruidig.
Kleur: Mooi, amber.
Helderheid: Koude waas, er drijven wat stukjes in het bier (dryhop?).
Schuim: Grof, er blijft een dun laagje achter.
Smaak: zoetig/moutig, wat bitterig.
Body: vol, zoet.
Nasmaak: moutig, bittertje.
Conclusie: Ik vind hem lekkerder dan verwacht want ik houd niet zo van zware blonde bieren maar deze is toch wel erg lekker.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 31-10-2007 20:53 u »
Dank. Stukjes koudhop dat kan. Niets lekkerder dan een hap hop toch? Ik zal het recept eens neerzetten, daar vroeg iemand anders ook al naar. Het is overigens Duivelse Muifel.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 31-10-2007 21:20 u »
Ok, ik ben ook erg nieuwsgierig naar het recept. Op het etiketje had je Duifel gezet dus vandaar. Zelf filter ik mijn dryhop bieren altijd zodat het bier mooi helder wordt :brouwen:

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #63 Gepost op: 01-11-2007 21:49 u »
Na het bottelen gaat er altijd wel een bierke in ;D:

Duivelse Muifel MO

Kleur: Amber, gistvlokken.
Schuim: Fijn schuim, stabiel, tamelijk veel koolzuur.
Geur: Hoppig bij het openen van de fles, iets fruitig, wat gistachtig, zoetig, iets fenoligs.
Smaak: Iets fruitig, tamelijk bitter (rond de 50 IBU), zoetig maar wel een droge indruk, ik proef Westmalle (lekker :proost:).
Mondgevoel: Iets plakkerig, ietsje koolzuur.
Nasmaak: Bitterig, veeeel alcohol.
Body: Medium tot vol.
Conclusie: Wow, dit is alsof ik een gepimpte Westmalle Tripel zit te drinken... ik heb de Wyeast Trappist vaak gebruikt, maar zo'n sterke Westmalle smaak heb ik nooit zo verkregen :duimop:. Geen typische Barley Wine, maar meer een Double Tripel (kan je hem volgen :nut:). Een heftige lekkere jongen, goed bier MO ;D!

Potver... weet je waar dit bier me aan doet denken, de alcohol stijgt naar mijn kop, is dit wel Westmalle gist??: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1675.msg18526.html#msg18526

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #64 Gepost op: 02-11-2007 07:48 u »
Een dubbele tripel, en dan ook nog eens rood van kleur. Mooi bier he? Hebben we weer een nieuw biertype uitgevonden? Haalde je de Amerikaanse hoppen er niet uit (link)?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #65 Gepost op: 02-11-2007 09:18 u »
Wow, 11,9% geen wonder dat ie zo hard erin knalde ;). Ik vond het bier niet uitgesproken citrus-achtig en had er geen Cascade uitgehaald. Bij het openen van het flesje kwam er wel een hele houtige / hoppige walm uit het flesje zetten maar het aroma vervloog vrijwel direct. Ook had het bier weinig hop smaken.

Dit was qua karakteristieken echt een tripel, maar dan super sterk en bitter: Droog, veel alcohol, goed doordrinkbaar... geen Barley Wine.

Ik denk dat ik zoiets ook maar eens ga brouwen :proost:.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 02-11-2007 09:54 u »
Tijdens het drinken vermoedde ik wel wat Amerikaanse (dry)hopjes. Ik vond het bier ook verrassend fris voor 12% alc.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #67 Gepost op: 02-11-2007 09:59 u »
Ja, hij was inderdaad erg verfrissend... maar hij had wel flink wat hogere alcoholen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 02-11-2007 10:13 u »
Die hogere alcoholen vond ik ook wel meevallen eigenlijk :weetniet:

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #69 Gepost op: 02-11-2007 10:23 u »
Grappig he, dat iedereen verschillend proeft en anders gevoelig is voor verschillende smaken? Moet je nagaan hoe die keurmeesters onderling zitten te discussiëren tijdens het ONK ;).

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 02-11-2007 10:26 u »
Wat zullen zij het zwaar hebben zeg samenvol :D

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #71 Gepost op: 02-11-2007 11:53 u »
Ik vond de hogere alcoholen ook heel goe meevallen voor zo'n zwaar bier.
Ze waren er zeker, maar relatief weinig voor het alcohol percentage.

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #72 Gepost op: 02-11-2007 15:56 u »
Hier mijn proefervaringen van 2 ruilbiertjes.

Green Fantasy van JeroenCV
Kleur: Groen
Schuim: snel wegtrekkend en verdwijnt zelfs
Geur: zoetig
smaak: licht bitter en een lichtte banaansmaak
mondgevoel: prikkelend
nasmaak: licht chemisch (misschien van de kleurstof)

nr 110 Bokbier van MO
Kleur: rood/donkerbruin
Geur:moutig en fruitig
smaak|: fruitig bitter
nasmaak: bitter
mondgevoel: verwarmend

Nog te proeven:
- nr 109 Pater Stef van MO
- Boederij bier van JeroenCV

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 02-11-2007 18:07 u »
Net heb ik het boerderij bier van Jeroen op. Helaas vind ik deze niet erg lekker Jeroen. Hij kwam bij mij ook een beetje uit de fles zetten, niet heel veel. Het bier is erg troebel (er drijven vlokken in). Het schuim is erg grof en snel weg. In de geur en smaak zit overduidelijk (hogere) alcohol. Het bier is ook een beetje zurig (hoort bij de stijl dacht ik?). Het is geen biertje voor mij. Wat vind je er zelf van Jeroen?

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 02-11-2007 18:32 u »
Bier: Strong scotch ale.
Brouwer: William.
Geur: Zoetig, moutig, karamel, erg lekker.
Kleur: Mooi, donker. Rond de 60 EBC.
Schuim: Erg mooi en blijft goed staan.
Smaak: Mooi vol, zoetig, lekkere karamellig, een beetje gebrand en ook iets kruidig.
Body: vol, zoet.
Nasmaak: moutig, bittertje, kruidig, alcohol verwarmend.
Conclusie: Erg lekker. Ik heb pas 1 keer een strong scotch op en dat was een Belgische (heel zoet). Deze is veel lekkerder dan die Belgische. De kruiden zijn het enige nadeel, ik proef ze iets teveel in de nasmaak. Verder is dit echt een super lekker bier :lekkerbier:

Wesley

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #75 Gepost op: 02-11-2007 18:48 u »
Conclusie: Erg lekker. Ik heb pas 1 keer een strong scotch op en dat was een Belgische (heel zoet). Deze is veel lekkerder dan die Belgische. De kruiden zijn het enige nadeel, ik proef ze iets teveel in de nasmaak. Verder is dit echt een super lekker bier :lekkerbier:

Bedankt voor het proeven Wesley. Ik ben er zelf ook erg content mee. Welke kruid haal jij er het sterkste uit? Ik het idee dat de kruiden er juist een beetje de warmte er aan geven maar daardoor ook de totale body wat verminderd.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 02-11-2007 18:54 u »
Ik ken de kruiden allemaal niet van smaak dus dat is erg lastig. Ik proef in ieder geval iets in de nasmaak wat ik zou betitelen als kruiden. Ik proef ook (heel lang nadat ik een slok heb genomen) een klein beetje zoethout, dit is net niet teveel. Maar heel kort na een slok proef ik ook iets. Misschien zijn het de jeneverbessen, maar die heb ik nog nooit op dus ik weet het echt niet.

Over een tijdje ga ik zelf ook nog eens een scotch brouwen, dit is een mooi voorbeeld.

Wesley

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #77 Gepost op: 02-11-2007 19:07 u »
De jeneverbessen haal ik er zelf ook uit (en Caspar ook), dat zou iets minder mogen. Er zat ongeveer 5 gr jevenerbessen op 15 liter in welke zo'n 15 minuten zijn meegekookt

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Brouwen verbroedert
« Reactie #78 Gepost op: 02-11-2007 21:37 u »
Vanavond een pils geproefd: 23-pils Bohemian lager gist (volgens mij van wesley)

Een mooi helder bier met een goede schuimkraag. Kleur is ook goed voor de stijl.
Oeps.. ff niet op de botteldatum gelet: 17-10 :pan: Nog te jong. En dat is ook te proeven. De smaak is nogal boterig. Ben benieuwd of dit bij andere proevers met meer geduld nog voldoende afneemt. Deze smaak overvleugelde de moutsmaken. De bitterheid is stevig maar wel erg lekker. Goed in balans met het volle mondgevoel. Wat is de eindvergistingsgraad? In de nasmaak een harde bitterheid.

Groet Matthijs

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 02-11-2007 21:43 u »
Hoi Matthijs,

Leuk dat je geproefd heb alleen jammer dat je hem nog iets te jong hebt gedronken want er zit inderdaad nog veel diacetyl in. Het bier is uitvergist tot een dichtheid van ongeveer 1010 oftewel 2,5 graden plato.

De bitterheid is zo'n 45 IBU en er is ook best wat hoparoma in het bier, maar dat wordt overstemt door de diacetyl smaak.

Het recept is hier te vinden.

Wesley

Offline piele

• Vol lid
    • KWBG
« Reactie #80 Gepost op: 02-11-2007 22:28 u »
Ik heb zojuist de bok van Hoppie opengemaakt. (van dat bewuste krat wat was blijven staan  :pan:)

Ik moet toegeven dat ik nog niet echt goed ben in het herkennen cq. uitdrukken van smaken, maar ik zal mijn best doen:
Kleur: robijnrood / bruin doorzichtig
Schuimkraag: Weinig schuim en valt vrij snel dood
Geur: Niet duidelijk te omschrijven. Er overheerst een geur die ik niet kan thuisbrengen. Het heeft wel duidelijk iets zurigs
Smaak: Een overheersende zure, ietswat metaalachtige? smaak. Mijn speekselklieren trekken samen. Duidelijk een niet bier-eigen smaak.
Conclusie: Ik kan dit biertje niet lekker vinden. Het heeft er van weg dat een infectie heeft huisgehouden in dit biertje. Helaas.

Peter

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 02-11-2007 22:49 u »
Goed geproefd,

Dit is mijn geinfecteerde bokbiertje.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7122.msg87719.html#msg87719
Ik denk dat het komt door te vaak opnieuw opkweken en/of een kapot beluchtingsfiltertje.
Het is van oorsprong een wilde gist (ook wel linke soep).
Voor mij dus effe geen maand van de experimenten, maar een lekker betrouwbaar korrelgistje.  ;D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 03-11-2007 17:19 u »
Bier: IPA.
Brouwer: Caspar.
Geur: Zoetig, citrus (Amerikaanse hop), erg fris.
Kleur: Amber/koper, rond de 30 EBC.
Helderheid: Helder.
Schuim: Grof, zakt redelijk snel in.
Smaak: Lekker bittertje in combinatie met een zoetige moutigheid. Ook zit er een sterk Amerikaans hop karakter aan. Het bier smaakt erg fris terwijl ik toch dacht dat het een behoorlijk zwaar bier is. Dat vind ik erg mooi.
Body: Medium.
Nasmaak: Hop/bitter.
Koolzuur: Heel mooi, niet teveel.
Conclusie: Erg lekker! Logisch natuurlijk, het is lekker bitter ;D Ik vind het bier lekker fris en mooi hoppig. Het is geeneens heel bitter, dat zou van mij nog wel hoger mogen. Hij smaakt vergelijkbaar (of misschien nog minder bitter :verbergen:) met mijn pils of bitters, die zijn 45 IBU maar met een lagere eind dichtheid natuurlijk.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 04-11-2007 20:41 u »
Bier: S26
Brouwer: Henielma.
Geur: Zoetig, droppig en een beetje waterig?
Kleur: Donkerbruin, 70-80 EBC.
Smaak: Het bier smaakt gebrand en zoetig, het lijkt wel een alt. Het bier heeft een enorm dunne body en komt en beetje waterig over.
Schuim: Niet veel, zakt in tot een dun laagje.
Body: Dun
Nasmaak: Gebrand/moutig.
Koolzuur: Niet veel, maar wel genoeg.
Conclusie: Een vreemd biertje. Het is erg moutig en ik mis de hop dus een beetje (volgens mij is dit bier <20 IBU) De body is wat dun naar mijn smaak. Het bier drinkt wel lekker door maar het is niet echt een biertje om voor te gaan zitten en genieten. Henielma, welk biertje was dit?

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #84 Gepost op: 04-11-2007 21:03 u »
Conclusie: Erg lekker! Logisch natuurlijk, het is lekker bitter ;D Ik vind het bier lekker fris en mooi hoppig. Het is geeneens heel bitter, dat zou van mij nog wel hoger mogen. Hij smaakt vergelijkbaar (of misschien nog minder bitter :verbergen:) met mijn pils of bitters, die zijn 45 IBU maar met een lagere eind dichtheid natuurlijk.

Hoi hoi Wesley, de volgende keer dat ik deze IPA ga brouwen wordt ie ook zeker wat bitterder, ik denk wel 65 tot 70 IBU. Maar ik vind hem nu ook al zeer goed :proost:. Hij is 55 IBU en dat is absoluut te vergelijken met een pils van 45 IBU (kijk naar het BU:GU ratio), misschien komt de pils zelfs wel bitterder over inderdaad :brouwen:.

Ik ga er ook maar weer eentje open trekken ;).

Groet Caspar

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #85 Gepost op: 04-11-2007 21:31 u »
Bier: S26
Brouwer: Henielma.
Henielma, welk biertje was dit?

S26 is een milk stout met wat cacaopoeder. 5,3% Alc. 28 IBU. 4% black debitterd 1200. Vandaar de wat gebrande smaak. Windsor gist. Begin SG 1050 en eind SG 1018

Ik kan me wel vinden in jou proefnotitie. Ik ben er zelf ook niet helemaal weg van. De chocolade kan je eruit halen als je het weet. Ik neem af en toe een flesje om te kijken of er gunstige smaakontwikkeling komt.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #86 Gepost op: 04-11-2007 21:35 u »
Dit bier vind ik meer op een alt lijken dan een stout. Ik vind die eind dichtheid erg verrassend want hij smaakt meer als 1005 of zoiets. De cacao is er, nu ik het weet, wel uit te halen. Zelf heb ik eens met echte chocolade gebrouwen maar dat was ook niet duidelijk te proeven terwijl er toch de nodige chocolade in het bier is gegaan toen.

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #87 Gepost op: 05-11-2007 00:42 u »
Ik heb een beugel voor me staan met een sticker "9" erop en meer weet ik niet...

Dus ook deze brouwer mag zich even melden... :D.

Hij is troebelig (Tweeschijn) en ruikt fris, licht weeig en fris zurig...hmmm het lijkt mij een witbier of een weizen..
Er zit een minimale visuele koolzuur activiteit in het bier. Bij het proeven zit er wel een lichte prikkeling in..net goed genoeg voor dit bier.
De smaak is fris, licht fris zurig, licht bitterig (niet te veel). En de nasmaak is kort met nog een licht bittertje..

Eigenlijk best wel een lekker bier eigenljk !  :lekkerbier:  (Er zijn commerciele bieren die minder lekker zijn)

Van wie is dit bier ?  :weetniet:

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Brouwen verbroedert
« Reactie #88 Gepost op: 05-11-2007 12:49 u »
Ik heb een beugel voor me staan met een sticker "9" erop en meer weet ik niet...

Dus ook deze brouwer mag zich even melden... :D.

Hoi Oscar,
Het zou misschien mijn bier kunnen zijn. Ik had wel beugels bij me, en nr.9 zou nog van de bierkeuring kunnen zijn. :weetniet: Maar ik had een weizen bij me dus dat klopt met je notities. 't Valt me wel op dat je de kruidnagel en banaan er niet uit haalt, want daar barstte die van. Vind het zelf 1 van mijn beter geslaagde bieren.

Groet Matthijs

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #89 Gepost op: 05-11-2007 12:51 u »
't Valt me wel op dat je de kruidnagel en banaan er niet uit haalt, want daar barstte die van.

't bier was nogal koud , ik denk iets te koud ( Damn de horeca  :verbergen:) om deze geuren goed te detecteren

Offline EtP

• Vol lid
  • wuivende gerst is het beste wat de zomer geeft
« Reactie #90 Gepost op: 05-11-2007 13:43 u »

Dat is het bier dat matthijs en ik samen gebrouwen hebben. De pilsmout die er voor gebruikt is, is zelfgemout. De tarwemout  is wel een commerciele mout.

Mvg Edwin :beersmiley:

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #91 Gepost op: 06-11-2007 01:14 u »
Net heerlijk zitten genieten van Martins Orval  107

Heel licht van kleur met een heel mooi schuim. Doet  visueel aan Duvel denken.
Geur: Bloemen-maar dan niet aan rozen o.i.d. denken, maar meer kruidig met een fris luchtje.
        Op de achtergrond heel lichte 'paardedeken' - beetje oud rubber-achtig.
Smaak: Heerlijke hopsmaak, maar niet overdreven bitter (voor een liefhebber) - blijft niet lang hangen, terwijl
           de Brett. heel zachtjes  tevoorschijn komt. (Of ik drink te snel)
           Weinig body, maar dat heeft Orval helemaal niet -

Prachtig bier Martin. :engel:

Dat de Brettanomyces niet erg overheerst vind ik juist
prettig, het is wel waarneembaar, maar de heerlijk kruidige hop overheerst.

Theo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #92 Gepost op: 06-11-2007 11:08 u »
Heerlijk bier he? En ook een echte wegdrinker. Inderdaad een verrukkelijke balans. Op 22 liter (na koken) zit 90 g Spalt Select uit eigen tuin inclusief 20 g koudhop. Basis hop is chinook (37 IBU). Het bier is best bitter hoor, maar wat dat betreft komen jouw en mijn smaak behoorlijk overeen.

Met dank aan Adrie en de andere broeders voor de gist, die is namelijk opgekweekt uit een Salmo Gold (en die kwam weer uit een Orval). Gelukkig geen infecties gehad na dit bier, en toch alweer 9 keer gebrouwen erna. Botteldatum was 18 juni.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 07-11-2007 18:29 u »
Ik zit nu aan de IPA van Caspar
Geur: citrus, typisch Amerikaanse hoppen, harsig, iets grassig, rauw hoppig, best aggressief hop profiel. De moutigheid is aanwezig, maar de hops beheersen dit bier.
Smaak: Typisch Amerikaans, iets scherp bitter, citrus, grassig, lijkt anders dan Cascade, Chinook? Ik proef ook nog wel iets terug van de gist, die typische US-05 smaak, een beetje een deeg-achtige smaak.
Nasmaak: lang naslepend bitter en flink speekselopwekkend.
Conclusie: Goed bier, drink echt lekker weg. Maar als ik dan een beetje kritisch mag zijn, het mag iets meer moutigheid hebben, maar dat is persoonlijk. De meeste IPA's die ik gedronken heb hadden over het algemeen een wat zoetere biscuit/dextrine moutbasis.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #94 Gepost op: 07-11-2007 18:42 u »
en flink speekselopwekkend.

hmm...Een kwijlfactor ?  :D :D :D

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #95 Gepost op: 07-11-2007 20:04 u »
Bedankt voor het commentaar Gerb. Het is wel Cascade, maar ik heb ook een beetje Target als aroma gebruikt... misschien wekt dit de verwarring. Ik vind het gistprofiel ook (een beetje te) goed waarneembaar in dit bier, volgende keer ga ik deze IPA gecontroleerd vergisten op een graadje of 20 ;D.

Wat voor mout zou je extra toevoegen, als je een persoonlijk advies mocht geven?

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 07-11-2007 20:34 u »
Ik ben eerlijk gezegd ook geen expert op het gebied van IPA's, maar wat ik de volgende keer wil proberen is om een flinke hoeveelheid carahell of munich te gebruiken, iets van 10%. Verder natuurlijk palemout en nog een paar procent donkere caramout. En ik wil ook eens de London Ale of Scottish ale gist voor een IPA gebruiken. Die schijnen ook erg goed in een IPA te smaken. Ik ben de US-05 smaak wel een klein beetje zat eigenlijk.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 07-11-2007 20:35 u »
hmm...Een kwijlfactor ?  :D :D :D

Heb jij dat nooit bij een zeer bitter bier, dat je heel veel slijm ervan krijgt?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #98 Gepost op: 07-11-2007 20:53 u »
Nee, nog nooit op die manier ervaren. Maar een leuke term. Ik ga er eens op letten.   ;)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #99 Gepost op: 07-11-2007 21:00 u »
Ik ben eerlijk gezegd ook geen expert op het gebied van IPA's, maar wat ik de volgende keer wil proberen is om een flinke hoeveelheid carahell of munich te gebruiken, iets van 10%.

Ik zat zelf ook aan Munich 15 EBC te denken, dit zie je veel in Amerikaanse recepten terug komen. Ik gebruik CaraAmber van Weyermann als caramout en dit bevalt me eigenlijk wel in een IPA :proost:, meer karamel vind ik niet gepast in een American IPA.

Wil je dan ook Engelse hop gebruiken? Het is wel leuk om eens te combineren natuurlijk (Engelse gist en Amerikaanse hop).

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #100 Gepost op: 07-11-2007 21:33 u »
Nee, wel gewoon Amerikaanse hoppen, maar ik heb gelezen dat de combinatie van US hoppen en deze gisten goed werkt. Er zijn prijzen mee gewonnen en zo.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #101 Gepost op: 07-11-2007 21:40 u »
Mooi ruilbiertje voor het ONK lijkt me :proost: :biersmile:.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #102 Gepost op: 08-11-2007 23:34 u »
Ik zit nu aan een saison. Dop zegt 188, sticker op de fles Saison / Theo Verschoor, Begin SG 1060, eind SG 1006, gist Safbrew T-58.

Saison zegt mij niet zoveel, het is volgens mij nog niet eerder op mijn (bier)pad naar voren gekomen. Tóch proberen...  :biersmile:

De geur is veelbelovend, schuimkraag zakt langzaam weg tot dunne blijvende laag. Héél erg mooi helder en regelmatige koolzuurstroom. De smaak is lichtbitter, ook in de nasmaak, maar ook lekker fris. Licht kruidig/hoppig (?). De body is medium/vol.

Saison zegt mij dus niet zoveel, maar Theo: je hebt écht een héérlijk bier gemaakt! Jammer dat ik maar één fles heb!  :duimop:

Heb je het recept op het forum staan?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #103 Gepost op: 11-11-2007 15:21 u »
Gisteren heb ik weer het genoegen gehad om twee ruilbiertjes te drinken:

Weizen van Matthijs

Schuim: Stabiele royale schuimkraag, koolzuur OK.
Kleur: Licht, troebel (ik heb het hele depot meegeschonken)
Geur: Kruidnagel, iets zurigs, tarwe, kruidig.
Smaak: Zacht, wat droog / iets wrang, typische weizen smaken van de gist (netjes), licht fruitig (iets banaan).
Mondgevoel: Iets wrang.
Nasmaak: Weinig, wat romig.
Conclusie:

Ik vind het een goede Weizen, hij lijkt erg veel op de Weizen die ik laatst heb gemaakt, alleen is deze iets zachter en romiger (aangenamer om te drinken dus). Welke gist is dit, Weihenstephaner? Het depot is meegeschonken en dit draagt positief bij aan de typische Weizen smaak, lekker bier :duimop:!

Jeroens Boerderijbier

Schuim: Grof Schuim, gushing bij het openen (maar dat wist ik, dus ik heb bijna niets verloren in de gootsteen ;D).
Kleur: Koper, gistvlokken (door de gushing).
Geur: Complexe fruitgeuren (peer, pruimen, krenten), brandewijn achtig van de alcohol, wortachtig, muffig, oplosmiddel.
Smaak: Zoetig, marsepein (klinkt gek), overrijp fruit (een pruim die van de boom is gevallen), gekookte groente (DMS).
Mondgevoel: Koolzuur, plakkerig.
Nasmaak: Alcohol (veel hogere alcoholen), suikerwater / wort.
Conclusie:

Ik denk dat de gist erg gestrest is geraakt tijdens het vergisten, alle smaken van een Saison zijn aanwezig... maar dan veel heftiger en zwaarder. Er zit ook een vreemd DMS achtig smaakje aan. Ik vond dit bier te heftig met iets te veel ongewenste bijsmaken, volgende keer beter ;).

Groet Caspar

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #104 Gepost op: 11-11-2007 16:36 u »
Dank je voor het proeven Caspar, inderdaad heeft die gist het zeer zwaar gehad; het was iets te warm.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #105 Gepost op: 11-11-2007 17:39 u »
Scotch Ale van William

uiterlijk: zwart, ondoorzichtig, romige dunne schuimkraag.
geur: gebrand, duidelijk chocolade en koffie aanwezig. Mooie Engelse hoppigheid, Goldings? Een lichte alcoholgeur.
smaak: gebrande mout, weer de chocolade en koffie. Een mooie moutigheid en diepe smaak. Zoetig. De gist past echt heel goed bij dit bier en is kruidig. Verder proef ik volgens mij de jeneverbessen en andere kruiden, die vind ik niet helemaal op zijn plek en geven het bier een lichte 'potpouri' smaak, anders kan ik het niet omschrijven. De smaak is maar heel licht aanwezig en het is niet vies.
Oordeel: Ik heb nog niet veel Scotch ales op, maar ik denk dat dit een hele goede is. Hij smaakte mij prima.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #106 Gepost op: 11-11-2007 17:52 u »
Scotch Ale van William
Mooie Engelse hoppigheid, Goldings?

Inderdaad E.K. Goldings.  :duimop:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #107 Gepost op: 11-11-2007 19:24 u »
Saison van Theo Verschoor :

Uiterlijk : Mooi helder bij het inschenken, Goede schuimkraag, beetje grof van structuur. goed glasplakkend. Geen koolzuur in het glas te zien.
Geur : Lekker hoppig, hogere alcoholen, Licht fruitigheid, ietsje citrus en volgens mij ruik ik munt (?).
Koolzuur : Bij het proeven een fijne prikkeling in de mond, voldoende
Smaak : Moutig, zeer hoppig, licht alcohol warmend.
Nasmaak : bitterig, licht wrangig/samentrekkend.

Niet echt een saison, wel qua bitterheid, maar ik mis de fruitigheid in de geur, en helaas te veel hogere alcoholen in de geur (doen ook iets aan oplosmiddelen denken).

Geen toppertje...Sorry...

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 11-11-2007 20:09 u »
Bier: Morval.
Geur: De duidelijke natte paardedeken, ook ruik ik wat (dry?)hop. De typische Orval geur vind ik wat storend in de geur, het maakt het minder fris.
Kleur: Licht (6/8 EBC).
Helderheid: Kraakhelder.
Schuim: Grof, veel. Zakt niet heel snel in maar geeft wel snel grove bellen.
Smaak: Bittertje, wat dunnig, niet heel fris door de lichte orvallige smaakjes.
Nasmaak: Klein bittertje, de typische Orval smaakjes.
Koolzuur: Veel, dat vind ik jammer.
Conclusie: Niet slecht, maar niet mijn bier. Ik vind dat die bretta smaakjes het bier echt afdoen aan smaak. Het geeft een muffige smaak die ik (als ik geen kenner zou zijn) zou omschrijven als bedorven. Toch vind ik die bretta smaak minder dan in de Orval die ik wel eens geproefd heb, dat vind ik knap gedaan Martin.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #109 Gepost op: 11-11-2007 22:28 u »
Theo Verschoor Pale ale
A016 Bergs kampioenschap 2007

Uiterlijk:
Oranjeblond, zeer helder
Enorme witte mousse kraag, aan de overgecarboneerde kant

Geur: fruitig, heerlijk moutig. Hoppig. Wat te karakateristiek (te lekker) voor de stijl
Smaak: behoorlijk droog. Lekker bittertje. Mist een zoetje voor de stijl. Iets moutig maar weinig karamelsmaak.

