Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe schroot jij?

Schijvenmolen - droog
Schijvenmolen - nat
Walsmolen - droog
Walsmolen - nat
Ik koop geschroot mout

Auteur Topic: Schroottechniek  (gelezen 26366 keer)

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Schroottechniek
« Reactie #50 Gepost op: 16-10-2007 17:07 u »
En om het feest compleet te maken is (door het zwaarder draaien?) het "meedraai-rubbertje" van de passieve wals van mijn Maltmill geknapt!  :echtboos:

Zie de handleiding van de Maltmill, dat ringetje is alleen voor tijdens transport en heeft geen functie bij het schroten. De korrels zorgen ervoor dat de niet aangedreven wals meedraait.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #51 Gepost op: 22-10-2007 09:27 u »
Bij mij is dat rubbertje ook al geknapt, maar het schroten verloopt nog exact net zo soepel. No worry :duimop:

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #52 Gepost op: 22-10-2007 10:57 u »
Zie de handleiding van de Maltmill, dat ringetje is alleen voor tijdens transport en heeft geen functie bij het schroten. De korrels zorgen ervoor dat de niet aangedreven wals meedraait.

Voor het eerst nat geschroot op de Hobbybrouwdag in Oss. 100 ml water op 8,5 kg in een Curver vaatje gemengd. Het was geen succes: wat ik boven reeds als potentieel probleem aangaf, bleek ook in de praktijk op te treden: het "stof" vermengd zich langzaam met wat vocht en blijft plakken in de walsgroeven van mijn molen (draait langzaam). De niet aangedreven wals had een aantal keer een zetje nodig om weer mee te draaien.

Conclusie: met 1 aangedreven wals kan nat schroten problemen (slippen) opleveren afhankelijk van diepte walsgroeven etc..

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 22-10-2007 11:21 u »
De niet aangedreven wals had een aantal keer een zetje nodig om weer mee te draaien.

Conclusie: met 1 aangedreven wals kan nat schroten problemen (slippen) opleveren afhankelijk van diepte walsgroeven etc..

@ piet
Je conclusie is voorbarig, ook mijn moutmolen(Crankenstein) heeft één aangedreven rol en slipt niet bij het klam schroten.
De oorzaak moet niet gezocht worden in de aandrijving maar in het slecht verdelen van het vocht.
Het vocht percentage van de te schroten mout kan wel goed zijn maar de verdeling van het vocht over de mout niet.
Ik bedoel hiermee dat sommige korrels te nat zijn (veroorzaakt slippen) en andere korrels nog te droog.
Met het stomen van de mout zal je een veel beter resultaat hebben omdat het vocht gelijkmatiger en fijner verdeeld wordt over de te schroten mout.
Wat in jou situatie het best werkt wordt bepaald door de tijd (aantal minuten) die je de mout stoomt en omschud.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #54 Gepost op: 22-10-2007 11:29 u »
Ik deel Jan's ervaring. Ik heb eerder nat (klam) geschroot (moest van Edgar) en heb de door jou genoemde problemen niet ervaren.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #55 Gepost op: 22-10-2007 12:12 u »
We kunnen er lang of kort over zeveren, maar als je 't goed doet, de aanwijzingen opvolgt, gaat klam schroten met een walsenmolen helemaal per-fect. Heb je problemen, dan doe je iets niet goed.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #56 Gepost op: 22-10-2007 12:23 u »
Bij mij ging het zonder problemen alleen vond ik het schrootsel veel te grof. Dus de hoeveelheid vocht en de verdeling ervan komt zeer nauw vermoed ik.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 22-10-2007 12:23 u »
We kunnen er lang of kort over zeveren, maar als je 't goed doet, de aanwijzingen opvolgt, gaat klam schroten met een walsenmolen helemaal per-fect. Heb je problemen, dan doe je iets niet goed.

Een zeer korte en bondige conclusie  :duimop:
Ervaringen delen is prima, vragen stellen als het in jou situatie niet werkt ook.
Nieuwe methodes uitproberen is zeker aan te moedigen, maar als deze niet blijken te werken, te koppelen aan een iets te snel getrokken conclusie is net te kort door de bocht.
Piet, je bent uitgenodigd bij mij thuis om de door mij gepropagandeerde manier van schroten te bezichtigen.
Neem ook jou molen mee om een gedeelte van de gestoomde mout te schroten.
In de praktijk ervaring op doen werkt 1000 x beter dan een discussie waarbij niemand echt ziet wat je probeert te vertellen :duimop:

Toegevoegd:
Geld ook voor Oscar en overige belangstellende ;)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #58 Gepost op: 22-10-2007 15:14 u »

indien jullie mijn tekst goed lezen staat er "KAN NAT SCHROTEN PROBLEMEN LEVEREN AFHANKELIJK VAN.....". Dus er is niet gezegd dat het in principe niet werkt. Gelijk maar even aannemen dat er niet goed bevochtigd is, is erg kort door de bocht. Beter mengen dan ik gedaan heb is nauwelijks mogelijk (behalve stomen dan). Liever had ik een vraag gezien welke molen ik dat wel gebruik (v/d kooy/jubbinga) en hoop op de ervaring van een andere brouwer met deze molen en nat schroten!!!

Ervaringen uitwisselen en eruit leren ..... Jan, dank voor de uitnodiging; eens kijken wanneer dat past.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #59 Gepost op: 22-10-2007 22:34 u »
Piet, volgens mij heb je dat vochtig gemaakte mout afgelopen zaterdag (Hobbybrouwendag) mij laten voelen. Ik vond dat het duidelijk vochtig (nat) aanvoelde. Edgar en anderen geven aan dat als je het goed doet je niet of nauwelijks voelt dat het vochtig is. In die richting moet je de oplossing zoeken denk ik.

Troost je. Ik heb 1 keer (veel te) vochtig geschoot en het was een ramp. Alles koekte vast, boormachine ging roken. Ik ben er weer een tijd van genezen. Ik zal het best weer eens een keer proberen maar dat kan best nog even duren. En dan zal ik erg weinig vocht gebruiken en dit heel goed verdelen.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #60 Gepost op: 22-10-2007 23:53 u »
Toch blijf ik van mening dat nat schroten met een schijvenmolen een lastige zaak blijft. Bij droog schroten heeft mijn accu boormachine al veel kracht nodig om de schijven te laten draaien. Ook al zou ik op de juiste manier nat schroten ben ik bang dat mijn boormachine overbelast raakt, buiten dat denk ik dat de schijven verzadigd raken wat lastig schoonmaken betekent. Ik durf het niet aan in ieder geval.

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 23-10-2007 00:00 u »
Ik vond dat het duidelijk vochtig (nat) aanvoelde. In die richting moet je de oplossing zoeken denk ik.

Dat denk ik ook, ben er zelfs vrij zeker van.

Toch blijf ik van mening dat nat schroten met een schijven molen een lastige zaak blijft.

Dat denk ik ook. Een schijvenmolen plet niet, maar scheurt. De klamme, en daardoor taaiere kafjes maken dat juist moeilijker. Dus niet klammen als je een schijvenmolen gebruikt lijkt me een goed uitgangspunt.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #62 Gepost op: 23-10-2007 00:51 u »
Dat zou kunnen als de aanbevolen hoeveelheid water 100 ml op 8,5 kg mout teveel is. Volgende keer dus een oefening met 50 ml water (1/2 kopje) is dus 0,5% als ik goed heb in plaats van 1,5% wat ik ook op het forum gelezen heb.

Het mengen zelf kan niet het probleem zijn: alle mout was volledig gelijkmatig (voelbaar vochtig precies zoals Henielma aangeeft). Misschien heeft de buitentemperatuur nog invloed: het vocht verdampt nauwelijks van de walsen :weetbeter:

Maar.... je weet het nooit; wie heeft er nog extra een kopje water ongezien ingegooit (voor bier was het nog te vroeg  :dansen:)? Een steeksleutel is ook op ongeveer dezelfde tijd verdwenen (niet in de mout hoor)!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 23-10-2007 07:32 u »
100 ml op 8,5 kg kan in mijn ogen niet teveel zijn, behalve als de mout misschien niet al te droog opgeslagen is geweest. Buitentemperatuur is een goeie, bij een graad of 10 zoals het zaterdag was (misschien waren die walsen nog kouder van de achterbak van de auto) krijg je misschien wat condensatie op die walsen die de boel bemoeilijken. Maar zoals gezegd: demo volgt.

Tags: schroten