Bokbier

Gestart door JeroenCV, 18-10-2007 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Een tijdje geleden was er een discussie over bokbier. Wat hoort nou wel in een bok en wat niet. Voor de geïnteresseerden onder jullie de volgende link: http://www.pint.nl/pint/bokbierdefinitie.htm

Gerb

CiteerDaarom streeft PINT naar een definitie die paal en perk stelt aan de huidige uitwassen en die toch iedere brouwer in staat stelt een karaktervol bier naar eigen smaak te brouwen.

Dus als ik het goed begrijp mag binnenkort een bokbier met kruiden, geen bokbier meer heten, als dit doorgaat? Een vruchtenbokbier is geen bokbier vind ik ook, maar een bokbier met (subtiele) kruiden valt voor mij nog zeker binnen de definitie.
En een te zwaar bokbier mag dan ook niet meer? Ik ben het er wel mee eens dat het bokbier pas vanaf een bepaalde datum in de winkel mag liggen.

Oscar

CiteerDeze bieren mogen alleen in de periode tussen 21 september en 21 december op de markt worden gebracht.

Dat gaat ze niet lukken ! De Grolsch bok is tot februari nog te krijgen... Dat ga je als commerciële brouwerij niet zomaar veranderen.

RobinB

Citaat van: Oscar op 18-10-2007  16:16 uDat gaat ze niet lukken ! De Grolsch bok is tot februari nog te krijgen... Dat ga je als commerciële brouwerij niet zomaar veranderen.
Misschien moeten ze dit toespitsen op "herfstbok" voor de "bok" aangezien er ook gesproken wordt van Meibok. Dan wordt ook de tijdsaanduiding van 21sep-21dec (=herfst) logisch!
EN het maakt ook meteen onderscheid tussen de Nederlandse (herfst) Bok t.o.v. een evt niet seizoensgebonden Duitse Bock.
Dus gewoon de verwarrende NL-bok schrappen en het type officieel Herfstbok maken! :)

Edwin

Ik weet niet of wij hier als bierliefhebbende (hobby)brouwers zo blij mee moeten zijn... :-\

De bok is een bierstijl, niet gekoppeld aan tijd/seizoenen. Het feit dat de bok in Nederland geassocieerd wordt met de herfst, dan wel de lente is volgens mij een puur economische kwestie.
Ik denk dat ik de beweegredenen wel snap, maar dat die vooral voortkomen uit de drang om de periodiek van het bier te beschermen: herfstbier in de herfst en voorjaarsbier in het voorjaar. Als ik als brouwer een oerbok, volgens het Duitse type op de markt wil brengen, dan zou dat volgens de hier gestelde regels niet mogen en in bijvoorbeeld Duitsland weer wel. Een vreemde situatie lijkt mij. Ook zou dit betekenen dat de Duitse bokken niet in Nederland verkocht zouden mogen worden. Mag dit volgens Pint nog wel, dan is er volgens mij sprake van concurentievervalsing.

Het feit dat kruiden worden uitgesloten bij een bok zal volgens mij niet leiden tot een betere kwaliteit van het bier. Het feit dat een brouwer veel (niet passende) kruiden aan zijn bok toevoegd zegt meer over de brouwer in kwestie die het biertype niet kent, maar wél wil profiteren van de periodiek van dit bier.

Beste Pint:
- Bescherm de verkrijgbaarheidsperiode van seizoensbieren (herfstbieren in de herfst, winterbieren in de winter enz);
- Bepleit ook de verkrijgbaarheid in de supermarkten en cafés binnen deze gestelde perioden. Ik kan nu nog steeds een meibok van het vat drinken :slaperig:
- Beschrijf de definitie van een bok als biertype, zoals je dat gedaan hebt (ook met het beeldrecht wat mij betreft), maar koppel deze niet aan een verkrijgbaarheidsperiode.

Op deze wijze wordt de kwaliteit van het biertype Bok beschermt, wordt de periodiciteit van seizoensbieren gewaarborgd, wordt de creativiteit van de brouwer, ook voor seizoensbieren, niet belemmerd en is er ook geen kans van mogelijke concurentievervalsing.

Edwin

Hopmans


Waarom doet PINT dit?  :weetniet:

Edwin

Volgens mij is het een vereniging ter promotie en informatie van traditioneel bier.
Het lijkt nu op een consumentenbeschermingsorganisatie in plaats van een promotie-organisatie van bier. Dit soort conservatieve regels staan naar mijn idee de variatie van het bier en de creativiteit van brouwers in de weg.
Het lijkt er nu op dat via een omweg wordt geprobeerd mislukte brouwsels van de markt te houden of zo...

Edwin

JeroenCV

Citaat van: Sharky op 22-10-2007  16:15 uWaarom doet PINT dit?  :weetniet:

Gewoon lezen op de website Louis:

Het bokbier, het traditionele Nederlandse seizoensbier, is aan het verwateren. Enerzijds bestaan er nauwelijks criteria waar een bokbier aan moet voldoen, anderzijds wordt de periode van verkrijgbaarheid meer en meer opgerekt. Bij de meibok zien we al dat dit leidt tot een afname van het aantal verkrijgbare merken, terwijl bovendien de benaming meibok ook door meer algemene namen wordt vervangen. Het is de bedoeling van PINT dat de consument weer reikhalzend uitkijkt naar het eerste mei- of herfstbokbier.

Oscar

De brouwers weten soms ook niet eens waar ze mee bezig zijn. Hun recepten door rekenen doen ze volgens mij ook lang niet allemaal. Gisteren een 3 ringen bok van de tap gehad...veel te licht..leek meer op een ale dan een bok.

Edwin

Citaat van: Oscar op 22-10-2007  17:37 uDe brouwers weten soms ook niet eens waar ze mee bezig zijn. Hun recepten door rekenen doen ze volgens mij ook lang niet allemaal.

Allemaal waar. Daarom zowel seizoensbier qua verkoopperiode vaststellen en de definitie van een bokbier vaststellen!
Maar beide níet aan elkaar koppelen!

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.