Palm? Koninck? Nee.
Lekker bier: ja!

Casper: Brewer’s gold bier

Blond, tweeschijn, mooi wit maar wat ongelijkmatig schuim

Geur: schitterende hopgeur. Een hele sinaasappelboom. Mij zul je nooit meer horen zeggen dat dit geen lekkere hop is. Mjammie, wat een geur
Smaak: wat laag aan de koolzuur. De geur belooft een hopbom, de smaak maakt dit niet waar. Een heerlijk hoppig bier, maar niet heel bitter. Volgens het recept meer dan 60 IBU, maar misschien omdat hij iets zoetig iets (plakt aan de lippen) komt dit allemaal niet zo over. Wel een heel lekker bier weer.

Wesley’s Mother of all beers
In de geur alleen de zoetige, zeer fruitige Rochefort esters. Waarom geen hop in de geur? Het is verstopt of ik ruik het gewoon niet.
Smaak: ja, heel veel hop, maar 200 IBU? Neu, iets rond de 60 of zo. Wel een hele mooie hopsmaak. Zulke bittere donkere bieren bestaan eigenlijk niet. Dat zou te verwarren kunnen zijn met een imperial stout, maar gelukkig is de bitterheid niet uit de mout (want niet gebrand) maar echt uit de hop.
Schuim is tamelijk beroerd, dat is vreemd, want zwaar gehopte bieren schuimen vaak als een gek.
Toch ben ik verbaasd dat de Rochefort gist (staat op het flesje) zo goed past bij deze hopbom. Ik had stiekem verwacht (toen ik het las) dat Rochefort gist, donkere mout en heel veel hop nooit bij elkaar zouden passen. Wel dus, het is een super lekker bier. Maar ik ben dan ook een hopfreak.

Wesley, mag ik nog een link naar het recept?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 11-11-2007 22:44 u »
Vreemd dat je slecht schuim had Martin. Bij mij schuimt hij vaak wel goed. Er zitten echt bergen hop in dit bier (volgens mij zelfs 3 gram/liter dryhop). Het bier is al wat ouder waardoor de aroma's wat verminderen. Dit bier is ook zeker geen 200 IBU, dat is onmogelijk dus. Ik denk dat het wel wat meer dan 60 IBU is maar het is allemaal erg verstopt achter het gistprofiel en de restsuikers, dat is weer jammer. Als je hem lekker vind heb ik nog wel wat hiervan staan hoor ;D

Recept.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #111 Gepost op: 12-11-2007 09:16 u »
Volgens het recept meer dan 60 IBU, maar misschien omdat hij iets zoetig iets (plakt aan de lippen) komt dit allemaal niet zo over

Bedankt voor het proeven, het bier is zeker geen 60 IBU maar 40 tot 45 IBU. Weet je nog dat ik zo loop te stoeien met mijn bitterheid ;)?

Ik vind het bier wel een beetje "geparfumeerd" smaken... dit komt uit die T-58 gist volgens mij, maar hij is wat mij betreft ook geslaagd :proost:.

Groet Caspar

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #112 Gepost op: 12-11-2007 17:17 u »
Ik heb een tijdje geleden een proefavondje gehad met bier van verschillende brouwers.
Hier het verslag. Een tip voor iedereen zet op je ruilbier tenminste wie de brouwer is, welk type bier en het alcohol percentage, dat maakt het makkelijker kiezen in welke volgorde je de bieren drinkt.

Bier 1
Algemeen
Naam bier25-Bitter
Proef datum03-11-07
Brouwer??
Biertypebitter
Alcohol %4.9 %

Uitelijk
KleurHelder licht amber
Schuim dun ringetje
geurcitrus achtige hop, Cascade?

Smaak
basissmaak lekkere aroma hop
mondgevoelplakkerig
body tamelijk vol
koolzuur +
nasmaak bitter

Opmerkingen
hop overheerst prima, veel aroma, lekker bittere pale ale. Een prima bier

BIER 2
Algemeen
Naam bier20-bok
Proef datum03-11-07
Brouwer??
Biertypebok
Alcohol %7 %

Uitelijk
Kleurhelder roodbruin donker
Schuim mooie dike laag
geurtja iets bekends maar wat

Smaak
basissmaak karamel zoet
mondgevoel plakkend
body vol
koolzuur medium
nasmaak licht bitter

Opmerkingen
Wel erg zoet, misschien voor een volgende keer minder aanzoeten meer vol mout? Verder een goed bier en je krijgt van mij een pluim, want dit is het tweede bier op de wereld dat mijn vrouw lekker vindt!!!!

BIER 3
Algemeen
Naam bierSund bier
Proef datum3-11-07
BrouwerHalikidee
BiertypeE (restant bier)
Alcohol %? %

Uitelijk
KleurSchitterend donkerrood bruin
Schuim mooie dunne laag
geurvolmoutig

Smaak
basissmaakextreme complex, met een licht zuurtje
mondgevoel droog
body vol
koolzuur medium
nasmaak licht bitter

Opmerkingen
Wel verrassend uitgaande van de mix gebruikte mouten

BIER 4
Algemeen
Naam bierHeftige Kater
Proef datum03-11-07
Brouwer??
BiertypeRussian Emperial Stout
Alcohol % ? %

Uitelijk
Kleur donker zwart
Schuim Cola (zo ziet het er echt uit in het glas)
geur koffie, gebrandt, karamel

Smaak
basissmaak zuur, chocolade, branderig
mondgevoel samentrekkend
body vol
koolzuur geen
nasmaak tja…

Opmerkingen
Sorry ik vind het niet echt lekker, door de zurige smaak, misschien een infectietje? Hoewel ik na het proeven zag dat het bier op 10-11-06 was gebrouwen, misschien komt daar die zurige smaak vandaan?

BIER5
Algemeen
Naam bierMOrval
Proef datum03-11-07
BrouwerMO
Biertypeik den keen Orval achtig iets (door de naam)
Alcohol % 6.5 %

Uitelijk
KleurHelder, pilskleur geel
Schuim dikke blijvende laag
geur hoppig, heel hoppig, licht zwavelig

Smaak
basissmaak citrus achtige hop, met een fris fruitje
mondgevoel plakkend
body tamelijk vol
koolzuur +
nasmaak lekker fris

Opmerkingen
Wat een lekker biertje. Heb je dryhopping gebruikt, toen ik de tweede keer het proefglas vol schonk had ik een hopblaadje in mijn bier drijven

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 12-11-2007 17:58 u »
Hey Jeroen,

De bitter en bok zijn van mij. De bok is 100% volmout en ondergistend, samen met Caspar gebrouwen. De bitter is super ver uitgegist (1006) en gebrouwen met Wyeast London ESB, erg lekker maar nog een beetje aan de jonge kant vind ik. Er zit in die bitter absoluut geen Cascade, je proeft de fuggles denk ik. Leuk dat de bieren je goed smaakten.

je krijgt van mij een pluim, want dit is het tweede bier op de wereld dat mijn vrouw lekker vindt!!!!
Dat is mooi. Toch heb ik al meer vrouwen gevonden die mijn bieren lekker vinden. Laatst liet een vriend van mij zijn moeder een pils van mij proeven en ze was er helemaal weg van, terwijl ze zegt geen bier te lusten. De pils is toch 45 IBU ;D

Wesley

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #114 Gepost op: 12-11-2007 18:06 u »
Waren dat Fuggles? Ok, weer iets geleerd.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #115 Gepost op: 13-11-2007 17:43 u »
Ik heb er nog wat geprobeerd.

bier 1
Algemeen
Naam bierKloek Morelleke FruitAle
Proef datum03-11-07
BrouwerWilliam Kloek
BiertypeFruitale
Alcohol %5.8 %

Uitelijk
Kleurroze tweeschijn
Schuim zakt snel in
geurlicht zuur van fruit en beetje moutig

Smaak
basissmaak zuur, fruitig, fris
mondgevoel samentrekkend
body licht
koolzuur ++
nasmaak zurig

Opmerkingen
goed fruitbier, niet helemaal mijn ding, maar goed gebrouwen

bier 2
Algemeen
Naam bier?
Proef datum03-11-07
Brouwer Thibolleke
Biertype?
Alcohol %9 %

Uitelijk
Kleurdonker amber roodbruin
Schuim geen
geurHogere alcoholen, beetje lijmachtig (velpon)

Smaak
basissmaak zoet
mondgevoel plakkend
body vol
koolzuur licht
nasmaak geen

Opmerkingen
Het ontbreekt aan hopbitter en aroma. Je hebt veel hogere alcoholen, dat maakt het bier onaangenaam.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #116 Gepost op: 13-11-2007 21:51 u »
Ik schenk zojuist een bier van William in. Nr 14. Ondanks dat ik de afkorting WK volgens mij zelf heb bedacht, weet ik niet meer wat het betekent.  Het is een prachtig donker rood/bruin bier met een schitterende mousse schuimkraag. De neus is zowel hoppig, behoorlijk rozijnig als Rochefort gist achtig. Heel fris ook. Het water loopt me in de mond. De smaak is super lekker: hele mooie complexe mouten, ik vermoed behoorlijk wat special B. Iets zoetig, licht bitter, een uitstekende balans. Dit is toch niet je Chimay kloon? Die was ook wel super lekker van moutsmaken.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #117 Gepost op: 13-11-2007 21:58 u »
Dit is toch niet je Chimay kloon? Die was ook wel super lekker van moutsmaken.

Yep, dat was de Chimay kloon die we dus moeten gaan downgraden naar een "echte" Chimay. Waar zijn we mee bezig  :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #118 Gepost op: 13-11-2007 22:00 u »
Tsjonge, ik heb hem nu bijna op maar wat een super super lekker bier is dit. Echt, weg met die Chimay, met zijn allen aan dit bier. Misschien nog even het recept posten. Komt overigens ook een heel eind in de buurt van de zuster agatha, dat dan weer wel. Misschien is deze nog wel wat lekkerder...(wat zeg ik nou).

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #119 Gepost op: 13-11-2007 22:07 u »
Ik proef nu de Petit Cru van Bazje:

koolzuur: veel
kleur: koper
helderheid: zeer helder
schuim: mooi schuim, langzaam inzakkend tot laagje
smaak: kruidig, koriander, moutigheid ontbreekt, prettig bitter
geur: kruidig, koriander, kruidnagel??
mondgevoel: droog
nasmaak: bitter en kruidig.

Conclusie: ik vind dit een erg lekker bier. Het heeft iets weg van de Chouffe maar dan iets minder verwarmend maar wel prettig kruidig zonder dominant te zijn.. Ik lees op het etiket dat dit een moutextractbier is (licht en tarwemoutextract)Daarnaast Hallertau en saazpellets als hop en als gist de Wyeast 3944 (Belgian White). De kruiderij bestaat uit gedroogde sinaasappelschil en koriander. Je mist misschien een beetje de moutigheid van een full-grain bier maar ik wist niet dat je met extract ook zo'n lekker bier kan maken.

[edit] op de fles staat een begin sg van 1050 en een eind sg van 1004. Klopt dit begin sg? Het voelt veel sterker.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #120 Gepost op: 13-11-2007 22:13 u »
Tsjonge, ik heb hem nu bijna op maar wat een super super lekker bier is dit. Echt, weg met die Chimay, met zijn allen aan dit bier. Misschien nog even het recept posten.

Dit is een bewezen bier: 87 punten in Bergen op Zoom - goed voor een 4e plek. linkje

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #121 Gepost op: 14-11-2007 12:48 u »
Ik proef nu de Petit Cru van Bazje:

smaak: kruidig, koriander, moutigheid ontbreekt, prettig bitter
geur: kruidig, koriander, kruidnagel??

Conclusie: ik vind dit een erg lekker bier.

[edit] op de fles staat een begin sg van 1050 en een eind sg van 1004. Klopt dit begin sg? Het voelt veel sterker.

William, bedankt voor het proeven en het posten van het resultaat.
Dit is echter buiten mijn verwachting  :weetniet:
Ik heb het afgelopen zondag ook nog eens geproefd en vond er nog steeds een "botersmaakje" aan zitten.

Er zit geen kruidnagel in, wel koriander. Ik denk dat de kruidigheid uit de gist en de hop komt.

Het begin SG klopt echt, alleen is de vergisting heel langzaam verlopen met mijn eerste (?!) giststarter.
Link : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7021.0/all.html

Fijn dat je het een lekker bier vond. Ik durfde het niet in te zenden in Oss, maar nu ik dit lees is dat toch weer jammer. ;D

Met moutextract zijn zeker lekkere bieren te brouwen. Ik heb zelf heeeel veel geleerd van extract brouwen en dat heeft mij geholpen om het allemaal overzichtelijk te houden toen ik "all-grain" ging brouwen. Het koken, hoppen, bottelen, etc. heb je dan al onder de knie !!
Smakelijk, maar ook makkelijk, zeker als je ook nog korrelgist en hoppellets gebruikt   :pan:

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #122 Gepost op: 14-11-2007 12:52 u »
Ondanks dat ik de afkorting WK volgens mij zelf heb bedacht, weet ik niet meer wat het betekent. 

William Kloek ?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #123 Gepost op: 14-11-2007 19:18 u »
Jeroen, je vond mijn biertje dus niet zo goed he. :-\
Ik vind hem wel best te drinken, ik zit er nu voor. Hij heeft volgens mij ook wel een heel hoge vergistingstemperatuur gekend. En daar zijn vooral heel veel esters bij gekomen.
Van hogere alcoholen merk ik maar weinig.
Het bier heeft weinig koolzuur, maar daar mee rekening houdend houd ik altijd een kraagje over dat zakt tot een ringetje. Jij had geen kraag? Dat is raar.

