Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe schroot jij?

Schijvenmolen - droog
Schijvenmolen - nat
Walsmolen - droog
Walsmolen - nat
Ik koop geschroot mout

Auteur Topic: Schroottechniek  (gelezen 26358 keer)

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
Schroottechniek
« Gepost op: 30-09-2007 09:55 u »
Zelf heb ik een schijvenmolen maar als je iets grotere hoeveelheden wil gaan schroten is een walsmolen waarschijnlijk makkelijker en daarbovenop krijg je de voordelen van tijdswinst tijdens het schroten, het hoger rendement en de verbeterde filtratie. Ik heb dit weekend een walsmolen besteld nl de barley crusher via een duits bedrijf "Hopfen und Mehr".

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Schroottechniek
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2007 10:01 u »
Ik ben begonnen met een schijvenmolen - droog schroten, maar na de inkoopactie georganiseerd door Edwin heb ik nu een walsmolen - de JSP maltmill - waarbij ik nog steeds droog schroot.

Voordelen van de walsmolen vind ik de schrootsnelheid, altijd dezelfde afstand tussen de walsen en daardoor een constantere kwaliteit schrootsel en misschien ook wel een iets hoger rendement.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2007 10:05 u »
Ook ik heb een, regelbare, maltmill dankzij Edwin :hoera: Het schroten gaat veel makkelijker en sneller dan met een schijvenmolen. Dat is zeker fijn als je wat vaker of meer liters brouwt want 5 kilo mout is er binnen een kwartiertje doorheen :)

Nat schroten zal ik misschien ook nog eens proberen maar ik zie het voordeel niet echt want mijn rendement is al enorm hoog en het filteren gaat ook prima. Die extra moeite wil ik dus eigenlijk niet doen. Ook schroot ik altijd de avond van tevoren dat lijkt me niet echt slim met vochtige mout.

:degroeten:
Wesley

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2007 10:18 u »
de barley crusher via een duits bedrijf "Hopfen und Mehr".

Dag Bockske, geef eens die website daarvan, ben altijd benieuwd naar dingen die ik nog niet ken.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #4 Gepost op: 30-09-2007 10:24 u »

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-09-2007 10:52 u »
Wie op dit moment denkt over het aanschaffen van een walsenmolen kijkt nu op Amerikaanse sites.
De Dollar staat nu ten opzichten van de Euro erg laag 1 EUR (EUR) = 1.4268 USD
Levert een behoorlijke besparing op.

Voor nog meer rendement van je walsmolen zie dit artikel. ;)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=7452.msg85731;topicseen#msg85731

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #6 Gepost op: 30-09-2007 12:14 u »
Ik gebruik een schijvenmolen en schroot droog. Eerlijk gezegd had ik tot op heden nog nooit gehoord van nat schroten :verbergen:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-09-2007 12:29 u »
Ik gebruik een schijvenmolen en schroot droog. Eerlijk gezegd had ik tot op heden nog nooit gehoord van nat schroten :verbergen:

Zo zie je maar op het forum leren we allemaal wat ;)
Probeer eens de techniek van het stoomschroten (zie link hierboven) en laat het resultaat eens weten in dat onderwerp, je hoeft echt geen kilo's te schroten om te kijken of deze techniek ook voor je schijvenmolen werkt.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2007 13:41 u »
De website is www.hopfen-und-mehr.de

Op deze website staat trouwens ook een mooie tapinstallatie met Co2. Vergelijkbaar met de 'Wunderbar', er staat alleen niet bij wat voor fustjes er in gaan.

Offline Alx

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 01-10-2007 21:22 u »
Ik ben begonnen met een omgebouwde pastamachine. 
Voor gewone pilsmout was dat nog haalbaar, sommige speciaalmouten gingen al iets zwaarder ...
tot ik een weizenbier wilde brouwen   ;D +50% tarwemout bleek vooral mijn rechterarm niet zo fijn te vinden.   

