Mijn gistprocedure op vraag van MO / vergroten giststarter

Gestart door Amberbock, 05-10-2007 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amberbock

Het opkweken van gist is waarschijnlijk een van de meest belangrijke stappen in het bekomen van een goed bier. Het stapsgewijs vermeerderen onder ideale groeiomstandigheden vind ikzelf heel belangrijk.
Daarom probeer ik steeds de factor tien bij vermeerdering te hanteren.
bijvoorbeeld bij inoculeren van 100 l wort gebruik ik het gistdepot van 10 l giststarter. Bij 50 l wordt dit dan 5l.

De samenstelling van mijn groeimedium probeer ik het SG zo dicht mogelijk het SG van het wort te laten benaderen zodat er geen osmotische shock is bij de inoculatie. Ook voeg ik gistvoedingszout en extra zinksulfaat toe. Sinds kort voeg ik ook per liter giststarter twee druppels olijfolie toe.

Samengevat de samenstelling van het groeimedium:
moutextract 100 g
Nutrivit 0,5 g
Zinksulfaat 0,5 mg
Olijfolie 2 druppels
Water 1 liter.

Voor het zinksulfaat heb ik mijn vrouw die in een apotheek werkt capsules met 2,5 mg zinksulfaat laten maken. Eén capsule voeg ik dan toe aan elke 5 liter groeimedium.

Meestal start ik met een wyest yeast alhoewel de procedure ook heel goed werkt met het bezinksel uit een flesje. 
Ik aereer continu met behulp van een aquariumpompje. Ik gebruik een silicone darmpje dat ik eerst steriliseer in een drukpan. Ik gebruik geen aeratiesteentje.

Eerst start ik met ongeveer 0,5 liter groeimedium waaraan ik de gist toevoeg. Na 48-36 uur transfereer ik naar ofwel 10 l of 5 l groeimedium. Na 36 uur is de starter klaar om een vergisting te geven die je uit je sokken slaat. De eerste nacht steeds een blow-off gebruiken! Meestal aereer ik het wort nog gedurende een drietal uur na inoculatie.

korek

Je werkwijze lijkt me correct, maar ik zou in jouw plaats wel een bruissteentje gebruiken, dat geeft een veel betere zuurstofopname.

Ronnie

Citaat van: Amberbock op 05-10-2007  21:35 u.... capsules met 2,5 mg zinksulfaat

Zou Zinkpicolinaat tabletten hetzelfde result geven  ???

Amberbock

Korek, ik denk dat je gelijk hebt. Ik was enkel geschrokken van de prijs van een inox bruissteentje (36 euro) en heb ergens gelezen dat de keramische heel snel uiteenvallen. Weet iemand of dat inderdaad zo is en als het zo is hoe lang kan je precies met een keramisch steentje werken?

Amberbock

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 06-10-2007  00:26 uZou Zinkpicolinaat tabletten hetzelfde result geven  ???

Ronnie, Ik denk het wel. Zinkpicolinaat is een zinkzout dat ervoor zorgt dat zink heel beschikbaar is voor het menselijk lichaam. Is dus zeker al geen schadelijk bestanddeel dat je aan je mengsel toevoegt.

Groeten
Amberbock

wiwi

Keramische steentjes vallen inderdaad zo uit elkaar, bij mij al na 1 x reinigen! Ik belucht ook zonder bruissteentje tot ik mij eens een inox aanschaf. Mijn giststarter maak ik met licht mout (poeder) extract. Brouw meestal slechts in hoeveelheden van 10 – 15 l en maak daarvoor 1 l giststarter aan (is ongeveer dezelfde verhouding):
 
60 g moutextract
5 g nutrivit
1 l water
heb nog niets wat als zinkbron kan dienen.

Voor de rest verloopt bij mij het aanmaken van giststarter analoog.

Het volgende is misschien een beetje naast het topic waarvoor excuses:
Onlangs smackte ik een pakje Roeselare van Wyeast, pas na ca. 36 uur was het pakje pas licht aan het opbollen (volgens hun site is dat niet zo abnormaal) . Na het pitchen duurde het nog ruim 24 uur vooraleer er een mooie schuimlaag op het wort stond. Na het afhevelen voor de lagering ben ik nu bezig een giststarter te maken met een deel van de gistkoek (was ook zeer weinig trouwens) wat voordien steeds zonder problemen lukte. Ben nu ca 48 uur aan het beluchten en de starter ziet er nog niet uit als starter. Is dit normaal bij gist “mengsels” waarin ook Bretta en Pedio in zitten?
OK, Bretta is wel een dieselgist maar er zit toch ook Saccharomyces in.

