Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De Keijzer (De Koninck-kloon)

Gestart door Adrie, 16-10-2002 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Hoi A3 :proost:

Da's minder  :-[. Was het een wat ouder smackpack Wyeast? Ik ben voor mij donker-dikbier hetzelfde gist gebruikt en die werkte (net als de vorige keer) uitstekend.

Hopelijk krijgt David de Keijzer nu wel aan de praat.

Edwin

Adrie

Ja, het pakket was al wat ouder, lag ongeveer al 2 maanden in de koelkast. Maar we hebben hem ook te laat "gesmackt" en de bolling was nog nauwelijks merkbaar voordat David het in de giststarter mikte. Blijkt maar weer dat je een zo vers mogelijk pak moet hebben wil de gist echt goed gaan gisten.

Gelukkig past de SafAle s-04 (een Engelse ale gist) nog wel bij dit biertype, zeker als we de temperatuur wat verhogen.

Groeten,

A3

fritz

A3,

Heb ik bij m'n laatste brouwsel ook gehad: ik dacht dat ik te laat gesmacked had, er was nl. weinig bolling, maar na anderhalve dag is de gisting op gang gekomen!
Geduld is een mooie deugd, maar ziekenhuisgeur is natuurlijk niet fijn ...

Toch nog succes!

:degroeten:

fritz

Adrie

:elifant: :hoera: :dansen: :dansen: :elifant: :hoera:

Zojuist goed bericht ontvangen: de korrelgist is hard aan de slag gegaan! De temperatuur is opgestookt tot zo'n 20 graden, dus dat ziet er goed uit!

:elifant: :hoera: :dansen: :dansen: :elifant: :hoera:

Groeten,

A3

janvandessel

Hallo,

Voegen jullie steeds het smack pack direct toe aan het wort zonder verder een grotere giststarter te maken ???
Ik maak altijd een giststarter die minstens 7% bedraagt van het te vergisten wort. (onnodig???)
                                     Groeten,
                                         Jan

JWVG

Ha die Jan,

nee, ik voeg nooit het smackpack meteen toe, al was het alleen maar omdat je vantevoren nooit precies weet wanneer hij bol zal staan, dat verschilt nogal per gist en met hoe oud het smackpack is. Tegenwoordig 'smack ik het pack' minstens 7 dagen voor het brouwen, zodat het in ieder geval 3 dagen van tevoren bol staat. Er is dan tijd genoeg voor 1 of zelfs 2 starters. Mijn hoeveelheid starter varieert van 500 ml voor lichtere bieren tot 1 l voor zwaardere bieren, op een hoeveelheid van 19 l wort. Overigens probeer ik meestal om nog wat van het vocht bovenop de starter af te gieten voor ik het toevoeg.

Van mijn 27 brouwsels heb ik er zo'n 24 met Wyeast gebrouwen, en eigenlijk ging dat nooit verkeerd. Ik heb prima gebrouwen met smackpacks die meer dan 8 maanden in de koelkast lagen. En dan heb ik nog niet eens meegerekend hoe lang het heeft geduurd om ze naar NL te krijgen. Dus, volgens mij zijn die dingen best lang houdbaar, als je maar ruim de tijd neemt om ze te laten opbollen.

JW.

Adrie

Wij maken ook altijd een giststarter, maar wat meer tijd ervoor nemen lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. Goed aandachtspunt voor de volgende keer.
Wij brouwen meestal 100 liter per keer en hiervoor maken we een giststarter van een liter of 4. Dit is tot nu toe altijd goed gegaan.

Groeten,

A3

TVERSCH

Hallo A3
Mooi dat de gisting snel op gang gekomen is met de Safale gist.
Misschien krijgt de Wyeast nog een kans om zijn werk te doen of zal de Safale zo sterk zijn dat deze alles overheerst?
 Begin deze maand heb ik voor het eerst Safale S-04 gebruikt in een brouwsel met hop uit eigen tuin, wat qua mout wel wat overeenkomst heeeft met de Keijzer nl:
Voor 20 Liter
1500 Lagermout (3ebc)
2000 Viennamout(7ebc)
 500 Münichmout(20 ebc)
 500 Cara Red (40ebc)
 600 gr Maisvlokken
 200 gr Tarwevlokken
 350 gr Kristalsuiker
75 gr HZN (hop zonder naam)

Na 5 dgn hoofdgisting leek het over, maar bij overhevelen naar de fles was het SG slechts gezakt van 1058 naar 1019.
Na het overhevelen is de gisting na een dag weer volop aan de gang.
Ik denk dat Safale vrij veel zuurstog nodig heeft, want na toeving gist had ik al twee uur belucht met aquarium pompje.
Op de bodem van het vat lag een dikke, vrij vaste,  laag gistcellen.
Of zal het de grote hoeveelheid Vienna en Cara mout zijn die het eind SG hoger doen uitkomen. Het smaakte niet heel erg zoet, maar ook niet hoppig, wat hopelijk nog zal veranderen als het helemaal uitgegist is.
Wat betreft het ziekenhuisluchtje hoop ik dat dit verdwenen is na de gisting. Ik heb dit diverse keren gehad bij het opkweken van gistdepot uit een flesje, maar dan duurde het veel te lang voor de gisting op gang kwam, en heb het nooit gebruikt.

Wat betreft het brouwsel met de Orval gist was het SG zondag 1006, en het blijft nog steeds langzaam doorgisten.
 Theo

Adrie

Helaas, helaas, volgens mijn brouwmaat David is het goed mis met de Keijzer. Hoewel de gisting verder prima verlopen is (de dichtheid was gisteravond 1015, smaakt het bier zurig en zitten er nog andere bijsmaakjes aan. Vanavond ga ik even langs om zelf te proeven en eventueel hte bier aan de gootsteen toe te vertrouwen.

Snif.  :'(

Groeten,

A3

Herman

Jammer A3!

Maar als het mislukt is, zou je dan voor leerdoelen niet toch wat bier bottelen? Je wou ten slotte een Geuze maken, al komt zuur bier daar natuurlijk niet bij in de buurt....

Herman

Adrie

Ha Herman,

Dat lijkt me inderdaad een goed idee. Wie weet wat voor verrassingen er uiteindelijk nog uit voortkomen. Een nieuw biertype (Arnhemse zuurtjes)??

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar een licht verzuurd bier vind ik zelfs lekker  :nut:

Giet verzuurd bier niet te snel door de gootsteen. Heel veel jaren geleden was het bij een bier dat De Roerstok gezamenlijk gebrouwen had ook fout gegaan. Iedereen (behalve ik) wilde het weggooien. Op mijn aandringen is een klein gedeelte alsnog gebotteld. Het bier heeft men een jaar laten staan en na dat jaar was er een fris zurig en fruitig biertje ontstaan. Ja, en toen had men spijt...

:degroeten: Jacques

TVERSCH

:'(A3,
Wat jammer dat 'De Keijzer' niet aan de verwachting voldoet, maar in het verleden hebben al meerdere Keizers gefaald. ;)
Het positieve kan inderdaad zijn dat het  een eerste (ongewenste, maar daarom niet mindere) soort Lambic op gaat leveren(of gewoon  een Belgisch Oud Bruin), waar je over een aantal jaren trots op kan zijn.
Ik heb al heel veel Belgische bieren uitgeprobeert, en zeker de zuurdere soorten, die voor de pilsdrinkers (niet wetenden) een soort afval  zijn, hebben hun bekoorlijkheden.
Ik zou zeker een flinke hoeveelheid apart houden, in mandflessen met waterslot, om ze evt. later alsnog weg te spoelen als het echt niet te drinken is.
Als ik volgende maand, of later, "de Keijzer" heb gebrouwen laat ik je wel weten of het recept een gelijkend bier heeft opgeleverd.
Theo

Adrie

Even 1 minuut stilte voor de Keijzer...

Gisterenavond, om 21.00 uur is in besloten kring de Keijzer van ons heengegaan. Hij ruste in vrede.

Na proeven hebben we tot deze actie besloten. Het was niet alleen een zuurtje die ons daartoe dreef, maar ook een scherpe, velpon-achtige geur en smaak. We hebben nog 10 flesjes gebotteld om te kijken hoe hij zich nog ontwikkeld en wellicht kunnen we er nog wat van leren.

Theo, de volgende poging zal nog even op zich laten wachten, want in verband met feestdagen, verjaardagen en verbouwingen komt er komende tijd helaas niet veel van brouwen. Wellicht tussen kerst en nieuwjaar nog ergens, maar dan hadden we al een ander bier gepland.

Groeten,

Een treurige A3

Adrie

Nog enkele flesjes van de Keijzer zijn bewaard gebleven. Gisteren, bij het brouwen van onze pils, hebben we er 1 opengetrokken en tot ons genoegen moesten we constateren dat we er goed aan hebben gedaan om de Keijzer te grave te dragen. Er zat nog steeds een scherp, penetrant, oplosmiddelachtig smaakje aan en het zure is erger geworden. Het was absoluut geen genoegen om dit bier te proeven (zelfs als je van zuur bier houdt niet).
In de verte proefden we nog wel de heerlijke Saaz hop en wat caramelligs van de mout. Ik denk dat zonder vervelende bijsmaakjes dit bier aardig in de buurt van de Koninck moet komen. We proberen het gewoon nog eens, maar dan met een goed actieve giststarter!

Groeten,

A3

Pallieter

Hallo A3,

Neem nu even die handleiding over duivenmelken ter hand doe een uitstapje naar Antwerpen en je gaat de meest fantastische Keijzer brouwen,doen joh, :dansen: :dansen:

Groeten,
                                            Jan

Adrie

Zoals ik berichtte hebben we enkele flesjes gebotteld en bewaard. Vorige week hebben David en ik enkele flesjes meegenomen naar het Maasland Amateurbrouwers Genootschap om het te laten proeven aan de andere leden. Opvallend was, dat het bier niet zuurder is geworden. Helaas zit het zuurtje er wel storend in. Volgens Frans (de brouwmeester van de Maaslandbrouwerij) is het een melkzuurinfectie. De melkzuurbacterie is in staat om dextrinen af te breken tot melkzuur. Je proeft dat ook duidelijk in het bier terug, omdat er geen restsuikers meer in te proeven zijn en het bier derhalve ook geen body heeft.
Hoewel ik zuur bier kan waarderen, vind ik deze niet lekker, omdat er ook nog een scherpe, moeilijk te definiëren smaak aan zit.

Een typisch geval van jammer.

Groeten,

A3

P.S. Bij de volgende poging zal ik inderdaad wellicht nog naar Antwerpen afreizen. Of toch maar de gist van  't IJ, die wellicht nog wat op die van 't IJ lijkt.

Herman

Hoi A3,

Laat die gist van 't IJ maar zitten. Er is een te groot aantal dat infecties ontwikkeld, dat zit dus ook al in de gist....
Hoe kom je erbij dat het een doorontwikkeling is van de De Koninck gist? Vroeger gebruikten ze die inderdaad wel.

Herman

Edgar

CiteerLaat die gist van 't IJ maar zitten. Er is een te groot aantal dat infecties ontwikkeld, dat zit dus ook al in de gist...

Dan doe je toch een zuurwassing?

Adrie

Ha Herman,

Wat die infecties betreft: ik wil eigenlijk eerst een agar-plaat maken en dan de goede kolonies eruit selecteren en daarmee verder kweken.

Groeten,

A3

Adrie

Zuurwassing zou ook kunnen...

Edgar

A3:
CiteerOf toch maar de gist van  't IJ, die wellicht nog wat op die van 't IJ lijkt.

Euh, da's nou wel heel erg cryptisch :)

Zoals ik elders (en Herman ook trouwens) al zei: Vroeger gebruikten ze bij 't IJ Koninck-gist. Of de huidige gist daar nog familie van is zou ik niet weten. In elk geval is het bij temperaturen onder de 26 o een behoorlijk cleane bovengist; misschien wel heel geschikt voor een Koninck-achtig bier.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.