Urtype pils

Gestart door oranjeboombiertje, 15-10-2007 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Binnenkort is mijn koelkast weer leeg dus dan kan ik weer een nieuwe pils gaan brouwen. De bedoeling is om weer een mooie pils te gaan maken met de Bavarian lager gist, deze is mij eerder heel goed bevallen (het bier was binnen 3 weken helemaal op :lekkerbier:). Ook heb ik daarna een mooie grote gistkoek om nog wat bovengistende bieren, stoombier dus, mee te brouwen.

Dit is mijn idee voor het recept:

Begin s.g: 1043, 10,7º Plato.
Rendement: 80%
Kleur: 11 EBC.
Bitterheid: 46 IBU.
Schaal: 35 Liter.

Pilsmout                   68%         4,36 Kg.
Munchener mout        20%         1,3 Kg.
Cara120                     2%         0,13 Kg.
Maïs                        10%         0,64 Kg.

Maischschema (5,72 L/Kg beslagdikte)
63 ºC        40 Min.
73 ºC        20 Min.
78 ºC          1 Min.

Koken (75 Min)
Magnum (12,5%)                 40G      FWH
Saaz (2%)                          40G      FWH
Saaz/Hersbrucker   (2,1%)       50G      20 Min.
Saaz/Hersbrucker   (2,1%)       50G      10 Min.

Bij de laatste 2 hopgiften gebruik ik dus per gift 25 gram Saaz en 25 gram Hersbrucker   hop.

Gist:
Slurrie van bezonken starter, 9,5 liter. Bavarian lager.

Wat denken jullie, valt hier nog iets aan te verbeteren?

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Heb je veel goede ervaringen met maïs?
In de commerciële pilsen vind ik maïs eigenlijk helemaal niet lekker. Zeker in Spanje zit het er met hopen in, niet lekker.
Is die 10 % dan ook niet aan de grote kant of niet? (ik heb nog nooit maïs gebruikt)

Slurrie van 9.5 liter op 35 liter? Of laat je zo'n slurrie eerst nog eens 'bezinken' of zo?

Groeten
Thibolleke

Edgar

Kan je je stort uitleggen? Een Urtyp zou ik toch wat simpeler storten. De donkere kleur komt uit de decoctie, denk ik, eerder dan uit zulke smaakrijke mouten. Met dan weer een lichte maïs erdoor; ik volg het niet helemaal.

Ik zou pilsmout storten met misschien een fractie (5% max) vienna of pale, een kleine decoctie (fluitje van een cent) en een steviger gist (2278 of misschien 2124?). Minder bitterheid uit de Magnum halen (meer Saaz storten dus) en de Hersbrücker ditchen. Saaz en Hersbrücker zitten elkaar in de weg vind ik.

MO

Ik snap ook niets van deze mouten. De gist geeft toch veel body. MIsschien een wat zoeter maischschema en alleen pilsmout?

oranjeboombiertje

De kleur moet voor mij sowieso minstens 10 EBC zijn, lager vind ik er echt lelijk uitzien. De maïs heb ik ook gebruikt in een eerdere pils en dat was een lekker bier. De cara mout is om een klein beetje zoetigheid en kleur te geven. De munchener om het wat moutiger, koekjesachtig te maken.

Ik zou wel meer bitterheid uit de Saaz willen halen maar dan moet ik enorme hoeveelheden Saaz gaan gebruiken en dat vind ik eigenlijk zonde omdat ik daarmee veel liters wort verlies en dat levert toch niet veel meer aroma op :weetniet: Zouden die Saaz en Hersbrucker  zo slecht samengaan? Ik vind het beide erg lekkere hoppen en kan dus niet kiezen vandaar de combinatie.

Voor een decoctie heb ik de installatie niet, zeker niet voor 35 liter. Dus dat gaat niet lukken.

