Schroottechniek

Gestart door Amberbock, 30-09-2007 09:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe schroot jij?

Schijvenmolen - droog
Schijvenmolen - nat
Walsmolen - droog
Walsmolen - nat
Ik koop geschroot mout

Amberbock

In commerciële brouwerijen wordt inderdaad veel water gebruikt, veel meer dan het 1,5% wat hierboven vermeld staat. Eigenlijk wordt een gedeelte van het maischwater zo toegevoegd. De moutmolens die men hiervoor gebruikt hebben echter gesloten rollagers zodat smeermiddelen niet uitgespoeld kunnen worden door het water.
De Maltmill heeft bronzen lagers waarbij het brons met smeerolie geïmpregneerd is. Ik zou me dus wel comfortabeler voelen bij een beperkte hoeveelheid water zoals de 1,5% dat de kans heeft gehad om in de kafjes in te dringen eerder dan een overvloed aan water.
Groeten
Amberbock

Edgar

1,5% vocht dringt inderdaad gemakkelijk in de kafjes. Da's maar 75 gram, een half koffiekopje, per 5 kilo. Ik neem ongeveer het dubbele, dat na het (zeer grondig) mengen met de mout bijna niet voelbaar is. De mout wordt er een klein beetje stroever van en loopt dus iets minder snel door.

Wesley zei dat hij het nut er niet zo van inziet, en daar wordt iets over gezegd in de link van Hopbier:

"After grinding the density of the conditoned malt was 22 lb/ft3 compared to 25 to 28 lb/ft3 in the control. Extensive trials showed that conditioning of the malt afforded improvements in yield of 1.0% with lager and 1.2% with ales. In addition, running off times were shortened by about 20 min. Beers brewed from conditioned and unconditioned malts showed similar analysis except with regard to colour (conditioned malt, 3.5; control 3.9) but a taste panel significantly 5% identified the odd beer and preferred that brewed from the conditioned malt."

Het is dus luchtiger (vermoedelijk door het groter aandeel intacte kafjes), filtert beter, geeft iets beter rendement en vooral: beter bier (volgens een overigens te wantrouwen smaakpanel, maar goed).

Ik schroot ook vaak de avond voor het brouwen en omdat alle vocht in de kaf trekt, is dat geen probleem. Na het schroten neemt het meellichaam ook wat vocht op maar niet zo veel dat het problemen kan geven.

Nat schroten (ik zeg liever klam ('wak' voor de Vlamingen :) ) schroten is meer werk, maar volgens mij is het het waard.

Amberbock

Ik heb vandaag nat geschroot met een schijvenmolen. Het draaien vergde wel meer kracht dan bij het droog schroten. Ik kon wel veel fijner schroten terwijl de kafjes zo goed als helemaal heel bleven. De filtratie liep als een trein. 50 liter in 20 minuten.
Groetjes,
Amberbock

RobinB

Ik heb gisteren vochtig geschroot, maar ben er niet super tevreden over...
Het filterbed was denk ik te los?
Doorstroming ging als een speer, maar hij wilde ondanks langdurige recirculatie in de pan, niet helder worden... ???
Misschien komt het doordat ik ook tegelijkertijd met veel water heb gemaischt om niet te hoeven spoelen? (zie Jacques)

Al met al ben ik er dus niet tevreden over, het enige wat er mooier uitzag was het bostel dat overbleef in de pan...  :-\

En om het feest compleet te maken is (door het zwaarder draaien?) het "meedraai-rubbertje" van de passieve wals van mijn Maltmill geknapt!  :echtboos:

René K

Hmm dit is dus absoluut geen goede ervaring met het nat schroten.
Ik blijf het voorlopig maar houden bij droog schroten.

Kun je het rubbertje trouwens apart bestellen?

Schaepekop

Citaat van: RobinB op 15-10-2007  22:07 uIk heb gisteren vochtig geschroot, maar ben er niet super tevreden over...
Het filterbed was denkik te los?
Doorstroming ging als een speer, maar hij wilde ondanks langdurige recirculatie in de pan, niet helder worden... ???
Misschien komt het doordat ik ook tegelijkertijd met veel water heb gemaischt om niet te hoeven spoelen? (zie Jacques)

Al met al ben ik er dus niet tevreden over, het enige wat er mooier uitzag was het bostel dat overbleef in de pan...  :-\

En om het feest compleet te maken is (door het zwaarder draaien?) het "meedraai-rubbertje" van de passieve wals van mijn Maltmill geknapt!  :echtboos:

Als het te zwaar draait, heb je de mout gewoon te nat gemaakt.
Het is de bedoeling dat de kafjes wat vocht op nemen, dit moet echt niet veel zijn.
Als het water waarmee je de mout besprenkel niet fijn genoeg verdeeld is wordt het kafje te week en glibberig, hierdoor rolt het kafje als het waren gedeeltelijk van de korrel wat een papperige troep op je rollen geeft, hierdoor draait de molen zwaar en stroef.
Zie voor perfect schroten de door mij geplaatste link in dit artikel

Oscar

Citaat van: Rene F&B op 15-10-2007  22:10 uKun je het rubbertje trouwens apart bestellen?

Ja vast wel..bij klus winkel hebben ze die wel, maar zet je boormachine op dat ding, mout erin en je hebt dat ringetje niet eens nodig ! En als je dat ringetje toch wilt vervangen : koop er dan meteen een aantal, wat dat ringetje zal vaker knappen !!

Edgar

Citaat van: RobinB op 15-10-2007  22:07 uIk heb gisteren vochtig geschroot, maar ben er niet super tevreden over...
Het filterbed was denkik te los?
Doorstroming ging als een speer, maar hij wilde ondanks langdurige recirculatie in de pan, niet helder worden... ???

Het niet-helder worden van het wort wordt niet veroorzaakt door het al dan niet vochtig schroten. De oorzaak daarvan moet je ergens anders zoeken; zoals zetmeel in het wort (niet klaar met maischen; heb je de jodiumtest gedaan?). Natuurlijk, als je schrootsel te grof was (glibberig), heb je wel een probleem.

Ik snap het soms niet helemaal. Je kunt blijven vertellen hoe je op een perfecte manier vochtig kunt schroten, maar het lijkt niet altijd helemaal overal door te dringen. Ik denk dat Schaepekop het juist uitlegt. Met onze middelen (handmolens; geen professioneel materiaal) moet je hooguit KLAM schroten. Je voelt na het mengen vrijwel niets van het vocht. Schroten gaat IETS zwaarder maar verder perfect, en geeft een VEEL mooier schrootsel.

Edgar

Citaat van: Oscar op 15-10-2007  22:24 uJa vast wel..bij klus winkel hebben ze die wel, maar zet je boormachine op dat ding, mout erin en je hebt dat ringetje niet eens nodig ! En als je dat ringetje toch wilt vervangen : koop er dan meteen een aantal, wat dat ringetje zal vaker knappen !!

De mijne zit er nog altijd op (afkloppen), maar ik heb me wel afgevraagd hoe je het zou moeten vervangen. Moet dan niet die hele molen uiteen?

William

Wat is eigenlijk het nut van dat ringetje (afstandhouder?). Ik neem aan dat jullie het ringetje tussen de twee walsen bedoelen. Bij mij was deze na de eerste keer schroten al stuk.

Ik heb dus altijd zonder dat ringetje geschroot  ???

Oscar

Citaat van: Edgar op 15-10-2007  22:37 uMoet dan niet die hele molen uiteen?

Ja, want je zult 'm toch over de wals heen moeten schuiven, Dus eerst demonteren !

Edgar

Citaat van: William op 15-10-2007  22:41 uWat is eigenlijk het nut van dat ringetje (afstandhouder?). Ik neem aan dat jullie het ringetje tussen de twee walsen bedoelen. Bij mij was deze na de eerste keer schroten al stuk.

Dat beide rollen draaien als je niet schroot :)

Citaat van: Oscar op 15-10-2007  22:43 uJa, want je zult hem toch over de wals heen moeten schuiven, Dus eerst demonteren!

Ok, degenen onder ons die geen Uri Geller (Hans Kazán voor sub-35ers) heten waren al zover. Hoe dan?

William

Citaat van: Edgar op 15-10-2007  22:47 uDat beide rollen draaien als je niet schroot :)

Maar deze functie wordt dan toch in mijn geval overgenomen door de moutdeeltjes of mis ik iets  :-\

Edgar

Nee je hebt het niet mis.

Pieter.

Ik heb afgelopen weekend vochtig geschroot (stoom) met mijn schijvenmolen, mijn accuboormachine trok de normale stand nauwelijks en het overbelastings lampje brande regelmatig. Noodgedwongen dus groffer afgesteld maar nog steeds nauwelijks te doen. Gevolg, te grof schrootsel, veel meer werk om de schijvenmolen schoon te krijgen en een mislukt brouwsel. De dubbel die ik heb gemaakt zou een begin SG moeten hebben van 1070 maar ik kwam uit op slechts 1036 :( wat voor biertje dit gaat worden weet ik niet maar geen dubbel in ieder geval.

Ook het stomen van de mout nam zo'n 20 minuten in beslag voor een 10 liter brouwsel, en uiteraard het extra werk voor het schoonmaken van de stoompan.

Ik hou het voortaan op droog schroten.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Pieter. op 15-10-2007  23:49 uIk heb afgelopen weekend vochtig geschroot (stoom) met mijn schijvenmolen, problemen problemen

Gewoon te nat geweest Pieter. Zoals al vele malen uitgelegd. Stomen is een omslachtige methode. Gewoon per 5 kg een half tot een heel kopje water en onmiddellijk zeer goed mengen. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.

CiteerIk hou het voortaan op droog schroten.

Jammer, je zou het ook eens op de goeie manier kunnen proberen ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-10-2007  22:07 uDoorstroming ging als een speer, maar hij wilde ondanks langdurige recirculatie in de pan, niet helder worden... ???
Misschien komt het doordat ik ook tegelijkertijd met veel water heb gemaischt om niet te hoeven spoelen? (zie Jacques)

Je moet natuurlijk wel een voldoende groot filterbed hebben. In de praktijk wil dit zetten dat je de niet-spoelmethode alleen kunt uitvoeren in pan die voldoende groot is. Bij een 20 liters pan en een hevelfilter zou het filterbed inderdaad wel eens niet van voldoende dikte kunnen zijn om heldere wort te krijgen.

RobinB

Dan zal het zeker daar aan gelegen hebben! :)
Mijn pan is nl maar 13 liter, en ik wilde een brouwseltje van 7 liter. ik heb dus maar 1,7 kg mout gebruikt, wat waarschijnlijk gewoon onvoldoende is geweest als filterbed :D

De geschrote mout zag er goed uit, en dat ringetje: tja ik vind het wel jammer dat de passieve wals nu niet meer meedraaid zonder mout...  ;D (staat beter bij showen van je molen  8) )

Heb er overigens wel op gelet de mout niet te nat te maken, het voelde alleen wat klam aan. Het meel in het schrootsel was ook nog poederig!

Amberbock

Een goeie methode om je water homogeen over de mout te verdelen is als volgt toepasbaar.

Eerst breng je een kleine hoeveelheid van je mout in een emmer bijvoorbeeld 1 kg. Hier voeg je een kopje water aan toe en meng je met de hand. Hieraan voeg je dan opnieuw 1 kg mout aan toe en meng je opnieuw met de hand.