Wat jij overigens met velpon associeert is denk ik het citroengras, hetgeen in de nasmaak verder loopt. Dus wel sprake van nasmaak.
Onze proefnotities verschillen toch wel heel hard moet ik zeggen.
(ik drink hem overigens wel koud uit de koelkast)

Ik ben nu toch benieuwd naar de andere hun proefnotities. Wie mijn bier dus heeft; proeven maar, ik denk dat hij ongeveer rijp genoeg is.

Hmmm hij stijgt wel snel naar het hoofd, dat zullen dan toch de hogere alcoholen zijn?

Groeten
Thibolleke

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #124 Gepost op: 14-11-2007 19:25 u »
Veel hogere alcoholen vormen verschillende esters. Maar misschien ben ik gewoon gevoelig voor die hogere alcoholen. Als je nog meer hebt, wil ik het best wel eens analysteren op het lab.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #125 Gepost op: 14-11-2007 19:32 u »
Ja met carbonzuren right? Ik zal er nog eentje meenemen met forumuitje als je komt, dan kan je die eens analyseren. Lijkt me wel eens leuk.

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #126 Gepost op: 15-11-2007 18:00 u »
Menno,

Het recept is het kloonrecept van BuBs voor een XX Bitter.
Het eind SG bleef steken op 1015, en het leek in de verste verte niet op een XX-bitter.
Omdat de T-58 als Saison gist  wordt aangegeven heb ik wat Cascade drooghop toegevoegd voor de citrussmaak, het sg zakte toen naar 1006, en ik heb het als Saison aan de man gebracht.

Op het Bergsche Bierfestival had ik een Saison gedronken van Dupont, maar dat was gewoon een lekker bitter bier, geen kelder/kurksmaak zoals omschreven in de Bier Typen Gids.

Mo,

De A016 Pale Ale van het Bergs Kampioenschap zegt mij niets, misschien van Geert-Jan gehad?
Hij geeft nog antwoord als het zo is.

Net in het glas: :proost:

Gerb's Scottish Ale

Visueel Rood-bruin/ lichte tweeschijn  (temp ± 8º) - blijft ringetje schuim.

Geur: Kruidig - karamel

Smaak: Fruitig / Moutbitter / kruidig.
           Geeft een volle smaak, maar ik proef niet veel alcohol / Esterig / lekkere gebrande nasmaak.

Ik had bij de naam een iets strakker bier, zonder esterige/fruitige smaak verwacht, maar iki vind het een lekker bier. :duimop:

Hoe hoog is het alc %. Gerb???
Theo :degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #127 Gepost op: 15-11-2007 18:31 u »
Ah, dat klopt, het bier is van de andere Verschoor! Brouwende broers...

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #128 Gepost op: 15-11-2007 19:56 u »
Theo, bedankt voor het proeven. Het bier heeft maar 6,5% alcohol en een einddichtheid van 1018, dus de alcohol die er zit wordt gemaskeerd door de body. Ik heb het bier zelf pas een keer gedronken en toen was het bier nog niet op dronk. Het fruitige heb ik wel geproefd, maar vond het niet storend. De vergisting heeft bij kamertemperatuur plaats gevonden met de Irish ale gist die dan wat esters geeft.

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 17-11-2007 18:09 u »
Gerb,

Zo'n hoog eind SG had ik niet verwacht, ik vind bieren met deze einddichtheid over het algemeen veel te zoet, maar dat kon ik van dit bier niet zeggen.

Net het bier van Louis/Hoppie/Sharky op, maar door alle berichten vond ik het best wel meevallen met die zurigheid. De smaak is niet helemaal zuiver, maar ik heb slechtere bieren op van commerciele brouwers.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #130 Gepost op: 17-11-2007 21:38 u »
In de rust van Nederland - Luxemburg ( :-\) de IPA van Caspar geproefd:

koolzuur: gemiddeld
kleur: amber - oranje
helderheid: helder maar wel een los gist depot
schuim: rozig/oranje schuim; redelijk stabiel
geur: overweldigend citrus - grapefruit - fruitig, zelfs op koelkasttemperatuur; Cascade ??
smaak: bitter, licht zoet, licht kruidig, licht moutig/bloemig
mondgevoel: droog, samentrekkend
nasmaak: bitter

conclusie: het is alweer een tijdje geleden dat ik een echte IPA heb gehad en van deze krijg ik direct weer zin om er zelf eentje te brouwen. Ik vind de nasmaak van deze IPA voor mezelf iets te bitter maar dit komt misschien omdat dit bier verder behoorlijk clean is. De smaak en geur zijn perfect in balans.  Lekker bier :lekkerbier:

Welk (kleur)mout maakt dit bier zo mooi oranje?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #131 Gepost op: 17-11-2007 22:16 u »
Wesley
18 pils met Bavarian Lager
4,5 % alc
45 IBU
Gebotteld 10-07-07

Koolzuur: weinig
Smaak: bitterheid is overheersend. Geen tot heel weinig diacetyel.
Goede pilssmaak alleen naar mijn smaak overheerst de hopbitterheid te veel.

Met deze gist lukt het mij nog niet om geen duidelijke diacetyl smaak te hebben. Jou lukt dat duidelijk wel.

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #132 Gepost op: 18-11-2007 08:00 u »
Ha die Jeroen,

Hier nog effe mijn reactie op je proefervaringen.

Heftige Kater/Russian Imperial Stout.
1 week voor de hobbybrouwen dag nog een flesje gedronken en deze was nog prima in orde.
Jammer dat je een verkeerd flesje hebt gekregen.
Ik zal er binnenkort nog een proberen.
Had verwacht dat het bier langer goed zou blijven, dit ivm het alc% (±12%)

Sundbier
Ben zelf ook verrast over het resultaat van dit bier.
Dit bier zal waarschijnlijk jaarlijks herhaald worden, alleen dan wel met andere mouten (afhankelijk van hoeveel ik over heb)

IK had ipv het alc% het start SG  genoteerd.

Groetjes

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #133 Gepost op: 18-11-2007 10:21 u »
Ha William, bedankt voor het proeven :proost2:. Ik heb inderdaad gedry-hopt met Cascade, de hop is overweldigend aanwezig ;). De enige speciaalmout die ik gebruikt heb in dit recept is CaraAmber 60 EBC van Weyermann, deze vind ik heerlijk in IPA's vanwege de iets zoetige / moutige smaak. Het is een "Double of Imperial IPA", omdat er wat meer alcohol in zit dan gebruikelijk.

-----

Caspar's Imperial IPA

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         7.49
Anticipated OG:          1.079    Plato:             19.17
Anticipated EBC:          32.0
Anticipated IBU:          56.5
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
  1.3     0.10 kg.  Light Dry Malt Extract                       1.046     17
  4.7     0.35 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0
  4.7     0.35 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 79.9     5.98 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  9.4     0.70 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.037    106

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 17.59 g.     Wye Target                        Whole   13.60  19.0  First WH
 21.11 g.     Wye Target                        Whole   13.00  22.9  60 min.
 24.63 g.     Cascade                           Whole    7.00   8.7  20 min.
  7.04 g.     Wye Target                        Whole   13.60   2.9  10 min.
 14.07 g.     Cascade                           Whole    7.00   3.0  10 min.
 30.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico

Mash Schedule
-------------

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     65      65   Infuse    69       28.08   3.99
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.99

-----

Hey verrek, ik zie nu pas weer dat ik Munichmout 15 EBC heb gebruikt in dit recept, Gerb in ik hadden hier nog een discussie over een paar posts terug ;D.

Groet Caspar

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: 18-11-2007 10:58 u »
Koolzuur: weinig
Smaak: bitterheid is overheersend. Geen tot heel weinig diacetyl.
Goede pilssmaak alleen naar mijn smaak overheerst de hopbitterheid te veel.

Met deze gist lukt het mij nog niet om geen duidelijke diacetyl smaak te hebben. Jou lukt dat duidelijk wel.

Hoi Henielma,

Leuk dat je dit bier geproefd hebt. Hij is inderdaad wat bitter maar ik vind het prefect in dit bier passen, maar ja mijn smaakpapillen zijn weggebombardeerd door hop :nut: De diacetyl is voor mij eigenlijk nooit een probleem want ik doe een diacetylrust tijdens de gisting/lagering. Maar over de voor's en tegen's daarvan is hier het een en ander te lezen.

Wesley

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 18-11-2007 11:01 u »
Citaat
Hey verrek, ik zie nu pas weer dat ik Munichmout 15 EBC heb gebruikt in dit recept, Gerb in ik hadden hier nog een discussie over een paar posts terug .
Ja mooi, het is maar 5% hè, maar ik zie dat percentage in heel veel Amerikaanse recepten ook terug, dus het zal vast wel iets doen voor de smaak/moutigheid.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #136 Gepost op: 18-11-2007 20:37 u »
Hoppenbier van Wesley (nr 24)

Uiterlijk: mooi lichtrood, heel mooi helder. Te dunne schuimkraag, te weinig koolzuur.
Geur: fruitig, moutig, wat oplosmiddel
Smaak: zoetig, engels fruitig, engels hoppig. Volgend etiket een ondergist bij hogere temperatuur (bohemian lager), hij smaakt in mijn beleving echter als een uitstekende Engelse ale. Geen bitter maar een mild dan. Ook de lage concentratie koolzuur en het weinige schuim doet erg engels aan. Zelf houd ik van wat meer gas, en eigenlijk ook wat meer hop. Technisch dus een prima bier, maar wel met een bovengist beleving.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #137 Gepost op: 18-11-2007 21:03 u »
Bitter, wesley nr 25

Super geur, wat een hop! Met welke hop heb je gekoudhopt? Enorm lekker.

Ook nu is het uiterlijk echt Engels (op de helderheid na): koperblond, weinig koolzuur en maar een dun laagje schuim. Wel redelijk troebel.

Pats: de hop spat eruit. Misschien wel voor de stijl wat te veel van het goede. Heerlijk fris en fruitig, flinke bitterheid in basissmaak, tevens stevig nabitterend. 

Heerlijk bier, leve de hop. Mooie fruitige en frisse gist ook, die London ESB.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #138 Gepost op: 18-11-2007 22:06 u »
Ik proef nu de Saison (nr.188) van Theo Verschoor:

koolzuur: medium, prettig prikkelend in de mond
kleur: geel / oranje
helderheid: helder
schuim: weinig, grof en zakt snel in
geur: fruitig (citrus)
smaak: bitter, zoet ondanks laag eind SG van 1006; mooi bitter/zoet balans; kruidig (peperig) van de T-58 gist
mongevoel: licht plakkend
nasmaak: bitter zoet

Ik vind deze Saison een prettige fruitige geur hebben (Cascadehop ?) maar mis de specifieke Saisongeur. Daar zul je waarschijnlijk de Saisongist voor nodig hebben. Jammer dat het schuim snel weg is waardoor het net iets minder presenteert. De smaak van dit bier vind ik erg goed (mooie bitter/zoet balans). Voor een Saison had de smaak denk ik iets droger mogen zijn maar het smaakt er niet minder om. Heel lekker bier!

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 18-11-2007 22:12 u »
Fijn dat de bieren je gesmaakt hebben Martin.

De bitter (nr 25) vind ik zelf teveel koolzuur hebben. De smaak vind ik mooi Engels en goed bitter, een beetje richting de Saint-Peter's organic best bitter. De aromahoppen (dryhop) zijn voornamelijk fuggles en east kent goldings. De fuggles geven het voornaamste aroma aan het bier.

De 24 vind ik een perfecte hoeveelheid koolzuur hebben maar ik drink mijn bier nooit echt koud, dat scheelt een hoop. Het hoppenbier is gebrouwen met 100% tuinhop (Magnum). Zelf mis ik een beetje de bitterheid en vind ik hem (behalve de bitterheid) richting een Duits bier gaan, een beetje bock achtig. Binnenkort ga ik weer zoiets brouwen maar dan met zo'n 35 IBU en veel aromahop.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #140 Gepost op: 18-11-2007 22:26 u »
Maar heb jij een hekel aan Duvel, Westmalle tripel en dat soort sterk gecarboneerde bieren? De twee bieren die ik vandaag van je proefde hadden rond de 60% van een "normale" carbonatie. En echt netjes geproefd zoals het hoort hoor, rond de 10 °C. Het is super koud bij mij achter in de brouwerij (rond de 4 °C), ik moet eeuwen wachten voordat het bier op temperatuur is.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #141 Gepost op: 18-11-2007 22:31 u »
Westmalle tripel en Duvel hebben voor mijn smaak teveel koolzuur. Ik wil de koolzuur wel voelen in mijn mond maar niet proeven, als je begrijpt wat ik bedoel. Toch ben ik tegenwoordig al wat meer koolzuur in mijn bieren gaan doen maar met 6-6,5 gram suiker/liter heb ik het toch wel gehad. Het moet een frisse prikkeling geven, zoals bij veel tapbieren het geval is.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #142 Gepost op: 18-11-2007 22:38 u »
Maar een mooie volle schuimkraag, doet je dat niks? Dat lukt mij nooit, met zo weinig bottelsuiker.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #143 Gepost op: 18-11-2007 22:42 u »
Dat is inderdaad erg jammer, daarom ben ik al meer bottelsuiker gaan gebruiken (was altijd 5g/l). Mijn bieren schenk ik dus altijd nogal wat wild in en dat levert altijd een prima schuimkraag op.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #144 Gepost op: 18-11-2007 22:51 u »
Heb je daar een filmpje van?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #145 Gepost op: 18-11-2007 23:14 u »
Je maakt het wel moeilijk vanavond hè. Na even zoeken heb ik nog een half gevuld flesje kunnen vinden met dit bier. Dit stond warm en was dus half vol, niet echt ideaal voor een goede carbonisatie. Toch heb ik er maar even een filmpje van gemaakt. Op de achtergrond hoor je nog mooi southpark ;D

Dit bier had dus niet echt een ideale carbonisatie en daarom dus niet een heel grote schuimkraag, maar nog wel aardig.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #146 Gepost op: 18-11-2007 23:34 u »
Nog maar een biertje dan, de pils:

Het inschenken, erg veel schuim.

