Omrekenen recept voor gebruik moutextract

Gestart door kleinemans, 14-10-2007 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleinemans

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste biertje te brouwen en wil dit eigenlijk het liefst eerst op basis van een moutextract doen. Als dat een beetje lukt wil ik me graag verdiepen in het schroten en maischen maar ik neem liever niet te grote stappen. (Beginnen met een bierblik is daarentegen wel erg saai lijkt me).

Probleem is dat er nergens recepten op basis van een moutextract te vinden zijn. Het omzetten van een recept op basis van mout naar een recept op basis van moutextract wordt ook nergens echt duidelijk uitgelegd.

Ik wil nu proberen om het recept voor een tripel uit de brouwcursus van deltabrouwers ( http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5579.msg58574.html#msg58574 ) aan te passen naar een recept op basis van een moutextract.

Het oorspronkelijke recept is als volgt:

3200g Pilsmout 3 EBC
100g   Ambermout 50 EBC
5g Koriander
16g Challenger hop 6,6%
1zakje Safale S-04 gist
11l Maischwater
6l Spoelwater
8 g/l Suiker voor hergisting

Als ik het goed begrepen heb kan ik de 3200g Pilsmout vervangen met 2kg  moutextract. Welk type kan ik hier het best gebruiken?

De 100g Ambermout kan ik dan minimaischen. (toch?)

Dit is een recept voor 10 liter. Betekent dat dat ik in plaats van 11 liter maischwater en 6 liter spoelwater gewoon 10 liter water moet koken?

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Mocht iemand suggesties hebben voor een beter recept om mee te beginnen dan hoor ik het ook graag.

MO

Volgens mij klopt het helemaal wat je van plan bent. Licht moutextract heb je nodig.

Het zou goed kunnen dat je bier wat zoeter wordt dan de moutvariant. In het algemeen bevat moutextract wat meer niet-vergistbare suikers.

kleinemans

CiteerHet zou goed kunnen dat je bier wat zoeter wordt dan de moutvariant. In het algemeen bevat moutextract wat meer niet-vergistbare suikers.

Is het een goed idee om dit enigszins te compenseren door meer hop te gebruiken? Ik ben niet zo'n voorstander van mierzoete trippels.

Jacques

Dat zou kunnen maar het bier zal wel zoet blijven. Hoeveel suikers in het moutextract zitten die niet vergisten kun je uittesten door een kleine hoeveelheid moutextractoplossing te maken, af te koelen en daar vervolgens gedroogde gist toe te voegen.

den_organolept

Ik las laatst op een Amerikaanse site dat je met bier op basis van moutextract beter zacht water kunt gebruiken.

Dit omdat het extract ingedampte wort is en de aanwezige zouten in het wort in moutextract daarmee ook geconcentreerd worden.

Als je het extract oplost in leidingwater waar ook weer zouten in zitten wordt dat dubbelop.

Wellicht handig om je "brouwwater" voor te koken en eenmaal afgekoeld van het bezinksel op de bodem af te hevelen.

Zijn er nog andere hobbybrouwers die hier wat over kunnen zeggen?

Edgar

Dat klinkt logisch. Wat verdampt is zuiver water, dus zou je moeten aanvullen met zuiver water. Ik had er nooit aan gedacht.

Dat voorkoken en afhevelen doe ik regelmatig. Ik heb nooit gemeten, maar er slaat heel wat kalk neer op wand en bodem van de ketel, en er vlokt ook aardig wat uit. Het water wordt dus zeker zachter. Ik gebruik ook vaak een osmosefilter om (zeer) zacht water te maken. Dat zou perfect zijn voor moutextract, als je stelling klopt.

Na het afhevelen van het water is het wel zaak de wanden van die ketel te ontdoen van kalk, anders schiet je er nog niks mee op.

Jacques

Zacht water is maar veel heel weinig bierypen noodzakelijk. Je moet dan eigenlijk vooral denken aan pilsners
De meeste biertypen zijn er zelfs mee gebaat als je hard water hebt. Niet voor niets worden er door professionele brouwers brouwzouten toegevoegd om water harder te maken. Ik zou niet zo veel moeite doen en gewoon met leidingwater het moutextract aanzetten.

Om een beter bier te krijgen kun je veel beter een goede gist gebruiken dan die bij de pakketten bijgeleverd wordt.

Edgar

Maar dit gaat niet over brouwen met zacht water, maar om te vermijden dat je in feite extra hard water gebruikt zonder dat te willen.

Jacques

Mijn reactie is gebaseerd op het feit dat veel mensen denken dat je zacht water moet hebben om bier te brouwen. Dat is allesbehalve het geval, tenzij je een pilsje wilt brouwen. Maar dat doen relatief maar weinig hobbybrouwers.

Edwin

Nog even terug naar de vraag.

Die 100 gram ambermout kun je minimaischen, maar er is ook donkerder kleur moutextract te verkrijgen in kleinere verpakking. Je kunt dus ook de mediumkleur moutextractpoeder pakken ter vevanging van de ambermout. Als je gaat minimaischen, kun je net zo goed ook gewoon maischen.

Edwin

den_organolept

De conclusie is duidelijk

Poeder in de kast,
graan in de pan!

(deze stap stimuleren wij graag bij extractbrouwers)




Menno


kleinemans

Allereerst bedankt voor alle antwoorden!  :groots:

CiteerAls je gaat minimaischen, kun je net zo goed ook gewoon maischen.

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Omdat ik grammen in plaats van kilo's moet schroten kan ik een oude koffiemolen gebruiken in plaats van eerst een degelijke molen te moeten aanschaffen. Door het mout in een graanzak te doen hoef ik niet te filteren. Dat scheelt allemaal in aankopen en voor de eerste keer heb je al genoeg spullen nodig om te koken en te vergisten.

Door te minimaischen kan ik echter wel een kleine hoeveelheid schroten en heb ik er dus wat ervaring betreft meer aan dan wanneer ik alleen extract zou gebruiken.

Wat het harde/zachte water betreft, als ik al te lui ben om te maischen ben ik ook te lui om me daar erg druk om te maken.   :slaperig:
Bovendien woon ik in Amsterdam waar het water relatief zacht is (hoewel dat waarschijnlijk meer met kalk dan met opgeloste zouten te maken heeft).

Ik weet dat het noemen van moutextract hier voor sommigen vloeken in de kerk is maar mij lijkt het nog steeds een goede manier om te beginnen als je je niet meteen teveel op de hals wil halen. Zoals ergens eerder gezegd, als je voor het eerst gaat brouwen komen er ook als je het maischen overslaat nog genoeg nieuwe dingen op je af.

Johannes

Citaat van: kleinemans op 25-10-2007  22:34 uIk weet dat het noemen van moutextract hier voor sommigen vloeken in de kerk is maar mij lijkt het nog steeds een goede manier om te beginnen als je je niet meteen teveel op de hals wil halen.

Nee hoor, prima om mee te beginnen. Alleen zijn hier tig forumleden die zo enthousiast zijn over moutbrouwen dat we je graag willen overhalen om de volgende stap te zetten.


Caspar

Ik heb nu drie proefbrouwsels gemaakt met een deel moutextract en eigenlijk ben ik hier best goed over te spreken (nee, nee jongens, ik blijf natuurlijk net zo hard-core volmout brouwen... zie dit als een extra'tje ;)).

Ik meng een deel van mijn hoofdbrouwsel met een lichte moutextract wort (anders gehopt bijvoorbeeld) om toch wat speciaal mouten in het bier te krijgen (zie dit als steepen). Al mijn bieren, op deze manier gemaakt, gistten door tot < SG 1012... dus het is volgens mij echt niet zo dat moutextract veel meer onvergistbare suikers bevat.

Wel een tip: Voeg niet te veel suiker toe (eigenlijk liever helemaal niet), dit kan wel resulteren in een leeg bier.

Groet Caspar

Edgar

Citaat van: kleinemans op 25-10-2007 &nbsp;22:34 uIk weet dat het noemen van moutextract hier voor sommigen vloeken in de kerk is maar mij lijkt het nog steeds een goede manier om te beginnen als je je niet meteen teveel op de hals wil halen. Zoals ergens eerder gezegd, als je voor het eerst gaat brouwen komen er ook als je het maischen overslaat nog genoeg nieuwe dingen op je af.

Helemaal mee eens, heel goed plan. Dat minimaischen wordt hier bijna niet gedaan, dus zullen we dat met belangstelling volgen.

Amsterdams water is inderdaad flink zacht (lekker water! Uit mijn hoofd: relatief veel chloride voor een lekker vol smakend bier) dus geen enkele zorg daarover.

MO

Gisteravond een artikel gelezen in de Brew Your Own over de vele kleine Amerikaanse brouwerijen (microbreweries) die met moutpoeder of vloeibaar moutextract brouwen. Daar zitten toch nog beste wat interessante haken en ogen aan. Plus: als je het goed doet (bijvoorbeeld met gedestilleerd water omdat er al zoveel zouten in de poeders zitten en met verse grondstoffen), dan kun je hoog eindigen in competities waar je bieren blind samen met volledig-graan bieren worden gekeurd.

Kortom: zo gek nog niet, dat extract brouwen, het scheelt je zo weer 1-2 uur op een brouwdag.

den_organolept


Oscar

Citaat van: MO op 26-10-2007 &nbsp;14:23 uKortom: zo gek nog niet, dat extract brouwen, het scheelt je zo weer 1-2 uur op een brouwdag.

Bekijk het anders : je mist 2 uur aan zuiver brouwplezier.... :brouwen: En dat zou ik voor geen goud willen missen  ;)

Johannes


Edgar

Ik rommel ook liever met graan, maar als ik zou weten dat ik met extract ook een écht lekker bier zou kunnen maken, dan zou ik vaker bier maken (we noemen het geen brouwen...). Je hebt niet altijd tijd voor de hele heisa.

Uiteraard ben ik ook zo begonnen (gehopte stropen > moutsiroop zelf hoppen > volmout) en ik vond 't allemaal even prachtig.

bazje

Brouw met plezier,
Brouw met beleid,
Brouw eigenwijs,

Allemaal van toepassing als ik voorgaande berichtjes van Kleinemans.
Als beginnend brouwer ben ik ook begonnen met een aantal blikken.
Verder verdiepend in die materie overgestapt op extract en toen ik hier terecht kwam kon ik niet achterblijven om graanbrouwsels te brouwen.

Voordat je met graan aan de gang gaat is het goed om te weten wat er gebeurd en nodig is bij :

- (Extract) koken,
- Hoppen,
- Filteren,
- Koelen,
- Vergisten,
- Lageren,
- en flesjes vullen.

Dat is op zich al een hele onderneming om voor de eerste keer te doen.
Graanbrouwen geeft daarna de voldoening van het zelf (re)produceren van het eerder gekochte moutextract en is een verrijking van :

- (Extract) koken,
- Hoppen,
- Filteren,
- Koelen,
- Vergisten,
- Lageren,
- en flesjes vullen.

 ;D  Bazje.....

Oscar

Citaat van: Edgar op 26-10-2007 &nbsp;21:24 uImaar als ik zou weten dat ik met extract ook een écht lekker bier zou kunnen maken, dan zou ik vaker bier maken

Cup a Soep Brouwers  :D :D

Herman

Citaat van: Oscar op 26-10-2007 &nbsp;21:00 uBekijk het anders : Je mist 2 uur aan zuiver brouwplezier.... :brouwen: En dat zou ik voor geen goud willen missen  ;)
Maar in die 2 uur kun je nog een bier brouwen >:D.

Ik vind het wel eens jammer dat je hier niet het assortiment aan moutextracten hebt, dat in Amerika heel gewoon is. Daar kun je gewoon wat litertjes laten tappen van diverse soorten. Het moutextract dat je hier kan kopen is belachelijk duur, dus even snel een moutextractbiertje brouwen is er niet bij. Waarom ik dat zou willen? Soms is de kriebel om te brouwen groter dan de beschikbare tijd....

Edgar

Pas op, als je het extract koop bij de extractfabriek (ik deed dat in Leiden, de naam ontgaat me) dan valt die prijs erg mee. Misschien bestaan ze nog. Vloeibaar extract verkopen ze, deftige kwaliteit. Je moet het wel snel gebruiken want het oxideert.

edit: "Fabriek van Diastatische Produkten" Rijndijk 156-158 Leiden. 071-5730890


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.