Wunderbar met CO2 fles

Gestart door BuBS, 21-10-2007 11:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Ik heb sinds een maand of twee een Wunderbar Thermo met een CO2 fles.
Het bier uit de Wunderbar smaak echt goed, beter dan uit de fles, maar...
Ik vind wel dat de CO2 fles wel heel erg snel leeg raakt, volgens mij lekt ie.
Heeft er iemand ervaring met de Wunderbar Thermo met CO2 en misschien tips om de eventuele lekkage te verhelpen.

Gr Kees

RobinB

Ik heb dan wel geen Wunderbar, maar wel een beerking2000. Dit is zo'n opzet tapstuk met CO2 voor de 5L partyfustjes. Van deze heb ik ook het idee dat het CO2patroon na verloop van tijd leeg raakt, bij bewaren bv. Dit zijn dan gelukkig maar 16g patroontjes, stuk goedkoper dan zo'n 320 grams!
Kan je daarvan niet de kraan dichtdraaien als je em niet gebruikt?

oranjeboombiertje

Hoi Kees,

Zelf heb ik geen wunderbar met CO2 maar ik heb wel gewone fusten die ik met CO2 leeg tap. Met een halve kilo fles CO2 kan ik ongeveer 100 liter bier tappen, misschien nog wel wat minder. Ik schat dus dat je met 320 gram ongeveer 50 liter kan tappen, met hier en daar wat CO2 verlies. Hoeveel heb je nu getapt met 1 zo'n CO2 fles?

 :degroeten:
Wesley

BuBS

Ik heb nu mijn tweede vaatje bier aangesloten, de eerste liep echt binnen twee dagen leeg.
Het huidige vaatje loopt gelukkig een stuk minder snel leeg leeg. Ik denk na een week.
Natuurlijk kan ik het koolzuur afsluiten, maar dan verlies het koolzuur uit het vaatje en uit het bier.
Ik gebruik een 500 gr koolzuur fles, een vulling kost € 3,- Dus dat zijn de kosten niet, maar meer het gedoe om steeds een nieuw flesje te halen. Er zit wel € 30 statiegeld op de fles.
Voor iedereen, die een wonderbar wil kopen, koop niet de CO2 adapter van Brouwland. Maar een gewone koolzuurfles met een CO2 regelaar. De CO2 regelaar kost je wel €50, maar dat heb je zo terug verdient.
Misschien ga ik bij het volgende vaatje wat vaseline bovenaan de tapstang smeren, kijken of dit de CO2 lekkage tegenhoud.

Gr BuBS

oranjeboombiertje

Citaat van: BuBS op 21-10-2007  17:21 ukoop niet de CO2 adapter van Brouwland. Maar een gewone koolzuurfles met een CO2 regelaar. De CO2 regelaar kost je wel €50

Je kan ook even zoeken op het prikbord, dan kan je goedkoper een regelaar vinden.

 :degroeten:
Wesley

bob

Is het niet een kapot ringetje? Dat had Adrie toch ook.

groetjes

BuBS

Nee, bij gebruik van een partyvat heb je geen ringentjes nodig.

Kees

Henielma

Hoe hoog heb je de CO2 druk staan? Misschien dat het bij de slangetjes lekt omdat die klemmetjes niet strak genoeg zitten.

Mij is bij de gewone Wunderbar opgevallen dat deze een lage druk heeft van 0,5 bar. De Beertender heeft 1,2 bar druk.

Als je een Beertenderfust twee weken aangesloten laat staan in een Wunderbar dan is het koolzuur uit het bier. Bij een Beertender is dat niet het geval.

kyrill

Citaat van: Henielma op 21-10-2007  21:52 uHoe hoog heb je de CO2 druk staan? Misschien dat het bij de slangetjes lekt omdat die klemmetjes niet strak genoeg zitten.

Mij is bij de gewone Wunderbar opgevallen dat deze een lage druk heeft van 0,5 bar. De Beertender heeft 1,2 bar druk.

Als je een Beertenderfust twee weken aangesloten laat staan in een Wunderbar dan is het koolzuur uit het bier. Bij een Beertender is dat niet het geval.

Is dit waar? Geldt dit dan niet in principe voor elk vat dat je aansluit niet alleen BT?

Edgar

Citaat van: kyrill op 26-07-2008  17:13 uGeldt dit dan niet in principe voor elk vat dat je aansluit niet alleen BT?

Lijkt me wel.

pincopallino

Ja hoor, de "wunderbaar" is minder "wonderbaar" dan ze het willen doen geloven. Ik heb deze apparaat sinds januari en veel problemen mee gehad (wel door Brouwland netjes opgelost):
A- De CO2 fles was niet goed afgesteld waardoor het gas in een keer vandoor ging.
B- bij het aansluiten van de blauwe adapter leek deze lek te zijn. (weg 5 lit. Leffe blond)
C- bij het gebruiken van eigen 5 Lit vaatjes was de gele toeter lek.
 Bij A- kreeg twee flessen CO2 toegezonden.
 Bij B- kreeg een nieuwe blauwe adapter.
 Bij C- kreeg een toeter die iets dikker was.
 je hebt een jaar garantie dus...

oranjeboombiertje

Citaat van: pincopallino op 26-07-2008  18:52 u(weg 5 lit. Leffe blond)

Gelukkig heb je geen bier verloren :D ;D

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Citaat van: pincopallino op 26-07-2008  18:52 uJa hoor, de "wunderbaar" is minder "wonderbaar" dan ze het willen doen geloven. Ik heb deze apparaat sinds januari en veel problemen mee gehad ( wel door Brouwland neetjes opgelost ) :
A- De CO2 fles was niet goed afgesteld waardoor het gas in een keer vandoor ging.
B- bij het aansluiten van de blauwe adapter leek deze lek te zijn. ( weg 5 lit. Leffe blond )
C- bij het gebruiken van eigen 5 Lit vaatjes was de gele toeter lek.
 Bij A- kreeg twee flessen CO2 toegezonden.
 Bij B- kreeg een nieuwe blauwe adapter.
 Bij C- kreeg een toeter die iets dikker was.
 je hebt een jaar garantie dus...

En hoe is hij nu met al die vervangen onderdelen?
Lekt er nog steeds langzaam koolzuur uit het bier zodat het na 2 weken plat is zoels Henielma berschreef?

Edgar

Als de druk op 0,5 bar staat kan dat haast niet anders.

RobinB

Maar als je met CO2 tapt is de druk toch afhankelijk van wat je voor druk instelt?
Dat gaat buiten het pomje om vogens mij?

Dus zolang er niks lekt, moet het goed gaan toch?

[edit]
Beetje dubbel maar hier misschien beter op zijn plaats :)

pincopallino

Citaat van: RobinB op 26-07-2008  20:04 uEn hoe is hij nu met al die vervangen onderdelen?
Lekt er nog steeds langzaam koolzuur uit het bier zodat het na 2 weken plat is zoels Henielma beschreef?

Het werkt naar behoren. T constant houden op 4/5 graden, druk op 1 bar. Als je enkele dagen niet aftapt dan zal de druk iets lager worden (CO2 wordt in het bier opgenomen ). Geen last van "plat bier ". Ook niet met een simpel Fass Frisch syteem. 

BuBS

Na een jaar te hebben gewerkt met de Wunderbar, vind ik de wunderbar niet meer zo wunderbar.
Ik blijft problemen houden met koolzuur, het bier presenteert perfect, maar het schuim is snel weg en het bier houdt ook weinig koolzuur over. Ik vind, dat je dan een saai biertje over houdt.
Heeft echt niemand deze ervaringen met de Wunderbar? ??? ??? ???
Een flesje smaak echt beter. (al schrijf ik in het begin het tegengestelde)


Gr BuBs

Adrie

Ik heb er een zonder koolzuur, maar ik gebruik hem ook niet meer. Het schoonmaken van de fustjes vind ik veel werk, je kunt niet controleren of ze schoon zijn en de koolzuurverzadiging in het bier is niet te regelen. Daarnaast vind ik de temperatuurregeling ook pet. Het bier is, zelfs op de warmste stand, veel te koud. En het is ook niet zo gemakkelijk om goede, lege fustjes te krijgen. Fustjes gaan maximaal drie keer mee voordat de zak kapot gaat en nieuwe bij de supermarkt halen stuit regelmatig op problemen (geen vaten aanwezig, zeer smerige vaten, niet meewerkende supermarktbedienden). Het is niet voor niets dat ik over ga stappen op Cornelius vaten.

Oxhead

Ik heb mijn Wunderbar zelf omgebouwd naar CO2 met een losse 2 kg koolzuurfles, drukregelaar en een rvs stuk om het partyvat aan te sluiten. Dus dat gammele plastic ding gebruik ik niet meer.
Ik heb het nog maar 1 keer gebruikt (met een pils van de Lidl :verbergen:). Maar na een week nog steeds goede schuimvorming en koolzuurprikkeling.
Ik tap dan met 1,2 bar druk.

 

pincopallino

Er zijn thuisbrouwers die problemen hebben met de wunderbaar ( o.a Adrie zeker niet de eerste de beste.. ) aldus.

http://www.myvideo.nl/watch/5605373

EBC

Volgens mij is de uitstroom van de Wunderbar te klein van diameter. Het bier komt met zo'n dun venijnig straaltje in het glas. Dat onttrekt teveel CO2 aan het bier.

In mijn HomePub heb ik geen last van CO2 verlies in het bier. Eigenlijk wordt het alleen maar beter naar mate het vaatje langer staat.

In de toekomst zal ik ook vast een Kegerator gaan bouwen met wellicht Corneliusvaten. Maar de partyvaatjes werken ook prima. Er is daarvoor een aansluitkop te koop voor op een 'normale' biertapleiding. Ik ben nog wel benieuwd hoe lang je 19 liter bier goedhoudt. Want dat is nog een twijfel voor mij...

De tapkraan is een belangrijk onderdeel van de installatie. Daar zou ik niet op bezuinigen!

GeBaxke

Citaat van: Oxhead op 13-11-2008  18:42 uIk heb mijn Wunderbar zelf omgebouwd naar CO2 met een losse 2 kg koolzuurfles, drukregelaar en een rvs stuk om het partyvat aan te sluiten. Dus dat gammele plastic ding gebruik ik niet meer.
Ik heb het nog maar 1 keer gebruikt (met een pils van de Lidl :verbergen:). Maar na een week nog steeds goede schuimvorming en koolzuurprikkeling.
Ik tap dan met 1,2 bar druk.
Heb onlangs ook een Wunderbar tap gekocht.

Hoe heb je dat gedaan? Is de aansluiting achterop een normale ball lock?
Ik wil er ook gewoon een grote hervulbare CO2 fles op aansluiten.

 Iemand anders een idee?

Joost81

De aansluiting op de achterkant is een soort kliksysteem waar geen reguliere aansluitingen voor te krijgen zijn. Bij Zapfanlagendoktor hebben ze er wel een aansluiting voor.

Ik heb eerder deze week onderstaande besteld bij tapclean.nl om er een 500 gram of 2kg CO2 fles op aan te sluiten via een gat bij het scharnier:


Aantal   Artikelcode   Beschrijving   Prijs   Totaal
1   mat044   Vleugel moer 3/4 messing vernikkeld   0.94   1.12
1   mat030   Slangtuit recht 4 mm messing vernikkeld   0.76   0.90
4   mat001   Slangklem oor 1 7 - 9 mm   0.29   1.38
1   mat018   Koppeling eenvoudig kunststof 4mm   0.90   1.07
1   redu03   HIWI CO2 Reduceer meter 1 aansluiting 3/4 of 5/8   44.99   53.54
Aansluiting Co 2 uit: 3/4 uitgang   0.00   0.00
1   slang11   Bierslang los per meter binnen diameter 4 mm   0.79   0.94
Subtotaal   58.95
Verzending   9.46
Betalingskosten   0.00
Totaal   68.41
 

GeBaxke

Bedankt Joost81 voor je tip.  :groots:

Zojuist ook bij tapclean de bestelling geplaatst inclusief CO2 fles.

Ben ik dan compleet? Ik hoef die slang van Zapfanlagendoktor er toch niet bij te bestellen dan?

(Vaatjes met bier heb ik al ;D )



Joost81

De CO2 fles heb ik bij de lokale slijter gehaald, en met deze materialen heb je die slang van zapfanlagendoktor niet nodig.

Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.