Na enige minuten van inzakken en bijschenken is dit het resultaat.

Dit bier kwam uit de koelkast (± 15 graden nu) en heeft ongeveer 4 gram/liter bottelsuiker gehad bij een lage lageringstemperatuur. Dat zou overeen moeten komen met ongeveer 6-6,5 gram/liter bij een warme lagering.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #147 Gepost op: 19-11-2007 10:38 u »
Ik maakte maar een grapje.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #148 Gepost op: 19-11-2007 10:46 u »
LOL, Nu heb je toch een filmpje dus ;D

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #149 Gepost op: 21-11-2007 20:23 u »
Bruiloftblond van Edgar

Geur: sterke koriander geur, fris, droog
Schuim: mooie wollige stabiele kraag
Kleur: lichtblond. Veel kleine lichte vlokjes
Smaak: wat aan de scherpe kant van de koriander, behoorlijk fruitig (gist), mooi droog, mist bitterheid in de afdronk. Had iets meer gecarboneerd mogen zijn

Lekker fris blond bier, voor mijn persoonlijk smaak te kruidig. De vlokjes zijn klein maar tonen niet zo mooi.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #150 Gepost op: 24-11-2007 18:16 u »
Ik proef nu de Weizen van Mathias.

Uiterlijk: amber oranje, dof inzakkende romige schuimkraag.
Geur: mooie weizengeur, tarwe, banaan en wat weeigheid, licht zoetig
Smaak: weizengist, banaan en kruidig. Droge afdronk. Het lijkt alsof er niet meer dan 40% tarwemout in zit. De tarwesmaak is niet zo sterk als bij andere weizens die ik heb gedronken.
Oordeel: lekker biertje, goed gebrouwen en eigen mout natuurlijk. Complimenten!

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Brouwen verbroedert
« Reactie #151 Gepost op: 25-11-2007 09:44 u »
Bedankt voor het proeven Gerb!
 Het klopt inderdaad dat er 40% tarwemout in zit. Goed geproefd! Bij grotere brouwsels wordt het filterbed te hoog/dik om meer tarwe te gebruiken en zo konden we ook meer eigen mout gebruiken ;D . We hebben weihenstephangist gebruikt en die bevalt ons erg goed.

Groet Matthias

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #152 Gepost op: 27-11-2007 22:07 u »
Iedereen bedankt voor het commentaar op mijn 188. Het is duidelijk dat de T-58 geen echte Saison gist is, en bij veel proevers geen favoriet is.

Ik ga dit recept nog eens proberen met een opgekweekte Saison- gist, en vervang de maisvlokken door tarwevlokken.
Theo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #153 Gepost op: 28-11-2007 21:25 u »
De stout van Halikidee/Renee D.

Maf bier. Eerst de minpunten. Iets te licht (want niet zwart). Te zoet (een stout hoort droog te zijn). Dus ook wat te weinig bitter. Te weinig gebrand.

Voor een stijlvast bier dan he.

Pluspunten: uitstekend drinkbaar. Ondanks het zoetje een prima balans. Een soort stout-light, qua bitterheid en gebrandheid. Lekker fruitig. Mooie stout geur.

Kortom: lekker bier.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #154 Gepost op: 28-11-2007 21:38 u »
Thibolleke's 9% (25 cl)

Geur: snoepjes-fruitig (La trappe achtig), toffee achtig (maar niet butterscotsch/diacetyl). Zoetig.

Uiterlijk: erg dunne schuimlaag, lichtrood, mooi helder.

Smaak: net als geur erg fruitig. Mooie volle, zoetige, toffee-achtige smaak. Lijkt nogal op de La Trappe quadrupel. Gehopt rond de 25.

Voor mijn persoonlijke smaak had het allemaal bitterder gemogen. Het is een brouwfoutloos, goed drinkbaar, behoorlijk commercieel bier.

Vertel eens: volmout? welke gist?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #155 Gepost op: 28-11-2007 23:11 u »
Volmout? Wat is dat?
Nee er zit 10% bruine kandij suiker in. En vergist tot 1008.
De bitterheid is 30 EBU. Ja ik weet het, had ik er maar 45 EBU tegenaan gesmeten. Maar ik wou geen bitterheid zodat het 'frisse pikante- toetje' van de citroengras nog te proeven was.
In het begin was daar nog sprake van. Maar nu al lang niet meer.
Ik heb de Wyeast 1214 (Chimay) gist gebruikt.

Oh ik merk net, er zit iets minder kandij in en een beetje rijststroop erbij. Maar dat zal zo toch 10% suiker blijven.

Groeten
Thibolleke

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #156 Gepost op: 01-12-2007 17:29 u »
Donderbock / 4-10-2007

Mooi helder rood-bruin bier. Blijft slechts ringetje schuim achter. Geur: licht gebrand. Weinig koolzuur.

Smaak: Kruidig maar geen herkenbare smaak.  Bitter van donkere mout?
           Leeg  bier, ondanks  vol mondgevoel (vettig). Gebrande moutsmaak.

Nasmaak: Bitter blijft lang hangen.

Bier is wat stroperig, eerste slok vond ik niet lekker, maar  wordt wel beter als je aan de kruidige bitterheid gewend ben.

Theo :degroeten:

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #157 Gepost op: 01-12-2007 21:19 u »
Scotch van Gerb.

koolzuur: veel (iets te veel)
schuim: romig, stabiel
kleur: zwart / diep rood, helder
geur: rozijn. chocolade, koffie, fruitig
smaak: zoet, moutig gebrand, koffie licht bitter, hele mooie evenwichtige smaak
body: vol
nasmaak: gebrand, bitter

Een heel erg lekkere Strong Scotch die een mooie balans heeft tussen gebrandheid, zoetheid en bitterheid. Topbier!

[edit]
Ik heb mijn Strong Scotch ook nog maar eens geproefd (wat een straf). Die van mij heeft minder koolzuur, is minder fruitig maar sterker gebrand en vooral veel bitterder. Ik denk dat dit zowel hop als moutbitterheid is. Die van mij lijkt ook wat minder zoet waardoor de gebrandheid wat sterker overkomt.

Die van jou is wat milder en meer gebalanceerd, die van mij lijkt wat contrastrijker te zijn.

Wat vervelend toch om bieren met elkaar te vergelijken.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #158 Gepost op: 02-12-2007 19:56 u »
William, bedankt voor de complimenten. Ik heb er vanmiddag 3 op en ik ben het zeker met je eens qua koolzuur, dat is een beetje te veel. Verder ben ik ook erg tevreden met dit bier, maar door de relatief hoge einddichtheid wordt het op een gegeven moment toch wel plakkerig en gaat het wel wat tegenstaan.

PS: Dit is mijn duizendste bericht!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #159 Gepost op: 02-12-2007 20:07 u »
PS: Dit is mijn duizendste bericht!

Kijk dat is een feestje waard! Ik ben afgelopen week ongemerkt over de 5000 lijn gekropen... :nut:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #160 Gepost op: 02-12-2007 20:26 u »
Scotch Gerb

Schuim: Inzakkend, koolzuur ietsje aan de hoge kant maar OK.
Kleur: Helder, rood / bruin.
Geur: Kruidig, karamel, koffie, chocolade.
Smaak: Zoetig, iets droppig, karamel, iets gebrand
Body: Medium / vol.
Mondgevoel: Iets plakkerig.
Nasmaak: Zacht, droppig, licht bitter.
Conclusie:

Mooi bier, ik ga mee in het commentaar van William. Mijn Scotch heeft wat kruidigere smaken (ondanks dat het dezelfde gist is), volgens mij brengt zwarte mout? een goede balans in het iets zoetige bier :duimop:. Erg lekker :lekkerbier:.

Groet Caspar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #161 Gepost op: 02-12-2007 20:45 u »
23 Pils van Wesley. Een heerlijke 45 IBU en dat proef je.  Ook nu weer koolzuur aan de lage kant en schuim te ver inzakkend (schoon glas). Mooie geur, heerlijke bittere smaak met een stevige nabitter. Enorm vol, moutig bier. Een smaak bom. Heerlijk.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #162 Gepost op: 02-12-2007 20:47 u »
Bok Oscar

Schuim: Fijn stabiel, koolzuur OK.
Kleur: Helderheid niet te bepalen, bijna zwart.
Geur: Donkere mout, weinig geur.
Smaak: Neutraal, licht bitter, donkere mouten, moutbitter.
Mondgevoel: Iets plakkerig, iets koolzuur.
Nasmaak: Ietsje bitter, smaak trekt snel weg.
Conclusie:

Ik vind het wel een goede bok, maar ik vind hem wel iets te clean. Weinig uitgesproken smaken behalve de donkere moutsoorten. Ik denk dat wat meer restsuiker dit bier zeer goed hadden gedaan (meer Munich en Caramout toevoegen). Welke gist is dit?

Groet Caspar

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #163 Gepost op: 02-12-2007 20:50 u »
Caspar, dit was de 2206 Bavarian Lager.  Dat ie clean is kan kloppen, dat was ook mijn bedoeling. Echter is de Special B mout storting iets aan de te hoge kant.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #164 Gepost op: 02-12-2007 21:05 u »
OK, ja misschien kan je inderdaad beter wat meer Cara 120 gebruiken in plaats van Special B... maar hij smaakte prima hoor :biersmile:. Ik had gedacht dat de Bavarian Lager moutiger was, deze ga ik ook over 3 weken gebruiken. Zit er aan te denken om een soort Dortmunder achtig bier te maken als proefbrouwsel, hier is ie wel geschikt voor.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #165 Gepost op: 02-12-2007 21:13 u »
Citroengras-bier Thibolleke

Schuim: Inzakkend, weinig koolzuur.
Kleur: Helder, amber.
Geur: Banaantjes, kruidig.
Smaak: Esters, kruidig, zoetig, suiker.
Mondgevoel: Ietsje plakkerig.
Nasmaak: Ietsje warm in de keer, wat kruidig.
Conclusie:

Ja, ik vind dit ook een prima biertje... hij is wel erg esterig moet ik toegeven, maar dat vind ik wel passen in dit bier. Super "Belgisch" qua smaak (waarschijnlijk door de hoge suikerstort en het gist-profiel, ik proef suiker). Die citroengras haal ik er niet echt uit, al is ie wel iets warm in de keel (peper-achtig). Er zit wel weinig koolzuur in het bier. Goed gebrouwen wat mij betreft :biersmile:.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #166 Gepost op: 02-12-2007 21:19 u »
Even teruglezend naar het commentaar van MO: Dit is inderdaad echt sprekend het gist-profiel van een La Trappe.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #167 Gepost op: 05-12-2007 17:54 u »
Ik zit hier heel alleen Sinterklaas te vieren... (in de André Hazes versie, kom allemaal!), dus ik ga maar aan het bier. Ik heb hier de Blonde Tinus van Edwin voor me, helaas op kasttemperatuur.

Brouwer; Edwin
Alc%: 6,7
ingredienten: pilsmout, munich, carahell, Saaz, Perle, Belgian Abbey
uiterlijk: koper, goud, helder, veel koolzuur, dik en romig schuim.
geur: zeer kruidig, 'Belgisch', lijkt op een kleine hoeveelheid hogere alcoholen. Ik dacht het profiel van Chimay te herkennen, maar Belgian Abbey is Rochefort. Ik krijg toch geen 'O ja..' moment als ik het nog een keer ruik. Het lijkt echt de geur van Chimay. Het zal wel verkeerd in de bovenkamer opgeslagen staan.
smaak: kruidig en weer die hogere alcoholensmaak. De gist bepaald voor het grootste gedeelte de smaak van dit bier. Ik vind het een lekker biertje en ik drink heel de fles leeg, maar moet toch concluderen dat de Rochefort gist (blijkbaar) in een blond niet echt mijn smaak is. Voor mij moet een blond een toch wat milder gistprofiel hebben. Verder weinig bitterheid en een medium body.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #168 Gepost op: 05-12-2007 20:21 u »
Edwin is de laatste tijd erg weinig aanwezig, dus ik antwoord even voor hem. Je hebt het helemaal goed geroken, er is inderdaad de Chimay gist gebruikt. Dit bier had mijn bier verslagen op het ONK in de klasse C. Ed was 1, ik 2.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: 05-12-2007 21:59 u »
Je hebt het waarschijnlijk helemaal goed geproefd Gerb want de Belgian abbey is de Chimay gist. De Belgian abbey II is de Rochefort gist.

Wesley

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #170 Gepost op: 06-12-2007 22:09 u »
Je hebt gelijk Gerb, de Belgian Abbey ll is te esterig voor een blond/tripel.

Ik heb net mijn Tripel met deze gist gebotteld, vergist bij hoogste temp. 22º tijdens de hoofdgisting,  en  deze gist toch wat te esterig.

Dit bier heeft 1½ maand in de fles een nagisting bij ±17º ondergaan voor het een beetje helder werd.

Ik heb het gebotteld met een toevoeging van Danstar Nottingham, omdat ik de ervaring heb dat bottelen met een  neutrale gist een wat milder bier geeft dan hergisting op fles met deze hoofdgist.