Dan kwam ik toevallig eens langs Beverlo en heb ik mij een (niet-regelbare) JSP Maltmill aangeschaft, een droompje.  :groots: Zeker in vergelijking met het uurtje pastamachine-zwengelen.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #10 Gepost op: 02-10-2007 08:06 u »
Ik heb een keer nat geschroot. Het was flink zwaarder dan droog schroten (op mijn door Edwin bestelde JSP Maltmill). Maar het resultaat was wel geweldig mooi.

Ik schroot vaak de avond tevoren, en dan wil ik nog even dat er geen water in de buurt van mijn mout komt :).

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-10-2007 08:31 u »
Ik heb de laatste twee keer ook nat geschroot met de JSP. Het resultaat is aanzienlijk beter dan droog schroten. De gerstkorrels vallen mooi uit elkaar terwijl de kafjes vrijwel heel blijven en veel je hebt veel minder meel.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #12 Gepost op: 02-10-2007 10:58 u »
Zodra ik mijn walsmolen heb ga ik ook nat schroten. Tijdens mijn bezoek in de Orval brouwerij heb ik geleerd van Serge (een werknemer in de brouwerij) dat ze daar ook nat schroten.  Het lijkt me juist te proberen dat te repliceren op kleine schaal.
Groeten
Amberbock

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 02-10-2007 11:45 u »
Korek,

kun je misschien aangeven hoevel water je ongeveer aan je mout toevoegd voor het nat schroten?

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-10-2007 11:58 u »
Oscar,
Het toevoegen van water en de manier waarop, daar zit hem nou net de kneep.
In dit draadje heb ik een link staan die moet je maar eens lezen.
ik ben er van overtuigd dat het toevoegen van water moeilijk te doseren is, om een gelijkmatig vochtgehalte bij de te schroten mout te krijgen.
Jos,  zal vanavond een testje doen voor het zogenaamde stoomschroten als de mout in een schijvenmolen wordt geschroot.
Het principe komt er op neer, dat de mout voor het schroten in waterdamp verzadigde omgeving wordt gebracht, waardoor  de kaftjes gelijkmatig vocht op kunnen nemen zonder dat het meellichaam vocht op neemt.

Probeer en leer. ;)

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #15 Gepost op: 02-10-2007 12:24 u »
kun je misschien aangeven hoevel water je ongeveer aan je mout toevoegd voor het nat schroten?

Ik voeg op 7 kilo mout 1 kopje (koffie) water toe en dan roer ik het met de hand een aantal malen om zodat het vocht zo goed mogelijk verdeeld wordt, wel je schrootmolen weer schoon en droog maken.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #16 Gepost op: 02-10-2007 12:49 u »
Het principe komt er op neer, dat de mout voor het schroten in waterdamp verzadigde omgeving wordt gebracht, waardoor  de kaftjes gelijkmatig vocht op kunnen nemen zonder dat het meellichaam vocht op neemt.
Zou het een leuke praktische oplossing zijn, dat kopje water (per 7 kg) in je maischketel te doen en de mout op de filterplaat; kook even het water tot stoom (met 8 kw in een minuutje of zo), klaar.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2007 13:01 u »
Zal natuurlijk alleen maar op gaan als je direct je maischketel verwarmt en je element onder water staat.
Voor het brouwen s'morgens je mout in de badkamer zetten, helemaal geen werk meer ;D
Gewoon experimenteren mannen.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-10-2007 13:03 u »
Zou het een leuke praktische oplossing zijn, dat kopje water (per 7 kg) in je maischketel te doen en de mout op de filterplaat; kook even het water tot stoom (met 8 kw in een minuutje of zo), klaar.

De enige manier om er achter te komen is om er een experimentje aan te wagen. Het lijkt mij wel een goed idee.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 02-10-2007 14:25 u »

Op http://www.mbaa.com/TechQuarterly/Abstracts/1971/tq71ab17.htm  staat een werkwijze. De mout wordt met 1,5 % vocht natgemaakt.

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 02-10-2007 15:25 u »
Bij de Grolsch wordt de mout echt zijknat geschroot, daar gaat de waterkraan wagenwijd open

Online Walter

• Super lid
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouwers Forum
« Reactie #21 Gepost op: 02-10-2007 16:35 u »
Wat ik me afvraag is of de mout beter "pakt" in de schrootmolen nadat je hem hebt bevochtigd. Met andere woorden, zou het schroten sneller kunnen gaan omdat je de mout bevochtigt?  :weetniet:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #22 Gepost op: 02-10-2007 16:53 u »
Wat ik me afvraag is of de mout beter "pakt" in de schrootmolen nadat je hem hebt bevochtigd. Met andere woorden, zou het schroten sneller kunnen gaan omdat je de mout bevochtigt?  :weetniet:

Ik denk dat je dit alleen weet door het te proberen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 02-10-2007 17:09 u »
Walter,

Sneller zal het niet gaan, eerder langzamer omdat het meer een "drapje" wordt. Maar de kafjes blijven hierdoor heel.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 02-10-2007 17:11 u »
Bij de Grolsch wordt de mout echt zijknat geschroot, daar gaat de waterkraan wagenwijd open

Ja logisch met die hoeveelheden mout. Daar kunnen geen koffiekopjes water tegenaan.
Het voordeel is wel dat het gevaar van stofexplosies wegvalt, dat de walsen meteen weer schoon zijn en het beslagwater meteen op temperatuur is.

Enig idee hoeveel tijd in het schroten van een storting gaat zitten?

Hopbier

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #25 Gepost op: 02-10-2007 17:25 u »
In commerciële brouwerijen wordt inderdaad veel water gebruikt, veel meer dan het 1,5% wat hierboven vermeld staat. Eigenlijk wordt een gedeelte van het maischwater zo toegevoegd. De moutmolens die men hiervoor gebruikt hebben echter gesloten rollagers zodat smeermiddelen niet uitgespoeld kunnen worden door het water.
De Maltmill heeft bronzen lagers waarbij het brons met smeerolie geďmpregneerd is. Ik zou me dus wel comfortabeler voelen bij een beperkte hoeveelheid water zoals de 1,5% dat de kans heeft gehad om in de kafjes in te dringen eerder dan een overvloed aan water.
Groeten
Amberbock

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 03-10-2007 20:20 u »
1,5% vocht dringt inderdaad gemakkelijk in de kafjes. Da's maar 75 gram, een half koffiekopje, per 5 kilo. Ik neem ongeveer het dubbele, dat na het (zeer grondig) mengen met de mout bijna niet voelbaar is. De mout wordt er een klein beetje stroever van en loopt dus iets minder snel door.

Wesley zei dat hij het nut er niet zo van inziet, en daar wordt iets over gezegd in de link van Hopbier:

"After grinding the density of the conditoned malt was 22 lb/ft3 compared to 25 to 28 lb/ft3 in the control. Extensive trials showed that conditioning of the malt afforded improvements in yield of 1.0% with lager and 1.2% with ales. In addition, running off times were shortened by about 20 min. Beers brewed from conditioned and unconditioned malts showed similar analysis except with regard to colour (conditioned malt, 3.5; control 3.9) but a taste panel significantly 5% identified the odd beer and preferred that brewed from the conditioned malt."

Het is dus luchtiger (vermoedelijk door het groter aandeel intacte kafjes), filtert beter, geeft iets beter rendement en vooral: beter bier (volgens een overigens te wantrouwen smaakpanel, maar goed).

Ik schroot ook vaak de avond voor het brouwen en omdat alle vocht in de kaf trekt, is dat geen probleem. Na het schroten neemt het meellichaam ook wat vocht op maar niet zo veel dat het problemen kan geven.

Nat schroten (ik zeg liever klam ('wak' voor de Vlamingen :) ) schroten is meer werk, maar volgens mij is het het waard.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #27 Gepost op: 07-10-2007 19:08 u »
Ik heb vandaag nat geschroot met een schijvenmolen. Het draaien vergde wel meer kracht dan bij het droog schroten. Ik kon wel veel fijner schroten terwijl de kafjes zo goed als helemaal heel bleven. De filtratie liep als een trein. 50 liter in 20 minuten.
Groetjes,
Amberbock