Brouw ze, Wiwi


Ronnie

Uiteenvallen keramische steentjes: Nog nooit voorgehad op 10 jaar.

Spreken we over dezelfde? Er bestaan zo kleine kubusjes = puimsteen? > die zijn niet goed.

Of gebruiken jullie misschien alkalische reiniger en nadien zure? - die dingen mogen niet!

Ik heb er zo eentje dat tussen 2 schijfjes zwart plastic gevangen zit.
Na gebruik in water spoelen + verder beluchten, even hangend in de lucht laten verder blazen en dan in een potje ethanol van 65...70 vol% bewaren.

Ik denk dat zelfs gewoon Wodka (goedkope uit de Aldi) ook geschikt is voor bewaring. Wodka heeft de meest neutrale smaak van alle consumptie alcoholen, naast alcohol om vruchten of fruit op te leggen.

oranjeboombiertje

Ik heb een rvs steentje aangeschaft en ben er heel gelukkig mee. Het is een behoorlijke investering maar het is een genot om mee te werken. Je kan hem in elk schoonmaak middel gooien dat je gebruikt. Je kan hem lekker uitkoken en er gebeurt niets mee, ideaal.

 :degroeten:
Wesley

Ronnie

Dat die RVS beluchters uitstekend zijn staat buiten kijf. Ook die zou ik gemakshalve op dezelfde manier bewaren.
Spoelen na gebruik moet je sowieso doen, dat confituurbokaaltje met alcohol gaat jaren mee.
Er zijn alternatieve verkoopbronnen voor zo n' duur RVSstukje.

thibolleke

Ook ik gebruik nu al 1.5 jaar hetzelde keramische bruissteentje zonder problemen, voor het beluchten zet ik het in een natriumhydroxide oplossing samen met darmpje ed.

korek

Ik heb inderdaad ook een keer gehad dat de plastic zijkantjes van het bruisteentje loslieten, maar die heb ik gelijmd met twee-componenten lijm en sindsdien nooit meer problemen gehad. Om schoon te maken hang ik hem even in de gootsteenontstopper en spoel na met koud water.

René K

Die keramische steentjes heb ik ook 2 keer gehad. 1 keer viel het steentje tijdens het beluchten uit elkaar. Weg giststarter. Van mijn tweede vielen de dopjes er tijdens het beluchten af. Ik heb het wel gehad met die dingen.

Inmiddels heb ik ook een rvs beluchtingssteen. Dit bevalt inderdaad super!


William

Citaat van: Amberbock op 05-10-2007  21:35 uDe samenstelling van mijn groeimedium probeer ik het SG zo dicht mogelijk het SG van het wort te laten benaderen zodat er geen osmotosche shock is bij de inoculatie.

Bedoel je hier dat je voor een wort met een sg van 1070 je ook een starter gaat maken die initieel een sg van 1070 heeft?

Ik denk dat het verstandiger is om bij het opkweken altijd een moutextractoplossing te gebruiken waarvan het sg niet veel hoger is dan 1030-1040 ongeacht de sterkte van het bier waarvoor deze bedoeld is. Het doel van een starter is om zo veel mogelijk gezonde, actieve gistcellen te kweken. Dan moet je ze inderdaad niet stressen met een te hoge osmotische druk van het startermedium.

Op het moment dat je de vermeerderde starter toevoegt aan het wort zul je zo wie zo een osmotische schok veroorzaken omdat de suikers in de startoplossing zijn omgezet in stoffen die weinig bijdragen aan de osmotische druk.

Amberbock

Inderdaad zo had ik het nog niet bekeken. Ik ga van de giststarter die nu aan het opgroeien is eens het eind SG bepalen om te zien hoe groot die shock wel is. Morgen is mijn brouwdag.

Ronnie

Vroeger deed ik dat ook, starters van SG 1065 en hoger. Sedert ik de starter afgiet doe ik alleen nog starters van DG ongeveer 1045. Heb op cursus ven CTL leraar vernomen dat dit met zulk een lager SG veel vlotter gaat.

Jacques

Degenen die mijn gistexperiment van vorig jaar goed bestudeerd hadden wisten die natuurlijk al lang. Bij het wort met een begin SG van 1040 werd de meeste gistgroei waargenomen.

Adrie

Wyeast en White Labs raden een starter aan met een begin SG van 1020 tot 1040, ongeacht de zwaarte van het wort dat vergist moet worden. Bij deze dichtheden voelt gist zich het prettigst, vermenigvuldigt hij zich goed en blijft de vitaliteit goed.

Jacques

Bij mijn gistexperiment had het wort met een begin SG van 1035 duidelijk meer gistopbrengst dan 1018.
Ik ga dus voor een begin SG tussen de 1040 en 1030. Een begin SG van 1020 is volgens mij te laag voor een goede opbrengst.

Hopmans


CiteerOlijfolie 2 druppels

Helpt dit ook nog tegen schuim?

 :degroeten:

Amberbock

Ik heb nooit last van overschuimen bij deze procedure, maar dat kan ook gedeeltelijk zijn omdat mijn belletjes niet zo fijn zijn omdat ik geen bruissteentje gebruik.

Walter

Citaat van: Amberbock op 05-10-2007  21:35 uSamengevat de samenstelling van het groeimedium :
moutextract 100 g
Nutrivit 0,5 g
Zinksulfaat 0,5 mg
Olijfolie 2 druppels
Water 1 liter.

Een vraagje : kan je het moutextract ook vervangen door suiker? Wel aangepast naar de hoeveelheid water hé.

William

Je zult de gist met suiker (saccharose) wel aan de gang krijgen maar het is toch beter om moutextract te gebruiken.

Ten eerste doseer je dan organisch stikstof in de vorm van eiwitten of afbraakproducten daarvan.
Daarnaast bevatten moutextracten andere suikers (maltodextrinen - die bestaat uit glucose eenheden) terwijl saccharose bestaat uit glucose en fructose.

Je kunt de gistcellen maar het beste aanbieden wat ze later ook moeten verwerken - maltodextrines dus.

Amberbock

Citaat van: Jacques op 06-10-2007  20:06 uDegenen die mijn gistexperiment van vorig jaar goed bestudeerd hadden wisten die natuurlijk al lang. Bij het wort met een begin SG van 1040 werd de meeste gistgroei waargenomen.
Jacques,
Ik zou graag je experiment even bekijken. Is er een draad rond of staat het beschreven in een van je artikelen?
Groeten
Amberbock

Walter

Citaat van: William op 07-10-2007  20:27 uJe zult de gist met suiker (saccharose) wel aan de gang krijgen maar het is toch beter om moutextract te gebruiken.

Ten eerste doseer je dan organisch stikstof in de vorm van eiwitten of afbraakproducten daarvan.
Daarnaast bevatten moutextracten andere suikers (maltodextrinen - die bestaat uit glucose eenheden) terwijl saccharose bestaat uit glucose en fructose.

Je kunt de gistcellen maar het beste aanbieden wat ze later ook moeten verwerken - maltodextrines dus.

Ok, dit houdt steek, maar kan ik ook maltodextrine uit de supermarkt gebruiken?

Dit zijn misschien echt beginnersvragen, maar ik heb me net een mooie collectie biertjes gehaald in een pas ontdekte drankwinkel (die hebben daar een rek met speciaalbiertjes van zo'n 15 meter lang met toch al snel een 50-tal verschillende soorten) en ik zou hiermee voor het eerst aan de slag willen gaan met het opkweken van gist uit een flesje. Maar ik zie het al, ik zal eerst wat moutpoeder moeten halen. Het rvs bruissteentje heb ik al (was wel effe schrikken van de prijs  :o)


Jacques

Citaat van: Amberbock op 07-10-2007  23:40 uJacques,
Ik zou graag je experiment even bekijken. Is er een draad rond of staat het beschreven in een van je artikelen?

Als je zoekfunctie gebruikt heb je de daard zo te pakken. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5270.msg54177.html#msg54177


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.