Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maximale temperatuur voor een pils  (gelezen 7033 keer)

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
Maximale temperatuur voor een pils
« Gepost op: 18-10-2007 14:04 u »
Hallo jongens,

Ik ben dit jaar ook van plan om me eens te wagen aan een pilsje. Nu heb ik hiervoor geen koelkast beschikbaar. Zijn er hiervoor alternatieven?  :shelp:

Ik dacht zelf aan het werken met een zelfgebouwde geisoleerde kist en daar koelelementen uit de vriezer in te leggen. Als ik dit op een frisse plaats leg en de elementen dagelijks verander, moet ik toch een koele temperatuur kunnen handhaven, of niet soms?  :denken:

Wat is trouwens de maximumtemperatuur waarop je nog een lekker pilsje kan vergisten?  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Maximale temperatuur voor een pils
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2007 14:18 u »
Nu heb ik hiervoor geen koelkast beschikbaar. Zijn er hiervoor alternatieven?  :shelp:

Bovengistende pils?

Wat is trouwens de maximumtemperatuur waarop je nog een lekker pilsje kan vergisten?  :weetniet:

Hangt een beetje van de gist af, meestal tussen de 8 - 10 °C

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2007 14:53 u »
Ok, 8 à 10 moet nog te halen zijn met een constructie zoals hierboven beschreven. Even wachten op een koudtefront en dan aan de slag...

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2007 17:09 u »
Ik ben bezig met een "brouwplanning" die loopt tot volgend jaar december.
Hierin moet zitten :
- Kloonpoging t.b.v. ONK2008 (Chimay Blauw)
- Een ondergistende pilsner (Urtyp ?)
- Meibock
- Kerstbier
- Belgian Ale,

etc.

Je kunt wel overal een koelkast voor aanschaffen, maar ik heb die liever vol staan met uitgegist bier dat alleen nog maar gist in het flesje (?)

Nu dacht ik dat het geschiktste moment om een ondergister te maken, zonder het gebruik van een koelkast, januari zou moeten zijn. Dan kan ik zonder veel meer moeite gewoon in een schaduwrijk hoekje de vergisting buiten laten verlopen.

Toch ?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2007 17:41 u »
Dan moet je geen nachtvorst hebben. En de temperatuur zal dan teveel schommelen. Het blijft een gok dan. 't kan goed gaan, maar ook niet. Je hebt dan geen controle over je bier. Een klein koelkastje voor je ondergisters is zeker geen overbodige luxe.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2007 19:20 u »
In de winter (jan of feb) het gistvat in een onverwarmde en liefst niet geisoleerde ruimte plaatsen. Bijvoorbeeld een garage.

Offline Cheetah

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2007 22:10 u »
Hallo,
Voor alle duidelijkheid, ik ben nog een vrij jonge hobbybrouwer (tenminste, op brouwgebied) en probeer zelf zo veel mogelijk bij te leren. Dus, tips altijd welkom!
Inpikkend op die temperatuur bij het lageren. Zelf heb ik een grote  2e hands diepvrieskist die ik daarvoor gebruik. Voor een kleine 10 euro heb ik een digitale klok aangeschaft waarmee ik de stroomtoevoer kan aan/uitschakelen. Op die klok kan ik per 12 u, 20 instellingen doen van min 1' tot ....'. Momenteel zit ik met 65 l bier (verdeeld over 3 mandflessen) in de vriezer (of beter gezegd de koeler). Met mijn digitale thermometer heb ik de eerste dagen de temperatuur in de gaten moeten houden om de instelling van de 'stroomtijd' wat te kunnen bijregelen. Nu is de temperatuur in de kist max 7,8 en min 5,7°. Wel rekening mee houden dat bij het koelen, de eerste dagen meer koeltijd moet gegeven worden omdat uiteraard het volume bier moet gekoeld worden. Je begrijpt, de digitale thermometer 'hangt' in de omgevingslucht, en die is snel gekoeld, maar daarom is het volume bier nog niet gekoeld. Zelf los ik dat op (?), door de eerste twee dagen een koeltemperatuur na te streven van 3-4°, dan ben ik zeker dat het biervolume al redelijk is afgekoeld, daarna stijg ik naar de lagertemperatuur. Om het in minuten uit te leggen, ik begin met de klok zodanig in te stellen dat de 'vriezer' 50' stil ligt en 10' draait, 's anderendaags geef ik nog 9' en dan verminder ik volgens de metingen van de temperatuur. Ik merk dat (bij mijn vrieskist dus) dat ik met een instelling van 50' stilliggen en 6' draaien de bovenstaande temperatuur (7,8 - 5,7) behaal. Is dus allemaal proefondervindelijk, misschien zijn er betere én eenvoudiger manieren hoor.

Groetjes en succes,

Cheetah

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2007 22:16 u »
Cheetah,

Bij conrad kun je een temperatuur gestuurde schakeling kopen, dan hoef je alleen maar de inschakeltemperatuur en uitschakeltemperatuur in stellen en de rest gaat vanzelf. Echt stukken handiger en kost je minder tijd. De vergistingstemperatuur is dan ook veel stabieler. Bijna op de graad nauwkeurig!

:degroeten:

Offline Cheetah

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2007 22:32 u »
Bedankt voor de snelle reactie Oscar!

Tja...., als 'jonge' brouwer ken je tuurlijk niet alle knepen van het vak en ken je nog geen Conrads  :D.
Is wel een heel goeie tip, hangt daar ook een redelijk prijskaartje aan? Bedoel, ben nog niet zo veel jaren bezig , en de materiaalaanschaf gebeurt dus ook à rato van het (brouw)succes en met bescheiden budgetten. Ik droom wel van een toekomstige complete installatie, maar eerst nog veel meer ondervinding opdoen, ook via deze site. Intussen proberen met bescheiden middelen.

Goede avond,
Cheetah :proost2:

Offline EtP

• Vol lid
  • wuivende gerst is het beste wat de zomer geeft
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2007 22:35 u »
, de digitale thermometer 'hangt' in de omgevingslucht, en die is snel gekoeld, maar daarom is het volume bier nog niet gekoeld.

Je kunt in de diepvrieskist ook een laag water zetten, Hierdoor koelt het bier beter en is het een stuk stabieler.

Mvg Edwin :beersmiley:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 18-10-2007 22:43 u »
hangt daar ook een redelijk prijskaartje aan?

Kijk hier maar eens

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #11 Gepost op: 18-10-2007 22:48 u »
Bijna op de graad nauwkeurig !

En wanneer je die sensor in het vat zelf hangt is je temperatuur zeker op de graad nauwkeurig!  ;)

Groeten
Thibolleke

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18-10-2007 22:52 u »
Je kunt ook een ondergist gebruiken bij bovengist temperaturen, dan heb je een steam beer. Dit is ook erg lekker en een stuk makkelijker dan een pils die je buiten laat vergisten, dat zal nooit een echte pils worden.

Voor een echte pils moet je toch een koelkast hebben om de juiste stappen met de juiste temperatuur te kunnen uitvoeren. Zeker de (heel) koude lagering is gewoon nodig voor een pils en dit bereik je dus ook niet met een koude buiten temperatuur.

Zelf heb ik weleens, voordat ik verstand had van boven of ondergist, een pils gist (Wyeast urquell lager) gebruikt bij bovengistende temperaturen, dit was een heel lekker biertje geworden wat ook erg richting een pils gaat.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-10-2007 23:09 u »
De minimumtemperatuur van 8-10° is wel wat kritisch. Je kunt op 12-13-14° ook pilskarakter krijgen, maar het schijnt per gist nogal te verschillen. De Wyeastman vertelde me dat de 2278 tot zo'n 17° nog z'n ondergistend karakter behoudt, al veranderen de karakteristieken.

Ik ben het niet eens met Wesley dat de (heel) koude lagering onontbeerlijk is voor een pils. Hij verbetert er wel van, maar 100% noodzakelijk is het niet. Ook dat trouwens zal per gistsoort verschillen!

Ik heb mijn eerste pils gebrouwen tijdens een koude winterperiode op een zolderkamer met het raam open. Het bier werd een graad of 10-11. Perfect, maar dan ook perfect gelukt! Een deel daarvan is in een koelkast gelagerd (op een graad of 4), een ander deel in diezelfde ruimte bij diezelfde temperatuur. De eerste was mooier maar de tweede was ook zeer goed. Een koelkast is dus echt niet onontbeerlijk.

Kortom ik zou gewoon een koude ruimte uitzoeken (heb je een schuur?) en de temperatuur een beetje sturen met een openstaande raam of deur en evt een vorstbeschermertje mocht het te koud worden. Isoleren en koelelementen vereisen heel veel controle en lijkt me niet handig. Door isolatie kan de temperatuur ook heel snel toenemen tot ongewenst hoge waarden, en snelle wisselingen vindt de gist niet fijn.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18-10-2007 23:28 u »
Wat jij zegt klopt helemaal Edgar. Ik vind ook niet dat het onmogelijk is om een pils te maken zonder koude lagering maar een "echte" pils heeft een koude lagering nodig. Een pils met een warme(re) lagering zal anders zijn dan een commerciële pils, daarvoor probeer ik te waarschuwen.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-10-2007 23:32 u »
Inderdaad, dus voor een eerste pils moet je je daardoor niet laten belemmeren. Sterker nog: met een lagering op 10° kan je bier véél béter uitpakken dan menig commerciële pils, al zal hij niet zo helder zijn.

Tip: Probeer wel een overdreven sterke starter te maken, dat zal het bier ten goede komen. Het wachten is nu enkel op een beetje bestendig fris weer.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #16 Gepost op: 19-10-2007 07:58 u »
Weet er soms iemand of je een diepvriezer ook gewoon op koelen kan zetten?

Ik heb hier nog een oude bakvriezer staan waar wel een gistingsvat in past. Als ik deze nou kan zetten op zo'n 4 à 5 graden, dan kan ik makkelijk een ondergister vergisten toch?

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 19-10-2007 08:26 u »

Ik heb hier nog een oude bakvriezer staan waar wel een gistingsvat in past. Als ik deze nou kan zetten op zo'n 4 à 5 graden, dan kan ik makkelijk een ondergister vergisten toch?

Ook dat gaat bij de hierboven genoemde temperatuurregeling van Conrad.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #18 Gepost op: 19-10-2007 08:28 u »
Weet er dan soms iemand waar je dit als Belg kan kopen?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 19-10-2007 08:29 u »

Zoals Jacco zegt. Maar: een bakvriezer (vrieskist) is wel heel onhandig voor bijv. het nemen van monsters of het uitnemen van het vat.

Het beste is niet de vriezer in te stellen, maar zo'n thermostaatje te koppelen aan de biertemperatuur door de sonde (geïsoleerd!) op het vat te bevestigen. Dan ben je perfect bezig wat betreft temperatuurcontrole.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 19-10-2007 08:29 u »

Conrad.be!

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #21 Gepost op: 19-10-2007 08:41 u »
 :verbergen: :pan: :verbergen:

Had het moeten nakijken natuurlijk...

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #22 Gepost op: 19-10-2007 09:55 u »

Die thermostaat van conrad bedoel je? Conrad zit in de Benelux, en leveren dus ook in België. Verzendkosten rond de 5 euro.

Zie ook deze discussie.