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #28 Gepost op: 15-10-2007 22:07 u »
Ik heb gisteren vochtig geschroot, maar ben er niet super tevreden over...
Het filterbed was denk ik te los?
Doorstroming ging als een speer, maar hij wilde ondanks langdurige recirculatie in de pan, niet helder worden... ???
Misschien komt het doordat ik ook tegelijkertijd met veel water heb gemaischt om niet te hoeven spoelen? (zie Jacques)

Al met al ben ik er dus niet tevreden over, het enige wat er mooier uitzag was het bostel dat overbleef in de pan...  :-\

En om het feest compleet te maken is (door het zwaarder draaien?) het "meedraai-rubbertje" van de passieve wals van mijn Maltmill geknapt!  :echtboos:

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #29 Gepost op: 15-10-2007 22:10 u »
Hmm dit is dus absoluut geen goede ervaring met het nat schroten.
Ik blijf het voorlopig maar houden bij droog schroten.

Kun je het rubbertje trouwens apart bestellen?

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 15-10-2007 22:16 u »
Het filterbed was denkik te los?
Doorstroming ging als een speer, maar hij wilde ondanks langdurige recirculatie in de pan, niet helder worden... ???
Misschien komt het doordat ik ook tegelijkertijd met veel water heb gemaischt om niet te hoeven spoelen? (zie Jacques)

Al met al ben ik er dus niet tevreden over, het enige wat er mooier uitzag was het bostel dat overbleef in de pan...  :-\

En om het feest compleet te maken is (door het zwaarder draaien?) het "meedraai-rubbertje" van de passieve wals van mijn Maltmill geknapt!  :echtboos:

Als het te zwaar draait, heb je de mout gewoon te nat gemaakt.
Het is de bedoeling dat de kafjes wat vocht op nemen, dit moet echt niet veel zijn.
Als het water waarmee je de mout besprenkel niet fijn genoeg verdeeld is wordt het kafje te week en glibberig, hierdoor rolt het kafje als het waren gedeeltelijk van de korrel wat een papperige troep op je rollen geeft, hierdoor draait de molen zwaar en stroef.
Zie voor perfect schroten de door mij geplaatste link in dit artikel

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 15-10-2007 22:24 u »
Kun je het rubbertje trouwens apart bestellen?

Ja vast wel..bij klus winkel hebben ze die wel, maar zet je boormachine op dat ding, mout erin en je hebt dat ringetje niet eens nodig ! En als je dat ringetje toch wilt vervangen : koop er dan meteen een aantal, wat dat ringetje zal vaker knappen !!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 15-10-2007 22:28 u »
Het filterbed was denkik te los?

Het niet-helder worden van het wort wordt niet veroorzaakt door het al dan niet vochtig schroten. De oorzaak daarvan moet je ergens anders zoeken; zoals zetmeel in het wort (niet klaar met maischen; heb je de jodiumtest gedaan?). Natuurlijk, als je schrootsel te grof was (glibberig), heb je wel een probleem.

Ik snap het soms niet helemaal. Je kunt blijven vertellen hoe je op een perfecte manier vochtig kunt schroten, maar het lijkt niet altijd helemaal overal door te dringen. Ik denk dat Schaepekop het juist uitlegt. Met onze middelen (handmolens; geen professioneel materiaal) moet je hooguit KLAM schroten. Je voelt na het mengen vrijwel niets van het vocht. Schroten gaat IETS zwaarder maar verder perfect, en geeft een VEEL mooier schrootsel.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 15-10-2007 22:37 u »
Ja vast wel..bij klus winkel hebben ze die wel, maar zet je boormachine op dat ding, mout erin en je hebt dat ringetje niet eens nodig ! En als je dat ringetje toch wilt vervangen : koop er dan meteen een aantal, wat dat ringetje zal vaker knappen !!

De mijne zit er nog altijd op (afkloppen), maar ik heb me wel afgevraagd hoe je het zou moeten vervangen. Moet dan niet die hele molen uiteen?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #34 Gepost op: 15-10-2007 22:41 u »
Wat is eigenlijk het nut van dat ringetje (afstandhouder?). Ik neem aan dat jullie het ringetje tussen de twee walsen bedoelen. Bij mij was deze na de eerste keer schroten al stuk.