De starter ga ik inderdaad laten bezinken zodat ik de slurrie van 9,5 liter starter kan gebruiken.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 15-10-2007  21:13 uVoor een decoctie heb ik de installatie niet, zeker niet voor 35 liter. Dus dat gaat niet lukken.

Je bedoelt dat je geen zeef en pan van een liter of 5, 6 hebt? Je kookt alleen het dikke deel. Kweet, ik ben hier zo langzamerhand de decoctie-profeet, of decoctie-debiel zoals je wilt, maar ik herhaal maar eens dat een decoctie niet moeilijk is en interessant bier geeft.

Wat de rest betreft: Ik kan het niet volgen, ben het ook niet eens met de liters verloren wort (dat valt best mee) en het extra aroma (ik denk van wel), maar meestal als je doet wat je goed lijkt komt er wel iets deftigs uit.

'Urtyp' heet niet voor niets zo; een soort oerpils, met simpelheid en traditionele methoden als ruggegraat. Dit is denk ik een te geconstrueerd bier om daarvoor door te gaan. Maar het zal vast lekker worden.

oranjeboombiertje

Ik heb geen pan van 5-6 liter en een brander beschikbaar. Misschien dat ik daar in de toekomst nog eens in investeer maar voorlopig even niet.

Misschien dat ik nog een klein beetje meer Saaz als FWH doe en wat minder magnum maar ik wil het niet heel gek gaan maken want met die 2% alfazuur schiet dat niet zo op.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Ik doe dat gewoon op het fornuis. Check de Aldi/LIDL eens af en toe, regelmatig mega-soeppannen voor weinig. Altijd handig, ook voor wat extra spoelwater en dergelijke (waar kook je dat in dan? Of spoel je niet?).

oranjeboombiertje

Ik heb een grote brander. Daarop maisch ik eerst. Dan warm ik daarop het spoelwater op, meestal 10 liter, dan ben ik al begonnen met filteren en wanneer het spoelwater warm is zet ik de brander onder de kookketel. De brander is dus constant in gebruik bij het filteren/spoelen.

De keuken mag ik niet gebruiken om met allerlei potten en pannen vol wort/beslag te werken want dan krijg ik ruzie.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 15-10-2007  22:36 uDe keuken mag ik niet gebruiken om met allerlei potten en pannen vol wort/beslag te werken want dan krijg ik ruzie.

Aha. Lines in the Sand You'd Better Not Cross. Da's een goeie reden. Niks aan te doen :)

oranjeboombiertje

Ik hoop ooit nog een tweede branden (goedkoop) te kunnen vinden. Als ik die heb zal ik zeker eens met decoctie gaan spelen want ik vind het wel interessant om te proberen.

Voorlopig stop ik wel even met het aanschaffen van nieuwe apparatuur want ik heb dit jaar al aardig wat geïnvesteerd in de brouwerij.

 :degroeten:
Wesley

TVERSCH


Hoi Wesley,

Het gebruik van Cara-mout in Urtype bieren is een voorzetje uit de bestaande recepten, maar ik vind hier niets van terug in de Pilsner Urquell die ik net zit te 'degusteren' (ik drink sneller dan ik tik, dus is de fles al leeg voor ik klaar ben met schrijven) :-[

Ik heb  ook altijd caramout in mijn oertiepen gebruikt, maar op het afgelopen ONK haalde jij meer punten met je recept zonder cara mout dan mijn ouderwetse variatie met! (3% gebruikt) :denken:

Ik was dus van plan mijn ondergisters dit jaar richting jouw recept te gaan brouwen-dus ZONDER cara mout. Ondanks de 86 pnt die ik kreeg vind ik het een TE zoetig bier, zeker nu de bitterheid aan het afnemen is.

Mijn ervaring is wel dat voor pilsachtige bieren de 52º maischstap een beter doordrinkbaar bier opleveren, ondanks alle opmerkingen dat dit achterhaald is. :lessmile:, Ook het gebruik van maisvlokken draagt bij aan een betere doordrinkbaarheid.