:idea:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #171 Gepost op: 09-12-2007 15:29 u »
De donderbok van Oscar:

Schuim: Zakt redlijk snel in tot een ringetje.
Koolzuur: ok, misschien iets te veel.
Geur: rozijnen/special-B
Kleur: Donker bruin/rood
Smaak: Heel clean, beetje saai zelfs. Jammer van de te grote hoeveelheid special-B want dit maakt het bier uit balans vind ik. Hij had ook iets meer (na)bitter mogen hebben, maar dat is mijn smaak natuurlijk ;) Hij had ook iets meer munchener mout mogen hebben in de smaak. Het blijft ook een lastig biertype, die bok. Het is mij nog niet gelukt een goede bok te maken.

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #172 Gepost op: 09-12-2007 15:32 u »
Wesley, daar kan ik mij wel in vinden hoor..die special-B was inderdaad wat te veel (gebrandheid) en hij mag inderdaad wat meer hop hebben...

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #173 Gepost op: 09-12-2007 15:53 u »
Nu het citroengras bier van Thibolleke.

Schuim: wat grof, blijft redelijk staan.
Koolzuur: Mooi.
Geur: Iets fris, aparts, volgens mij is dit het citroengras. Ook heeft het een typische Belgische gist geur.
Kleur: Mooie amber kleur.
Smaak: een aparte frisse smaak, wat volgens mij ook weer uit het citroengras komt. Het bier heeft geen uitgesproken smaak vind ik. Vooral de nasmaak is veel te snel weg vind ik, ik mis een beetje de hop.
Conclusie: Helaas vind ik dit geen top biertje. Het is wel beter dan het gemiddelde Belgische bier vind ik maar dit bier heeft mij niet kunnen overtuigen van de superioriteit van de Belgische bieren.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #174 Gepost op: 09-12-2007 19:43 u »
Dop nr. 20 (Wesley?)

Kleur: Helder, roodbruin.
Koolzuur: Tamelijk veel, stabiele schuimkraag.
Geur: (Rood) fruit, fris, Engels gistje?
Smaak: Fruitig, bitterig, iets karamel, iets zoetig.
Nasmaak: Iets bitterig, iets alcohol.
Conclusie:

Soort van ESB, lekker bier met een stevig bittertje en een mooie cara-moutige backbone :duimop:.

Stout Edwin

Kleur: Helder, zwart.
Koolzuur: Weinig, inzakkend schuim.
Geur: Drop, gebrand, iets fruitig.
Smaak: Gebrand, rauw, scherp, lekker veel gebrande gerst, rokerig, ietsje korrel-gisterig.
Nasmaak: Gebrand.
Conclusie: 

Goede dry-stout met een pittig geroosterd karakter. Hij had van mij wel ietsje hop-bitterder gemogen en wat minder gebrand. Ik proef een soort van korrel-gist smaakje, maar het is wel een lekker bier ;).

Morval MO

Kleur: Blond, helder.
Koolzuur: OK, stabiele schuimkraag.
Geur: Bret, tamelijk sterk.
Smaak: Bitter, droog, naast de Bret redelijk neutraal.
Body: Medium tot dun.
Nasmaak: Ietsje bitter.
Conclusie:

Een goed bier MO, maar ik vind wel dat de Bret te dominant is, Orval is subtieler... moeilijk om het origineel na te maken hoor :-\. Ik vond mijn opkweek van een Orval al wat te sterk, maar deze is nog ietsje erger. De Bret vergist wel bepaalde suikers waardoor het bier erg droog en bitter wordt, dit komt de smaak te goede (misschien moet je hem nog even laten rijpen, dat hielp bij mijn Orval Supreme ook).

Groet Caspar

Offline Edgar

• Super lid
Re: Ruilbieren hobbybrouwendag 2007 Wesley's Boh. Lager
« Reactie #175 Gepost op: 09-12-2007 21:02 u »
Kleur: mooi strogeel. Lichte tweeschijn, bijna helder, zelfs koud
Schuim: voldoende, blijvend laagje, niet erg glasplakkend
Geur: Licht zwavelig valt meteen op (maar stoort niet), toch fris, Saaz hop, mooie moutgeuren
Smaak: Fris, moutig, bitterig, lichte zuren, iets dun. Hopbitterheid fijn maar niet zeer fijn; bitter maar geen 45 IBU; aangenaam zoetje
Mondgevoel: aan de dunne kant, fractie samentrekkend (lekker)
Nasmaak: bitterig, moutsmaken zingen na

Prachtige pils, voor de opdonder die Wesley is is het zelfs schokkend goed. Een verademing na alle Campus die ik gisteren moest drinken in Brouwerij Huyghe (feestje). Mijn vriendin is dan wel Belgisch, maar toch een uiterst kritisch pilsconnaisseur en die vindt 'm ook buitengewoon lekker (en nee, ik zeg niets over het bier, vraag gewoon of ze even wil proeven...). Als ik dan toch iets moet zeuren is het dat misschien het mondgevoel een spatje voller kan (carapils ipv cara 120?), maar dat is ook een kwestie van smaak. De bitterheid is een fractie aan de harde kant, misschien dat zachter water daar nog iets kan afronden...?
Oh ja, een tikkie meer koolzuur mag van mij. En het schuim was ok, maar mag langer blijven. Verhouding Magnum/Saaz nog iets richting Saaz wellicht daarvoor.

Spijkers op laag water. Prachtpils. :groots:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #176 Gepost op: 09-12-2007 21:24 u »
Bedankt voor het proeven Edgar. Mijn volgende pils staat al weer in de koelkast dus die zal waarschijnlijk ergens tegen het einde van januari wel op de fles zitten, misschien dat ik die met je kan ruilen op het forum uitje (als dat er dan is?) Zelf ben ik ook wel erg tevreden over deze pils. Vooral de helderheid vind ik super mooi, hij is bijna kraakhelder vanuit de koelkast.

Dop nr. 20 (Wesley?)

Kleur: Helder, roodbruin.
Koolzuur: Tamelijk veel, stabiele schuimkraag.
Geur: (Rood) fruit, fris, Engels gistje?
Smaak: Fruitig, bitterig, iets karamel, iets zoetig.
Nasmaak: Iets bitterig, iets alcohol.
Conclusie:

Soort van ESB, lekker bier met een stevig bittertje en een mooie cara-moutige backbone :duimop:.

Dat is onze bok :D

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
Re: Ruilbieren hobbybrouwendag 2007; Oscar's Donderbock
« Reactie #177 Gepost op: 09-12-2007 23:29 u »
Visueel: Fles onvoldoende gevuld, tot juist boven de schouder. Ik zeg nog maar eens: In het zeldzame geval van exploderende flessen geeft dat vooral risico bij flessen waar veel (gasvormig) gas oftewel headspace in zit. Niet zo goed.
Aan de vloeistofrand zit een onsmakelijk ogend aankoeksel. Ik vrees een beetje voor dit flesje. Ik open 'm voor de zekerheid in de badkamer ;D

Mooie sis (maar nogal zacht voor het vulniveau), prachtig schuim. Eerste geur is gistig, en aan het flesje is de geur sterker.

Kleur: Mooi roodbruin, tweeschijn tot troebel
Geur: De gistgeur is wat verdwenen en nu komen duidelijk de gebrande mouten naar voren. Speculaasachtig zelfs. Het (iets te lang) bakken daarvan tenminste. Ik ruik vrijwel geen hop.
Koolzuur: Matig, mag meer zijn. Als er genoeg gas in had gezeten had de fles bij deze vulgraad veel harder gesist.
Smaak: Gebrande mouten overheersen. Hogere alcoholen doen duidelijk mee, lichte oplosmiddelsmaak/geur, stevige bitterheid die lang namekkert in de wangzakken; vermoedelijk vooral de moutbitterheid? Niet zoetig of dextrineus zoals ik van een onderbok zou verwachten.
Mondgevoel: Vrij licht, niet plakkerig. Nauwelijks samentrekkend.
Nasmaak: Bitter, gebrande mouten. Niet onaangenaam als je er van houdt, denk ik, ik houd er niet van.

Ik vind het geen bokbier, en een beetje zonde van zo'n zorgvuldig opgekweekte ondergist om het gistkarakter (ik bedoel niet de gistsmaak) dan te laten ondersneeuwen door die verdraaide verbrande mouten.

Ik denk dat het bier met iets teveel gist is gebotteld, of dat ik het laatste flesje had misschien? De hoeveelheid Special B heeft dit bier naar mijn smaak geen goed gedaan. Het had denk ik een 'democratischer' bier kunnen zijn als de stort wat 'democratischer' was geweest (oftewel als de brouwer naar de meerderheid der stemmen had geluisterd... ;) ) Ieder z'n smaak.

Overigens: het stond al op het programma om vanavond geproefd te worden vóór MO's opmerking!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #178 Gepost op: 10-12-2007 06:55 u »
Thanks voor de proefnotities. En inderdaad bij dit bier: overdaad schaad  :verbergen: Maar het was mijn eerst keer met special-B, en ik ben nu eenmaal een beetje eigenwijs (maar dat heeft ook zo zijn charme toch ?  ;D ;D).  En van fouten kun je leren.... ;)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #179 Gepost op: 10-12-2007 09:03 u »
Dat is onze bok :D

Neeeee, zit ik er even naast hahaha! Nou ja, het mag duidelijk zijn dat het geen stijl-vaste bok is ;). Mijn variant van bovengisting is donkerder, vreemd.

Hoe laag was de vergistingstemp Wesley? Misschien verklaart dit de fruitigheid...

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #180 Gepost op: 10-12-2007 10:45 u »
De vergistingstemperatuur weet ik niet precies meer, zal tussen de 10 en 12 graden zijn.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #181 Gepost op: 10-12-2007 11:03 u »
Bizar, knap staaltje proefwerk :duimop:. Zo kan je zien hoe erg je er naast kan zitten, als je niet weet wat voor bier je voor je heb. Ik zat in de veronderstelling dat ik een bitter had gepakt, maar ik was helemaal verbaasd over de kleur.

Waarschijnlijk omdat ik aan een Bitter zat te denken, ging ik me bewust focussen op specifieke smaken van een Bitter en speelden mijn hersenen een spelletje met me :-\. Op zich is het wel te verklaren, hij was bitter, licht fruitig, maar toch fris en clean, weinig alcohol (smaken), lichter van kleur omdat ik hem dronk in een fluitje ;).

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 10-12-2007 11:34 u »
Het blijft leuk hè dat proeven ;)

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #183 Gepost op: 15-12-2007 23:06 u »
Bier: Koperen gilde ale.
Brouwer: René F&B (tegenwoordig René K)
Geur: Neutraal, ietsjes hoppig.
Kleur: Mooi amberkleurig, rond de 30 EBC schat ik.
Schuim: Fijn, blijft mooi staan.
Smaak: Lekker fris, met een mooie bitterheid in de nasmaak. Ook is er wat caramelligs te proeven en hierbij komt ook nog een mooie fruitigheid van de gist. Erg lekker.
Koolzuur: Perfect, er is geen harde stroom te zien maar je proeft het wel. Het bier ziet er zo mooi en rustig uit.
Nasmaak: Ietsjes bitterig en een klein beetje een korrelgistsmaakje(?)
Conclusie: Een mooi bier.

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #184 Gepost op: 16-12-2007 00:26 u »
Boerderij bier (JeroenCV)

Schuim : het bier vormt een goede schuimkrag, wat grof van structuur, lichtromig bovenop.
Koolzuur : Visueel een mooie constante stroom. In de smaak voldoende prikkeling.
Geur : De geur is moutig, licht citrus, maar vooral alcoholisch
Smaak : Het bier doet dik en stroperig aan en is erg alcoholisch in de smaak waardoor het wat onaangenaam wegdrinkt.
            Het is verder moeilijk te benoemen wat ik nu proef, maar het is niet echt lekker (sorry).

Volgende keer toch proberen het alcoholgehalte wat in toom te houden, ik denk dat dat de totale smaak wat heeft "verpest". Natuurlijk wel
een prestatie om 11,4% te halen... ;)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #185 Gepost op: 16-12-2007 13:14 u »
Hoi Oscar,

Jep ik ben het helemaal met je eens. Wat je proeft is een hele serie hogere alcoholen. Die zijn inderdaad niet erg aangenaam. 11.4% is best knap gedaan he? Het had 9% moeten zijn.

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #186 Gepost op: 16-12-2007 13:51 u »
Petit Cru

Glashelder koperkleurig bier.
Schuim zakt weg tot ring
Geur: Kruidig
Smaak: Licht kruidig met een licht bittertje, dat niet lang blijft hangen.
           Bier heeft weinig body, en had wat mij betreft ietsje bitterder gemogen.
           Al met al een lekker doordrinkbaar biertje.

Heel leuk etiket met veel info, mis alleen de naam van de brouwer.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #187 Gepost op: 16-12-2007 15:11 u »
Bier: ? (Dopje zegt mij B27)
Brouwer: Henielma
Geur: Zoetig, beetje rozijnen.
Kleur: Donker, rond de 60-70 EBC
Schuim: Blijft goed staan.
Smaak: karamellig en gebrand, dit lijkt me een Rochefort kloon. Ik proef ook een beetje aparte gebrande smaak die niet bier eigen is en lijkt te komen uit candico of iets dergelijks, kan dit kloppen?
Koolzuur: Goed.
Nasmaak: Het smaakje waarvan ik vermoed dat het candico is, niet erg fijn.
Conclusie: Best een mooi bier alleen jammer van dat rare smaakje in de nasmaak.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #188 Gepost op: 16-12-2007 17:27 u »
Bier: Pater stef.
Geur: Gebrand, alcohol, ietsjes hoppig.
Kleur: Donker, rond de 70 EBC.
Schuim: Zakt best snel in, er blijft een heel dun laagje staan.
Smaak: Zoet, gebrand, karamel, Rochefort gist?
Body: Vol.
Nasmaak: Alcohol.
Conclusie: Dit bier is te alcoholig voor mijn smaak. De mout en hop zijn slecht te proeven en dat is jammer.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 16-12-2007 18:21 u »
Bier: Stout.
Brouwer: Edwin.
Geur: Zoetig, koffie achtig.
Kleur: Zwart.
Helderheid: -
Schuim: Fijne belletjes, er blijft een mooi dun laagje staan..
Smaak: Droppig, ietsjes zoetig, lekker clean en strak.
Body: Dun-Medium.
Koolzuur: Super mooi.
Conclusie: Een mooi bier!. Het gaat ietsjes richting de porter vind ik omdat hij nog wat zoetig is en een beetje de moutbitterheid/gebrandheid mist. Verder is er niets op aan te merken.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 16-12-2007 20:55 u »
Bier: Porter.
Brouwer: Edwin.
Geur: Zoetig, droppig.
Kleur: Zwart.
Helderheid: -
Schuim: Fijne belletjes, er blijft een mooi dun laagje staan..
Smaak: Droppig, erg zoet en een beetje romig (munchener mout gebruikt?). Dit bier is minder strak dan de stout.
Body: Medium-Vol.
Koolzuur: Super mooi.
Conclusie: Een lekker biertje maar de stout wint het toch hiervan. Dit bier is wel prima volgens de stijl maar mijn persoonlijke smaak is gewoon anders.

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #191 Gepost op: 16-12-2007 21:26 u »
Bier: ? (Dopje zegt mij B27)
Brouwer: Henielma
Geur: Zoetig, beetje rozijnen.
Kleur: Donker, rond de 60-70 EBC
Schuim: Blijft goed staan.
Smaak: karamellig en gebrand, dit lijkt me een Rochefort kloon. Ik proef ook een beetje aparte gebrande smaak die niet bier eigen is en lijkt te komen uit candico of iets dergelijks, kan dit kloppen?
Nasmaak: Het smaakje waarvan ik vermoed dat het candico is, niet erg fijn.
Conclusie: Best een mooi bier alleen jammer van dat rare smaakje in de nasmaak.
Het zou een bockbier moeten zijn met de S33 als gist.
De stort is:
Municher 62%
CaraMunich 120 15%
Special B 5%
Roggemout 10%
Bruine kandy suiker 8%

Ik denk dat er teveel gebrande mout in zit. Het bier viel mij tegen. De volgende keer ga ik weer een ouder recept van stal halen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #192 Gepost op: 16-12-2007 21:32 u »
Waarschijnlijk was het smaakje wat ik proefde dan de roggemout. De S-33 heb ik er niet uit gehaald, dat vind ik best knap want tot nu toe heb ik alleen bieren geproefd met vieze korrelgist smaakjes met deze gist.

De cara-mout is wat aan de hoge kant maar ik heb ook weleens goede bieren gebrouwen met zoveel cara. Het beste is om niet te ver boven de 10% te komen. En bokje mag ook best wat lichter van kleur zijn en een echte bok is natuurlijk ondergistend ;)

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #193 Gepost op: 16-12-2007 22:49 u »
Bier: Morellen bier.
Geur: Amandelen.
Kleur: Mooi rood.
Schuim: Grof en zakt erg snel in.
Smaak: zurig, nog net te drinken. Verder proef ik ook iets van de pitten. Dit is niet echt een bier voor mij, ik mis een beetje de body en hop.
Body: Erg dun.
Koolzuur: Ok.
Conclusie: Helaas niet echt mijn bier omdat ik de body mis en het te zurig is, jammer.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #194 Gepost op: 17-12-2007 12:54 u »
Zo Wesley, restjes aan het wegwerken? Pater Stef is inderdaad een alcohol-bom. Maar wat moet je anders, als je minder suiker gebruikt (bij een bier van 11.5%), dan wordt hij weer te zoet. inderdaad de Rochefort gist, maar nog een eindsprintje met de Chimay gist (hij wilde niet uitvergisten).

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #195 Gepost op: 17-12-2007 13:16 u »
Bier: Morellen bier.
Geur: Amandelen.
Smaak: zurig, nog net te drinken. Verder proef ik ook iets van de pitten. Dit is niet echt een bier voor mij, ik mis een beetje de body en hop.
Conclusie: Helaas niet echt mijn bier omdat ik de body mis en het te zurig is, jammer.

Na al dat proefgeweld van porters, stouts e.d. zal een fruitbier een beetje dun en zwak afsteken. Het lijkt me echt een bier op een warme dag. Het amandalachtige wat je proeft zal waarschijnlijk uit het whiskey-houtextract. Deze smaak is zich nog verder aan het ontwikkelen. De totaalsmaak vind ik ok al had ik bij een iets horige temperatuur kunne maischen voor wat meer body. Het schuim vind ik erg teleurstellend al lijkt dit ook te verbeteren met de tijd.

Bedankt voor jouw commentaar!

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #196 Gepost op: 17-12-2007 16:56 u »
Inderdaad de restjes aan het wegwerken MO ;)

De amandelsmaak in het morellenbier lijkt mij meer uit de kersenpitten te komen zoals ik het proefde.

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #197 Gepost op: 17-12-2007 17:26 u »
Wesley ik had er nog eentje van jouw staan.
Het is de 25- bitter Met London ESB gist.

Uiterlijk: koper, twijscheen. Stabiele kraag, wat was de term ook weer voor die 'pils-structuur'?
geur: (muncher)moutig, hoppigheid is minder dan ik verwachte van een 45IBU biertje.
smaak: koolzuurprikkelend, hard Bitterig. Soms heb ik dat ook met gedroog hopte bieren.
Bitterheid is ook veel minder dan ik verwachte. Ik zou hem noooit 45 IBU gokken. Eerder 35-40.
Moutig met nog een tikkeltje diacetyl. Het is een heel licht biertje met weinig body. Dat is weer even wennen na het kerstbierfestival en al die andere zware bieren die ik de laatste tijd drink.
Er blijft een sterke nasmaak hangen. Deze vind ik niet zo aangenaam. Ik denk dat ie geöxideerd is.
Heb je er nog een flesje van staan? Misschien kan je zelf ook nog eens proeven.

Spijtig, ik had hem misschien wat vroeger moeten drinken.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #198 Gepost op: 17-12-2007 18:09 u »
Die nasmaak is hop, geen oxidatie. Zelf heb ik nog veel van dit bier staan en het is een redelijk stijlvaste bitter, misschien is dat biertype niet zo aan jou besteed ;)

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #199 Gepost op: 17-12-2007 21:52 u »
Mmh, ik ben het redelijk eens met Wesley (link). De Koperen Gilde Ale van Rene is een redelijk bier. Ik ben misschien iets minder enthousiast. Ik neem iets te veel schuim en iets teveel koolzuur waar. Echt een enorme grote schuimlaag! Zal wel aan het glas liggen. Verder vind ik het bier duidelijk te bitter en ook de korrelgist maakt het bier wat muffig. Mijn tip: brouw dit recept opnieuw met de Westmalle gist (met dezelfde bitterheid) en ik voorspel dat je een prachtig bier zult krijgen.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #200 Gepost op: 18-12-2007 01:23 u »
misschien is dat biertype niet zo aan jou besteed ;)

Nu moet ik toch wel bekennen dat ik mijn eigen bitter nog veel slechter vond hoor.  ;D

Ik heb dat bier dan ook 1.5 jaar niet aangeraakt. Daarna proefde ik het nog eens.  :o Volledig geoxideerd. Helemaal niet meer naar binnen te krijgen.
Toch proef ik diezelfde oxidatiesmaak in jouw bier, alleen dan in minieme mate.

Wat zijn nog goede commerciële bitter voorbeelden die ik er op kan naslaan?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #201 Gepost op: 18-12-2007 01:29 u »
Wesley heb je dat bier nu gedryhopt of niet? Ik proefde wel zoiets maar volgens mij maak ik mezelf dat gewoon wijs...

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #202 Gepost op: 18-12-2007 06:47 u »
Mijn ervaring is dat een bitter snel 'over de top' raakt.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #203 Gepost op: 18-12-2007 09:04 u »
Ik proef zelfs oxidatie in een Amstel die tegen de datum is... dus als er iemand gevoelig is voor deze smaak ;). Wesleys bitter is niet geoxideerd, ik heb hem vorige week nog op. Volgens mij proef je die typische mineraal-achtige smaken uit de Engelse gist en vind je dat niet zo lekker.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #204 Gepost op: 18-12-2007 19:32 u »
Mijn bitter staat stijf van de dryhop (natuurlijk ;D). Commerciële voorbeelden zijn: St peter's organic best bitter, Fullers ESB, brakspear bitter. En nog wel een paar die ik niet ken.

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #205 Gepost op: 18-12-2007 19:45 u »
Ja tuurlijk, bitter, dryhop. Je moet het niet verder zoeken natuurlijk.  :stom:

Zie dan is het gewoon de dryhop dat ik altijd zo raar vind smaken. Sorry voor mijn commentaar dan Wesley.

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #206 Gepost op: 18-12-2007 21:04 u »
Bier: Koperen gilde ale.
Brouwer: René F&B (tegenwoordig René K)
Geur: Neutraal, ietsjes hoppig.
Kleur: Mooi amberkleurig, rond de 30 EBC schat ik.
Schuim: Fijn, blijft mooi staan.
Smaak: Lekker fris, met een mooie bitterheid in de nasmaak. Ook is er wat caramelligs te proeven en hierbij komt ook nog een mooie fruitigheid van de gist. Erg lekker.
Koolzuur: Perfect, er is geen harde stroom te zien maar je proeft het wel. Het bier ziet er zo mooi en rustig uit.
Nasmaak: Ietsjes bitterig en een klein beetje een korrelgistsmaakje(?)
Conclusie: Een mooi bier.

Wesley

Mooi dat het bier je goed gesmaakt heeft. Het korreltje heb je inderdaad goed geproefd. Voor dit bier is de US 56 gebruikt.
Met een aantal gildeleden hebben we tijdens een gezamenlijke brouwdag dit bier gebrouwen. Deze Koperen Gilde Ale hebben Herman en ik gebrouwen met de installatie van Herman.
Ieder lid heeft het bier met een andere gist laten vergisten. Mijn batch dus met de US 56.
Zelf vond ik het bier goed drinkbaar, al moet ik toegeven dat ik het meeste al op had voordat het bier echt op smaak was gekomen :D.

Mmh, ik ben het redelijk eens met Wesley (link). De Koperen Gilde Ale van Rene is een redelijk bier. Ik ben misschien iets minder enthousiast. Ik neem iets te veel schuim en iets teveel koolzuur waar. Echt een enorme grote schuimlaag! Zal wel aan het glas liggen. Verder vind ik het bier duidelijk te bitter en ook de korrelgist maakt het bier wat muffig. Mijn tip: brouw dit recept opnieuw met de Westmalle gist (met dezelfde bitterheid) en ik voorspel dat je een prachtig bier zult krijgen.

Misschien dat het verschil ook komt door de hoeveelheid bottelsuiker. Dit bier is namelijk gebotteld met een schepje suiker per flesje. Zelf heb ik ervaren dat de bieren erg verschillend nagisten. De ene bevat veel koolzuur en de andere beduidend minder. Tegenwoordig maak ik eerst een suikeroplossing die wordt opgelost in het bier.

Het recept zal ik zeker nog eens na gaan brouwen en dan zal ik dit inderdaad eens met de Westmalle gist laten vergisten.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #207 Gepost op: 19-12-2007 13:34 u »
Misschien wel leuk om aan te geven dat dit bier ons cursusbier was. De bitterheid was minder hoog berekend, ik vermoed bitterder hop dan aangegeven op de verpakking? Bedoeling was 30 IBU op een begin-SG van 1.060.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #208 Gepost op: 20-12-2007 13:10 u »
Petit Cru

Glashelder koperkleurig bier.
Schuim zakt weg tot ring
Geur: Kruidig
Smaak: Licht kruidig met een licht bittertje, dat niet lang blijft hangen.
           Bier heeft weinig body, en had wat mij betreft ietsje bitterder gemogen.
           Al met al een lekker doordrinkbaar biertje.

Heel leuk etiket met veel info, mis alleen de naam van de brouwer.

En de schuldige dat ben ik ....  :proost:

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #209 Gepost op: 23-12-2007 21:37 u »
Ondanks de lage temperaturen de Weizen met eigen gemoutte gerst van Matthijs geproefd:

Kleur: geel/ amber, schuim snel weg, tweeschijn.
Geur: typische weizengeur (banaan), licht zoetig
Smaak: fris, droog, licht bitter
Conclusie: lekker doordrinkbaar biertje  :proost2:

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #210 Gepost op: 29-12-2007 22:40 u »
En hier mijn laatste ruilbier:

Bier: Winterbier 21 A (met Duvelgist; 50 IBU)
Brouwer: Wesley
Geur: Droppig, rozijn, niet esterig (koud vergist)
Kleur: Donker bruin
Helderheid: Lichte tweeschijn als je dat al kunt beoordelen
Schuim: Bruin, zakt snel in.
Smaak: Gebrand, bitter , droppig, clean
Body: Droog
Koolzuur: Weinig, heel mooi voor dit bier
Nasmaak: De gebrandheid, hopbitterheid overheerst in de nasmaak en maakt de totale smaak wat hard
Conclusie: Een mooi bier dat nog iets langer moet liggen om de hopbitterheid te reduceren. Voor mij had deze iets meer restzoetheid mogen hebben. De Duvelgist haal ik er niet uit.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #211 Gepost op: 30-12-2007 12:41 u »
Bedankt voor het proeven William.

De bitterheid vind ik niet terug in dit bier, alleen een vieze vanille smaak omdat ik (te) veel vanille extract heb toegevoegd aan het brouwsel. Ook zit er nog wat honing in. Hij is bestver uitgegist (volgens mij ergens rond de 1010) maar ik vind hem toch veel zoeter smaken dan dat.