Hieraan voeg je 2 kg toe en opnieuw goed mengen. Dit wordt nu moeilijker met de hand en daarom kan je het mengesel enkele malen overgieten van de een emmer in een andere.
En zo ga je verder met 4 kg....

De bedoeling is telkens een gelijke hoeveelheid droge mout toe te voegen aan de reeds bevochtigde mout.

Op deze manier is het water goed verdeeld over het mout en zal het alle korrels plus minus gelijk kunnen bevochtigen door onderling contact.

PietO

Amberbock,

Misschien probeer ik voor het eerst op de Hobbybrouwdag a.s. nat te schroten.

Ik vraag mij af hoe snel het water door een korrel opgenomen wordt? Als dat snel is, werkt jouw methode niet; als dat relatief langzaam is (b.v. 1 minuut) wel. Sneller zou werken dat kopje water bij een afgesloten ton (20l van Schaepekop) met mout te voegen, en deze ton even rond te rollen/walsen. Sneller kan je niet van hand mengen; is zoiets zonder risico te proberen met een walsenmolen? In ieder geval wordt dit even met een handje mout geprobeerd.


Edgar

Ik ben ook niet helemaal overtuigd van Amberbock's methode. Zoals PietO opmerkt denk ik ook dat de wateropname door het kafje vrij snel gebeurt en dat je zo mogelijk een deel vochtige en een deel droge mout hebt. De eerste kilo wordt zodanig kletsnat dat het water in het meellichaam zal dringen, ook al drogen de kafjes daarvan later door de droge mout die wordt toegevoegd. Taai meel schroot niet lekker.

Mijn methode: Een 25 liter emmer vullen met 5 kg mout. Water toevoegen in kleine straaltjes maar vrij snel terwijl je 'voormengt' met je andere hand. Zodra al het water is toegevoegd: zeer intensief mengen met beide handen gedurende ongeveer een minuut. Eerst voelt het nogal nat door de natte stukken en doordat het water niet is opgenomen. Na een minuut mengen voelt de mout zeer gelijkmatig en nauwelijks nog nat. Het water heeft geen tijd om het meel te bereiken en zal langs het graanoppervlak verdelen. Je houdt een harde korrel in een zacht jasje. Krokant van binnen, zacht van buiten (welk chocolaatje was dat ook weer?).

Ideaal zou zijn: een betonmolen of een ander roterend vat.

Citaat van: PietO op 16-10-2007  15:51 uSneller zou werken dat kopje water bij een afgesloten ton (20l van Schaepekop) met mout te voegen, en deze ton even rond te rollen/walsen. Sneller kan je niet van hand mengen; is zoiets zonder risico te proberen met een walsenmolen? In ieder geval wordt dit even met een handje mout geprobeerd.


Da's toch ook wel een heel goed plan zeg!

Oscar

Ik zou de mout bevochtigen met een plantenspuit, zodoende heb je een goede verstuiving van het vocht, en inderdaad met je andere hand doorroeren

Edgar

Citaat van: Oscar op 16-10-2007  16:24 uIk zou de mout bevochtigen met een plantenspuit, zodoende heb je een goede verstuiving van het vocht, en inderdaad met je andere hand doorroeren

Enige nadeel is dat het effetjes duurt voordat je die +/- 150 cc hebt verstoven, en dat je niet ziet hoeveel je hebt gebruikt. De verdeling is wel subliem natuurlijk.

Oscar

Je kunt de straal natuurlijk wat aanpassen, maar verder komt het wel een beetje op gevoel aan. Een beetje als koken zonder kookwekker.. ;)

PietO

Ik denk dat ik het rollende CURVER-vat ga proberen.

Mout meenemen naar Oss in het vat. Daar snel een kopke water erbij (via de wand) en deksel weer vastdraaien. Binnen 5 sec. kan ik dan walsen, en eventueel af en toe "na walsen" tot het geschroot wordt. Ik hoop dat de mout niet aan de walsenmolen blijft "plakken" maar dat schijnt geen probleem te zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.