Afgelopen jaar heb ik 3 ondergisters gebrouwen met de Wyeast Gambrinus, die alle een naar mijn smaak te zoetig bier opleverden. Ook de keurmeester op het OBBK vond mijn Vienna te zoet en gaf 75 pnt. Veel punten verloor ik daar bij ook omdat het een inzending in de vrije klasse was, en zeker niet als creatief werd gezien.

Als je dus een iets zoeter bier wil kan je ook met de gist expirementeren ipv je moutstort van een goed recept wijzigen ;)

Ik heb nog steeds niet mijn idelale Oertiep gebrouwen, dus blijf gewoon oefenen.

Johannes

Citaat van: TVERSCH op 16-10-2007  03:19 uMijn ervaring is wel dat voor pilsachtige bieren de 52º maischstap een beter doordrinkbaar bier opleveren, ondanks alle opmerkingen dat dit achterhaald is. :lessmile:, Ook het gebruik van maisvlokken draagt bij aan een betere doordrinkbaarheid.

Mijn idee was ook dat een eiwitrust wel eens nodig kon zijn, veel zelfbrouwpilsners zijn namelijk te vol van body.

Enneh Edgar, nu eens stoppen met die decoctie-profetie he? Al was het alleen maar omdat niemand erin trapt   ;D

oranjeboombiertje

Het bier zal eigenlijk niet erg stijlvast zijn merk ik zo. Het is meer de bedoeling dat het lekker is dan dat het echt binnen de stijl moet passen.

Die cara heb ik al eens eerder gebruikt en dat pakte heel mooi uit vond ik.

Ook zijn de pilsners die ik tot nu toe gebrouwen heb allemaal zonder eiwit rust gebrouwen en dat pakte allemaal mooi uit. Van mij mag een pils ook wel wat voller zijn als hij daarmee ook wel fris en doordrinkbaar blijft.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Haha lachen met Wesley. Vraagt adviezen alleen om ze naast zich neer te leggen. Ben ik helemaal voor trouwens hoor, eigenwijsheid is goud waard in een brouwersbestaan.

Overigens ben ik het ook eens met het eiwitrustadvies, dat zou ik ook doen. Heb het niet gezegd om die discussie te vermijden. Maar mijn pils krijgt een eiwitrust.

Citaat van: Johannes op 16-10-2007  06:35 uEnneh Edgar, nu eens stoppen met die decoctie-profetie he? Al was het alleen maar omdat niemand erin trapt   ;D

Kom maar eens brouwen dan, maken we eens een échte pils :)

Walter

Johannes,

 :lessmile: Niks mis met decoctie hoor. En dit kan je inderdaad op heel simpele manieren doen. Aangezien ik zelf met een koelbox maisch, kan ik de directe verwarmingsmethode niet gebruiken. En dan blijven infusie of decoctie over. Infusie is sowieso ook beperkt in zijn bruikbaarheid (je kan immers maar zoveel water bij de mout storten eer je beslag te dun is geworden) en dan blijft als enige decoctie over. Je kan dit doen door een deel van het beslag eruit te scheppen en te koken (klassiek) of je filtert een deel van het wort eruit en brengt dit op temperatuur, waarna je het er terug bijvoegd (mijn manier). Resultaat is een volledige vrijheid in je maischschema en een eenvoudige manier om je wort te verwarmen.

Dus Edgar, profeteer jij nog maar een beetje  :proost2:

Edgar

Citaat van: Walter op 16-10-2007  08:03 uJe kan dit doen door een deel van het beslag eruit te scheppen en te koken (klassiek) of je filtert een deel van het wort eruit en brengt dit op temperatuur, waarna je het er terug bijvoegd (mijn manier).

Dat is echter wel een manier die problemen kan geven. Als je dat deel wort boven de 75° moet verhitten om de hele maisch naar 70° te brengen bijvoorbeeld, beschadig je de enzymen, die opgelost zijn in het wort. Bij het verhitten van het dikke deel heb je dat probleem veel minder. Plus je mist het effect van de extra smaakstoffen en looistoffen die vrijkomen bij het koken van de kafjes.

Dat gezegd hebbende; als het voor jou werkt, zal het wel meevallen met die enzymen.

Walter

Hey Edgar,

Nog nooit problemen mee gehad. Bovendien heb ik ook niet het nadeel van de looistoffen.

Let wel, op een hoeveelheid van vb 20 liter wort moet je nooit meer dan 5 liter verhitten. Dit is meestal ook meer dan voldoende.


MO

Leuke discussie dit. Ik denk ook dat een 52 °C stap gunstig is voor de doordrinkbaarheid. Met deze hoeveelheden hop proef je de oxidatie toch niet die eventueel plaats zou kunnen vinden.

Johannes

Citaat van: Walter op 16-10-2007  08:03 uJohannes,

 :lessmile: Niks mis met decoctie hoor.

Hoi Walter,

Ik zit gewoon Edgar te pesten hoor, de discussie hebben we hier uiteraard al vaker gehad, ik ben tegenstander omdat ik a) de voordelen niet bewezen danwel achterhaald acht. (Dat laatste in verband met de betere moutkwaliteit tegenwoordig) en b) het me teveel geklieder is.

groet,

Johannes

oranjeboombiertje

De doordrinkbaarheid is nooit echt een probleem geweest bij lichte bieren zonder eiwitrust bij mij :weetniet:

Eigenlijk wil ik er ook niet aan beginnen omdat ik gewoon superschuim op mijn pils wil zien. Het schuim moet langer blijven staan dan het bier, dat is mooi.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Johannes op 16-10-2007  17:51 u[bla] omdat a) de voordelen niet bewezen danwel achterhaald acht ik het nog nooit geprobeerd heb en b) het me teveel geklieder is ik het nog nooit geprobeerd heb.

groet,

Johannes
muahaha.

Superschuim is wel fijn. Heel veel Saazhop helpt daar trouwens ook bij!

Johannes

Citaat van: Edgar op 16-10-2007  19:05 umuahaha.

Lolbroek, nodig mij maar eens uit om te brouwen, ik help alleen niet met schoonmaken. Geklieder, bah.  ;D

TVERSCH

Wesley, misschien hou jij van wat vollere pilsners en moet je je werkwijze niet veranderen. Maar misschien toch de moete waard om het toch eens te proberen??  :bijdrage_forum:

Superschuim is bij mijn pilseners nooit een probleem, ondanks de 52º stap. Het zal niet wetenschappelijk onderbouwt zijn, maar als de vergisting bij mij helemaal onder de 9ºC verloopt heb ik soms PUR schuim. :echtboos:
Mijn ervaring is dat bij lage vergistingstemperaturen je een veel mooier schuim krijgt, fijnere belletjes en een mooie structuur.

Wat betreft schuimkraag staat de Wyeast Czech Pilsner bovenaan, ik vond hem alleen te zoetig bij maistemp 60/70/75,
maar daar kan de decoctiemaischmethode verbetering in brengen.    :lessmile:
- Het is niet echt nodig want bij 52/63/75 had ik een strakker pils.  ;) (maar helaas naar mijn smaak niet genoeg gehopt)

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Ik wil best eens wat proberen maar niet met een bier wat gewoon 10 weken de koelkast in beslag neemt voordat ik het volgende kan maken. Mijn ervaringen zonder 52 graden stap zijn perfect en mijn pilsners zijn nooit te vol.

Mijn ervaring (bij de pelgrim) is dat het schrappen van de 52 graden stap een betere pils oplevert, dit was ook een ondergistende pils vergelijkbaar met mijn pilsners qua smaak. Deze vond ik zelfs te waterig smaken, de einddichtheid was onder de 2º plato, rond de 1007 s.g.

Het klopt zeker dat bier wat koeler vergist is een beter schuim geeft.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.