Wesley

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #212 Gepost op: 30-12-2007 13:08 u »
.....alleen een vieze vanille smaak omdat ik (te) veel vanille extract heb toegevoegd aan het brouwsel.

Dan geeft dat misschien die scherpe smaak die ik met bitter associeer.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #213 Gepost op: 07-01-2008 22:56 u »
Ik heb er nog eentje :

Op de Dop staat : Doerak1  10/7 Bot

Kleur Donkergeel/oranje, Geeft een mooie schuimkraag bij het inschenken. Visueel een heel lichte koolzuur stroom.
De geur is heel erg kruidig en heeft zelf iets van oplosmiddelen, lijm in zich of het is een licht on aangename hopgeur ???

In de smaak zit een sterke en wat onprettige bitterre smaak. Dit komt bij over als zowel hopbitter als moutbitter. De smaak is erg
onaangenaam en dat zelf iets zurig aan in de nasmaak (Hopzuren ?). Helaas, maar deze drink ik niet verder...Maar ik ben wel ff
benieuw wie de brouwer is en wat hij erzelf van vindt/vond.

:ziek: :degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #214 Gepost op: 07-01-2008 23:04 u »
Hopzuren een zurige smaak? Kom op keurmeester, lees les 1 nog maar eens (of maak je een grap).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #215 Gepost op: 07-01-2008 23:21 u »
Kom op keurmeester

Zover is het nog lang niet.... :neenee:  :P

Hopzuren een zurige smaak?

Te veel hop, waardoor te veel alfazuren, niet geïsomeerd...dat kan best bijdragen aan een lichte zurige indruk hoor...

Maar goed Ik had nog een flesje staan waarop staat : Sc (scotch?)

Het bier vormt een mooie schuimkraag en heeft een donkerbruine kleur en is wat troebel in het glas. De geur is echt lekker, licht karamel, iets zoetig (Niet te veel). Het bier heeft een volle smaak, moutig, karamellig, licht moutbitter en lekker hopbitterig met een gepast chocolade smaak. In de nasmaak nog lekker bitterig en chocolade achtig (Pure chocolade). hmmm lekker.. :proost:

Wan wie is dit bier ? Erg lekker en drinkt aangenaam weg.   :duimop:

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #216 Gepost op: 08-01-2008 08:29 u »
Ja, die is van mij geweest. Het was mijn McGerb's Scotch. Bedankt voor het proeven. Ik was er ook erg tevreden mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #217 Gepost op: 08-01-2008 10:10 u »
Te veel hop, waardoor te veel alfazuren, niet geïsomeerd...dat kan best bijdragen aan een lichte zurige indruk hoor...

Proef jij dan ook zure aminozuren in het onvergiste wort?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #218 Gepost op: 08-01-2008 10:53 u »
Nee, maar in onvergiste wordt zijn de alfazuren al geïsomeriseerd...dus dan proef je de bitterheid en de zoetigheid.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #219 Gepost op: 08-01-2008 10:58 u »
Nou Oscar, ik twijfel ook ten zeerste of te veel hop een zure smaak geeft... Ik heb menig bier zwaar over de top gehopt en deze waren niet zuur :-\...

Als je dry-hopt worden de alfazuren toch ook niet geïsomeerd, geeft dit ook een zure smaak ;)?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #220 Gepost op: 08-01-2008 11:01 u »
Dat klopt ook wel weer....'t zal wel een verkeerde interpretatie zijn van mij.... :pan:

den_organolept

• Gast
« Reactie #221 Gepost op: 08-01-2008 21:15 u »
Helaas, maar deze drink ik niet verder...Maar ik ben wel ff
benieuw wie de brouwer is en wat hij erzelf van vindt/vond.

Dit magnifieke bier komt van mijn grootmeestershand!  :echtboos:  :echtboos: :echtboos:

Maar nu even serieus... de Doerak is inderdaad een vuige rakker. Het was bedoeld als American pale ale, maar het bier wordt volledig gedomineerd door een scherpe, onaangename hopgeur en smaak. Kan me voorstellen dat je hem niet opdrinkt.

Ik heb voor dit bier uitsluitend Cascade pellets gebruikt die ik bij de Maaslandbrouwerij had gehaald. Het is vergist met us-56 dus de combi met de hopsoort is klassiek.

Ik denk dat die pellets niet helemaal lekker zijn. Ze zijn wel mooi groen van kleur, maar de geur is niet fris.
En als je er dan nog even stevig mee dry hopt bederf je het feest helemaal.

Heeft iemand anders ook recentelijk die Cascade pellets uit Oss gebruikt? 

den_organolept

• Gast
« Reactie #222 Gepost op: 08-01-2008 21:25 u »
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik het bier niet zurig vind.
De hop zorgt in mijn beleving eerder voor een droog mondgevoel.  :-X

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #223 Gepost op: 11-01-2008 22:38 u »
Bier: Dunkel Weizen
Kloek (William)
EBC 38
IBU 13
21 apr 2007

Geur: Metaalachting
Kleur: amber koper en helder
Schuim: Flinke laag creme kleurig schuim. Blijft goed staan
Smaak: Donkere mout, koolzuur, romig.
Koolzuur: tamelijk veel. Past in type.

Een goed en lekker bier. Drinkt lekker weg.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #224 Gepost op: 11-01-2008 22:49 u »
Bedankt voor het proefverslagje, Henielma.

Deze schijn je jong te moeten drinken dus heb ik een half jaar geleden het laatste flesje leeggemaakt. Ik ben blij dat de gerijpte versie nog in de smaak valt. Rook je nog iets van banaan / vanille?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #225 Gepost op: 11-01-2008 22:54 u »
Wel een Weizen kruidnagelsmaak. Vanille kan ik er wel iets uithalen, banaan niet. Ik ben wel pas verkouden geweest dus dat helpt niet mee.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
Re: Ruilbieren hobbybrouwendag 2007 McGerb's Scotch
« Reactie #226 Gepost op: 13-01-2008 22:31 u »
koolzuur: naar mijn mening perfect, zeker niet teveel.
schuim: romig, stabiel, mooi compact, zakt niet weg tot een ringetje, maar blijft (wel dun) aanwezig.
kleur: zwart / Heel donkerbruin
geur: chocolade, koffie
smaak: zoet, gematigd moutig gecombineerd met lekker gebrand (pure chocolade).
body: Een mooie balans tussen volle smaak en een beetje kruidig.
nasmaak: gebrand, bitter.

De eerste indruk is zoet en de nasmaak bitter. Mijn partner vroeg of ik er nog eentje had.
Voor wie mijn partner niet kent : Dit is echt een compliment !

Ikzelf kwalificeer het ook als een topbiertje !

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #227 Gepost op: 13-01-2008 22:49 u »
Die was lekker he.... :proost:

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #228 Gepost op: 13-01-2008 23:00 u »
Zo lekker dat ik meer of meer gedwongen ben hem ook na te brouwen.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #229 Gepost op: 14-01-2008 09:00 u »
Jongens, bedankt voor de complimenten. Ik was er ook zeer tevreden over. Deze gaat nog een keer op herhaling.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #230 Gepost op: 18-01-2008 19:31 u »
Nou, dan hier echt de allerlaatste :

Het vreemde "zuur" dubbel van Hoppie :

Het is een raar bier.  Maar echt zuur is ie nu niet meer (Geen bretje). Het is wel een leeg bier, weinig body en doet in eerste instantie wat waterig aan. Later in de smaak (nasmaak) proef ik iets dat ik lichtjes kan associëren met salmiak (zwart-wit). De hoofdsmaak is niet echt spannend. Eigenlijk is dit gewoon een
donker slobberbier  :D  Als je het snel drinkt proef je de "fouten" niet en word je nog bezopen ook  ;D :nut:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #231 Gepost op: 29-01-2008 21:18 u »
Brouwer MO
Kersenbier 5%
Kleur mooie rode kleur, helder.
Geur: azijn
smaak: Te zuur voor mijn smaak. Dat er kersen inzitten is goed aan de kleur te zien. In de smaak herken ik ze niet zo goed. Te veel azijn gebruikt?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #232 Gepost op: 29-01-2008 21:19 u »
Kom ik weer met mijn nummer vraag. Dit is toch de 79? Daar is inderdaad te veel azijn gebruikt. De 111 is veel lekkerder, al zeg ik het zelf.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #233 Gepost op: 29-01-2008 22:52 u »
MO's Zware Zuster

Geur: oplosmiddel. 'Autoverf!' riep Brouwerinneke. Niet te doen, ondrinkbaar voor onze gevoelige paletten. Ik dacht dat het de Rochefortgist op 35° was geweest, maar MO zei me net dat het de Chimay was. Ik houd niet van hogere alcoholen, en voor mij was dit een vrij extreem voorbeeld.

Zag er verder mooi uit, en nog mooi schuim ook, terwijl dat eigenlijk niet samen zou gaan. De bitterheid vond ik wat hard aanwezig, maar zoals gezegd heb ik er geen studie van gemaakt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #234 Gepost op: 29-01-2008 23:17 u »
Rochefort voor de hoofdgist, overtollig wort van een commerciele zuster batch, een kwak suiker er extra bij om tot de 11,5% te komen en een Chimay gistkoek om een en ander mooi uit te vergisten. Ook nog eens champagne gist voor de carbonatie. Belachelijk bier eigenlijk. Overigens vind ik hem zelf wel lekker. Meer meningen gevraagd (batch 106).

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #235 Gepost op: 29-01-2008 23:26 u »
Inderdaad de 79.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #236 Gepost op: 16-02-2008 21:46 u »
Jeroens Boerderijbier

Schuim: Grof Schuim, donkerwit, blijft wel mooi staan.
Kleur: Koper, en ik ontdekte allerlei vlokjes in de fles. (gist?)
Geur: Wijnachtig, alcohol.
Smaak : Volgens mij is het DMS (gekookte groente) dat ik proef. Het is ook redelijk fruitig.
Body: redelijk vol, maar mag van mij wat meer.
Mondgevoel: Het koolzuur prikkelt lekker. Rest kan ik niet zo goed omschrijven.
Nasmaak: moutig, alcohol.
Conclusie: Niet mijn type dat Saison gebeuren. Toch denk ik ondanks dat ik geen ervaren proever ben, er iets teveel bijsmaken aan zitten.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #237 Gepost op: 16-02-2008 23:34 u »
Blonde Tinus van de Onrooise brouwerij.

Kleur : goudgeel goed gelukt
helderheid : Mede de oorzaak van goed gelukt is de mooie helderheid
Schuim : Grof maar wel stabiel
Geur : voor een meibock mis ik toch een beetje de fruitige en enigzins kruidige smaak.
Smaak : Lekker  ;D is misschien oppervlakkig maar ik meen het wel. Is een fris bier met goede balans in koolzuur, mout en hopsmaken.
Mondgevoel : Na de eerste prikkeling van het koolzuur, volmondig.  Wel bitterheid van de hop maar geen aroma. (leeftijd?)
Nasmaak : droog en bitterheid.
Conclusie : Fris bier dat in het voorjaar past. Vooral de kleur stond mij erg aan.
Is gebrouwen ter ere van de geboorte van Jens en daar mag hij toch een beetje trots op zijn !

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #238 Gepost op: 16-02-2008 23:43 u »
Saison van Theo Verschuur

Dit is de derde Saison in mijn leven.
De eerste was in Amersfoort tijdens een toevallige ontmoeting met wat forummers in Januari en vond ik zuur.
De Tweede heb ik hiervoor gepost.
Dit is dus de derde en de eerste die ik wel lekker vind.
Komt misschien door de korrelgist  ;D dat is voor mij een bekende smaak.

kleur : Gebroken goudgelig.
Helderheid : Nee, maar stoort mij niet.
Schuim : Valt ietsjes tegen. Bij inschenken even opletten om schuim te krijgen i.p.v. een hobbybrouwsel waarmee je voorzichtig moet zijn omdat het anders teveel schuimt.
Geur : Is hier tarwemout in verwerkt ? De moutige geur komt sterk naar boven.
Smaak : Beantwoord aan de geur. Ook de hop komt goed tot zijn recht. Ondanks de hoge vergistingsgraad 1060-1006 geen alcohol die sterk de overhand heeft.
Mondgevoel : volmondig, liever gezegd volmoutig. Koolzuurprikkeling is prettig
Nasmaak : wederom die mout in combinatie met de hop.
Conclusie : Nog steeds blijk ik geen korrelgist smaken te kunnen herkennen.......
Zoals gezegd de eerst Saison die lekker is voor mijn smaak. Een goed blond bier dat een smaak heeft die ik mijn gasten wel voor zou durven zetten. Schuim zou iets beter/meer mogen

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #239 Gepost op: 17-02-2008 00:43 u »
Dit is de derde Saison in mijn leven.

Zorg dat nummer 4 de Saison dupont wordt!  :biersmile:

Geur : Is hier tarwemout in verwerkt ?

Wat rook je waardoor je dit denk? Omschrijf die geur eens.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #240 Gepost op: 17-02-2008 02:23 u »
Zorg dat nummer 4 de Saison dupont wordt !  :biersmile:

Volgens mij was nr. 1 die dupont die ik o.a. met jou in Amersfoort in dat ene cafeetje heb geproefd.
Zurig vond ik hem toen.

Wat rook je waardoor je dit denk ? omschrijf die geur eens

Ik rook een geurtje die je tijdens het maischen ook ruikt en dan speciaal als je tarwemout gebruikt.
Dit viel mij vandaag al op en nu ik deze saison dronk wederom en legde zodoende het verband.
Het is een beetje te omschrijven als droog, landelijk (?) en heel moeilijk te omschrijven.
Het is een luchtje dat mij voor mijn bierbrouw carrière onbekend was.
Herkenbaar dus en zeker aangenaam.

Tags: