Recepten > Discussie over recepten

Donker-dikbier / experiment met drooghoppen en abrikozen

(1/13) > >>

Edwin:
Hoi Bierminnenden  :proost:

Ook bij mij jeukt het weer. Ik heb een recept in elkaar gezet, maar ik weet eigenlijk nog niet goed hoe het zal uitpakken (kleur en smaak) Zou iemand het eens in Promash willen nakijken? Verder graag feedback!!

Het moet een wat zwaarder bier worden (ongeveer 8, 8,5%) die niet al te bitter is (IBU ongeveer 30):

Voor 20 liter:
5,25 kg. Pilsmout 3 ebc
0,50 kg. Caramunich 100 ebc
0,25 kg. Special-B
0,01 kg. gestampte koriander
0,10 kg. gedroogde abrikoos

0,20 kg. Styrian Goldings 4,5% 10 minuten
0,30 kg. Hallentauer Herzbrucker 3,2% 70 minuten

kooktijd 70 min.

Maischschema:
52     60     70
10     30     30

Maischwater: 18 liter (3 lt/kg)

De abrikoos voeg ik toe na gisting, dus tijdens de lagertijd
Kan dit zo?

Edwin

Edwin:
Ik vergeet de gist nog

Wyeast 1214 ga ik daarvoor gebruiken. Ik denk trouwens dat door de abrikozen de lagering wat vergisting zal hebben van de suikers uit die abrikozen.

Edwin

Herman:
Hoi Edwin,

Ik neem aan dat je 20 en 30 ipv 200 en 300 gram hop bedoeld  ;D

Tsja, smaak haal je niet uit Promash, maar het ziet er wel lekker uit. Moest je nog wat Rochefort ingredienten opmaken?

Ga je de abrikoos nog fijnsnijden, wellen, koken of zo, of direct uit de verpakking toevoegen? Ik denk dat ik ze zou snijden en dan in een beetje kokend water doen (direct uit), anders lijkt het me moeilijk vergisten. Maar ja, ik heb geen ervaring met fruit in bier. Doe je het in een zakje of los in de fles?

Voor wat het waard is geeft Promash: EBC 34,6 en IBU 16,3.
Als je de Hallertau op 60 gram brengt, zit er wel een IBU van 30 in.

Herman

Adrie:
Ha Edwin,

Abrikoos in bier kan heel goed uitpakken, zie bijvoorbeeld de Wiegeleir van Sjef Groothuis te Kaatsheuvel (Brouwerij de 3 Horne). Lijkt me erg lekker. Wellicht kun je bij hem eens informeren wanneer hij de abrikozen toevoegt en hoeveel. (zie: http://www.michel-tencate.tmfweb.nl/3_horne.htm).

Ik ben het eens met Hermans suggestie om zeker even de abrikozen te koken. Gedroogde abrikozen zijn erg hard en je wilt natuurlijk zoveel mogelijk smaakstoffen extraheren. Bovendien zijn ze na het koken ontsmet.

Neem wel biologische abrikozen, want gewone worden behandeld met veel sulfiet, wat de gist kan doden; je hebt dan geen nagisting meer.

Groeten,

A3

Edwin:
Bedankt heren!  :proost:

Ik was inderdaad van plan de (biologische) abrikozen te 'knippen' en van tevoren even te koken. Het idee van de abrikozen had ik eigenlijk ook van de Wiegeleir. Voor wat betreft de hoeveelheid en het tijdstip ben ik ook nog aan het zoeken.

Ik verhoog de hoeveelheid Hallentau naar 60 gram. Heeft iemand enig idee wat de vermoedelijke SG kan zijn?

Edwin

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie