Omrekenen recept voor gebruik moutextract

Gestart door kleinemans, 14-10-2007 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Ik heb nu zo langzamerhand wel wat ervaring met die Amerikanen. Neem van mij aan dat ze op velerlei gebied flink achterlopen op Europa. Alles is daar snel en eenvoudig. Als iets 50 jaar oud is, noemen ze het al antiek. Het ziet er van buiten allemaal modern uit, maar van binnen is het echt daar 50 jaar terug in de tijd. En misschien maakt juist dat het een leuk land.

Zoals wij zeggen dat je best kunt beginnen met extract...zo zijn zij daar dus nog maar net begonnen. Maar wel gelijk in het groot, want dat is alles daar...veel groter dan bij ons.
Als ze daar op grote schaal met extract brouwen, wil dat niet zeggen dat het dus goed is. Ze zijn gewoon net begonnen, op hun manier, in het groot. Kijk er niet zomaar tegenop!

En dat je daar extract per litertje kan laten tappen...ik heb dat nog in geen enkele brouwwinkel gezien. Heel eigenlijk heb ik daar nog geen enkele brouwwinkel gezien groter dan ongeveer 40m2. In postorder zijn er een paar grote bedrijven, maar de winkeltjes zijn maar heel klein en beperkt in assortiment. Moutextract is daar net iets goedkoper dan bij ons. Maar mout is daar weer flink duurder dan bij ons. Misschien is dat ook wel een reden dat ze veel met extract brouwen...

Herman

Goede aanvulling, ik heb mijn kennis van de litertjes enkel van een Amerikaanse brouwvriend en een filmpje dat ik es gedownload heb. Niettemin vind ik het jammer dat we hier niet echt goed & goedkoop aan extract kunnen komen. Ik woon helaas niet vlak bij een fabriek, zodat ik het net als Edgar kan afhalen.

Ik zal binnenkort maar es een brouwdag inplannen, anders komt het er niet van.

EBC

Ik moet er ook wel bijzeggen dat ik altijd bij Brouwland in de winkel kom...dat is wellicht ook wel gelijk 'the max'. ;)

kleinemans

Het heeft even geduurd maar vandaag eindelijk gebrouwen. Dit verliep allemaal erg soepel. Eind SG was 1076 (recept doelde op 1074). Verder heb ik me ook goed vermaakt.

Het toevoegen van twee kilo magisch poeder voelde inderdaad een beetje suf maar het minimaischen gaf mij het gevoel dat ik toch nog iets zelf toegevoegd heb. Ik ga zeker voor het echte werk de volgende keer. Dan heb ik wel een wat betere molen nodig want mijn koffiemolen maalde de mout wel erg fijn.

Inmiddels staat mijn waterslot behoorlijk te pruttelen. Nu maar hopen dat het niet geïnfecteerd is geraakt, dan komt het volgens mij wel goed met deze eerste poging.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen, ik hoop dat ik over een paar weken een enigszins drinkbaar bier heb!

Oscar

Ik ben even aan het denken/rekenen geslagen, mede omdat de berekeningen in Brouwvsie met moutextract niet helemaal kloppen.

Bij moutextract heb je niet te maken met een brouwzaal rendement (toch?)

Als ik 50 gram moutextract oplos tot 1 liter dan kom ik uit op een SG van 1040.
Als ik hiermee reken en bijvoorbeeld uit ga van 25 liter met een SG van 1075
dan heb ik hiervoor nodig : 50 * (75/40) * 25 = 2342 gram moutextract.

Klopt dit een beetje?


De-Geert

Op de Home Brew Digest hebben ze een recipator, waar je recepten mee kan doorrekenen. Ook met alleen moutextract, misschien heb je daar wat aan?

EBC

Citaat van: Oscar op 16-05-2008  14:33 uIk ben even aan het denken/rekenen geslagen, mede omdat de berekeningen in Brouwvsie met moutextract niet helemaal kloppen.

Bij moutextract heb je niet te maken met een brouwzaal rendement (toch?)

Als ik 50 gram moutextract oplos tot 1 liter dan kom ik uit op een SG van 1040.
Als ik hiermee reken en bijvoorbeeld uit ga van 25 liter met een SG van 1075
dan heb ik hiervoor nodig : 50 * (75/40) * 25 = 2342 gram moutextract.

Klopt dit een beetje?



Misschien ProMash er eens naast houden  ;D >:D ?

Levert moutextract in 1:10 verhouding niet 1040 op?

Jacques

Citaat van: EBC op 16-05-2008  17:49 uLevert moutextract in 1:10 verhouding niet 1040 op?

Ja, daar kom je vaak op uit.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 16-05-2008  14:33 uBij moutextract heb je niet te maken met een brouwzaal rendement (toch?)

Als ik 50 gram moutextract oplos tot 1 liter dan kom ik uit op een SG van 1040.
Als ik hiermee reken en bijvoorbeeld uit ga van 25 liter met een SG van 1075
dan heb ik hiervoor nodig : 50 * (75/40) * 25 = 2342 gram moutextract.
Klopt dit een beetje?

Als je 100 g suiker oplost tot 1 liter dan kom je op een SG van 1038.5 (volgens Goldiner Klemann tabel)
Moutextract bevat een beetje water, dus verwacht ik een lager SG. Je kunt dit precies bepalen door 100g moutextract op te lossen in 1 liter water en dan het SG te meten. Ik heb dat ooit eens gedaan voor moutextractpoeder en kwam toen op SG=1034. Dat betekent dat moutextractpoeder van elke 100 g ca 88 g suiker bevat.
Mout bevat voor elke 100 g ca 75 g suiker aan het eind van het maischen. Met mout moet je echter ook nog spoelen en daardoor verlies je ca 10% suiker tijdens het filteren. Van elke 100 g mout komt daarom maar ca 67% in het wort terecht. (Dit is tevens het brouwzaalrendement=67%) op basis daarvan kun je dus 100g mout vervangen door (75*0.9)/88=76 g moutextracpoeder om hetzelfde SG te krijgen van een gelijke hoeveelheid wort. Ik ga er dan wel vanuit dat je het moutextract na het spoelen toevoegt. Als je het mee zou laten maichen dan moet je voor elke 100 g mout 75/88=85 g moutextractpoeder toevoegen.
Voor moutextract vloeibaar zul je iets meer nodig hebben, maar je kunt dezelfde procedure volgen om het te bepalen.
HansH     


Hopmans

Citaat van: hansHalberstadt op 17-05-2008  10:05 uAls je 100 g suiker oplost tot 1 liter dan kom je op een SG van 1038.5 (volgens Goldiner Klemann tabel)
Moutextract bevat een beetje water, dus verwacht ik een lager SG. Je kunt dit precies bepalen door 100g moutextract op te lossen in 1 liter water en dan het SG te meten. Ik heb dat ooit eens gedaan voor moutextractpoeder en kwam toen op SG=1034.
Volgens mij heb je niet meer te maken met mout-rendement ten gevolge van het maischen.
Moet dit ook niet op 100% gezet worden net als suiker?
De opbrengst lijkt mij ook voor moutextract hoger als 90 toch?

Premium pilsner mout extra licht  2    EBC                                 Pot.SG 1034  Opbr. 80.5
Pilsmout 3 EBC                    3    EBC                                 Pot.SG 1037  Opbr. 80.07
Pale alemout                      5.5  EBC                                 Pot.SG 1034  Opbr. 79
Viennamout                        6    EBC                                 Pot.SG 1036  Opbr. 80.7
Wienermout                        6    EBC                                 Pot.SG 1033  Opbr. 79
Palemout 7 EBC                    8    EBC                                 Pot.SG 1034  Opbr. 80.07
Münchnermout type 1               12   EBC                                 Pot.SG 1033  Opbr. 78
Honing                            2    EBC                                 Pot.SG 1035  Opbr. 90.89
Rietsuiker                        6    EBC                                 Pot.SG 1046  Opbr. 97.38
Basterdsuiker (geel)              10   EBC                                 Pot.SG 1046  Opbr. 100
Kandijsuiker (bruin)              10   EBC                                 Pot.SG 1046  Opbr. 100
Basterdsuiker (bruin)             30   EBC                                 Pot.SG 1046  Opbr. 99.55
Moutextract licht                 8    EBC                                 Pot.SG 1035  Opbr. 80  ???
Moutextract tarwe                 8    EBC                                 Pot.SG 1035  Opbr. 80  ???
Moutextract amber                 18   EBC                                 Pot.SG 1035  Opbr. 80  ???
Moutextract donker                57   EBC                                 Pot.SG 1035  Opbr. 80  ???
Moutextract black                 95   EBC                                 Pot.SG 1035  Opbr. 80  ???
Bio-pilsenermout                  2.8  EBC                                 Pot.SG 1033  Opbr. 78


hansHalberstadt

Dat is inderdaad waar. In mijn toelichting hierboven gaf ik dat aan door te stellen dat de factor 0.75 tgv het maischen eruit valt. echter moutextract bevat ook een beetje water.
Mout: 75% extraheerbaar (ca 25% maisch verlies, zoals kafjes spoelverlies etc), 65% vergistbaar, samen ca 49% van het moutgewicht vergist tot alcohol
moutextract  ca 88% extraheerbaar (12% water, geen maisch verlies), 65% vergistbaar, samen ca 57% van het moutgewicht vergist tot alcohol

verhouding van het potential SG zou dan ongeveer 57/49 *37=43 (1043) moeten zijn. Ik zie dat echter niet terug in je tabel.
HansH

Hopmans

Citaat van: hansHalberstadt op 14-06-2010  16:22 uverhouding van het potential SG zou dan ongeveer 57/49 *37=43 (1043) moeten zijn.
Ik zie dat echter niet terug in je tabel.
Klopt, ik ga het aanpassen.
Bedankt voor je rekenwerk Hans.
 :proost2:
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.