Ik heb dus altijd zonder dat ringetje geschroot  ???

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 15-10-2007 22:43 u »
Moet dan niet die hele molen uiteen?

Ja, want je zult 'm toch over de wals heen moeten schuiven, Dus eerst demonteren !

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 15-10-2007 22:47 u »
Wat is eigenlijk het nut van dat ringetje (afstandhouder?). Ik neem aan dat jullie het ringetje tussen de twee walsen bedoelen. Bij mij was deze na de eerste keer schroten al stuk.

Dat beide rollen draaien als je niet schroot :)

Ja, want je zult hem toch over de wals heen moeten schuiven, Dus eerst demonteren!

Ok, degenen onder ons die geen Uri Geller (Hans Kazán voor sub-35ers) heten waren al zover. Hoe dan?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #37 Gepost op: 15-10-2007 22:50 u »
Dat beide rollen draaien als je niet schroot :)

Maar deze functie wordt dan toch in mijn geval overgenomen door de moutdeeltjes of mis ik iets  :-\

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 15-10-2007 22:52 u »
Nee je hebt het niet mis.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #39 Gepost op: 15-10-2007 23:49 u »
Ik heb afgelopen weekend vochtig geschroot (stoom) met mijn schijvenmolen, mijn accuboormachine trok de normale stand nauwelijks en het overbelastings lampje brande regelmatig. Noodgedwongen dus groffer afgesteld maar nog steeds nauwelijks te doen. Gevolg, te grof schrootsel, veel meer werk om de schijvenmolen schoon te krijgen en een mislukt brouwsel. De dubbel die ik heb gemaakt zou een begin SG moeten hebben van 1070 maar ik kwam uit op slechts 1036 :( wat voor biertje dit gaat worden weet ik niet maar geen dubbel in ieder geval.

Ook het stomen van de mout nam zo'n 20 minuten in beslag voor een 10 liter brouwsel, en uiteraard het extra werk voor het schoonmaken van de stoompan.

Ik hou het voortaan op droog schroten.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 16-10-2007 07:34 u »
Ik heb afgelopen weekend vochtig geschroot (stoom) met mijn schijvenmolen, problemen problemen

Gewoon te nat geweest Pieter. Zoals al vele malen uitgelegd. Stomen is een omslachtige methode. Gewoon per 5 kg een half tot een heel kopje water en onmiddellijk zeer goed mengen. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Citaat
Ik hou het voortaan op droog schroten.

Jammer, je zou het ook eens op de goeie manier kunnen proberen ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 16-10-2007 08:27 u »

Je moet natuurlijk wel een voldoende groot filterbed hebben. In de praktijk wil dit zetten dat je de niet-spoelmethode alleen kunt uitvoeren in pan die voldoende groot is. Bij een 20 liters pan en een hevelfilter zou het filterbed inderdaad wel eens niet van voldoende dikte kunnen zijn om heldere wort te krijgen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #42 Gepost op: 16-10-2007 09:43 u »
Dan zal het zeker daar aan gelegen hebben! :)
Mijn pan is nl maar 13 liter, en ik wilde een brouwseltje van 7 liter. ik heb dus maar 1,7 kg mout gebruikt, wat waarschijnlijk gewoon onvoldoende is geweest als filterbed :D

De geschrote mout zag er goed uit, en dat ringetje: tja ik vind het wel jammer dat de passieve wals nu niet meer meedraaid zonder mout...  ;D (staat beter bij showen van je molen  8) )

Heb er overigens wel op gelet de mout niet te nat te maken, het voelde alleen wat klam aan. Het meel in het schrootsel was ook nog poederig!

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #43 Gepost op: 16-10-2007 11:39 u »
Een goeie methode om je water homogeen over de mout te verdelen is als volgt toepasbaar.

Eerst breng je een kleine hoeveelheid van je mout in een emmer bijvoorbeeld 1 kg. Hier voeg je een kopje water aan toe en meng je met de hand. Hieraan voeg je dan opnieuw 1 kg mout aan toe en meng je opnieuw met de hand.

Hieraan voeg je 2 kg toe en opnieuw goed mengen. Dit wordt nu moeilijker met de hand en daarom kan je het mengesel enkele malen overgieten van de een emmer in een andere.
En zo ga je verder met 4 kg....

De bedoeling is telkens een gelijke hoeveelheid droge mout toe te voegen aan de reeds bevochtigde mout.

Op deze manier is het water goed verdeeld over het mout en zal het alle korrels plus minus gelijk kunnen bevochtigen door onderling contact.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #44 Gepost op: 16-10-2007 15:51 u »
Amberbock,

Misschien probeer ik voor het eerst op de Hobbybrouwdag a.s. nat te schroten.

Ik vraag mij af hoe snel het water door een korrel opgenomen wordt? Als dat snel is, werkt jouw methode niet; als dat relatief langzaam is (b.v. 1 minuut) wel. Sneller zou werken dat kopje water bij een afgesloten ton (20l van Schaepekop) met mout te voegen, en deze ton even rond te rollen/walsen. Sneller kan je niet van hand mengen; is zoiets zonder risico te proberen met een walsenmolen? In ieder geval wordt dit even met een handje mout geprobeerd.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 16-10-2007 16:15 u »
Ik ben ook niet helemaal overtuigd van Amberbock's methode. Zoals PietO opmerkt denk ik ook dat de wateropname door het kafje vrij snel gebeurt en dat je zo mogelijk een deel vochtige en een deel droge mout hebt. De eerste kilo wordt zodanig kletsnat dat het water in het meellichaam zal dringen, ook al drogen de kafjes daarvan later door de droge mout die wordt toegevoegd. Taai meel schroot niet lekker.

Mijn methode: Een 25 liter emmer vullen met 5 kg mout. Water toevoegen in kleine straaltjes maar vrij snel terwijl je 'voormengt' met je andere hand. Zodra al het water is toegevoegd: zeer intensief mengen met beide handen gedurende ongeveer een minuut. Eerst voelt het nogal nat door de natte stukken en doordat het water niet is opgenomen. Na een minuut mengen voelt de mout zeer gelijkmatig en nauwelijks nog nat. Het water heeft geen tijd om het meel te bereiken en zal langs het graanoppervlak verdelen. Je houdt een harde korrel in een zacht jasje. Krokant van binnen, zacht van buiten (welk chocolaatje was dat ook weer?).

Ideaal zou zijn: een betonmolen of een ander roterend vat.

Sneller zou werken dat kopje water bij een afgesloten ton (20l van Schaepekop) met mout te voegen, en deze ton even rond te rollen/walsen. Sneller kan je niet van hand mengen; is zoiets zonder risico te proberen met een walsenmolen? In ieder geval wordt dit even met een handje mout geprobeerd.

Da's toch ook wel een heel goed plan zeg!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #46 Gepost op: 16-10-2007 16:24 u »
Ik zou de mout bevochtigen met een plantenspuit, zodoende heb je een goede verstuiving van het vocht, en inderdaad met je andere hand doorroeren

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 16-10-2007 16:26 u »
Ik zou de mout bevochtigen met een plantenspuit, zodoende heb je een goede verstuiving van het vocht, en inderdaad met je andere hand doorroeren

Enige nadeel is dat het effetjes duurt voordat je die +/- 150 cc hebt verstoven, en dat je niet ziet hoeveel je hebt gebruikt. De verdeling is wel subliem natuurlijk.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #48 Gepost op: 16-10-2007 16:34 u »
Je kunt de straal natuurlijk wat aanpassen, maar verder komt het wel een beetje op gevoel aan. Een beetje als koken zonder kookwekker.. ;)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #49 Gepost op: 16-10-2007 17:00 u »
Ik denk dat ik het rollende CURVER-vat ga proberen.

Mout meenemen naar Oss in het vat. Daar snel een kopke water erbij (via de wand) en deksel weer vastdraaien. Binnen 5 sec. kan ik dan walsen, en eventueel af en toe "na walsen" tot het geschroot wordt. Ik hoop dat de mout niet aan de walsenmolen blijft "plakken" maar dat schijnt geen probleem te zijn.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #50 Gepost op: 16-10-2007 17:07 u »

Zie de handleiding van de Maltmill, dat ringetje is alleen voor tijdens transport en heeft geen functie bij het schroten. De korrels zorgen ervoor dat de niet aangedreven wals meedraait.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #51 Gepost op: 22-10-2007 09:27 u »
Bij mij is dat rubbertje ook al geknapt, maar het schroten verloopt nog exact net zo soepel. No worry :duimop:

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #52 Gepost op: 22-10-2007 10:57 u »
Zie de handleiding van de Maltmill, dat ringetje is alleen voor tijdens transport en heeft geen functie bij het schroten. De korrels zorgen ervoor dat de niet aangedreven wals meedraait.

Voor het eerst nat geschroot op de Hobbybrouwdag in Oss. 100 ml water op 8,5 kg in een Curver vaatje gemengd. Het was geen succes: wat ik boven reeds als potentieel probleem aangaf, bleek ook in de praktijk op te treden: het "stof" vermengd zich langzaam met wat vocht en blijft plakken in de walsgroeven van mijn molen (draait langzaam). De niet aangedreven wals had een aantal keer een zetje nodig om weer mee te draaien.

Conclusie: met 1 aangedreven wals kan nat schroten problemen (slippen) opleveren afhankelijk van diepte walsgroeven etc..

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 22-10-2007 11:21 u »
De niet aangedreven wals had een aantal keer een zetje nodig om weer mee te draaien.

Conclusie: met 1 aangedreven wals kan nat schroten problemen (slippen) opleveren afhankelijk van diepte walsgroeven etc..

@ piet
Je conclusie is voorbarig, ook mijn moutmolen(Crankenstein) heeft één aangedreven rol en slipt niet bij het klam schroten.
De oorzaak moet niet gezocht worden in de aandrijving maar in het slecht verdelen van het vocht.
Het vocht percentage van de te schroten mout kan wel goed zijn maar de verdeling van het vocht over de mout niet.
Ik bedoel hiermee dat sommige korrels te nat zijn (veroorzaakt slippen) en andere korrels nog te droog.
Met het stomen van de mout zal je een veel beter resultaat hebben omdat het vocht gelijkmatiger en fijner verdeeld wordt over de te schroten mout.
Wat in jou situatie het best werkt wordt bepaald door de tijd (aantal minuten) die je de mout stoomt en omschud.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #54 Gepost op: 22-10-2007 11:29 u »
Ik deel Jan's ervaring. Ik heb eerder nat (klam) geschroot (moest van Edgar) en heb de door jou genoemde problemen niet ervaren.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 22-10-2007 12:12 u »
We kunnen er lang of kort over zeveren, maar als je 't goed doet, de aanwijzingen opvolgt, gaat klam schroten met een walsenmolen helemaal per-fect. Heb je problemen, dan doe je iets niet goed.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #56 Gepost op: 22-10-2007 12:23 u »
Bij mij ging het zonder problemen alleen vond ik het schrootsel veel te grof. Dus de hoeveelheid vocht en de verdeling ervan komt zeer nauw vermoed ik.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 22-10-2007 12:23 u »
We kunnen er lang of kort over zeveren, maar als je 't goed doet, de aanwijzingen opvolgt, gaat klam schroten met een walsenmolen helemaal per-fect. Heb je problemen, dan doe je iets niet goed.

Een zeer korte en bondige conclusie  :duimop:
Ervaringen delen is prima, vragen stellen als het in jou situatie niet werkt ook.
Nieuwe methodes uitproberen is zeker aan te moedigen, maar als deze niet blijken te werken, te koppelen aan een iets te snel getrokken conclusie is net te kort door de bocht.
Piet, je bent uitgenodigd bij mij thuis om de door mij gepropagandeerde manier van schroten te bezichtigen.
Neem ook jou molen mee om een gedeelte van de gestoomde mout te schroten.
In de praktijk ervaring op doen werkt 1000 x beter dan een discussie waarbij niemand echt ziet wat je probeert te vertellen :duimop:

Toegevoegd:
Geld ook voor Oscar en overige belangstellende ;)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #58 Gepost op: 22-10-2007 15:14 u »

indien jullie mijn tekst goed lezen staat er "KAN NAT SCHROTEN PROBLEMEN LEVEREN AFHANKELIJK VAN.....". Dus er is niet gezegd dat het in principe niet werkt. Gelijk maar even aannemen dat er niet goed bevochtigd is, is erg kort door de bocht. Beter mengen dan ik gedaan heb is nauwelijks mogelijk (behalve stomen dan). Liever had ik een vraag gezien welke molen ik dat wel gebruik (v/d kooy/jubbinga) en hoop op de ervaring van een andere brouwer met deze molen en nat schroten!!!

Ervaringen uitwisselen en eruit leren ..... Jan, dank voor de uitnodiging; eens kijken wanneer dat past.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #59 Gepost op: 22-10-2007 22:34 u »
Piet, volgens mij heb je dat vochtig gemaakte mout afgelopen zaterdag (Hobbybrouwendag) mij laten voelen. Ik vond dat het duidelijk vochtig (nat) aanvoelde. Edgar en anderen geven aan dat als je het goed doet je niet of nauwelijks voelt dat het vochtig is. In die richting moet je de oplossing zoeken denk ik.

Troost je. Ik heb 1 keer (veel te) vochtig geschoot en het was een ramp. Alles koekte vast, boormachine ging roken. Ik ben er weer een tijd van genezen. Ik zal het best weer eens een keer proberen maar dat kan best nog even duren. En dan zal ik erg weinig vocht gebruiken en dit heel goed verdelen.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #60 Gepost op: 22-10-2007 23:53 u »
Toch blijf ik van mening dat nat schroten met een schijvenmolen een lastige zaak blijft. Bij droog schroten heeft mijn accu boormachine al veel kracht nodig om de schijven te laten draaien. Ook al zou ik op de juiste manier nat schroten ben ik bang dat mijn boormachine overbelast raakt, buiten dat denk ik dat de schijven verzadigd raken wat lastig schoonmaken betekent. Ik durf het niet aan in ieder geval.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 23-10-2007 00:00 u »
Ik vond dat het duidelijk vochtig (nat) aanvoelde. In die richting moet je de oplossing zoeken denk ik.

Dat denk ik ook, ben er zelfs vrij zeker van.

Toch blijf ik van mening dat nat schroten met een schijven molen een lastige zaak blijft.

Dat denk ik ook. Een schijvenmolen plet niet, maar scheurt. De klamme, en daardoor taaiere kafjes maken dat juist moeilijker. Dus niet klammen als je een schijvenmolen gebruikt lijkt me een goed uitgangspunt.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #62 Gepost op: 23-10-2007 00:51 u »
Dat zou kunnen als de aanbevolen hoeveelheid water 100 ml op 8,5 kg mout teveel is. Volgende keer dus een oefening met 50 ml water (1/2 kopje) is dus 0,5% als ik goed heb in plaats van 1,5% wat ik ook op het forum gelezen heb.

Het mengen zelf kan niet het probleem zijn: alle mout was volledig gelijkmatig (voelbaar vochtig precies zoals Henielma aangeeft). Misschien heeft de buitentemperatuur nog invloed: het vocht verdampt nauwelijks van de walsen :weetbeter:

Maar.... je weet het nooit; wie heeft er nog extra een kopje water ongezien ingegooit (voor bier was het nog te vroeg  :dansen:)? Een steeksleutel is ook op ongeveer dezelfde tijd verdwenen (niet in de mout hoor)!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 23-10-2007 07:32 u »
100 ml op 8,5 kg kan in mijn ogen niet teveel zijn, behalve als de mout misschien niet al te droog opgeslagen is geweest. Buitentemperatuur is een goeie, bij een graad of 10 zoals het zaterdag was (misschien waren die walsen nog kouder van de achterbak van de auto) krijg je misschien wat condensatie op die walsen die de boel bemoeilijken. Maar zoals gezegd: demo volgt.

Tags: schroten