Recepten > Discussie over recepten

Dunkel-Hefeweizen

(1/4) > >>

Edwin:
Beste Bierminnenden  :proost:

Ook ik heb mijn eerste Duitse witbier gebrouwen. Het recept is uit het boek van Hubert Hanghofer:

voor 20 liter:

2400 gr.  Tarwemout 5 EBC
2200 gr.  Munichmout 17 EBC
140 gr.   Caramout 120 EBC
30 gr.     Tarwemout 15 EBC (apart houden)
15 gr.     Tettnager 5%, 90 min meekoken
15 gr.     Tettnager 5%, 70 min meekoken

15 liter maischwater (opwarmen tot 45 graden)
16 liter spoelwater (opwarmen tot 78 graden, NIET warmer)

Maischschema:

43   62   72   78
20   30   30   5

Na de 62-graden-stap pas de donkere tarwemout toevoegen.

Het brouwproces verliep eigenlijk wel goed. Met die nieuwe brouwspullen gaat alles toch wel wat sneller. We hebben een leuke hobby, maar ik vind het wel leuker als het lekker snel klaar is. ;D

Enig nadeel was de gist. Ik heb nu Kolsch-gist in korrelvorm. Veel leuker was natuurlijk Wyeast Weihen Stephan geweest. Ach, als het bier gelukt is en ik vind het nog lekker ook, dan brouw ik het nog eens, maar dan met de juiste gist. Is het nog lekkerder.
O ja, het SG is bij aanvang 1050 en op dit moment staat alles enorm te gisten. Die startte mooi op tijd, 3 uur na toevoeging van de gist.

Edwin

JvH:
Hoi Edwin,

Leuk recept. Ik heb het even ingevoerd in Strangebrew (dat doe ik wel vaker om te leren wat de uitkomst van zo'n programma nu betekent als je aan het brouwen bent).
Nu had ik een paar vraagjes:
1) Is het niet een beetje licht voor Dunkel-Hefeweizen? SB denkt dat de kleur ongeveer 14 EBC wordt en volgens de stijlbeschrijving zou tussen de 40 en 46 EBC moeten zijn.
2) Waarom doe je die 2e 15 gr hop er al na 20 minuten koken in?
3) Waar dient de 43° maischstap voor? Mijn brouwmaat had het over een zuurrust, maar die moest dan wel een uur duren.
4) Hoe goed kwam jij op 43° uit?

Nogmaals, dit is geen kritiek, ik wil alleen mijn brouwproces steeds beter begrijpen en beheersen.

Groeten Hans  :degroeten:

Herman:
Hoi Edwin,

Leuke dunkelweizen heb je daar. Al kun je het nu niet echt een weizen noemen, de gist moet daarvoor nl wel een echte weizengist zijn. Vergelijk het maar met witbier, de gist zorgt voor het specifieke karakter. Maar ik ben wel beniewd hoe het uitpakt, het zal best een lekker biertje worden  :proost2:

Je hebt geen FWH toegepast, zoals in het recept stond?

Wat betreft de opmerkingen van Hans over de kleur, uitspraken over verwachte kleur zijn nogal discutabel.

Ik vind zelf al die kleurberekeningen nogal onbetrouwbaar. SB geeft 14, Promash daarentegen 19.9. Dat werkt hooguit indicatief, je moet het volgens mij dan ook absoluut niet gebruiken om op die manier binnen de stijl te blijven! Daarmee komen we op het tweede twistpunt: de stijl, waar haal jij die info vandaan. Meerdere bronnen geven allen andere kleurwaarden.

Wil je toch de kleuren gebruiken als een benadering, dan vind ik de verschillen tussen in dit geval SB en PM wel behoorlijk groot, wie heeft gelijk? Mijn "Doenkelwijtzen" is volgens PM qua klaar 22,4 EBC. Terwijl het echt veel donkerder is dan bijv Franziskaner Dunkelweizen. Voor mij genoeg reden om me hier niet druk over te maken, ik denk dat Edwin's bier wel donker genoeg is.

De maischtijden die Hanghofer hanteert vind ik ook wel ouderwets, maar ach, als ze zich bewezen hebben?

Groeten,
Herman

JWVG:
Tja, we moeten natuurlijk niet weer in een oudere discussie vervallen, maar ik geloof inderdaad dat die kleurvoorspellingen nogal onbetrouwbaar zijn. Gelukkig is kleur voor mij toch net wat minder belangrijk dan bitterheid of dichtheid, ik vind het niet zo'n ramp als het wat lichter of donkerder uitvalt.  Zolang mijn stout maar donkerder blijft dan mijn tripel ;D

Wat dat schema van Hanghofer betreft - Phil, een Amerikaanse kennis van het Amerikaanse forum die in Duitsland woont, heeft wat contact met Hanghofer, en (echt waar!) die heeft hem verteld dat hij in de praktijk ook wel wat modernere maischschema's gebruikt, alsmede wat exotischer ingrediėnten toevoegd. Hij zal dat in de Duitse forums echter niet zo snel toegeven vanwege de (volgens hem) conservatieve aard van de Duitse brouwers, met name ook m.b.t. het reinheitsgebot. Slecht voor de verkoopcijfers van zijn boek!

Roddel en achterklap, heren! Wat is dit toch een mooie hobby,

JW.

Edwin:

--- Citaat ---

1) Is het niet een beetje licht voor Dunkel-Hefeweizen? SB denkt dat de kleur ongeveer 14 EBC wordt en volgens de stijlbeschrijving zou tussen de 40 en 46 EBC moeten zijn.
2) Waarom doe je die 2e 15 gr hop er al na 20 minuten koken in?
3) Waar dient de 43° maischstap voor? Mijn brouwmaat had het over een zuurrust, maar die moest dan wel een uur duren.
4) Hoe goed kwam jij op 43° uit?

--- Einde van citaat ---

Hoi Hans  :proost:

Ik pak je vragen ook niet op als kritiek. Ik moet bekennen dat ik ook geen antwoord kan geven op je 2e en 3e vraag. Ikzelf heb het boek niet. Het recept komt van de brouwvereniging en van hen heb ik ook de ingrediėnten. We hebben in gezamenlijkheid het bier gebrouwen. Zo kon ik tijdens het brouwen in de keuken van de andere brouwers kijken. Erg leuk en leerzaam.

We hadden zelf ook nog de vraag wat het nut is van de late toevoeging van de donkere tarwemout. Het betreft maar een kleine hoeveelheid, dus de hoeveelheid onvergistbare suikers uit dat beetje mout lijken mij nou niet direct smaakbepalend.

Ikzelf kwam goed uit op de 43 graden. Waarom vraag je dat?

Wat betreft de kleur...Ik heb een stukkie software gedownload om daarmee de kleur te bepalen. Ik moet dat nog 'even' eiken. Daar stonden echter referentiebieren bij en de kleur zit zo ongeveer op 30 EBC. Da's iets te licht voor een donker witbier. Op zich vind ik dat niet meteen vervelend. Ik vind het missen van de juiste gist op dit moment vervelender. Maar daar is ook niets meer aan te doen. Volgende keer beter.

Ik heb wel het brouwzaalrendement uitgerekend en weer kom ik laag uit (52%). Hoe kan ik dat toch verhogen?

Edwin

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie